Ingezonden persbericht


Gezamenlijk persbericht 9292 en NS

Utrecht, 22 oktober 2002

Vooraf of tijdens reis

Per SMS voortaan persoonlijk geïnformeerd over OV-verstoringen

Reizigers met het openbaar vervoer kunnen vanaf 23 oktober op hun mobiele telefoon persoonlijke informatie ontvangen over grote verstoringen. 9292 en NS starten een SMS-service om in te spelen op de groeiende vraag naar actuele reisinformatie vlak vóór de reis en onderweg. 9292 verstuurt persoonlijke SMS-berichten over grote verstoringen in het hele openbaar vervoer: bus, trein, tram, metro en boot (55 cent per ontvangen bericht). NS verstuurt persoonlijke SMS-berichten over grote verstoringen bij de trein (40 cent per ontvangen bericht). Aanmelden voor deze '9292 ReisBerichten' en 'SMS-NS' en het instellen van het gewenste lijnnummer of traject en reistijden kan gemakkelijk via de websites www.9292ov.nl en www.ns.nl. Ook andere vervoermaatschappijen kunnen deze dienst in de loop van de tijd aanbieden aan hun klanten. Veertienhonderd proefgebruikers hebben de SMS-service van 9292 en NS begin dit jaar getest. Zij waren overwegend positief over de actuele meldingen van grote verstoringen. De proefgebruikers vonden de individuele SMS-dienst een goede aanvulling op bestaande informatie over verstoringen in het openbaar vervoer.

SMS berichten ontvangen

De SMS-dienst is bestemd voor iedereen die regelmatig met het openbaar vervoer reist en graag snel op de hoogte is van grote verstoringen en geplande werkzaamheden op zijn of haar route. De dienst geeft ook zoveel mogelijk suggesties voor alternatieve routes. 9292 en NS verstrekken de berichten per lijnnummer of traject bij grote verstoringen van meer dan dertig minuten. De gebruikers ontvangen geen SMS-bericht over vertragingen van een specifieke bus of trein. De SMS-dienst is actief van 6.00 tot 24.00 uur (in het weekend en feestdagen van 7.00 uur). Reizigers kunnen zich via www.9292ov.nl en www.ns.nl aanmelden en hun persoonlijke reistrajecten, -dagenDe SMS-dienst is tot stand gekomen in samenwerking met alle openbaar-vervoerbedrijven in Nederland, die achter de schermen hard werken aan het verbeteren van actuele reisinformatie.


---