NMBS

23/10/02

Tevredenheid treinreizigers opnieuw gestegen

De resultaten van de tweede fase van het tevredenheidsonderzoek 2002 worden gekenmerkt door een opmerkelijke stijging. De algemene tevredenheid behaalde score van 7,2. Dit is de derde stijging op rij, telkens in vergelijking met dezelfde onderzoeksfase in de loop van het vorige jaar. De scores tijdens de vakantiemaanden (de enquête werd afgenomen tijdens juli en augustus) liggen overigens meestal wat hoger dan diegene die worden opgetekend tijdens de andere onderzoekperiodes.

Het valt op dat alle aspecten van de dienstverlening positiever werden ingeschat. Zowel comfort, onthaal en dienstverlening in de stations, netheid, frequentie en informatie gaan er duidelijk op vooruit. Het personeel kreeg opnieuw de hoogste scores.

Uitschieter is evenwel de tevredenheid over de stiptheid, een punt waar de klant het meest kritisch over oordeelt. De score blijft met 6,7 een van de laagste, maar steeg wel met 0,5 punt. Die stijging is al enkele jaren aan de gang, dus komt niet als een verrassing, maar het verheugt de NMBS dat haar inspanningen en verwezenlijkingen op dit vlak door de klant naar waarde worden geschat. In juli en augustus lag de stiptheid van het treinverkeer op een zeer hoog niveau: respectievelijk 96,5% en 96,6% van de treinen kwam op tijd of met hoogstens vijf minuten vertraging ter bestemming. De klant bleef streng maar milderde zijn oordeel. Toch blijkt er een groot verschil te bestaan tussen de reële stiptheid en de perceptie ervan.

Het onafhankelijke onderzoeksbureau IPSOS voert ieder jaar een onderzoek in vier fasen uit naar de tevredenheid van de treinreizigers. Voor deze fase werd bij 3600 klanten naar hun oordeel gepeild. Momenteel zijn de onderzoekers bezig met hun ondervraagronde voor de derde fase.

(Verdere details staan vermeld in bijgevoegde tabel)

Resultaten van de tweede fase van 2002 en vergelijking met dezelfde fase in 2001

F2 - 2001

Juli - Augustus

F2 - 2002

Juli - Augustus
Algemene tevredenheid

6,76

7,18


++
Onthaal en dienstverlening in de stations

6,78

7,12


++
Comfort op de treinen

6,64

7,06


++
Netheid op de trein

6,14

6,48


++
Frequentie van de treinen

6,47

6,80


++
Stiptheid van de treinen

6,14

6,67


++
Informatie op de treinen

6,50

6,89


++
NMBS-personeel op de treinen

7,37

7,64


++
NMBS-personeel in de stations

7,00

7,25


++
Informatie in de stations

6,93

7,27


++
De prijs

6,52

6,75


++

© 2002 NMBS