Ingezonden persbericht


Persbericht

Utrecht, 23 oktober 2002

Meer reizigers kiezen tussen auto en OV

9292 wil autorit vergelijken met openbaar-vervoerreis

Het aandeel keuzereizigers (mensen die kunnen kiezen tussen de auto en het openbaar vervoer) is de afgelopen tien jaar gegroeid van 26 tot 42 procent, zo blijkt uit een landelijk marktonderzoek. Om die reden wil 9292 Openbaar Vervoer Reisinformatie zich de komende jaren meer gaan richten op adviezen die een autorit vergelijken met een openbaar-vervoerreis, inclusief actuele gegevens over werkzaamheden, weer en parkeren. Dat heeft het samenwerkingsverband van openbaar-vervoerbedrijven vandaag bekend gemaakt bij het tienjarig bestaan.

Combi auto en OV

Dat het aandeel keuzereizigers en dus potentiële openbaar-vervoerreizigers zo is gegroeid, heeft volgens 9292 OV Reisinformatie meer te maken met files en parkeerproblemen voor automobilisten dan met de kwaliteit van het openbaar vervoer: automobilisten worden min of meer gedwongen uit te kijken naar alternatieven, bijvoorbeeld het slim combineren van auto en openbaar vervoer (met de auto naar het station en met de trein naar de stad). Het bedrijf speelt nu al in op die trend en heeft een eerste versie van de gratis Parkeer + ReisWijzer al ontwikkeld; de informatie en mogelijkheden van die reisplanner worden de komende jaren geleidelijk uitgebouwd.

Mobiele beller

Naast informatie voorafgaand aan de reis signaleert 9292 een groeiende behoefte aan actuele informatie tijdens de reis. De mobiele telefoon maakt dat makkelijker. Zo nam demissionair minister De Boer van Verkeer en Waterstaat de nieuwe SMS-service van OV Reisinformatie en NS officieel in gebruik. "Die maakt het mogelijk om de reiziger via zijn mobieltje individueel te informeren over eventuele verstoringen of omleidingen op zijn specifieke route. Dat is natuurlijk weer een nieuwe stap in het aantrekkelijker maken van het openbaar vervoer," aldus de bewindsman.

Keuzereiziger

Uit het landelijk marktonderzoek blijkt dat mobilisten zijn op te delen in vier segmenten: keuzereizigers (45 procent), verstokte automobilisten (31 procent), vaste openbaar-vervoerreizigers (20 procent) en fietsers en voetgangers (4 procent). OV Reisinformatie wil vooral de keuzereizigers en de vaste openbaar-vervoerreizigers ook bedienen met innovatieve diensten als de LocatieWijzer (actuele reisadviezen van 9292 op sites van bedrijven en instellingen in eigen huisstijl), 9292 ReisBerichten (persoonlijke SMS-berichten over verstoringen in het OV), 0900-1475 (makkelijk opvraagbare elektronische informatie over verstoringen in het openbaar vervoer plus reisadviezen van station naar station via de sprekende computer) en uiteraard 0900-9292 als persoonlijke reisadviseur onderweg.

Samenwerkingsverband

Openbaar Vervoer Reisinformatie, beter bekend als 9292, is het onafhankelijke samenwerkingsverband van alle openbaar-vervoerbedrijven. Het bedrijf geeft snelle, actuele reisadviezen van adres naar adres met alle vormen van openbaar vervoer (bus, trein, tram, metro en ferry). Zowel persoonlijk per telefoon (0900-9292, ¬ 0,50 per minuut) als elektronisch via de sprekende computer (0900-1475, ¬ 0,35 per minuut), Internet www.9292ov.nl, WAP en i-mode; samen goed voor zo'n twintig miljoen reisadviezen per jaar. 9292 vult ook dagelijks de NOS-teletekstpagina 755.

Sinds 23 oktober 2002 geeft Openbaar Vervoer Reisinformatie individuele SMS-jes over grote verstoringen in heel het OV (¬ 0,55 p.o.b).


---