Gemeente Duiven


Nieuwsberichten

18-10-2002
Drempels in Groessen
Zijn nu eindelijk klaar?

Ja de drempels zijn nu gereed, maar aan drie drempels in Groessen zijn tot vier keer toe werkzaamheden verricht voordat ze naar tevredenheid klaar waren. In dit artikel willen we kort toelichten wat de oorzaak van elk van de werkzaamheden was.

De drempels zijn in eerste instantie aangelegd toen we Groessen gingen inrichten als 30-kilometer-zone. Daartoe was overleg gepleegd met de omwonenden. Kort nadat de kern Groessen was ingericht als 30 km zone en de drempels er lagen, werd de gemeente benaderd door het Koninklijk Nederlands Vervoer. Deze organisatie gaf aan dat bepaalde typen vrachtauto's vrijwel niet zonder schade over de drempels in de Heiliglandsestraat en de Achtergaardsestraat konden rijden. Het betrof de vrachtwagens die werden ingezet voor de tuinbouwbedrijven. Dit was niet eerder bekend, omdat dit type vrachtauto pas onlangs is goedgekeurd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer en nu is toegelaten op de nederlandse wegen.
Wij hebben bekeken wat de schade kon zijn en toen bleek dat er een reële kans was dat de vrachtwagen de brandstoftank op de drempels kapot zouden rijden en dat daardoor honderden liters dieselolie in de grond zou vloeien, met alle gevolgen van dien.

Tegelijkertijd was er een nieuwe richtlijn in de maak om de drempels in 30 km zones te verlagen. Daarom is er op dat moment voor gekozen de drie drempels aan de Heiliglandsestraat en de Achtergaardsestraat te verlagen van 12 naar 8 centimeter. Na het verlagen van de drempels bleek echter dat het oorspronkelijke doel van de drempel - het afremmen van het verkeer - nauwelijks nog werd behaald.

Kort daarop verscheen inderdaad een nieuwe landelijke richtlijn voor drempels in 30 km zones. De hoogte daarvan was 8 centimeter, maar niet alleen de hoogte werd in de richtlijn gewijzigd, maar ook de lengte van de drempel. Om hetzelfde verkeersremmende effect te krijgen van een drempel van 12 cm moest deze worden ingekort. Aansluitend op de nieuwe richtlijn is toen besloten nogmaals de drempels volgens die richtlijn aan te passen. (plaatje 3) Met deze aanpassing werden de drempels een meer verkeersremmende maatregel, maar is ook tegemoet gekomen aan het verzoek van het Koninklijk Nederlands Vervoer.

Helaas was dit niet de laatste keer dat er werkzaamheden aan de drie drempels werden verricht. Na oplevering van de laatste werkzaamheden, bleek dat diverse klinkers waren gebroken en stenen waren geknapt. Omdat de gemeente hoge eisen stelt aan de uitvoering van werkzaamheden zijn toen de drempels voor een laatste keer bestraat.

De drempels zoals ze nu in Groessen zijn aangelegd, zijn een voorbeeld als het gaat om de aanleg van nieuwe drempels of als bestaande drempels moeten worden herbestraat. Dat betekent dus niet dat alle drempels in Duiven worden aangepast, want ook de drempel van 12 cm blijft in de landelijke richtlijn gehandhaafd.