23-10-2002
Lexus IS200 SportCross: pure life style wagon
Bijna een jaar geleden introduceerde Lexus aan de Europese pers de
innovatieve IS300 SportCross. Deze uitvoering wordt nu ook aangeboden
met de 2,0 liter zescilinder motor die ook in de sedan-uitvoering
leverbaar is.
De IS200 SportCross levert de hoge prestaties die u van Lexus gewend
bent. De prijs van de Lexus IS 200 SportCross start bij 33.500,- voor
de Business uitvoering.
De 2,0 liter motor levert een maximum vermogen van 114 kW/155 pk en
een maximum koppel van 195 Nm, hetgeen de IS200 SportCross in staat
stelt een topsnelheid te bereiken van 215 km/u en om van 0-100km/u te
accelereren in 9,5 seconden.
Belangrijkste verschillen met de IS200 Sedan
Voor mensen die een keuze moeten maken tussen een sportieve sedan en
een stationwagen biedt de SportCross de oplossing. De IS200 SportCross
biedt de veelzijdigheid van een stationwagen met behoud van de
ongeëvenaarde dynamiek van de IS200 Sedan.
Het exterieurdesign heeft meer weg van een gestroomlijnde coupé dan
van een conventionele, rechthoekige stationwagen, maar heeft
desondanks een brede achterklep, die het mogelijk maakt grotere
objecten in te laden. Deze achterklep die geheel van aluminium is, is
makkelijker in het gebruik, zorgt voor een goede gewichtsverdeling en
verlaagt het totaalgewicht. De carrosserie is op bepaalde punten
verstevigd om een carrosseriestijfheid te bereiken die niet onderdoet
voor die van de sedan.
De IS200 SportCross is, voor een duidelijk onderscheid met de sedan,
uitgerust met dezelfde voorbumper als de IS300 SportCross. Sommige
details zijn echter typerend voor de IS200 SportCross; voor een betere
aërodynamica en een persoonlijke uitstraling loopt de grille verder
door naar beneden en is een andere voorspoiler toegepast.
De IS 200 SportCross met de 2,0 liter motor is standaard voorzien van
16'' velgen en 205/55 R16 banden. Daarnaast beschikt hij, evenals de
IS300 SportCross, standaard over een aansluiting voor het gebruik van
elektrische apparatuur en over opbergvakken achter voor een extra
laadruimte van 96 liter.
Verbeteringen voor de hele IS-serie
Met de introductie van de nieuwe SportCross-uitvoering zijn sommige
veranderingen ook doorgevoerd voor alle IS-uitvoeringen. Zo zorgen de
urethaan-kussens in zitting en rugleuning van de nieuwe lederen
voorstoelen voor nog meer comfort. Daarnaast zijn de bekerhouder en
houder in de armsteun voorzien van een steun voor een stabielere
plaatsing van de bekers. De bediening van de elektrisch bedienbare
ramen en het schuif-/kanteldak is vernieuwd.
Lexus IS: een prestigieuze sedan in een sportieve uitvoering
De introductie van de Lexus IS in 1999 was een belangrijke mijlpaal
voor Lexus. Lexus was voor het eerst vertegenwoordigd in de
concurrerende D-klasse met een product dat in Europa voor een breder
publiek aan de verwachtingen voldeed. De Lexus IS - met de verfijnde
stijl, ruimte en comfort van een prestigieuze sedan - is gebouwd op
een dynamisch chassis en vormt het instapmodel van Lexus.
De sleutelwoorden voor deze auto zijn karakter en rijplezier. De Lexus
IS heeft met z'n zelfverzekerde uitstraling een andere 'look' dan
andere auto's in zijn klasse. Anderzijds is bij het ontwerpen van de
auto in detail aandacht besteed aan het rijplezier van de bestuurder.
De auto is geschikt om ontspannen naar het werk te rijden of lange
vakantieritten te maken, maar u kunt er ook met plezier snel een
bochtige weg mee berijden.
Persoonlijk ontwerp met sterk karakter
Als we het exterieurdesign van de IS nader bekijken, schieten woorden
als dynamisch, solide en gespierd te binnen. Dit is ondermeer te
danken aan de korte overhang voor en achter. Deze vorm is niet alleen
uit het oogpunt van styling tot stand gekomen, maar draagt bij tot een
betere besturing van de auto door het reduceren van de zijdelingse
krachten in bochten en het vergroot de interieurruimte.
Bovendien wordt het exterieurdesign gekenmerkt door interessante en originele details, zoals de lampen: de twee onafhankelijke koplampen voor geven de auto een krachtige uitstraling, terwijl de achterlichten, die volledig zijn opgenomen in de solide achterkant, voor een speciaal effect in het ontwerp zorgen.
Sportiviteit en finesse staan ook centraal in de aandrijflijn
Ieder model uit de IS-serie wordt zowel binnen als buiten gekenmerkt
door de kwaliteit en integriteit van een Lexus. Het overheersende
kenmerk van elk model uit de IS-serie is de rijervaring, met als bron
de aandrijflijn.
De IS200 is uitgerust met een 2,0 liter zescilinder lijnmotor, die een
maximum vermogen levert van 155 pk en een maximum koppel van 195 Nm.
Bij de IS300 is de cilinderinhoud vergroot naar 3 liter, hetgeen z'n
uitdrukking vindt in de waarden voor het maximum vermogen en koppel:
214 pk en 289 Nm.
Beide motoren beschikken over 4 kleppen per cilinder en zijn uitgerust
met VVT-i (intelligente nokkenasverstelling). Met dit systeem bereikt
u een beter koppel bij een laag en gemiddeld toerental, maar ook een
lager brandstofverbruik. Bij behoefte aan meer vermogen, valt met
VVT-i zelfs bij een hoger toerental nog winst te boeken.
De 2.0 liter en 3,0 liter motoren beschikken ook over ETCS-i (intelligente elektronische smoorklepaansturing) en ACIS (variabel luchtinlaatsysteem). Bij het eerste systeem wordt de stand van de gasklep automatisch geregeld, zodat een soepele, progressieve acceleratie mogelijk wordt zoals de bestuurder die bedoeld heeft. ACIS varieert de lengte van het inlaatspruitstuk, zodat u een beter koppel heeft bij lage en gemiddelde toerentallen en de motor soepeler loopt.
Ondanks het feit dat het gewicht van de Lexus IS300 met de grotere
motor toeneemt van 1380 kg naar 1500 kg, zorgen de pks voor duidelijk
hogere prestaties. Een acceleratie van 0-100km/u in ongeveer 8,2
seconden, vergeleken met 9,5 voor de 2,0 liter auto met
handgeschakelde versnellingsbak en 11,2 voor de automatische
transmissie.
De Lexus IS300 is verder standaard uitgerust met een automatische
transmissie met 5 versnellingen en een E-shift druktoets voor het op-
en terugschakelen. Wanneer de versnellingspook in de stand "M" staat,
kan de bestuurder handmatig schakelen met de druktoetsen op het
stuurwiel. Hij kan dit doen zonder het stuurwiel los te laten en kan
zo soepeler schakelen dan bij een handgeschakelde versnellingsbak en
sneller dan bij een automatische transmissie.
De IS200 is voorzien van een direct schakelende 6-versnellingsbak. Met
deze transmissie, die zorgt voor een soepele en snelle schakeling en
bediening, haalt u het meeste uit de zescilinder lijnmotor. Op de
Lexus IS200 SportCross is een automatische transmissie niet leverbaar.
Sportief en comfortabel rijden in één pakket
Bij het ontwikkelen van de Lexus IS speelde de besturing een
belangrijke rol. Het moest snel zijn en een uitstekende besturing
bieden voor optimaal rijplezier, maar tegelijk comfortabel zijn, ook
op hobbelige wegen, zonder te vervallen in het ruwe stuurgedrag zoals
het geval is bij veel sportauto's.
Het begint allemaal met de opstelling van de , aandrijflijn, motor
voorin en achterwielaandrijving. Die zorgen voor een hoog niveau van
controle en rijplezier. Er werd een nieuw chassis ontwikkeld dat
verschilde van andere Lexus modellen met het oog op een grotere
stijfheid.
De wielophanging, voor en achter, is uitgerust met dubbele 'wishbone'
draagarmen. Deze beproefde configuratie wordt gekenmerkt door z'n
eenvoud en zorgt in de meeste situaties voor een loodrechte positie
van de wielen ten opzichte van het wegdek. Dit uit zich in een
uitstekende grip en een groot vertrouwen van de bestuurder. De
wielophanging voor is ontworpen om een 'duiken' bij hard remmen te
voorkomen en de wielophanging achter is zo afgesteld dat het
zwaartepunt van de auto bij het nemen van bochten optimaal is.
De remmen waren een ander hoofdpunt in de ontwikkeling van de Lexus
IS. Hij maakt gebruik van de remschijven van de grotere Lexus GS300 om
tot remprestaties te komen, die zelfs de meest veeleisende bestuurder
tot tevredenheid zal stellen. Het gebruik van een hoofdremcilinder met
een grotere diameter, die voor een beter rempedaalgevoel zorgt, en de
laatste generatie ABS in combinatie met EBD (elektronische
remkrachtverdeling) en Brake Assist (BA, alleen beschikbaar voor
IS300) vergroten het remvermogen.
Naast chassis en remmen, is tractie de laatste pijler voor een goede
besturing. De IS is daarom voorzien van brede 16'' of 17'' velgen
(afhankelijk van de uitvoering) en brede banden. Een Torsen
differentieel met beperkte slip en Traction Control (TRC) voorkomen
het doorspinnen van de wielen en zorgen ervoor dat al het vermogen
wordt omgezet in prestatie.
Naast de geavanceerde wielophanging en het dito remsysteem, is de
Lexus IS300 ook uitgerust met Vehicle Stability Control (VSC). Met dit
systeem kan de bestuurder na sterk onder- of overstuur weer controle
krijgen over de auto, zodat de bestuurder veiliger de grenzen van de
auto kan verkennen.
Bij de ontwikkeling van de Lexus IS serie heeft passieve veiligheid
een hoge prioriteit gehad. Tot de standaarduitrusting behoren
SRS-airbags voor bestuurder en passagier, side airbags en
gordelspanners met spankrachtbegrenzers voor. De standaard curtain
airbag biedt extra hoofdbescherming voor de passagiers voor bij een
aanrijding van de zijkant.
Het interieur, een combinatie van functie en vorm.
De vormgeving van het exterieur van de Lexus IS zet zich door in het
interieur. Het is sportief, maar ruim en heeft subtiele verbeteringen
ondergaan door het gebruik van 'soft-touch' materialen op het
dashboard. De opzet was het rijplezier te vergroten, maar ook het
zitcomfort van de stoelen en het lichte en ruime
passagierscompartiment zullen de goedkeuring van de bestuurder en
passagiers zeker kunnen wegdragen. De auto is standaard uitgerust met
sportieve stoelen die het lichaam perfect steunen, een driespaaks,
lederen stuurwiel en biedt de bestuurder een uitstekende zitpositie.
De stoelen zijn niet alleen ontworpen om bij lange ritten de
bestuurder en passagiers topcomfort te bieden, maar ook om bij een
sportieve rit het lichaam daar te steunen waar dat nodig is.
De sportstoelen zijn standaard uitgevoerd met stoffen bekleding: een
combinatie van een glanzend, verticaal stiksel en een zachte
'gevlochten' band voor een geraffineerd en subtiel design. Standaard
op de IS200 Executive zijn de stoelen voorzien met leder én Escaineâ
(suede-achtige bekleding) in naar keuze zwart of beige. Deze
combinatie is standaard op IS300 Sport. Op de IS200 Sport en Executive
en de IS300 Sport is het ook mogelijk om voor volledig lederen
bekleding te kiezen.
Het meest opvallend aan het dashboard is het chronograaf-achtige
instrumentenpaneel met de snelheidsmeter en toerenteller, waarvan het
lettertype van de cijfers enigszins is aangepast voor een fraaiere
stijl en een beter afleesbaarheid. Tot de kleinere meters in het
instrumentenpaneel behoren een display dat het actuele
brandstofverbruik weergeeft, de koelvloeistoftemperatuurmeter, het
laadstroomcontrolelampje, de brandstofmeter en de
schakelstandindicator.
Alle uitvoeringen zijn standaard voorzien van een volautomatische
airconditioning. Ook centrale vergrendeling met afstandsbediening,
elektrisch bedienbare ruiten voor en achter met klembeveiliging
behoren tot de standaarduitrusting. Hetzelfde geldt voor verwarmde,
elektrisch wegklapbare buitenspiegels, mistlampen voor, verlichte
make-upspiegels en een waarschuwingslampje dat gaat branden wanneer de
bestuurder of voorpassagier vergeten is de veiligheidsgordel om te
doen. Het audiosysteem heeft standaard 6 luidsprekers (SportCross
Sport & Executive: 9 luidsprekers) is voor een gemakkelijke bediening
volledig in de veelomvattende middenconsole geïntegreerd en bevat een
in het dashboard ingebouwde CD-wisselaar voor 6 CD's.
De bedieningseenheden zijn rond de bestuurder gegroepeerd, zodat een
soort cockpit ontstaat met alle essentiële bedieningsorganen binnen
handbereik. De bovenzijde van het dashboard is bij alle nieuwe
uitvoeringen van de IS afgewerkt met een nieuw, zacht aanvoelend
materiaal, terwijl de rest van het dashboard naar keuze in zwart/beige
(two tone) of helemaal in zwart is uitgevoerd, waardoor het dashboard
er hightech en sportief uitziet. Deze afwerking zet zich door in de
portierbekleding.
SportCross: afscheid van conventionele stationwagen
Met een aandrijflijn en vormgeving van de voorzijde die overeenkomen
met die van de IS sedan, voegt de SportCross extra veelzijdigheid toe
aan de IS-reeks. Om te garanderen dat de SportCross rijdt als een
echte sportsedan, is er aan de stijfheid van de structuur en de
gewichtsverdeling, bijvoorbeeld door de toepassing van een aluminium
achterklep, veel aandacht besteed. Doordachte details zorgen voor een
spannende vormgeving en een bijzonder en sierlijk silhouet.
Door een slimme vormgeving van het interieur van de IS SportCross
heeft de bagageruimte met de achterbankleuning rechtop en de
hoedenplank op zijn plaats een inhoud van 280 liter, ondanks de
slanke, coupé-achtige vormgeving van de achterzijde. Verder zijn er
nog extra opbergvakken met een gezamenlijke inhoud van 96 liter,
terwijl met neergeklapte achterbank voorwerpen met een lengte van 2,6
m vervoerd kunnen worden.
"Ons doel was de IS SportCross dezelfde fantastische rijeigenschappen
te geven als de IS200 en IS300 sedan" aldus Chief Engineer dhr.
Katayama. "Hij levert vrijwel dezelfde prestaties. Het bochtgedrag en
de stabiliteit zijn nagenoeg op hetzelfde niveau en de acceleratie en
remprestaties zijn praktisch gelijk. De SportCross biedt vergeleken
met een sedan extra veelzijdigheid door zijn achterklep, de
neerklapbare achterbank en de extra ruimte voor bagage achterin. De
SportCross heeft een veelzijdigheid die wellicht associaties oproept
met een Sport Utility Vehicle (SUV), maar is allerminst saai en zwaar.
Hij biedt de verfijning en het comfort zoals het een Lexus betaamt,
maar is veel meer dan alleen maar een luxe sedan. Hij heeft een
fantastisch rijcomfort."
Bijzondere, oogstrelende en efficiënte vormgeving
De Lexus IS SportCross heeft dezelfde bodemplaat en afmetingen als de
IS200 en IS300 4-deurs sedan en heeft een totale lengte van 4505 mm en
een wielbasis van 2670 mm. Hoewel de voorzijde identiek is, heeft de
SportCross een gewijzigde voorbumper, die hem een sportiever en
breder, robuuster aanzien geven.
Hoewel de carrosserie tot en met de achterportieren gelijk is aan die
van de sedan, heeft de SportCross achter de C-stijl een volledig nieuw
uiterlijk, met een uniek coupé-achtig karakter. Dit wordt versterkt
door de maat van de achterbanden te vergroten van 215/45-17 tot
225/45-17 (alleen bij de 3 liter motor) en, bij auto's met een donkere
kleur, door de rookkleurige achterlichtunits met het karakteristieke
cirkelvormige Lexus-motief.