23-10-2002
A-Klasse F-Cel: brandstofcel-aangedreven auto ondergaat
omvangrijke praktijktest
De eerste autos uit een vloot van 60 brandstofcel-aangedreven
voertuigen, die op het hoofdkwartier van DaimlerChrysler AG in
Stuttgart-Möhringen werden gepresenteerd, hebben de aanduiding F-Cel
meegekregen.
* De Mercedes-Benz A-Klasse met "F-Cel" vormt nieuwe mijlpaal op weg
naar de marktintroductie van autos met nul-emissie
* Praktijktests versnellen de ontwikkeling van de
brandstofceltechnologie
* Vanaf 2003 worden wereldwijd in totaal 60 voertuigen ingezet
Het gaat om Mercedes A-Klasse voertuigen met brandstofcelaandrijving
die met ingang van 2003 door klanten in Europa, de Verenigde Staten,
Japan en Singapore in de praktijk zullen worden getest. De verdere
ontwikkeling van deze technologie zal nu met name door omvangrijke
praktijktesten verder worden versneld.
Prof. Ferdinand Panik, verantwoordelijk voor het Fuel Cell Development
project bij DaimlerChrysler: Met deze autos zijn wij de eerste
fabrikant die de brandstofcelauto in een kleine serie op de weg brengt
en daar zijn we trots op. De met waterstof-aangedreven A-Klasse
"F-Cel" is een heus nul-emissie voertuig dat de onderzoekingsfase
heeft doorlopen en nu in de praktijk zal worden getest.
Sinds de introductie van de eerste NECAR (New Electric Car) in 1994
heeft DaimlerChrysler de brandstofceltechnologie gestaag verbeterd en
20 conceptautos ontwikkeld, waarmee ook de technische haalbaarheid van
dit grensverleggende aandrijfprincipe is aangetoond. De brandstofcel
fungeert als een elektrochemische energie-omzetter die aan boord van
de auto uit waterstof energie genereert waarmee een elektromotor wordt
aangedreven. Afmetingen en gewicht van de aandrijfunit zijn in de
ontwikkelingsfase aanzienlijk afgenomen terwijl de prestaties juist
flink zijn toegenomen.
De Mercedes-Benz A-Klasse F-Cel is nu de eerste auto uit de
onderzoeksfase die op de weg verschijnt. De brandstofcelautos worden
onder nagenoeg standaard omstandigheden gebouwd en zullen door klanten
in de dagelijkse praktijk worden getest in een aantal door de overheid
gesubsidieerde internationale samenwerkingsprojecten. De autos vormen
een mijlpaal in de automobielgeschiedenis en zijn een tastbaar bewijs
van de technologische competentie van de fabrikant. Naast de Citaro
stadsbus en de Mercedes-Benz Sprinter bestelwagen introduceert
DaimlerChrysler met deze A-Klasse F-Cel een brandstofcelauto in het
personenwagensegment, teneinde deze technologie op termijn beschikbaar
te maken voor particuliere gebruikers.
Er valt echter nog veel ontwikkelingswerk te verrichten voordat de
F-Cel voor iedereen geschikt zal zijn. Daarbij is overigens niet
alleen een taak weggelegd voor de automobielindustrie. Prof. Jürgen
Hubbert, lid van de raad van bestuur van DaimlerChrysler en
verantwoordelijk voor de personenwagendivisie van Mercedes-Benz,
Maybach en smart: De brandstofceltechnologie biedt ons de gelegenheid
mobiliteit en milieu compatibel te maken en op deze wijze een
belangrijke maatschappelijke bijdrage te leveren. Teneinde de
brandstofcel in de nabije toekomst op de markt te kunnen brengen,
dienen knelpunten op het vlak van brandstofvoorziening en
infrastructuur op wereldwijde schaal te worden aangepakt in
samenwerking met de politiek, de olie-industrie en de energiesector.
Ook wachten er nog talloze uitdagingen voor ingenieurs, met name op
het vlak van een verdere gewichts- en kostenvermindering en
verbetering van betrouwbaarheid en duurzaamheid. Op deze terreinen
zullen fabrikanten intensiever samen moeten werken om de doorbraak van
deze belangrijke technologie te bevorderen.
Technische gegevens Mercedes-Benz A-Klasse F-Cel
In de F-Cel is het systeem van de brandstofcel volledig ondergebracht
in de dubbele vloer van de Mercedes-Benz A-Klasse. De tanks bevatten
samengeperste waterstof (350 bar) die direct naar de brandstofcel gaat
en waarmee de F-Cel een actieradius heeft van circa 150 kilometer. Het
waterstofverbruik komt overeen met een equivalent van 4,2 liter
brandstof per 100 kilometer. De elektromotor levert een vermogen van
65 kW en is vooral bij stadsverkeer bijzonder plezierig in het
gebruik. De auto accelereert in circa 16 seconden van 0 naar 100 km/h
en haalt een topsnelheid van ongeveer 140 km/h. Dergelijke
prestatiecijfers maken de F-Cel geschikt voor dagelijks gebruik. Daar
komt nog bij dat de auto volledig vrij is van emissies en bovendien
uitzonderlijk stil. De Mercedes-Benz A-Klasse F-Cel is een voertuig
met talrijke voordelen vooral in stedelijk gebied voor de bestuurder,
zijn directe omgeving en het milieu.