VOEDINGSCENTRUM
Wie wint gezondste prijs van Nederland?
A.s. woensdag 23 oktober om 17.00 uur maakt het Voedingscentrum bekend
wie zich een jaar lang 'Winnaar Jaarprijs Goede Voeding 2002' mag
noemen. Er zijn vier bedrijven in de race voor de gezondste prijs van
Nederland. De prijs wordt uitgereikt door het Voedingscentrum in
Panama (Amsterdam) tijdens een bijeenkomst met als thema 'De
Verleiding'. De vier genomineerde bedrijven zijn:
Albert Heijn met de nieuwe range producten AH To Go Snoepgroenten
IgloMora Groep B.V. met de productlijn Iglo Zelfmaakgerechten
McDonald's met de introductie van en communicatie rondom de McSalad
Shaker
Quaker Trading Ltd. met de productlijn Snack a Jacks
De AH To Go Snoepgroenten zijn genomineerd omdat de onafhankelijke
jury het een bijzonder innovatief product vindt, dat op een creatieve
manier een impuls geeft aan de groenteconsumptie.
De Iglo Zelfmaakgerechten maken het volgens de jury consumenten
gemakkelijk om toch iets gezonds te eten op het moment dat men weinig
tijd heeft.
Door de marketing rond de introductie van de McSalad Shaker is er een
extra dimensie 'cool en hip' toegevoegd aan groenten, naast het
bekende gezondheidsaspect. De jury heeft waardering voor het feit dat
dit ervoor heeft gezorgd dat een nieuwe doelgroep is aangesproken die
weinig groenten eet.
Quaker ontving een nominatie voor Snack a Jacks omdat het product, dat
in een ruime variatie aan smaken verkrijgbaar is, een goed alternatief
vormt voor vette tussendoortjes.
Voorafgaand aan de uitreiking van de Jaarprijs Goede Voeding (16.00
uur) maakt Jacqueline Vink, hoofd Communicatie van het
Voedingscentrum, duidelijk dat in een wereld vol eetbare verleidingen
eerlijke voorlichting over voeding broodnodig is. Tussen de bedrijven
door prikkelt Fredie Beckmans, Wereldkampioen Kookperformance, alle
zintuigen met zijn bijzondere kijk op onze beleving van smaak.
In het begin van de middag (14.00 uur) vindt een een mini-symposium
plaats over 'De Kunst van het Verleiden', georganiseerd door de
Stichting Merkartikel. Vier sprekers buigen zich over het verleiden
van de consument door middel van zintuigenmarketing.
Dr.ir. Bob Cramwinckel, directeur van het Centrum voor Smaakonderzoek
praat over smaak en emotie in 'Feestvierende zintuigen'.
'(Ver)leiden of (mis)leiden?' is de titel van het betoog van drs.
Elisabeth J. Riester, consumentenpsycholoog en directeur van Psyma
B.V.
Of consumenten zich laten verleiden om nieuwe producten te kopen is
een zaak van heldere instorepromotie en -communicatie volgens Charles
Borremans, directeur van DraftWorldwide Nederland, in 'De verleiding
in één seconde'.
Corinne J. Goenee, senior consultant/partner Innovaction B.V., noemt
verrassende voorbeelden als likijs voor katten en
cholesterolverlagende likeurtjes in 'Verrassend Verleidend'.
Gezond, lekker en veilig eten is belangrijk in onze samenleving. Elke
Nederlander kan met al zijn vragen hierover terecht bij een
onafhankelijke organisatie: Stichting Voedingscentrum Nederland. Het
Voedingscentrum wordt gefinancierd door de Nederlandse overheid
(ministeries van LNV en VWS) om wetenschappelijk verantwoorde,
eerlijke informatie te geven over gezonde voeding en
voedselveiligheid.
Voedingscentrum - eerlijk over eten
Noot voor de redactie/