Persbericht
Klant oordeelt steeds positiever over NS
22 oktober 2002
Het klantoordeel over de prestaties van NS is voor het derde
opeenvolgende kwartaal gestegen. Het algemeen oordeel is in het derde
kwartaal 2002 beoordeeld met 6,5 ten opzichte van 6,0 in het derde
kwartaal van 2001. In vergelijking met het derde kwartaal 2001 zijn de
cijfers over de gehele linie gestegen. Het percentage treinen dat op
tijd rijdt is met 4,4% toegenomen tot 83,5%. De inspanningen van NS
leveren merkbaar resultaat op.
Het klantoordeel over de beschikbaarheid van een zitplaats bedraagt
dit kwartaal 7,2 ten opzichte van 7,0 in het derde kwartaal 2001. Dit
lijkt een eerste signaal dat de instroom van nieuwe treinen ook voor
klanten daadwerkelijk merkbaar wordt. Tussen februari 2002 en begin
september 2002 heeft NS 150 gemoderniseerde Duitse Intercityrijtuigen
in gebruik genomen. Tevens rijden er sinds begin oktober elf verlengde
dubbeldeks Intercitytreinen. In totaal zijn 378 van deze rijtuigen
besteld, goed voor zon 37.000 extra zitplaatsen tot en met 2005 op een
totaal van 205.000 nu.
Consumentenorganisaties
NS publiceert ieder kwartaal de cijfers over de klanttevredenheid.
Deze cijfers volgen uit het onderzoek dat NS samen met
consumentenorganisaties en overheid verricht. Hierin geven reizigers
hun oordeel over de kwaliteit en andere aspecten van de
dienstverlening van NS. Daarnaast publiceert het bedrijf ieder
kwartaal de punctualiteitscijfers.
Kwaliteitscijfers 3e kwartaal
Nederlandse Spoorwegen