Gemeente Heerlen

Selectieve besluitenlijst collegevergadering 22 oktober 2002

OW 22612 Onderhoud braakliggende terreinen
Het college heeft ingestemd met het extensief onderhouden van braakliggende terreinen. Al geruime tijd doet zich het probleem voor dat de gemeente gronden in eigendom heeft, die niet onderhouden worden door Openbare Werken of (formeel) bij derden in gebruik zijn. Deze terreinen zijn in de loop der jaren buiten elke vorm van onderhoud gevallen, omdat ze niet meer gebruikt worden als hooiland, volkstuin, dierenweide, bouwterrein, etc. Er was echter ook geen noodzaak om onderhoud uit te voeren, omdat er geen problemen waren of omdat anderen dit onderhoud uitvoerden.

Meerdere ontwikkelingen maken het echter toch noodzakelijk deze terreinen planmatig te onderhouden, zij het uiteraard veel minder intensief dan op de officieel aangewezen groengebieden. Bijvoorbeeld omdat meer dan in het verleden illegaal afval wordt gestort en de onveiligheidsgevoelens die deze terreinen oproepen. Bij extensief onderhoud moet gedacht worden aan enkele keren maaien per jaar en zwerfvuilverwijdering. De totaal benodigde jaarlijkse onderhoudskosten zijn geraamd op 70.622,- .

SO 22219 Voortgangsrapportage Hoeve Corisberg
Het college van B&W heeft kennis genomen van de voortgangsrapportage Hoeve Corisberg. Begin 2000 besloot het college al het initiatief van de stichting WAD (Wonen Arbeid en Dagbesteding) te ondersteunen om te komen tot herbestemming van Hoeve Corisberg. Het initiatief is verder uitgewerkt in samenwerking met de dienst Openbare Werken, Stichting WAD en Woningstichting Wonen Zuid.

Er ligt inmiddels een schetsontwerp dat consensus heeft bij alle betrokkenen. Bovendien is duidelijk geworden dat op het gebied van stedenbouw, bestemmingsplan en monumentenzorg géén onoverkomelijke problemen zijn te verwachten. Op dit moment komt dan ook de financiële haalbaarheid nadrukkelijker in beeld. Hierbij wordt er de voorkeur aan gegeven de hoeve in (tijdelijk) gebruik te geven bij de Stichting WAD en het eerdere collegebesluit, waarbij het uitgangspunt was afstoten van de hoeve, verder uit te werken. Dit gebeurt in samenwerking met de Stichting WAD, de (interne) projectgroep en overige betrokkenen (o.a. de Rijksdienst voor de Monumentenzorg en de Provincie) en zal moeten resulteren in een definitieve besluitvorming van de herontwikkeling Hoeve Corisberg.

WWS 21754 Vaststelling van termijnen ten behoeve van vergunningenaanvragen voor evenementen alsmede de vaststelling van criteria op basis waarvan Heerlense evenementen kunnen worden ingedeeld
Het college is akkoord met het vaststellen van termijnen ten behoeve van vergunningaanvragen voor evenementen en met de vaststelling van criteria op basis waarvan evenementen kunnen worden ingedeeld. Het is de bedoeling om de Heerlense evenementen te verdelen in een aantal categorieën om op basis daarvan aan te kunnen geven op welke wijze deze evenementen in de toekomst door de gemeente zullen worden ondersteund. Het gaat daarbij om A-, B-, en C-evenementen. Als criteria gelden:

1. omvang bezoekvolume;

2. bijdrage maatschappelijke, sport- of culturele participatie bevolking;

3. bijdrage aan het imago met een meer dan regionale uitstraling;
4. versterking van de samenhang vrijetijdsstad. A-evenementen zijn evenementen die voldoen aan alle 4 genoemde indicatoren. B-evenementen scoren op tenminste 3 van deze indicatoren en C-evenementen scoren op minder dan 3 daarvan. Om in de toekomst voldoende tijd te hebben om de vergunningverlening op een adequate wijze te kunnen voorbereiden is het zaak over te gaan tot verruiming van de termijnen waarvoor een vergunningaanvraag bij de gemeente moet worden ingediend. Het voordeel van de vervroegde indiening van een vergunningaanvraag is dat de coördinatie en afstemming beter kan verlopen in het belang van de organisatoren en de burger van Heerlen. Het is de bedoeling om voor A- en B-evenementen het jaar te verdelen in een tweetal perioden; januari t/m juni (periode I) en juli t/m december (periode II). De vergunningaanvragen voor periode I dienen uiterlijk 1 oktober van het daaraan voorafgaande jaar ingediend te worden en de aanvragen voor periode II uiterlijk 1 april. Voor C-evenementen zal de termijn voor het indienen van een vergunningaanvraag worden vastgesteld op 12 weken voor de aanvang ervan. De Algemene Plaatselijke Verordening zal daartoe worden gewijzigd.

WWS 21939 Overdacht bestuur openbaar onderwijs aan de Stichting SPOP, alsmede vaststelling inkomsten en uitgaven en staat van voorzieningen over de perioden 1991 tot en met 1995 en 1996 tot en met 2000 Het college heeft ingestemd met de formele bestuursoverdracht van het Openbaar basisonderwijs aan de Stichting Samenwerkingsbestuur Primair Onderwijs Parkstad Limburg (SPOP). In 2000 is al in principe akkoord gegaan met de verzelfstandiging van het openbaar basisonderwijs in de vorm van een stichting, waarbij de samenwerking binnen de regio Parkstad Limburg voorop staat. De SPOP is in juli 2001 opgericht. De formele bestuursoverdracht aan de stichting heeft nog niet eerder kunnen plaatsvinden in verband met onduidelijkheid over de organisatiestructuur. Aangezien het Decentraal Georganiseerd Overleg (DGO) heeft ingestemd met de organisatiestructuur (1 bovenschools manager, 1 strafmedewerker intern beheer en per locatie een directeur), kan nu tot daadwerkelijke bestuursoverdracht worden overgegaan. Deze bestuursoverdracht houdt in dat alle bestuursbevoegdheden en middelen aan de Stichting SPOP zullen worden overgedragen via notariële akte.

Hoewel er geen tekorten zijn, heeft het college met het oog op de kwaliteit en de kwantiteit van het openbaar onderwijs verder besloten om bij de bestuurlijke overdracht een zogenaamde bruidsschat mee te geven, waartoe de wet per 1-1-2003 uitdrukkelijk de mogelijkheid biedt. Deze bruidsschat dient te worden gezien als een kapitaal om te bevorderen dat de stichting beter op eigen benen kan staan en eventuele tegenvallers zelf kan opvangen.

Gemeente Heerlen, 22 oktober 2002
Afdeling Communicatie
tel: 045 - 5604070
persvoorlichting@heerlen.nl