Nederlandse Spoorwegen

Persbericht

Klant oordeelt steeds positiever over NS
22 oktober 2002
Het klantoordeel over de prestaties van NS is voor het derde opeenvolgende kwartaal gestegen. Het algemeen oordeel is in het derde kwartaal 2002 beoordeeld met 6,5 ten opzichte van 6,0 in het derde kwartaal van 2001. In vergelijking met het derde kwartaal 2001 zijn de cijfers over de gehele linie gestegen. Het percentage treinen dat op tijd rijdt is met 4,4% toegenomen tot 83,5%. De inspanningen van NS leveren merkbaar resultaat op.

Het klantoordeel over de beschikbaarheid van een zitplaats bedraagt dit kwartaal 7,2 ten opzichte van 7,0 in het derde kwartaal 2001. Dit lijkt een eerste signaal dat de instroom van nieuwe treinen ook voor klanten daadwerkelijk merkbaar wordt. Tussen februari 2002 en begin september 2002 heeft NS 150 gemoderniseerde Duitse Intercityrijtuigen in gebruik genomen. Tevens rijden er sinds begin oktober elf verlengde dubbeldeks Intercitytreinen. In totaal zijn 378 van deze rijtuigen besteld, goed voor zon 37.000 extra zitplaatsen tot en met 2005 op een totaal van 205.000 nu.
Consumentenorganisaties

NS publiceert ieder kwartaal de cijfers over de klanttevredenheid. Deze cijfers volgen uit het onderzoek dat NS samen met consumentenorganisaties en overheid verricht. Hierin geven reizigers hun oordeel over de kwaliteit en andere aspecten van de dienstverlening van NS. Daarnaast publiceert het bedrijf ieder kwartaal de punctualiteitscijfers.
Kwaliteitscijfers 3e kwartaal