AutoRai

23-10-2002

A-Klasse F-Cel: brandstofcel-aangedreven auto ondergaat omvangrijke praktijktest

De eerste autos uit een vloot van 60 brandstofcel-aangedreven voertuigen, die op het hoofdkwartier van DaimlerChrysler AG in Stuttgart-Möhringen werden gepresenteerd, hebben de aanduiding F-Cel meegekregen.


* De Mercedes-Benz A-Klasse met "F-Cel" vormt nieuwe mijlpaal op weg naar de marktintroductie van autos met nul-emissie
* Praktijktests versnellen de ontwikkeling van de brandstofceltechnologie

* Vanaf 2003 worden wereldwijd in totaal 60 voertuigen ingezet
Het gaat om Mercedes A-Klasse voertuigen met brandstofcelaandrijving die met ingang van 2003 door klanten in Europa, de Verenigde Staten, Japan en Singapore in de praktijk zullen worden getest. De verdere ontwikkeling van deze technologie zal nu met name door omvangrijke praktijktesten verder worden versneld.

Prof. Ferdinand Panik, verantwoordelijk voor het Fuel Cell Development project bij DaimlerChrysler: Met deze autos zijn wij de eerste fabrikant die de brandstofcelauto in een kleine serie op de weg brengt en daar zijn we trots op. De met waterstof-aangedreven A-Klasse "F-Cel" is een heus nul-emissie voertuig dat de onderzoekingsfase heeft doorlopen en nu in de praktijk zal worden getest.

Sinds de introductie van de eerste NECAR (New Electric Car) in 1994 heeft DaimlerChrysler de brandstofceltechnologie gestaag verbeterd en 20 conceptautos ontwikkeld, waarmee ook de technische haalbaarheid van dit grensverleggende aandrijfprincipe is aangetoond. De brandstofcel fungeert als een elektrochemische energie-omzetter die aan boord van de auto uit waterstof energie genereert waarmee een elektromotor wordt aangedreven. Afmetingen en gewicht van de aandrijfunit zijn in de ontwikkelingsfase aanzienlijk afgenomen terwijl de prestaties juist flink zijn toegenomen.

De Mercedes-Benz A-Klasse F-Cel is nu de eerste auto uit de onderzoeksfase die op de weg verschijnt. De brandstofcelautos worden onder nagenoeg standaard omstandigheden gebouwd en zullen door klanten in de dagelijkse praktijk worden getest in een aantal door de overheid gesubsidieerde internationale samenwerkingsprojecten. De autos vormen een mijlpaal in de automobielgeschiedenis en zijn een tastbaar bewijs van de technologische competentie van de fabrikant. Naast de Citaro stadsbus en de Mercedes-Benz Sprinter bestelwagen introduceert DaimlerChrysler met deze A-Klasse F-Cel een brandstofcelauto in het personenwagensegment, teneinde deze technologie op termijn beschikbaar te maken voor particuliere gebruikers.

Er valt echter nog veel ontwikkelingswerk te verrichten voordat de F-Cel voor iedereen geschikt zal zijn. Daarbij is overigens niet alleen een taak weggelegd voor de automobielindustrie. Prof. Jürgen Hubbert, lid van de raad van bestuur van DaimlerChrysler en verantwoordelijk voor de personenwagendivisie van Mercedes-Benz, Maybach en smart: De brandstofceltechnologie biedt ons de gelegenheid mobiliteit en milieu compatibel te maken en op deze wijze een belangrijke maatschappelijke bijdrage te leveren. Teneinde de brandstofcel in de nabije toekomst op de markt te kunnen brengen, dienen knelpunten op het vlak van brandstofvoorziening en infrastructuur op wereldwijde schaal te worden aangepakt in samenwerking met de politiek, de olie-industrie en de energiesector. Ook wachten er nog talloze uitdagingen voor ingenieurs, met name op het vlak van een verdere gewichts- en kostenvermindering en verbetering van betrouwbaarheid en duurzaamheid. Op deze terreinen zullen fabrikanten intensiever samen moeten werken om de doorbraak van deze belangrijke technologie te bevorderen.

Technische gegevens Mercedes-Benz A-Klasse F-Cel In de F-Cel is het systeem van de brandstofcel volledig ondergebracht in de dubbele vloer van de Mercedes-Benz A-Klasse. De tanks bevatten samengeperste waterstof (350 bar) die direct naar de brandstofcel gaat en waarmee de F-Cel een actieradius heeft van circa 150 kilometer. Het waterstofverbruik komt overeen met een equivalent van 4,2 liter brandstof per 100 kilometer. De elektromotor levert een vermogen van 65 kW en is vooral bij stadsverkeer bijzonder plezierig in het gebruik. De auto accelereert in circa 16 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van ongeveer 140 km/h. Dergelijke prestatiecijfers maken de F-Cel geschikt voor dagelijks gebruik. Daar komt nog bij dat de auto volledig vrij is van emissies en bovendien uitzonderlijk stil. De Mercedes-Benz A-Klasse F-Cel is een voertuig met talrijke voordelen vooral in stedelijk gebied voor de bestuurder, zijn directe omgeving en het milieu.