Reisbranche dient klacht in tegen IATA bij EC
De Meern, 22 oktober 2002
Reisbranche dient klacht in tegen IATA bij Europese Commissie
De Europese organisaties van reisagenten, touroperators en zakenreisagenten (ECTAA en GEBTA) hebben officieel een klacht ingediend bij de Europese Commissie tegen IATA en de IATA airlines. Reisagenten voeren aan dat IATA misbruik maakt van haar machtspositie en verzoeken dan ook met klem de huidige uitzonderingspositie van IATA op de Europese concurrentieregels niet te verlengen.
Het toelatings- en handhavingsysteem van IATA, de internationale organisatie voor de burgerluchtvaart, is in 1991 uitgezonderd door de Europese Commissie (EC) van de mededingingsregels. De EC staat nu voor het besluit deze al of niet te verlengen. Reisagenten hebben de afgelopen jaren Europees en mondiaal alles in het werk gesteld om in overleg met IATA te komen tot redelijke aanpassing van de regelgeving om meer gelijkwaardige afspraken te bewerkstelligen tussen luchtvaartmaatschappijen en reisagenten, echter zonder resultaat.
Aangezien vrijwel alle airlines bij IATA zijn aangesloten, zijn
(zaken-)reisagenten genoodzaakt een contract te tekenen met IATA om
vliegtickets te kunnen en mogen verkopen. Daarbij legt deze
internationale luchtvaartorganisatie hoge en kostbare verplichtingen
op. Ook kunnen IATA airlines op elk door hen gewenst moment de
vergoeding van reisagenten onbeperkt aanpassen zonder het aanvoeren
van redelijke argumenten en zonder een redelijke overgangstermijn.
Echter, dezelfde airlines die zijn aangesloten bij IATA voeren wel een
forse concurrentie in de distributie via de stimulering van hun eigen
directe verkoop. Bovendien is er door de verregaande samenwerking
tussen luchtvaartmaatschappijen feitelijk steeds meer sprake van
kartelvorming.
"Reisagenten kunnen de concurrentie zeker aan, maar dan moet de
concurrentie wel op eerlijke wijze plaatsvinden", aldus het ANVR, de
Nederlandse brancheorganisatie Algemeen Nederlands Verbond van
Reisondernemingen. Reisagenten kunnen de vliegende consument immers de
mogelijkheden bieden van prijs- en service-informatie over
verschillende airlines en een totale service bieden van hotel,
autohuur en transport. De huidige regels van IATA kunnen nu ook niet
in het voordeel van de consument worden gehanteerd. Het is IATA
reisagenten namelijk verboden om tickets uit andere landen te verkopen
of tarieven uit andere landen te gebruiken. Hoge prijsverschillen
tussen de verschillende landen worden op deze wijze in stand gehouden.
Om deze IATA-misstanden in de toekomst te voorkomen, rest
(zaken-)reisagenten en touroperators, aangesloten bij de ECTAA en
GEBTA, niet anders dan een officiële klacht in te dienen bij de
Europese Commissie.