Persbericht
23-10-2002
Onderzoek naar ongelukken rotonde Coldenhove
Op de rotonde Coldenhove zijn de afgelopen jaren een viertal
vrachtwagencombinaties gekanteld. Politie Haaglanden en de provincie
Zuid-Holland hebben zich gebogen over de mogelijke oorzaak. Daarbij is
gekeken naar het verkeerskundig ontwerp van de rotonde en de toedracht
van het ongeval.
Zowel op 6 augustus als op 10 augustus 2002 kantelde een
vrachtwagencombinatie op de rotonde Coldenhove. In beide gevallen kwam
de vrachtwagen van de A20 uit de richting Rotterdam. De vrachtwagens
reden op de buitenste ring van de dubbelstrooksrotonde en kantelden
nadat ze de rotonde voor driekwart hadden bereden, dit was ter hoogte
van de oprit A20 richting Westerlee. De lading van beide vrachtwagens
bestond uit ruim 20 ton hoog loshangend vlees. Op 7 mei 2000 vond een
gelijksoortig ongeval plaats. Op 8 oktober 2002 vond opnieuw een
ongeval met een vrachtwagen, beladen met papier, plaats. Deze keer
gebeurde het ongeval op de binnenste ring.
Verkeerskundig ontwerp van de rotonde
De rotonde is zodanig ontworpen dat standaard vrachtwagens (lengte 17
meter) de rotonde met beheerste snelheid binnen de belijning op het
wegdek kunnen berijden. Alleen langere vrachtwagens (23 meter) moeten
met aangepaste snelheid over de aan de binnenzijde van de rijstroken
aangebrachte verhoogde rijblokken (zogenaamde rammelstroken) rijden.
De inrichting en vormgeving van het middeneiland voldoen aan de
daarvoor opgestelde richtlijnen. De in elkaar overgaande te nemen
bogen (rechtsom, linksom en tenslotte weer rechtsom) zijn zodanig
ontworpen dat deze door alle voertuigcombinaties kunnen worden
bereden.
Toedracht
De toedracht van de kantelingen is een combinatie van snelheid en
belading van de vrachtwagens. Een lichte scheve stand wordt allereerst
veroorzaakt door het rijden over de rotonde met een te hoge snelheid,
het niet binnen de rijstrook blijven en het deels rijden over de
verhoogde rijblokken. De hoog hangende belading (hoog zwaartepunt)
geeft daarbij in de bochten extra instabiliteit. Als de vrachtwagen
dan ook over de verhoogde rijblokken rijdt, veroorzaakt de loshangende
lading nog een extra kanteleffect.
Maatregelen
Ondanks de geconstateerde toedracht, onderzoekt de provincie of er
alsnog extra aanvullende maatregelen genomen kunnen worden in het
geval dat een bestuurder een inschattingsfout maakt. In elk geval
worden er extra waarschuwingsborden geplaatst die vrachtwagens
aansporen hun snelheid op de rotonde te matigen.