PERSBERICHT
24/10/2002

Zege voor zelfmaakgerechten

Voedingscentrum beloont Iglo met Jaarprijs Goede Voeding 2002

IgloMora is uitgeroepen tot winnaar van de Jaarprijs Goede Voeding 2002. Het bedrijf ontving de prijs van het Voedingscentrum voor de drie productlijnen Iglo Zelfmaakgerechten. Volgens de onafhankelijke jury bieden de diepvriesmaaltijden een ruime keuze. Ze maken het consumenten gemakkelijk om gezond te eten op het moment dat men weinig tijd heeft. De prijs werd op 23 oktober uitgereikt in Amsterdam tijdens 'De Verleiding', een bijeenkomst over zintuigenmarketing, georganiseerd door het Voedingscentrum en de Stichting Merkartikel.

Bedrijven uit de levensmiddelensector dingen jaarlijks mee naar de begerenswaardige prijs, die wordt uitgeloofd door het Voedingscentrum. Voorwaarde is dat de inzending een nieuw product betreft dat bijdraagt aan de gezondheid van de Nederlandse bevolking. En dit was volgens de jury zeker het geval bij de Iglo Zelfmaakgerechten. De maaltijden bevatten voedingskundig gezien de juiste ingrediënten. Hierdoor zijn de Zelfmaakgerechten voor de grote groep mensen die snel en gemakkelijk toch een gezonde maaltijd op tafel willen zetten een goede keuze. Tijdens de uitreiking van de prijs ging de voorzitter van de jury, Willem de Regt van ZonMw, in op de huidige voedingstrends: `Er wordt steeds minder traditioneel gekookt in de Nederlandse huishoudens. Snel en gemakkelijk zijn de sleutelwoorden. Natuurlijk spelen supermarkten en fabrikanten in op deze trend en veel innovaties betreffen dan ook gemaksvoeding. Als het gebruiksgemak van een product of maaltijd wordt gecombineerd met gezond, dan kan dit dus beloond worden met de Jaarprijs Goede Voeding'.

Eerlijk over eten
Als tegenwicht in een wereld vol eetbare verleidingen blijft eerlijke voorlichting over eten broodnodig. Jacqueline Vink van het Voedingscentrum riep alle fabrikanten op om ervoor te zorgen dat relevante informatie duidelijk zichtbaar op de verpakking staat: `De hoeveelheid en soort vet in een product kun je niet proeven. Duidelijke en volledige informatie is nodig; de consument heeft recht om te weten wat hij eet'. Voedingsmiddelenfabrikanten zouden daarnaast nog meer aandacht kunnen geven aan het aspect gezond. Jacqueline Vink: `Uit onderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat 67% van de consumenten vindt dat eten vooral lekker moet zijn, maar bijna evenveel - 63% - vindt dat eten vooral gezond moet zijn!'. Yvonne van Sluys, directeur Voedingscentrum, riep marketeers op hun verleidingskunsten te gebruiken om consumenten er toe te bewegen gezondere producten te kopen.

De Kunst van het Verleiden
Elk moment van de dag worden onze zintuigen geprikkeld om te genieten van lekker eten. Of het nu in de supermarkt is, op straat of thuis op de televisie; de verleiding is overal om ons heen. Voorafgaand aan de uitreiking van de Jaarprijs Goede Voeding bogen enkele experts zich over 'De Kunst van het Verleiden'.

`Consumenten verleiden is met de huidige diversiteit in het aanbod niet zo gemakkelijk' volgens Elize Klitsie van de Stichting Merkartikel (SMA). `Bovendien neemt de moderne consument een steeds kritischere houding aan ten aanzien van voeding en voedselproducten. Vragen als `Is mijn voeding wel gezond en veilig' worden steeds vaker gesteld. Fabrikanten en retailers springen daarop in. Sterker nog, uit een recente enquête die de SMA heeft gehouden onder de achterban, blijkt dat ruim 60% van de aangesloten fabrikanten deze kritische houding van de consument als positief ervaart. Het biedt hen kansen om nieuwe producten op de markt te brengen die voldoen aan de veranderende consumentenwensen'.

Tijdens het mini-symposium spraken vier deskundigen over 'De Kunst van het Verleiden'. Om de consument te verleiden tot de aankoop van nieuwe producten moeten volgens deze experts de juiste zintuigen worden aangesproken (Bob Cramwinckel, Centrum voor Smaakonderzoek) en moet de communicatie naar de consument toe eenvoudig en herkenbaar zijn (Charles Borremans, DraftWorldwide Nederland). Verder speelt ook een uniek, innovatief productconcept (Corinne Goenee, Innovaction) een grote rol bij de kunst van het verleiden. Om de consument te bewegen tot een aanpassing van het eetpatroon is volgens Liesbeth Riester (Psyma) een opvallende aanpak en het hanteren van haalbare perspectieven onontbeerlijk.

Voedingscentrum - eerlijk over eten
Gezond, lekker en veilig eten is belangrijk in onze samenleving. Elke Nederlander kan met al zijn vragen hierover terecht bij een onafhankelijke organisatie: Stichting Voedingscentrum Nederland. Het Voedingscentrum wordt gefinancierd door de Nederlandse overheid (ministeries van LNV en VWS) om wetenschappelijk verantwoorde, eerlijke informatie te geven over gezonde voeding en voedselveiligheid.

Het Voedingscentrum/ Stuurgroep Goede Voeding reikt voor de zesde keer de Jaarprijs Goede Voeding uit. De prijs gaat naar een bedrijf in de levensmiddelensector dat zich bijzonder heeft ingespannen voor een gezonder voedingspatroon van de Nederlandse bevolking.

Stichting Merkartikel

Stichting Merkartikel (SMA) vertegenwoordigt de A-merkfabrikanten van dagelijkse consumptie- en gebruiksartikelen (fast moving consumer goods). De SMA zet zich in voor het stimuleren van de afzetmogelijkheden voor A-merken en de economische ontwikkeling, samenwerking in de keten, voedselveiligheid en milieu. De SMA richt zich daarbij op partners bij de handel, de overheid, politiek, maatschappelijke- en consumentenorganisaties, onderzoek en onderwijs. Gezamenlijk behaalt de SMA-achterban in Nederland een omzet van ongeveer 14 miljard euro en biedt zij werk aan 55.000 personen.


Noot voor de redactie/