VOEDINGSCENTRUM

Wie wint gezondste prijs van Nederland?

A.s. woensdag 23 oktober om 17.00 uur maakt het Voedingscentrum bekend wie zich een jaar lang 'Winnaar Jaarprijs Goede Voeding 2002' mag noemen. Er zijn vier bedrijven in de race voor de gezondste prijs van Nederland. De prijs wordt uitgereikt door het Voedingscentrum in Panama (Amsterdam) tijdens een bijeenkomst met als thema 'De Verleiding'. De vier genomineerde bedrijven zijn:

Albert Heijn met de nieuwe range producten AH To Go Snoepgroenten IgloMora Groep B.V. met de productlijn Iglo Zelfmaakgerechten McDonald's met de introductie van en communicatie rondom de McSalad Shaker
Quaker Trading Ltd. met de productlijn Snack a Jacks

De AH To Go Snoepgroenten zijn genomineerd omdat de onafhankelijke jury het een bijzonder innovatief product vindt, dat op een creatieve manier een impuls geeft aan de groenteconsumptie. De Iglo Zelfmaakgerechten maken het volgens de jury consumenten gemakkelijk om toch iets gezonds te eten op het moment dat men weinig tijd heeft.
Door de marketing rond de introductie van de McSalad Shaker is er een extra dimensie 'cool en hip' toegevoegd aan groenten, naast het bekende gezondheidsaspect. De jury heeft waardering voor het feit dat dit ervoor heeft gezorgd dat een nieuwe doelgroep is aangesproken die weinig groenten eet.
Quaker ontving een nominatie voor Snack a Jacks omdat het product, dat in een ruime variatie aan smaken verkrijgbaar is, een goed alternatief vormt voor vette tussendoortjes.

Voorafgaand aan de uitreiking van de Jaarprijs Goede Voeding (16.00 uur) maakt Jacqueline Vink, hoofd Communicatie van het Voedingscentrum, duidelijk dat in een wereld vol eetbare verleidingen eerlijke voorlichting over voeding broodnodig is. Tussen de bedrijven door prikkelt Fredie Beckmans, Wereldkampioen Kookperformance, alle zintuigen met zijn bijzondere kijk op onze beleving van smaak.

In het begin van de middag (14.00 uur) vindt een een mini-symposium plaats over 'De Kunst van het Verleiden', georganiseerd door de Stichting Merkartikel. Vier sprekers buigen zich over het verleiden van de consument door middel van zintuigenmarketing. Dr.ir. Bob Cramwinckel, directeur van het Centrum voor Smaakonderzoek praat over smaak en emotie in 'Feestvierende zintuigen'. '(Ver)leiden of (mis)leiden?' is de titel van het betoog van drs. Elisabeth J. Riester, consumentenpsycholoog en directeur van Psyma B.V.
Of consumenten zich laten verleiden om nieuwe producten te kopen is een zaak van heldere instorepromotie en -communicatie volgens Charles Borremans, directeur van DraftWorldwide Nederland, in 'De verleiding in één seconde'.
Corinne J. Goenee, senior consultant/partner Innovaction B.V., noemt verrassende voorbeelden als likijs voor katten en cholesterolverlagende likeurtjes in 'Verrassend Verleidend'.

Gezond, lekker en veilig eten is belangrijk in onze samenleving. Elke Nederlander kan met al zijn vragen hierover terecht bij een onafhankelijke organisatie: Stichting Voedingscentrum Nederland. Het Voedingscentrum wordt gefinancierd door de Nederlandse overheid (ministeries van LNV en VWS) om wetenschappelijk verantwoorde, eerlijke informatie te geven over gezonde voeding en voedselveiligheid.
Voedingscentrum - eerlijk over eten

Noot voor de redactie/