|
Evaluatie Koninginnedag 2002
Evaluatie Koninginnedag 2002
Het college van B&W heeft kennis genomen van de Evaluatie
Koninginnedag 2002. Geconcludeerd kan worden dat de dag, op enkele
incidenten na, goed is verlopen. Een van de punten die uit de
evaluatie naar voren komt is dat de sluitingstermijn voor
vergunningaanvragen in 2003 wordt gewijzigd van 1 februari naar 1
maart.
Op 30 april was het Gemeentelijk Actie Centrum (GAC) operationeel.
Alle betrokken partijen waren hier aanwezig, waardoor snel overlegd
kon worden als het nodig was. Daarom is besloten dat op Koninginnedag
2003 ook weer gebruik wordt gemaakt van het GAC. Ook de politie is
tevreden over het verloop van Koninginnedag. Wel zijn bij diverse
evenementen problemen geweest. Bij de vergunningverlening voor volgend
jaar wordt daar expliciet naar gekeken.
In het centrum van Amsterdam zijn totaal 142 evenementen vergund, 379
ontheffingen verleend om alcoholhoudende drank op de openbare weg te
mogen schenken, en zijn er 436 marktplaatsen voor de markten op het
Damrak en het Rokin vergund. Er zijn 12 schriftelijke klachten
binnengekomen over geluidsoverlast en wildplassen. Volgend jaar worden
extra plaskruizen geplaatst. Na een zeer rustige regenachtige ochtend
kwam na de middag leven op het water. Van de varenden in de omgeving
van de Prinsengracht hield circa 90% zich aan de verplichte
vaarrichting, dit in tegenstelling tot de vaarrichting van de
Brouwersgracht naar het Singel, waar telkens opstoppingen waren. Dit
gold ook voor het Wallengebied. Zeventig schippers hebben een
alcoholcontrole ondergaan, waarvan 5 personen zijn aangehouden.
Het Bureau Onderzoek en Statistiek heeft een onderzoek verricht naar
het alcoholmatigingsbeleid. Geconstateerd wordt dat vrijwel alle
horecagelegenheden zich aan de regel hielden dat men maximaal één tap
met twee kranen mocht gebruiken. Aan de afspraak dat er geen alcohol
zou worden verkocht aan mensen jonger dan 16 jaar leek men zich in het
algemeen goed te houden. Uit een onderzoek waarvoor Heineken het NIPO
had benaderd bleek o.a. dat vier van de vijf Amsterdammers het goed
vindt dat er regels zijn, van de bezoekers was dit zeven van de tien.
De helft van de Amsterdammers vindt dat Koninginnedag veel gezelliger
is geworden door de regels. Circa tweederde van de Amsterdammers, en
negen op de tien bezoekers waardeert het als positief dat de regels op
initiatief van de horecaondernemers tot stand zijn gekomen. Van de
horecaondernemers vindt vier op de vijf het goed dat er regels zijn
gemaakt, bijna zeven op de tien vindt dat de regels volgend jaar weer
van toepassing zouden moeten zijn.
Dit jaar hebben zich met betrekking tot de reizigersstroom via de
Nederlandse Spoorwegen geen problemen voorgedaan. Ook de stadsdelen
waren tevreden over het verloop van Koninginnedag. Naar aanleiding van
de verschillende overleggen en gesprekken met verschillende interne en
externe partners en bewoners is de werkgroep tot de conclusie gekomen
dat een 'nieuw' concept Koninginnedag moet worden ontwikkeld. Het
terugdringen van commercie, het verminderen van alcoholgebruik, het
stimuleren van verkoop van tweedehands spulletjes door kinderen, en
andere nieuwe impulsen maken hiervan onderdeel uit. Eind van dit jaar
komt een plan van aanpak waar ook een aantal maatregelen voor 2003
wordt voorgesteld. De evaluatie is een samenvatting van de evaluaties
van de diensten, stadsdelen en bedrijven. Ook wordt expliciet aandacht
besteed aan de samenwerking met de Koninklijke Horeca Nederland en de
Nederlandse Spoorwegen. In de vorige evaluaties werden aanbevelingen
geformuleerd voor de komende Koninginnedag, in deze evaluatie is dat
niet het geval. De aanbevelingen worden later dit jaar meegenomen in
de voorbereiding voor Koninginnedag 2003 en ter besluitvorming aan het
college voorgelegd.
Behandeling in de raadscommissie is op 24 oktober.
Amsterdam, 23 oktober 2002 Cynthia Hendriks
---
-
© gemeente Amsterdam - 23-10-2002