Meer passagiers, minder vliegtuigen
In de eerste drie kwartalen van 2002 heeft Amsterdam Airport Schiphol 0,7% meer passagiers verwerkt dan in dezelfde periode van het vorige jaar. Het vrachtvervoer steeg met 4,5%. Met deze cijfers steekt de luchthaven opnieuw gunstig af ten opzichte van zijn belangrijkste concurrenten. Het aantal vluchten nam, in vergelijking met vorig jaar, in september met 3,6% af.
Passagiersvervoer
In september 2002 was het aantal passagiers met bijna 3,9 miljoen 8,8% hoger dan in september 2001. Vorig jaar liet de maand september door de aanslagen in Amerika een sterke daling zien. De sterke groei van september 2002 wordt hier grotendeels door verklaard. Als het aantal passagiers in september 2002 wordt vergeleken met september 2000 dan blijkt sprake te zijn van 3,3% groei.
De op Schiphol overstappende passagiers zorgen voor de grootste toename; een stijging van 19,5%. Het aantal op Schiphol opstappende passagiers ligt 3,3% hoger dan vorig jaar.
De passagierscijfers van Schiphol over de maand september steken gunstig af ten opzichte van die van de andere grote luchthavens in Europa (Londen, Parijs en Frankfurt). De sterke ontwikkeling van zogenaamde "low cost carriers" op Schiphol is hiervan een belangrijke oorzaak.
Vrachtvervoer
Het vrachtvervoer nam in september 2002 in vergelijking met september 2001 met 6,8% toe tot 101.489 ton. Schiphol weet in september vooral te profiteren van een toename van het vrachtvervoer op passagiersvluchten. Het vrachtvervoer met zogenaamde 'full freighters' zat al enkele maanden sterk in de plus.
De ontwikkeling van het vrachtvervoer blijft daarmee in de maand september achter bij dat van de voornaamste concurrenten. Het vrachtvervoer op Londen en Frankfurt wordt nu echter gecompenseerd voor de, in vergelijking met Schiphol, sterkere negatieve ontwikkeling in het vorige jaar.
Vliegtuigbewegingen
Het aantal vluchten nam in september met 3,6% af in vergelijking met vorig jaar, tot 35.111. Het gemiddelde maximum startgewicht per vliegtuigbeweging steeg daarentegen in september met 4,8% tot 93,5 ton. Gemiddeld genomen waren de vliegtuigen die Schiphol aandeden dus groter, zodat met een lager aantal vluchten het aantal passagiers toch is gegroeid.
Punctualiteit
De aankomstpunctualiteit bedroeg in september 84,5% en de vertrekpunctualiteit 71,2%. Dit was opnieuw veel beter dan dezelfde maand in 2001. Deze verbetering is mede te danken aan de toevoeging van extra verticale luchtroutes in het Europese luchtruim per 24 januari 2002.
Zie het origineel http://www.schiphol.nl/schiph...mUID=991924355324 .
* incl. transitoreizigers (passagiers die met hetzelfde vliegtuig doorvliegen als waarmee zij zijn aangekomen).
** percentage vliegtuigen dat binnen 15 min. na schematijd is aangekomen
*** percentage vliegtuigen dat binnen 15 min. na schematijd is vertrokken