AutoRai

23-10-2002

Lexus IS200 SportCross: pure life style wagon

Bijna een jaar geleden introduceerde Lexus aan de Europese pers de innovatieve IS300 SportCross. Deze uitvoering wordt nu ook aangeboden met de 2,0 liter zescilinder motor die ook in de sedan-uitvoering leverbaar is.

De IS200 SportCross levert de hoge prestaties die u van Lexus gewend bent. De prijs van de Lexus IS 200 SportCross start bij 33.500,- voor de Business uitvoering.

De 2,0 liter motor levert een maximum vermogen van 114 kW/155 pk en een maximum koppel van 195 Nm, hetgeen de IS200 SportCross in staat stelt een topsnelheid te bereiken van 215 km/u en om van 0-100km/u te accelereren in 9,5 seconden.

Belangrijkste verschillen met de IS200 Sedan
Voor mensen die een keuze moeten maken tussen een sportieve sedan en een stationwagen biedt de SportCross de oplossing. De IS200 SportCross biedt de veelzijdigheid van een stationwagen met behoud van de ongeëvenaarde dynamiek van de IS200 Sedan.

Het exterieurdesign heeft meer weg van een gestroomlijnde coupé dan van een conventionele, rechthoekige stationwagen, maar heeft desondanks een brede achterklep, die het mogelijk maakt grotere objecten in te laden. Deze achterklep die geheel van aluminium is, is makkelijker in het gebruik, zorgt voor een goede gewichtsverdeling en verlaagt het totaalgewicht. De carrosserie is op bepaalde punten verstevigd om een carrosseriestijfheid te bereiken die niet onderdoet voor die van de sedan.

De IS200 SportCross is, voor een duidelijk onderscheid met de sedan, uitgerust met dezelfde voorbumper als de IS300 SportCross. Sommige details zijn echter typerend voor de IS200 SportCross; voor een betere aërodynamica en een persoonlijke uitstraling loopt de grille verder door naar beneden en is een andere voorspoiler toegepast.

De IS 200 SportCross met de 2,0 liter motor is standaard voorzien van 16'' velgen en 205/55 R16 banden. Daarnaast beschikt hij, evenals de IS300 SportCross, standaard over een aansluiting voor het gebruik van elektrische apparatuur en over opbergvakken achter voor een extra laadruimte van 96 liter.

Verbeteringen voor de hele IS-serie
Met de introductie van de nieuwe SportCross-uitvoering zijn sommige veranderingen ook doorgevoerd voor alle IS-uitvoeringen. Zo zorgen de urethaan-kussens in zitting en rugleuning van de nieuwe lederen voorstoelen voor nog meer comfort. Daarnaast zijn de bekerhouder en houder in de armsteun voorzien van een steun voor een stabielere plaatsing van de bekers. De bediening van de elektrisch bedienbare ramen en het schuif-/kanteldak is vernieuwd.

Lexus IS: een prestigieuze sedan in een sportieve uitvoering De introductie van de Lexus IS in 1999 was een belangrijke mijlpaal voor Lexus. Lexus was voor het eerst vertegenwoordigd in de concurrerende D-klasse met een product dat in Europa voor een breder publiek aan de verwachtingen voldeed. De Lexus IS - met de verfijnde stijl, ruimte en comfort van een prestigieuze sedan - is gebouwd op een dynamisch chassis en vormt het instapmodel van Lexus.

De sleutelwoorden voor deze auto zijn karakter en rijplezier. De Lexus IS heeft met z'n zelfverzekerde uitstraling een andere 'look' dan andere auto's in zijn klasse. Anderzijds is bij het ontwerpen van de auto in detail aandacht besteed aan het rijplezier van de bestuurder. De auto is geschikt om ontspannen naar het werk te rijden of lange vakantieritten te maken, maar u kunt er ook met plezier snel een bochtige weg mee berijden.

Persoonlijk ontwerp met sterk karakter
Als we het exterieurdesign van de IS nader bekijken, schieten woorden als dynamisch, solide en gespierd te binnen. Dit is ondermeer te danken aan de korte overhang voor en achter. Deze vorm is niet alleen uit het oogpunt van styling tot stand gekomen, maar draagt bij tot een betere besturing van de auto door het reduceren van de zijdelingse krachten in bochten en het vergroot de interieurruimte.

Bovendien wordt het exterieurdesign gekenmerkt door interessante en originele details, zoals de lampen: de twee onafhankelijke koplampen voor geven de auto een krachtige uitstraling, terwijl de achterlichten, die volledig zijn opgenomen in de solide achterkant, voor een speciaal effect in het ontwerp zorgen.

Sportiviteit en finesse staan ook centraal in de aandrijflijn Ieder model uit de IS-serie wordt zowel binnen als buiten gekenmerkt door de kwaliteit en integriteit van een Lexus. Het overheersende kenmerk van elk model uit de IS-serie is de rijervaring, met als bron de aandrijflijn.

De IS200 is uitgerust met een 2,0 liter zescilinder lijnmotor, die een maximum vermogen levert van 155 pk en een maximum koppel van 195 Nm. Bij de IS300 is de cilinderinhoud vergroot naar 3 liter, hetgeen z'n uitdrukking vindt in de waarden voor het maximum vermogen en koppel: 214 pk en 289 Nm.

Beide motoren beschikken over 4 kleppen per cilinder en zijn uitgerust met VVT-i (intelligente nokkenasverstelling). Met dit systeem bereikt u een beter koppel bij een laag en gemiddeld toerental, maar ook een lager brandstofverbruik. Bij behoefte aan meer vermogen, valt met VVT-i zelfs bij een hoger toerental nog winst te boeken.

De 2.0 liter en 3,0 liter motoren beschikken ook over ETCS-i (intelligente elektronische smoorklepaansturing) en ACIS (variabel luchtinlaatsysteem). Bij het eerste systeem wordt de stand van de gasklep automatisch geregeld, zodat een soepele, progressieve acceleratie mogelijk wordt zoals de bestuurder die bedoeld heeft. ACIS varieert de lengte van het inlaatspruitstuk, zodat u een beter koppel heeft bij lage en gemiddelde toerentallen en de motor soepeler loopt.

Ondanks het feit dat het gewicht van de Lexus IS300 met de grotere motor toeneemt van 1380 kg naar 1500 kg, zorgen de pks voor duidelijk hogere prestaties. Een acceleratie van 0-100km/u in ongeveer 8,2 seconden, vergeleken met 9,5 voor de 2,0 liter auto met handgeschakelde versnellingsbak en 11,2 voor de automatische transmissie.

De Lexus IS300 is verder standaard uitgerust met een automatische transmissie met 5 versnellingen en een E-shift druktoets voor het op- en terugschakelen. Wanneer de versnellingspook in de stand "M" staat, kan de bestuurder handmatig schakelen met de druktoetsen op het stuurwiel. Hij kan dit doen zonder het stuurwiel los te laten en kan zo soepeler schakelen dan bij een handgeschakelde versnellingsbak en sneller dan bij een automatische transmissie.

De IS200 is voorzien van een direct schakelende 6-versnellingsbak. Met deze transmissie, die zorgt voor een soepele en snelle schakeling en bediening, haalt u het meeste uit de zescilinder lijnmotor. Op de Lexus IS200 SportCross is een automatische transmissie niet leverbaar.

Sportief en comfortabel rijden in één pakket
Bij het ontwikkelen van de Lexus IS speelde de besturing een belangrijke rol. Het moest snel zijn en een uitstekende besturing bieden voor optimaal rijplezier, maar tegelijk comfortabel zijn, ook op hobbelige wegen, zonder te vervallen in het ruwe stuurgedrag zoals het geval is bij veel sportauto's.

Het begint allemaal met de opstelling van de , aandrijflijn, motor voorin en achterwielaandrijving. Die zorgen voor een hoog niveau van controle en rijplezier. Er werd een nieuw chassis ontwikkeld dat verschilde van andere Lexus modellen met het oog op een grotere stijfheid.

De wielophanging, voor en achter, is uitgerust met dubbele 'wishbone' draagarmen. Deze beproefde configuratie wordt gekenmerkt door z'n eenvoud en zorgt in de meeste situaties voor een loodrechte positie van de wielen ten opzichte van het wegdek. Dit uit zich in een uitstekende grip en een groot vertrouwen van de bestuurder. De wielophanging voor is ontworpen om een 'duiken' bij hard remmen te voorkomen en de wielophanging achter is zo afgesteld dat het zwaartepunt van de auto bij het nemen van bochten optimaal is.

De remmen waren een ander hoofdpunt in de ontwikkeling van de Lexus IS. Hij maakt gebruik van de remschijven van de grotere Lexus GS300 om tot remprestaties te komen, die zelfs de meest veeleisende bestuurder tot tevredenheid zal stellen. Het gebruik van een hoofdremcilinder met een grotere diameter, die voor een beter rempedaalgevoel zorgt, en de laatste generatie ABS in combinatie met EBD (elektronische remkrachtverdeling) en Brake Assist (BA, alleen beschikbaar voor IS300) vergroten het remvermogen.

Naast chassis en remmen, is tractie de laatste pijler voor een goede besturing. De IS is daarom voorzien van brede 16'' of 17'' velgen (afhankelijk van de uitvoering) en brede banden. Een Torsen differentieel met beperkte slip en Traction Control (TRC) voorkomen het doorspinnen van de wielen en zorgen ervoor dat al het vermogen wordt omgezet in prestatie.

Naast de geavanceerde wielophanging en het dito remsysteem, is de Lexus IS300 ook uitgerust met Vehicle Stability Control (VSC). Met dit systeem kan de bestuurder na sterk onder- of overstuur weer controle krijgen over de auto, zodat de bestuurder veiliger de grenzen van de auto kan verkennen.

Bij de ontwikkeling van de Lexus IS serie heeft passieve veiligheid een hoge prioriteit gehad. Tot de standaarduitrusting behoren SRS-airbags voor bestuurder en passagier, side airbags en gordelspanners met spankrachtbegrenzers voor. De standaard curtain airbag biedt extra hoofdbescherming voor de passagiers voor bij een aanrijding van de zijkant.

Het interieur, een combinatie van functie en vorm. De vormgeving van het exterieur van de Lexus IS zet zich door in het interieur. Het is sportief, maar ruim en heeft subtiele verbeteringen ondergaan door het gebruik van 'soft-touch' materialen op het dashboard. De opzet was het rijplezier te vergroten, maar ook het zitcomfort van de stoelen en het lichte en ruime passagierscompartiment zullen de goedkeuring van de bestuurder en passagiers zeker kunnen wegdragen. De auto is standaard uitgerust met sportieve stoelen die het lichaam perfect steunen, een driespaaks, lederen stuurwiel en biedt de bestuurder een uitstekende zitpositie. De stoelen zijn niet alleen ontworpen om bij lange ritten de bestuurder en passagiers topcomfort te bieden, maar ook om bij een sportieve rit het lichaam daar te steunen waar dat nodig is.

De sportstoelen zijn standaard uitgevoerd met stoffen bekleding: een combinatie van een glanzend, verticaal stiksel en een zachte 'gevlochten' band voor een geraffineerd en subtiel design. Standaard op de IS200 Executive zijn de stoelen voorzien met leder én Escaineâ (suede-achtige bekleding) in naar keuze zwart of beige. Deze combinatie is standaard op IS300 Sport. Op de IS200 Sport en Executive en de IS300 Sport is het ook mogelijk om voor volledig lederen bekleding te kiezen.

Het meest opvallend aan het dashboard is het chronograaf-achtige instrumentenpaneel met de snelheidsmeter en toerenteller, waarvan het lettertype van de cijfers enigszins is aangepast voor een fraaiere stijl en een beter afleesbaarheid. Tot de kleinere meters in het instrumentenpaneel behoren een display dat het actuele brandstofverbruik weergeeft, de koelvloeistoftemperatuurmeter, het laadstroomcontrolelampje, de brandstofmeter en de schakelstandindicator.

Alle uitvoeringen zijn standaard voorzien van een volautomatische airconditioning. Ook centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare ruiten voor en achter met klembeveiliging behoren tot de standaarduitrusting. Hetzelfde geldt voor verwarmde, elektrisch wegklapbare buitenspiegels, mistlampen voor, verlichte make-upspiegels en een waarschuwingslampje dat gaat branden wanneer de bestuurder of voorpassagier vergeten is de veiligheidsgordel om te doen. Het audiosysteem heeft standaard 6 luidsprekers (SportCross Sport & Executive: 9 luidsprekers) is voor een gemakkelijke bediening volledig in de veelomvattende middenconsole geïntegreerd en bevat een in het dashboard ingebouwde CD-wisselaar voor 6 CD's.

De bedieningseenheden zijn rond de bestuurder gegroepeerd, zodat een soort cockpit ontstaat met alle essentiële bedieningsorganen binnen handbereik. De bovenzijde van het dashboard is bij alle nieuwe uitvoeringen van de IS afgewerkt met een nieuw, zacht aanvoelend materiaal, terwijl de rest van het dashboard naar keuze in zwart/beige (two tone) of helemaal in zwart is uitgevoerd, waardoor het dashboard er hightech en sportief uitziet. Deze afwerking zet zich door in de portierbekleding.

SportCross: afscheid van conventionele stationwagen Met een aandrijflijn en vormgeving van de voorzijde die overeenkomen met die van de IS sedan, voegt de SportCross extra veelzijdigheid toe aan de IS-reeks. Om te garanderen dat de SportCross rijdt als een echte sportsedan, is er aan de stijfheid van de structuur en de gewichtsverdeling, bijvoorbeeld door de toepassing van een aluminium achterklep, veel aandacht besteed. Doordachte details zorgen voor een spannende vormgeving en een bijzonder en sierlijk silhouet.

Door een slimme vormgeving van het interieur van de IS SportCross heeft de bagageruimte met de achterbankleuning rechtop en de hoedenplank op zijn plaats een inhoud van 280 liter, ondanks de slanke, coupé-achtige vormgeving van de achterzijde. Verder zijn er nog extra opbergvakken met een gezamenlijke inhoud van 96 liter, terwijl met neergeklapte achterbank voorwerpen met een lengte van 2,6 m vervoerd kunnen worden.

"Ons doel was de IS SportCross dezelfde fantastische rijeigenschappen te geven als de IS200 en IS300 sedan" aldus Chief Engineer dhr. Katayama. "Hij levert vrijwel dezelfde prestaties. Het bochtgedrag en de stabiliteit zijn nagenoeg op hetzelfde niveau en de acceleratie en remprestaties zijn praktisch gelijk. De SportCross biedt vergeleken met een sedan extra veelzijdigheid door zijn achterklep, de neerklapbare achterbank en de extra ruimte voor bagage achterin. De SportCross heeft een veelzijdigheid die wellicht associaties oproept met een Sport Utility Vehicle (SUV), maar is allerminst saai en zwaar. Hij biedt de verfijning en het comfort zoals het een Lexus betaamt, maar is veel meer dan alleen maar een luxe sedan. Hij heeft een fantastisch rijcomfort."

Bijzondere, oogstrelende en efficiënte vormgeving De Lexus IS SportCross heeft dezelfde bodemplaat en afmetingen als de IS200 en IS300 4-deurs sedan en heeft een totale lengte van 4505 mm en een wielbasis van 2670 mm. Hoewel de voorzijde identiek is, heeft de SportCross een gewijzigde voorbumper, die hem een sportiever en breder, robuuster aanzien geven.

Hoewel de carrosserie tot en met de achterportieren gelijk is aan die van de sedan, heeft de SportCross achter de C-stijl een volledig nieuw uiterlijk, met een uniek coupé-achtig karakter. Dit wordt versterkt door de maat van de achterbanden te vergroten van 215/45-17 tot 225/45-17 (alleen bij de 3 liter motor) en, bij auto's met een donkere kleur, door de rookkleurige achterlichtunits met het karakteristieke cirkelvormige Lexus-motief.