Het laatste nieuws TOM CORONEL
KLIK HIER
SEIZOEN 2002
KLIK HIER
VORIGE SEIZOENEN
KLIK HIER
RACE CARRIERE
KLIK HIER
FOTO ALBUM
KLIK HIER
DE FANCLUB
KLIK HIER
HET KARTCENTRE
KLIK HIER
OVERIGE LINKS
KLIK HIER
DIVERSEN
---
22 Oktober 2002: Tweede of derde?
De uitslag van de eerste race op Estoril van afgelopen zondag zorgde
voor nogal wat verwarring. Op de TV beelden was duidelijk te zien dat
Tom de tweede race vanaf de vijfde plaats mocht beginnen. Hieruit viel
te concluderen dat hij dus als tweede geklasseerd moest zijn in de
eerste race, de winnaar start immers vanaf plaats 6, de tweede van
plaats 5, de derde van plaats 4, enzovoort. Tot onze verbazing stond
er in de diverse media echter na afloop te lezen dat Tom derde zou
zijn in de eerste race. Tijd dus om Tom even om opheldering te vragen.
"In de eerste race ben ik uiteindelijk derde geworden", aldus Tom. "De
verwarring werd veroorzaakt door een vermeende diskwalificatie van
Rydell. Hij bleek later onschuldig te zijn en dus ook weer op zijn
eigenlijke tweede plaats teruggezet in de uitslag. Omdat dit pas later
bekend werd ben ik dus in de tweede race als vijfde van start gegaan
waardoor iedereen dacht dat ik tweede was. Gelukkig heb ik dat in de
tweede race op eigen kracht wel kunnen redden", zo verklaarde Tom.
Enigszins teleurgesteld meldde Tom ons ook nog dat hij dit jaar niet
aan de start zal komen in de Guia Race op Macau. "BMW heeft om
commerciële redenen André Couto en Jorg Müller ingeschreven als
teamgenoten van Duncan Huisman. Zij zullen de drie Carly BMW's
besturen. Het heeft voor mij geen zin om bij een ander team in te
stappen, dus vandaar dat ik een jaartje oversla", zo verklaarde Tom.
---
20 Oktober 2002: Tom Coronel tweede op het podium op Estoril
Tom Coronel heeft tijdens het afsluitende LG Eurosport Super Racing
Weekend een tweede en een derde plaats gescoord op het circuit van
Estoril.
Twee maal podium voor Tom Coronel
foto: EuroSTC / Photo 4
In de eerste race moest Tom Coronel in de beginfase zijn derde plaats
al prijsgeven waardoor hij aanvankelijk net buiten de podiumplaatsen
leek te vallen. De Huizenaar kwam ook als vierde over de finish, maar
mocht alsnog op het podium plaatsnemen na een tijdstraf voor Jorg
Müller. Die derde startplek was natuurlijk al een mooie
uitgangspositie, een direct gevolg van het testwerk op Zandvoort en de
verdere ontwikkeling van de auto door het Team van Carly Pellinkhof.
Het was zelfs zo, dat ik in het begin van de race een probleem had met
de grip van de banden. Met mega veel onderstuur kwam ik de eerste
ronden door, om daarna alleen maar harder te gaan. Verder waren de
remmen nu ook helemaal top. Na de problemen tijdens de vorige race
hebben ze met veel aandacht naar dat probleem gekeken en alle
problemen goed opgelost. Aan het einde van de race bleek mijn
versnellingsbak wat olie te lekken en moest ik dus toch nog een beetje
op de achterbanden letten", zo verklaarde Tom.
Steeds meer rijders zien de Carly BMW van deze kant
foto: EuroSTC / Photo 4
In de tweede race mocht Tom vanaf de vijfde plaats vertrekken
aangezien de als tweede gefinishde Rydell aanvankelijk ook uit de
uitslag gehaald was. Na een mooie start pakte hij bij het ingaan van
de eerste bocht de tweede plaats achter merkgenoot Jorg Müller. Helaas
moest Coronel gedurende de race de Alfa van kampioen Giovanardi en de
op Estoril sterk rijdende Rickard Rydell in de Volvo voor laten gaan.
Na het uitvallen van Giovanardi viel Tom weer binnen de eerste drie en
na een fraaie uitremactie op Rydell schoof Coronel door naar de tweede
plaats. Meer zat er ook niet in voor de Nederlander aangezien zijn
merkgenoot Jorg Müller de punten hard nodig had om de tweede plaats in
het kampioenschap veilig te stellen.
Coronel binnendoor naar plaats 2
foto: EuroSTC / Photo 4
"Ik stuurde gelijk na de start vanuit de linkerrij naar de rechterkant
van de baan en sloot als tweede aan. In het begin moet je altijd een
beetje oppassen dat je toch niet ergens een tik oploopt en met schade
verder moet of er af vliegt. Ook nu nam de grip later in de race toe
en kende de auto geen problemen. Op dat moment kun je ook aanvallend
rijden en kom je verder naar voren", aldus Tom. Als afsluiting van het
seizoen dus twee mooie tweede plaatsen voor Coronel die daarmee de
sterke tweede seizoenshelft van het Carly Motors - Team Isert in
kampioenschap kracht bijzette.
Tom: "Als ik voor m'n 40e niet rook krijg ik een brommer van m'n
vader",
jammer Tom, betrapt
foto: EuroSTC / Photo 4
Kijk voor een volledig overzicht van de uitslagen en het persbericht
van Tom Coronel op onze seizoen 2002 pagina.
---
19 Oktober 2002: Derde trainingstijd voor Tom Coronel op Estoril
Tom Coronel zal morgen vanaf een keurige derde startplaats vertrekken in de voorlaatste race van het ETCC. De Carly Motors - Team Isert BMW rijder heeft zich hiermee een prima uitgangspositie voor de eerste van de twee races op het Portugese circuit van Estoril verschaft.
"De auto voelt erg goed aan. In de vrije training ging het erg goed,
maar ik heb een wijziging in de setup gemaakt die niet bleek te
werken. Voor de kwalificatie hebben we alles weer teruggezet en pakte
ik uiteindelijk de derde tijd. Ik was verbaasd over de grip en de
snelheid die ik had in mijn eerste snelle ronde. In mijn tweede snelle
ronde maakte ik een foutje waardoor ik spinde. Ik denk niet dat ik
pole had kunnen pakken omdat ik het beste al uit mijn banden gehaald
had. Het belangrijkste doel voor morgen is om een podium plaats te
scoren. Hopelijk regent het morgen zodat onze kansen er nog iets beter
op worden", zo verklaarde Tom na afloop.
---
11 Oktober 2002: F1 column Sp!ts: Niet mijn regels
Tom Coronel geeft in zijn column de Sp!ts regelmatig zijn visie over de Formule 1. Hieronder de column van Tom uit de Sp!ts van vandaag:
De FIA heeft de afgelopen week opmerkelijke uitspraken gedaan om de
Formule 1 weer spannender te maken voor het publiek. Ze hebben een
heel scala aan veranderingen voorgesteld. Ik ben geen voorstander van
ingrijpen in de sport, maar dan spreek in puur als autosportman. Het
publiek begint te morren en wil een spannender strijd. Een manier om
dat te bewerkstelligen is bijvoorbeeld, zoals de FIA voorstelde,
winnaars van races extra belasten met gewicht.
In de diverse Europese toerwagenklassen wordt al gewerkt met de
toekenning van extra gewicht, als een handicap voor de winnaar. Je
krijgt daardoor grote verschillen waardoor het voor de toeschouwers
een stuk heftiger wordt. In de klasse waarin ik race, het Europees
Tourwagenkampioenschap, worden er in één weekeinde twee races
verreden. De nummers één tot en met zes starten in de tweede race in
omgekeerde volgorde. Je begrijpt wat voor chaos dat geeft. De
allersnelste begint namelijk als zesde. Staat wel garant voor een
supershow; fans willen chaos en show. Dit zijn de manieren om daarvoor
te zorgen.
Ik ben er alleen absoluut geen voorstander van. De klacht komt van het
publiek en ik vind dat het publiek een beetje te verwend is.
Natuurlijk was het afgelopen jaar in de Formule 1 niet het
allerleukste seizoen om naar te kijken. Maar zowel Williams als
McLaren moet zich diep schamen dat Ferrari zo'n grote voorsprong had
in het kampioenschap. Het reglement geldt namelijk voor alle teams.
Als je dan in een seizoen zo verschrikkelijk op je bek gaat, moet je
heel snel zorgen dat je beter wordt. Zo werkt het in de sport. Kijk de
laatste jaren in de Formule 1 er maar op na. Er is een dominantie van
slechts enkele teams met af en toe een uitschieter. Zo is het altijd
al geweest. Nu regels veranderen zou een noodsprong zijn, waar niemand
echt beter van wordt.
Wat ik wel echt heb gemist dit jaar was een Nederlander in de Formule
1. Ik heb toch aan mezelf gemerkt dat het leuker is om naar de
televisie te kijken als er een landgenoot meedoet. Ik hoop dat Jos er
in slaagt voor volgend jaar een stoeltje te bemachtigen. Voor mij
persoonlijk is dit weekeinde trouwens erg leuk. De F1 neemt afscheid
van het seizoen in Suzuka, het circuit in Japan waar ik mijn grootste
successen heb gevierd. Ik denk nog vaak aan die tijd en heel stiekem
mis ik het wel een beetje...
Uiteraard geeft Tom Coronel ook dit weekend weer commentaar bij de
Formule 1 uitzendingen op Canal Plus. Hij doet samen met Ronald van
Dam rechtstreeks en zonder reclame onderbrekingen verslag van zowel de
trainingssessies als de race in Suzuka.
---
11 Oktober 2002: Tom Coronel bakt ze bruin
Tom Coronel komt zaterdag 12 oktober a.s. speciaal naar Burger King
Rotterdam Lijnbaan 100 én Veenendaal om te laten zien of hij net zo
snel hamburgers kan klaarmaken als racen op het circuit. Tom Coronel
die probeert net zo snel een Whopper klaar te maken als zijn Burger
King collega's vormt natuurlijk een uniek fotomoment. Maar ook aan de
bezoekers is gedacht. Zij kunnen samen met hun raceheld plaatsnemen in
een echte Formule 1 wagen. Van dit bijzondere moment wordt een gratis
foto gemaakt. Natuurlijk deelt Tom ook handtekeningen uit.
Programma Rotterdam Lijnbaan 100
13.00 aankomst Tom Coronel Burger King restaurant Rotterdam Lijnbaan
13.10 - 13.30 Tom Coronel maakt Whoppers klaar + mogelijkheid voor
pers om foto's te maken
13.30 - 14.00 persinterviews
14.00 - 14.30 fotoshoot voor bezoekers in Formule 1 wagen
Programma Veenendaal
16.15 aankomst Tom Coronel Burger King restaurant Veenendaal
16.30 - 16.45 Tom Coronel maakt Whoppers klaar + mogelijkheid voor
pers om foto's te maken
16.45 - 17.15 persinterviews
17.15 - 17.45 fotoshoot voor bezoekers in Formule 1 wagen
Burger King nodigt u uit voor Speedday. Een jaarlijks terugkerend
evenement waarbij alles in het teken staat van snelheid, goede, snelle
en vriendelijke service. Bij een snel restaurant hoort een snel
persoon. Volgens autocoureur Tom Coronel, een van Nederlands meest
succesvolle autocoureurs van dit moment, is snelheid zijn eerste
levensbehoefte en ook bij Burger King draait alles hierom.
Speedday is het trainingsprogramma van Burger King waarmee de crew
gefocussed wordt op 'speed of service'; de snelheid. Op 12 oktober
bezoeken mystery shoppers Burger King restaurants om te kijken of ze
werkelijk snel zijn. Hiervoor worden de restaurants op bijzondere
wijze ingericht en krijgt de crew, geheel gekleed in 'snelle' kleding,
de kans te bewijzen dat Burger King met het motto 'Have it your way'
écht fast is.
---
11 Oktober 2002: Tom Coronel tevreden na ETCC test op Zandvoort
Deze week heeft Tom Coronel met zijn ETCC BMW getest op het Circuit
Park Zandvoort. Uiteraard was het voornaamste doel de remproblemen
waarmee Tom tijdens de race op Donington kampte te verhelpen. Volgens
Tom was het probleem al snel duidelijk. "Ik reed in Donington met een
nieuw type remschijven. Carly had alleen voor mij een set besteld
omdat er nogal een fors prijskaartje aan hing. Vandaar ook dat Duncan
geen last van zijn remmen had en ik wel. Helaas ging ik dus alleen
maar langzamer door, maar we hebben nu de zaak onder controle en
Estoril zullen we er dan ook weer volop bij zijn.
---
6 Oktober 2002: Alsnog loon naar werken voor Tom Coronel op Donington
Hij heeft er lang op moeten wachten, maar uiteindelijk kreeg Tom
Coronel toch nog een felbegeerd kampioenschapspunt toegekend tijdens
de ETCC races op Donington. Hij moest zelfs tot na de race wachten op
het laatste te vergeven punt in de tweede race van de dag. Door een
tijdstraf van de Italiaan Tarquini schoof Tom namelijk van zijn
oorspronkelijke zevende plaats de top zes binnen waarmee hij alsnog
een punt binnen wist te slepen.
Alsnog loon naar werken dus voor Tom Coronel die met een zevende tijd
in de kwalificatie een goede uitgangspositie leek te hebben voor de
eerste race. Helaas slaagde Tom er niet in om de top zes binnen te
dringen en viel dus net buiten de boot voor wat betreft de
kampioenschapspunten. Ik moest bijna voor iedere bocht zeker twintig
meter eerder remmen om de auto nog goed de bocht om te krijgen. Duncan
zat halverwege de race al achter mij. Ik heb hem natuurlijk laten
gaan, omdat ik het gevecht toch niet aan kon", aldus Tom.
Tom Coronel, niet óp de limiet, maar er dwars doorheen picture: EuroSTC / Photo 4
De tweede race leek aanvankelijk meer op te gaan leveren voor Tom. Hij
wist zich in de openingsfase al snel op te werken naar de vijfde
plaats, maar moest tegen het eind van de race toch zijn meerdere
erkennen in de Duitser Dirk Müller en de kersverse kampioen Fabrizio
Giovanardi. Door de tijdstraf van de als derde geeindigde Tarquini
schoof Tom na afloop van de race nog een plaatsje op. Coronel's
teamgenoot Duncan Huisman eindigde in de eerste race als zesde en
mocht daarom in de tweede race vanaf pole vertrekken. Huisman maakte
dankbaar gebruik van het regelement en wist uiteindelijk als tweede
over de finish te komen waarmee het Carly Motors Team Isert de tweede
podiumplaats van het seizoen binnenhaalde.
Alsnog een punt voor Coronel
picture: EuroSTC / Photo 4
Ook in de tweede race had ik remproblemen. Het pedaal was wel hard,
maar de vertraging ontbrak. Ook nu wist ik in de eerste twee ronden
plaatsen te winnen, maar moest die later weer teruggeven. Aankomen en
nog wat kampioenschapspunten pakken was het doel. Mijn zevende plaats
bracht die niet, maar na afloop van de race werd bekend dat Tarquini
een tijdstraf kreeg opgelegd. Daarmee klom ik naar de zesde plaats en
viel alsnog in de punten. Het positieve is zeker dat we er nu qua
snelheid en techniek helemaal bij zitten. Dat heeft Duncan met zijn
tweede plaats in deze race wel bewezen. Ik ga er van uit dat ik
tijdens het slotweekend op Estoril in Portugal weer in de punten kan
rijden, zo besloot Coronel zijn verhaal.
De races werden respectievelijk gewonnen door BMW rijders Dirk en Jorg
Müller.
De laatste twee races van het seizoen zullen over twee weken op het
Portugese Estoril worden afgewerkt.
Kijk voor een volledig overzicht van de uitslagen en het persbericht
van Tom Coronel op onze seizoen 2002 pagina.
---
27 September 2002: Spits Column Tom Coronel
Tom Coronel geeft in zijn column de Sp!ts regelmatig zijn visie over
de Formule 1. Hieronder de column van Tom uit de Sp!ts van vandaag:
100 procent Jos
Ik schat de kans dat Jos Verstappen terugkeert in de Formule 1 op meer
dan 99,9 procent. Eigenlijk is het heel simpel; hij hoort thuis in het
wereldje. Hij heeft alleen geroepen niet in een slechte auto te
willen, maar die eis zal hij naast zich neer moeten leggen. Als hij de
kans heeft om bij Minardi aan de slag te gaan, moet hij dat absoluut
doen. Ik hoop voor hem dat de Nederlandse sponsors ook een beetje
gewillig zijn en dan moet het allemaal goed komen.
Dat Minardi eigenlijk te min is voor Jos is onzin. Er zijn op de wereld slechts twintig coureurs die de kans hebben om in de Formule 1 uit te komen. Dus als je in wat voor wagen dan ook deel uit kan maken van dat wereldje, moet je niet dralen en gewoon instappen. Met welke motor Minardi volgend jaar ook gaat rijden, races zullen ze niet winnen, ook niet met Jos achter het stuur. Minardi blijft Minardi. En of die auto nou zestiende of zeventiende staat maakt eigenlijk niet uit. Een plaats in de toptien is al een megaprestatie.
Ik hoop niet alleen voor Jos dat hij volgend seizoen rijdt, maar ook voor mezelf als Nederlander. Met een landgenoot in de Formule 1 wordt het toch weer veel leuker om te kijken. Voor de kijkcijfers zou het ook leuk zijn, al maakt het ook weer niet zo heel veel uit. Dit jaar is de F1 vijftien tot twintig procent minder bekeken dan vorig seizoen. Ik denk dat de helft van die kijkers is afgehaakt door het succes van Ferrari. De anderen keken niet meer omdat Jos niet meedeed.
Het plan van Minardi-baas Paul Stoddart om naast Verstappen ook
Christijan Albers als testcoureur aan zijn team te verbinden is
slechts een droom. Natuurlijk kan Albers bij Minardi aan de slag; als
hij maar genoeg geld meeneemt. Maar als ik morgen ergens een zak met
euro's vind, kan ik ook bij Minardi aan de slag. En wat moet je
eigenlijk bij Minardi als testcoureur - ze testen nooit. En wat moet
Jos met Christijan; Chris heeft helemaal geen ervaring. Ik denk dat
Verstappen liever zelf in zijn wagen zit om te testen. Daarnaast heeft
Minardi vijf testcoureurs. Je bent daar puur een nummer met een dikke
portemonnee.
Het verhaal van Stoddart om een Nederlands team te willen stichten is
wel mooi hoor, maar echt niet meer dan een droomscenario. In elk land
waar hij komt heeft hij hetzelfde verhaal, overal wil hij geld
proberen binnen te halen. De realiteit is dat Jos waarschijnlijk al
lang een contract heeft bij Minardi. Hij moet het alleen nog even
toegeven, maar dat is slechts een kwestie van tijd!
---
23 September 2002: Carly Motors mist ETCC race in Enna Pergusa
Het Carly Motors Team Isert heeft noodgedwongen de ETCC races op Enna Pergusa moeten laten schieten. "De reden hiervoor is zuiver financieel", zo verklaarde Tom Coronel. "Als we in Italië schade zouden rijden zou dat voor ons betekenen dat we de races in Donington waarschijnlijk moeten missen. Omdat we een Engelse sponsor hebben willen we dat risico absoluut niet lopen. Helaas was het een keuze die we noodgedwongen moesten maken.Op Donington zijn we er dan ook zeker bij, net als bij de seizoensafsluiter in Estoril.
De races op Enna Pergusa werden gewonnen door Fabrizio Giovanardi die
voor Alfa Romeo opnieuw een dubbelslag binnenhaalde. Het kampioenschap
kan de Italiaan dan ook nauwelijks meer ontgaan.
---
10 September 2002: Wijzigingen Fanclub Tom Coronel
De trouwe leden weten het inmiddels al, maar voor de rest van de
wereld hierbij de aankondiging dat er het één en ander is gewijzigd
bij de Fanclub. Erik Weijers, één van de oprichters en de motor achter
de Fanclub heeft door zijn drukke werkzaamheden op het Circuit Park
Zandvoort onvoldoende tijd om zich nog langer voor de Fanclub in te
zetten.
Gelukkig heeft Daniel Vos zich spontaan opgeworpen om de taken van
Erik binnen de Fanclub over te nemen. Ook Daniel geen onbekende in de
autosport aangezien hij met grote regelmaat actief is als OCA official
op het Circuit Park Zandvoort. Bij deze willen we Erik Weijers
bedanken voor zijn tomeloze inzet gedurende de afgelopen jaren.
Daarnaast willen we Daniel natuurlijk alle succes toewensen bij het
runnen van de Fanclub.
Met het aantreden van Daniel Vos is ook het fanclub adres veranderd.
Het nieuwe postadres is:
Fanclub Tom Coronel
Bakkerstraat 62
1825 CS Alkmaar
Het e-mail adres van de fanclub blijft:
---
| Het nieuws in Augustus | Eerdere nieuws items |
---
KLIK HIER
TERUG NAAR DE HOOFDPAGINA
TOM CORONEL
TOM CORONEL
NAAR BOVEN