Provincie Zuid-Holland

Persbericht

23-10-2002
Onderzoek naar ongelukken rotonde Coldenhove

Op de rotonde Coldenhove zijn de afgelopen jaren een viertal vrachtwagencombinaties gekanteld. Politie Haaglanden en de provincie Zuid-Holland hebben zich gebogen over de mogelijke oorzaak. Daarbij is gekeken naar het verkeerskundig ontwerp van de rotonde en de toedracht van het ongeval.

Zowel op 6 augustus als op 10 augustus 2002 kantelde een vrachtwagencombinatie op de rotonde Coldenhove. In beide gevallen kwam de vrachtwagen van de A20 uit de richting Rotterdam. De vrachtwagens reden op de buitenste ring van de dubbelstrooksrotonde en kantelden nadat ze de rotonde voor driekwart hadden bereden, dit was ter hoogte van de oprit A20 richting Westerlee. De lading van beide vrachtwagens bestond uit ruim 20 ton hoog loshangend vlees. Op 7 mei 2000 vond een gelijksoortig ongeval plaats. Op 8 oktober 2002 vond opnieuw een ongeval met een vrachtwagen, beladen met papier, plaats. Deze keer gebeurde het ongeval op de binnenste ring.

Verkeerskundig ontwerp van de rotonde
De rotonde is zodanig ontworpen dat standaard vrachtwagens (lengte 17 meter) de rotonde met beheerste snelheid binnen de belijning op het wegdek kunnen berijden. Alleen langere vrachtwagens (23 meter) moeten met aangepaste snelheid over de aan de binnenzijde van de rijstroken aangebrachte verhoogde rijblokken (zogenaamde rammelstroken) rijden. De inrichting en vormgeving van het middeneiland voldoen aan de daarvoor opgestelde richtlijnen. De in elkaar overgaande te nemen bogen (rechtsom, linksom en tenslotte weer rechtsom) zijn zodanig ontworpen dat deze door alle voertuigcombinaties kunnen worden bereden.

Toedracht
De toedracht van de kantelingen is een combinatie van snelheid en belading van de vrachtwagens. Een lichte scheve stand wordt allereerst veroorzaakt door het rijden over de rotonde met een te hoge snelheid, het niet binnen de rijstrook blijven en het deels rijden over de verhoogde rijblokken. De hoog hangende belading (hoog zwaartepunt) geeft daarbij in de bochten extra instabiliteit. Als de vrachtwagen dan ook over de verhoogde rijblokken rijdt, veroorzaakt de loshangende lading nog een extra kanteleffect.

Maatregelen
Ondanks de geconstateerde toedracht, onderzoekt de provincie of er alsnog extra aanvullende maatregelen genomen kunnen worden in het geval dat een bestuurder een inschattingsfout maakt. In elk geval worden er extra waarschuwingsborden geplaatst die vrachtwagens aansporen hun snelheid op de rotonde te matigen.