---Persbericht---
Strijd bij online supermarkten nog niet gestreden
Volgens een recent onderzoek van Blauw Research wordt het bestellen van boodschappen via internet een rage. Toch sluit Albert binnenkort één van haar distributiecentra. Voor de wekelijkse boodschappen kan men terecht bij één van de on-line supermarkten die Nederland rijk is, al bieden alleen Albert en MaxFoodmarket daadwerkelijk versproducten. Maar welke on-line supermarkt is voor de consument het meest aantrekkelijk? Deze vraag vormde de basis voor het diepgaande onderzoek van Jungle Rating naar de kwaliteit van de dienstverlening onder de on-line supermarkten van Nederland.
Expertonderzoek van Jungle Rating
Jungle Rating beoordeelde in oktober 2002 als onafhankelijke partij de kwaliteit van de dienstverlening van de supermarkten op internet. De aan het onderzoek ten grondslag liggende methodiek is ontwikkeld door de Vrije Universiteit Amsterdam en garandeert betrouwbare resultaten. In totaal meten de experts van Jungle Rating op 220 variabelen, verdeeld over 16 dimensies, de kwaliteit van de website. Elke website wordt door een team van experts beoordeeld. Voorbeelden van onderzoeksdimensies zijn: breedte en diepte van geboden informatie, kwaliteit van interactie en advies, navigatiegemak en visuele ervaring.
Onderzoek aan de Vrije Universiteit toont aan dat een hoge score op de 16 dimensies resulteert in een hoger aantal verkopen via internet, gemeten per 100 unieke bezoekers.
Albert en MaxFoodmarket strijden om de eer
Jungle Rating heeft de scores van de individuele aanbieders uitgedrukt in een ranglijst. Naar het oordeel van Jungle Rating geeft Albert de beste invulling aan de online dienstverlening. Daarbij moet worden vermeld dat de eindscores van Albert en MaxFoodmarket dichtbij elkaar liggen. Een belangrijke conclusie van het onderzoek is wel dat ondanks de gelijke eindscores, de onderlinge verschillen groot zijn.
Effectiviteit dienstverlening online supermarkten oktober 2002
1 Albert 27,5%
2 MaxFoodmarket 26,1%
3 Wehkamp 24,9%
4 Schlecker 22,8%
5 Gemaknet 17,4%
De scores op de 16 dimensies zijn per partij gemiddeld, waarna een eindscore is berekend. Een score van 25% betekent dat de betreffende leverancier een kwart van het maximaal haalbare punten heeft gescoord.
Totaalscores gelijk - verschillen enorm
Opvallend is dat de eindscores van de verschillende websites nagenoeg gelijk zijn , aldus Karianne van der Weijden, projectleider van het onderzoek. De scores zijn echter gebaseerd op de waardering van een 16-tal dimensies, waardoor onderlinge verschillen toch nog aanzienlijk kunnen zijn. Wehkamp scoort op de uitgebreide informatie, de uitstekende interactiemogelijkheden en de landelijke dekking, terwijl Albert het moet hebben van haar naam & betrouwbaarheid, het uitgebreide productassortiment en de visuele ervaring van de website. Schlecker scoort op de inzichtelijkheid en de kwaliteit van het bestelproces, terwijl Max Foodmarket de beste is op het gebied van de bezorgmogelijkheden, het prijsniveau van de producten en de lage kosten van bezorging (nul euro).
Online supers kiezen eigen weg in sterk ontwikkelende markt
De scores tonen aan dat de online supermarkten elk hun eigen positionering nastreven. Dit komt duidelijk tot uiting in het onderzoek. Albert onderscheidt zich met haar brede assortiment kwaliteitsproducten en de bekende aanbiedingen. Max positioneert zich met de lage prijzen en uitstekende service. Voor Wehkamp en Schlecker zijn de supermarktproducten puur een aanvulling op bestaande assortiment. Ondanks de heldere positionering kunnen de verschillende partijen nog veel van elkaar leren, aldus van der Weijden. De markt voor on line boodschappen is nog sterk in ontwikkeling en een goede on line dienstverlening van alle on line supers kan het succes van on line winkelen versnellen.
Een zekere toekomst voor de online supermarkt
Blauw Research constateert dat levensmiddelen in 2002 in hoog tempo de op vier na grootste categorie is geworden op het gebied van e-commerce. Toch lijkt on line boodschappen nog niet geheel ingeburgerd. Albert ziet zich genoodzaakt per 1 januari 2003 een van zijn distributiecentra te sluiten, mede vanwege het tegenvallende aantal klanten. Wellicht waren de groeiscenario s te rooskleurig opgesteld. Op het moment dat on line supermarkten blijven inspelen op de behoefte van de markt en hun eigen positie verder uitnutten, dan kan de stijgende lijn in het groeiproces van de on line supermarkten voortgezet worden.
Informatie over Jungle Rating
Jungle Rating is een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau gericht op de analyse en verbetering van dienstverlening via internet. Jungle Rating richt zich met name op de sectoren finance, government, shopping, travel en utilities.
einde persbericht
Voor meer informatie over Jungle Rating kunt u contact opnemen met:
Karianne van der Weijden, projectleider onderzoek
(T) 020 596 2815
(E) karianne.van.der.weijden@junglerating.nl