Gemeentelijk grondprijsbeleid 2003
De Nota Gemeentelijk Grondprijzenbeleid 2003, waarmee het college
heeft ingestemd, laat een voortzetting zien van het beleid van
voorgaande jaren. Niettemin wordt op onderdelen rekening gehouden met
markttendensen en knelpunten. Het document geeft in hoofdlijnen aan
welke grondprijsbepalingen gelden voor de belangrijkste ruimtelijke
functies in Amsterdam. De gemeente staat een functionele
grondprijspolitiek voor, waarbij de waarde van de grond gerelateerd is
aan de bestemming (functie) van het daarop te realiseren vastgoed. De
grondprijzen voor de commerciële woon- en werkfuncties worden
vastgesteld op basis van de residuele waardebenadering, waarbij de
grondprijs bepaald wordt door per locatie de commerciële
nieuwbouwwaarde van het vastgoed te verminderen met de bouwkosten en
de bijkomende kosten van het gebouw. Het verschil (residu) is de
waarde die aan de grond kan worden toegeschreven.
Minimale grondprijzen sociale huurwoningen en studentenhuisvesting
De nota stelt een stabilisatie van de VON-prijzen (vrij op
naam-prijzen) op de woningmarkt vast. Door het geringe aanbod van
betaalbare koopwoningen blijft die markt in Amsterdam nog wel
gespannen, maar in de duurdere segmenten is zeker sprake van
ontspanning. De stichtingskosten van woningen blijven niettemin
stijgen. Voor 2003 wordt een stijging van de stichtingskosten verwacht
van gemiddeld 5,5%. Aanscherping van de regelgeving is een van de
oorzaken. De grondprijzen voor koopwoningen in de marktsector laten
als gevolg een daling zien, die overigens per locatie verschilt. De
grondprijzen voor sociale huurwoningen blijven gelijk aan die van
vorig jaar, namelijk ¤ 10.119 per eenheid (exclusief BTW). De
grondprijs voor studentenhuisvesting wordt gehalveerd naar ¤
5.060 per eenheid om de nieuwbouw van studentenhuisvesting een impuls
te geven.
Ongewijzigde grondprijzen kantoorruimte
De grondprijzen voor kantoorruimte worden in 2003 op het niveau van
2002 gehandhaafd. Met het handhaven van de grondprijzen wordt een
lange termijnbeleid gevoerd om zodoende de leegstand op de Amsterdamse
kantorenmarkt niet verder te bevorderen. De verwachting is dat de
leegstand de komende tijd nog zal oplopen als gevolg van de afnemende
vraag en een voorlopig hoge nieuwbouwproductie. Voor stadsdelen geldt
een aangepast grondprijsbeleid waarbij de grondprijs gelijkgesteld is
aan de tarieven voor normale commerciële kantoorruimte. Uitgezonderd
zijn de specifieke ruimten (zogenaamde openbare gedeelten), die een
stadsdeel nodig heeft voor het uitoefenen van haar taken. Hiervoor
geldt een aangepaste (niet-commerciële) grondprijs.
Toenemende vraag naar bedrijfs- en winkelruimten
De verwachting is dat de stagnerende economische groei minder weerslag
zal hebben op de bedrijvenmarkt dan op de kantorenmarkt. De huidige
marktontwikkelingen op de bedrijvenmarkt rechtvaardigen het om de
residueel berekende grondprijzen voor bedrijventerreinen op hetzelfde
niveau te houden als in 2002. Dit geldt ook voor de grondprijzen op de
droge haventerreinen en de Alfa-driehoek. De marktvraag naar
winkelruimte blijft hoog, met name in de kledingbranche.
Internationale winkels en brandstores blijven strijden om vrijkomende
winkelruimte. Enkele branches, waaronder de telecom sector, hebben te
maken met een verzadiging van de markt waardoor winkelruimte vrijkomt.
Ten opzichte van de grondprijzen van 2002 is sprake van een
stabilisatie tot aan het stadsdeelniveau. Alleen voor het
kernwinkelapparaat en voor perifere detailhandel stijgen de
grondprijzen licht.
Handhaving kleinschalige commerciële ruimten
Sinds 2000 geldt voor (solitaire) kleinschalige ruimten met een
maximaal vloeroppervlak van 250 m² bvo, die gelegen zijn binnen
woongebieden, een speciale (lage) standaardgrondprijs. Dit om te
voorkomen dat bedrijvigheid in woongebieden verdwijnt. Op dit punt
blijft het beleid ook in 2003 ongewijzigd. Dat geldt voor
kantoorruimte, bedrijfsruimte en winkelruimte
Hotelmarkt stabiel
De wereldwijde economische groeivertraging heeft zijn uitwerking op de
Amsterdamse hotelmarkt niet gemist. Gedurende de eerste helft van 2002
was niettemin sprake van een licht herstel en gezien de uitbundige
groei van de hotelmarkt in de tweede helft van de jaren negentig is er
nog sprake van een structureel gezonde markt. Gelet op de stabilisatie
van de Amsterdamse hotelsector is er geen ruimte voor een verhoging
van de grondprijzen. Ten opzichte van het grondprijzenbeleid 2002 is
de bandbreedte van de grondprijzen voor hotels in 2003 daarom
gehandhaafd.
De nota wordt op 13 november in de raadscommissie behandeld en in de
gemeenteraad op 4 december.
Amsterdam, 22 oktober 2002
Paul van Yperen
Paul Cohen, Gemeentelijk Grondbedrijf
---
-
© gemeente Amsterdam - 22-10-2002