Gemeente Enschede

B. en W.-bericht 2002- 41

Collegevergadering van dinsdag 22 oktober 2002

Geen uitbreiding trouwlocaties
Het gemeentebestuur van Enschede heeft besloten het aantal trouwlocaties niet verder uit te breiden. Vanuit de 'markt' komen steeds meer aanvragen voor de inrichting van bijzondere trouwlocaties. Ook op ad hoc-basis. Zo zijn er aanvragen voor trouwen onder water, of op het veld van de hockeyvereniging. Dat rakelde onder meer in de raadscommissie bestuurszaken de discussie op over de vraag of de gemeente het aantal 'huizen der gemeente', zoals een trouwlocatie officieel heet, moest uitbreiden. Daar is niet voor gekozen. Uitbreiding van het aantal locaties leidt volgens het college tot hogere kosten en tot een te grote organisatorische belasting. Momenteel beschikt de gemeente al over vijf trouwlocaties: het stadhuis, de Johanneskerk in Twekkelo, het Rijksmuseum, de Grote Kerk en de Hölterhof.

---

Wederopbouw Roombeek ligt op koers
Uit de nazomernota van het Projectbureau Wederopbouw blijkt dat de wederopbouw over het algemeen naar wens verloopt. Het Projectbureau heeft in 2001 een programma opgesteld, waarin de plannen voor de sociale, economische en fysieke wederopbouw zijn uitgewerkt tot en met 2007. Ieder jaar wordt de stand van zaken voorgelegd aan de raad en worden de plannen waar nodig bijgesteld.Op basis van de uitkomsten van de Getroffenenmonitor blijkt dat de situatie van de brede groep getroffenen weer begint te normaliseren. Een aantal plannen voor de sociale wederopbouw kan daarom worden afgebouwd, zoals het organiseren van laagdrempelige ontmoeting en ontspanning. De nadruk wordt meer gelegd op maatschappelijke participatie en vrijwilligerswerk.

Een ander voorbeeld is het investeren van geld om de achterstanden bij het maatschappelijk werk naar aanleiding van de ramp in te halen. Nu die achterstand is weggewerkt, kan de bijdrage worden stopgezet. Voor bepaalde groepen, zoals geherhuisveste, ondernemers en allochtonen, geldt dat er nog steeds problemen zijn. De inspanningen van de sociale wederopbouw worden de komende tijd dan ook met name op deze groepen gericht.Doordat de problemen van de ondernemers en kunstenaars door persoonlijke gesprekken nu beter in beeld zijn, kan meer maatwerk geboden worden. Dit moet voorkomen dat ondernemers in ernstige problemen raken. De nadruk van de economische wederopbouw zal de komende tijd meer komen te liggen op het stimuleren van werkgelegenheid en bedrijvigheid in Roombeek. Uiteindelijk moeten in de nieuwe wijk Roombeek 1200 nieuwe arbeidsplaatsen worden gerealiseerd. Daarnaast moeten gedurende vier jaar zo'n 13 banen en 30 cursusplaatsen per jaar gerealiseerd worden voor mensen die moeilijk op de reguliere arbeidsmarkt terechtkunnen.De fysieke wederopbouw verloopt volgens planning. De Wachters van Roombeek zijn weer bewoond, de eerste bouwactiviteiten zijn zichtbaar op het Menkoterrein en half november start Domijn met deelplan Het Talma. De bouwadviesbureaus hebben al verschillende gesprekken gevoerd met mensen die terug willen keren op een eigen kavel in Roombeek.Naar verwachting zal het Projectbureau Wederopbouw eind 2004 ophouden te bestaan. Dan nog lopende projecten worden ondergebracht in de gemeentelijke organisatie.

---

Enschede ziet niets in steun voor reparatieafdeling overslagstation Afvalverwerker Twence wil een nieuwe hal bouwen voor het regionale overslag station (ROS) dat nu nog op de Boeldershoek is gevestigd. Tegelijkertijd wil Twence in samenwerking met vijf Twentse kringloopbedrijven en Twente Milieu het ROS graag uitbreiden met een werkplaats om ingeleverd wit- en bruingoed (onder andere wasmachines en audio/video-apparatuur) te repareren en zo weer via de kringloopbedrijven te koop aanbieden. De gemeente Enschede zal echter om verschillende redenen niet meewerken aan de gewenste uitbreiding tot dit zogenaamde ROS+ model.Allereerst heeft een haalbaarheidsstudie naar de reparatiewerkplaats aangetoond dat het geen rendabel plan is. De bijdrage die van gemeenten wordt gevraagd, wordt daardoor een soort verkapte bijdrage aan de kringloopbedrijven die in het ROS+ deelnemen. De gemeente Enschede heeft echter al enkele jaren geleden haar bijdrage aan kringloopbedrijf Het Goed beëindigd, omdat ze vindt dat het kringloopbedrijf financieel op eigen benen moet kunnen staan.Daarnaast betekent de bouw van het ROS+ een verhoging van de afvaltarieven. Het ROS+ zou bij deelname van alle Twentse gemeenten 13 eurocent per inwoner kosten en 17 eurocent als slechts enkele gemeenten meedoen. Beide bedragen zijn inclusief de inzamelingskosten. Aangezien het niet is aangetoond dat de werkplaats een positief milieueffect heeft, blijft als enige pluspunt over dat de werkplaats vijf extra arbeidsplaatsen oplevert. De gemeente Enschede vindt het echter niet redelijk dat een verhoging van de afvaltarieven wordt gebruikt als verkapte subsidie voor het creëren van arbeidsplaatsen.
---

Uitbreiding plaatsen voor mobiele opvang alcoholverslaafde daklozen

Door akkoord te gaan met een tijdelijke vrijstelling van het bestemmingsplan, heeft het College het mogelijk gemaakt dat de verplaatsbare container voor de opvang van alcoholverslaafde dak- en thuislozen tussen meer plekken kan rouleren. De Verplaatsbare Ontmoetings Plaats (VOP) "rouleert" nu nog tussen de parkeerplaats tegenover het Leger des Heils aan de Molenstraat en de parkeerplaats bij Parallelweg. Daar komen binnenkort de locaties kruising Molenstraat/Stationsplein en Molenstraat t/o Sanders bij.

Een VOP is container met daarin wat stoelen en tafeltjes, enkel en alleen bedoeld voor de chronisch alcoholverslaafde dak- en thuislozen. De VOP wordt elke twee à drie weken verplaatst tussen de vaste locaties. De locatiekeuze is beperkt omdat de VOP altijd op loopafstand moet staan van de voorzieningen die voor de gebruikers van belang zijn, zoals het Leger des Heils, Humanitas, het dagcentrum voor verslaafden en De Wonne. De VOP wordt 's avonds en 's nachts afgesloten. Humanitas en politie houden een oogje in het zeil. De vrijstelling van het bestemmingsplan is verleend voor een periode van ten hoogste vijf jaar.

---

Groen licht voor digitaal trapveld Van Leeuwenhoekstraat

Ondanks een negatief advies van de welstandscommissie, krijgt Velve-Lindenhof toch een internetruimte voor jongeren aan de Van Leeuwenhoekstraat 215. De Welstandscommissie adviseerde tegen de bouw van het internetpunt, omdat het ontwerp van het gebouw niet aansluit bij de rest van de bebouwing. Het College besloot echter alsnog een tijdelijke vrijstelling van het bestemmingsplan te geven, zodat de bouw van een geschikte ruimte bij de speeltuin alsnog door kan gaan. Zonder de vrijstelling zou het digitale trapveld er voorlopig niet komen. Bijkomend voordeel van de bouw aan de Van Leeuwenhoekstraat is dat het beheer gecombineerd kan worden met het beheer van de speeltuin. Andere geschikte locaties zijn er niet. Omwonenden hebben inmiddels aangegeven geen probleem te hebben met de vestiging van een internetpunt, mits het gebouw maar door groenvoorzieningen aan het zicht wordt onttrokken. De vrijstelling geldt voor een periode van maximaal 5 jaar. Uiteindelijk moet het digitaal trapveld een onderdeel vormen van de nog te bouwen brede school in Velve-Lindenhof.

---

Grond bevat leem: voordeeltje weg
Het voordeel dat leek te kunnen worden behaald door hergebruik van zand van het Van Heekplein, is door de aanwezigheid van leem in dat zand tenietgedaan. Aanvankelijk was voor de kosten van zandaanvoer voor het viaduct in de Westerval gerekend op 726.000. Door zand uit de bouwput van het Van Heekplein te gebruiken, leek dit geld bespaard te kunnen worden. Onderzoek van de grond op het Van Heekplein zelf was echter niet mogelijk. Die grond moest nog worden nagekeken op mogelijke vliegtuigbommen uit WO II. Later bleek het zand echter leemhoudend en dus onstabiel. Om dit euvel te verhelpen is kalk toegevoegd en de ondergrond van het viaduct aangepast. De kosten daarvan belopen zo'n 1,36 mln. Het voordeel is echter niet helemaal weg, doordat een resterend deel van het zand is benut voor het gasfabriekterrein, het wederopbouwgebied en de geluidswal rond het Diekmanterrein. Dat heeft een besparing van zo'n 306.000 opgeleverd. Daarnaast zijn kosten bespaard omdat het zand van het Van Heekplein niet afgevoerd hoefde te worden. Onbekend is hoeveel die kosten zouden bedragen, maar van het aanvankelijke voordeel is niettemin weinig overgebleven. Het college van B en W stelt voor om de alsnog gemaakte kosten te dekken uit de reserves voor stadsverbetering en uit de dienstreserve van de DSOB.

---

Parkeren vanaf 1 maart 1,40 per uur

Vanaf 1 maart 2003 kost parkeren in parkeergarages en straatparkeren in het stadscentrum 1,40 per uur. Voor het stadscentrum betekent dat een verhoging met twintig eurocent. Buiten het stadscentrum, maar binnen de singels, gaat het uurtarief voor straatparkeren juist omlaag: van 1,20 naar zeventig eurocent. Het dagtarief wordt verhoogd naar zeven euro voor het centrum (was zes) en naar 3,50 voor het overige binnensingelgebied. Om overlast voor de omwonenden te beperken wordt het voorheen lagere dagtarief voor het gebied tussen de Deurningerstraat en de Oldenzaalsestraat (was éénvijftig) gelijkgetrokken met het tarief voor het overige gebied binnen de singels en komt dus eveneens op 3,50.

Tot nu toe trekt het lagere dagtarief in dit gebied veel langparkeerders. Ook in parkeergarages komt het uurtarief op 1,40. De dagtarieven komen op 11,50 voor de Van Heekgarage en op acht euro voor de andere garages. Met hogere dagtarieven en duurdere abonnementen wordt de Van Heekgarage zoveel mogelijk vrijgehouden van langparkeerders. De Van Heekgarage is vooral bedoeld voor kortparkerende bezoekers van de binnenstad. Abonnementen voor deze garage zullen overigens pas bij openstelling van de gehele garage beschikbaar komen. Ook uitrijdkaarten voor bedrijven en instellingen, die voor andere garages beschikbaar zijn tegen 363 per honderd stuks, worden voor de Van Heekgarage niet uitgegeven.
Alle tariefsverhogingen bij elkaar leveren de gemeente bij gelijkblijvend gebruik van parkeervoorzieningen 250.000 per jaar op. De collegevoorstellen voor de tarieven voor straatparkeren worden behandeld in de raadsvergadering van 18 november.
---

Grolsch krijgt 'Brouwerslaan'
Na vele jaren noeste arbeid aan de Brouwerijstraat in Enschede-noord, gaat Grolsch de brouwerij zoals bekend verplaatsen naar de Groote Plooy. De verhuizing brengt in ieder geval een straatnaampromotie met zich mee. Na de ietwat alledaagse "straat" krijgt de bierbrouwer nu zijn eigen, toch wat chiquer klinkende "laan". Voor de toegangsweg bij de afrit Enschede-Zuid is in overleg met de straatnaamcommissie van de gemeente de naam "Brouwerslaan" vastgesteld. Het college is reeds akkoord. Of ook de raad instemt met deze verheffing in de straatnaamwoordelijke adelstand, zal tijdens de raadsvergadering van 18 november moeten blijken.

---