21 oktober 2002
Eurostar: resultaten derde kwartaal
Eurostar verbetert geleidelijk aan omzet en volume
De treinoperator Eurostar, die hogesnelheidsverbindingen verzorgt tussen Brussel, Parijs en Londen, heeft de resultaten bekend gemaakt voor het derde kwartaal van 2002. Deze getuigen van een stevig herstel, zowel wat betreft aantal reizigers als betreffende de omzet. Ook de stiptheid is gestegen tot 82% van de treinen die met maximaal 15 minuten vertraging op de bestemming aankomen.
Ondanks de concurrentie van de low-cost luchtvaartmaatschappijen op de
belangrijkste bestemmingen behoudt Eurostar een sterke positie op de
Brussel-Londen en Parijs-Londen routes.
Financiële resultaten
Gedurende het derde kwartaal bedroeg het aantal reizigers 1,89
miljoen, wat een vermindering betekent van 3,3% ten opzichte van de
1,96 miljoen reizigers over dezelfde periode in 2001. De omzet bedroeg
163,2 miljoen euro, wat een vermindering van 5,6% inhoudt in
vergelijking met de omzet van vorig jaar over dezelfde periode (173,0
miljoen euro). Toch vormt dit een aanzienlijke verbetering in
vergelijking met vorig kwartaal. De vermindering van het aantal
reizigers is voor een groot deel te verklaren door de algemene slechte
staat van de zakenreizigersmarkt en door een vermindering van het
aantal internationale reizigers, in het bijzonder die van de Verenigde
Staten.
Het aantal reizigers gedurende de eerste 9 maanden van dit jaar
verminderde met 6,0% tot 5,52 miljoen in vergelijking met 5,88 miljoen
over dezelfde periode vorig jaar, terwijl de omzet met 5,6% daalde van
542,3 miljoen euro naar 511,9 miljoen euro.
Eurostar is verheugd over dit groot marktaandeel, zowel in de markt
van de vrijetijdsreizen als die van de zakenreizen, ondanks een
intense concurrentie en de introductie van nieuwe low cost
luchtvaartmaatschappijen op de belangrijkste bestemmingen. Eurostar is
volop bezig met een belangrijk vernieuwingsprogramma dat het geheel
van de service zal verbeteren, zowel voor vrijetijdsreizigers als
zakenreizigers. Dit zal -samen met de concurrentiële tarieven, de 15
minuten check-in voor zakenreizigers, de verbeterde stiptheid en de
kwaliteit aan boord van de treinen en in de terminals- reizen met
Eurostar nog aantrekkelijker maken. Eurostar kijkt vol zelfvertrouwen
de toekomst tegemoet.
Nieuwe commerciële initiatieven
* Initiatieven gericht op de zakenreizigers
Eurostar heeft sinds 23 september de check-in tijd voor zakenreizigers
in alle terminals aanmerkelijk verminderd tot 15 minuten. In de
teminal van Londen Waterloo is er nu ook een ticketbalie, uitsluitend
bestemd voor zakenreizigers. Gelijkaardige ticketbalies zullen weldra
in de terminals van Paris Gare du Nord en Brussel-Zuid komen.
Dit maakt deel uit van het 'Welkom aan Boord van de nieuwe
Eurostar'-programma.
Het eerste luik van het 'Welkom aan Boord van de nieuwe
Eurostar'-programma was de opening van de nieuwe business lounges,
ontworpen door topdesigner Philippe Starck, in de terminals van Londen
Waterloo en Paris Gare du Nord. Aangezien deze vernieuwde lounges een
grotere capaciteit hebben dan de vorige, zijn ze nu toegankelijk voor
alle reizigers met een volledig flexibel eerste klas biljet. Een
vernieuwde lounge in Brussel-Zuid is voorzien voor de lente van
volgend jaar.
* Initiatieven gericht op de vrijetijdsreizigers
De Belgische markt heeft goed gereageerd op het initiatief van de
touroperators die speciale paketten aanboden, die behalve een Eurostar
biljet ook een korting op verschillende hotels bevatten.
Binnenkort wordt in België een nieuwe campagne gelanceerd om Londen
als bestemming te promoten ter gelegenheid van de Kerstperiode. Voor
slechts 99 euro zal
vanaf 1 november tot 31 december 2002 een Duo Day Trip aangeboden
worden, geldig voor een dagtrip voor 2 personen tussen 15 november
2002 en 5 januari 2003.
In september ging in het VK de 'J'aime le train'-campagne van start
ter lancering van het nieuwste promotietarief: 59 pond voor een H/T
biljet van Londen naar Brussel of Parijs.
Avignon
De wekelijkse rechtstreekse zomertrein van Londen naar Avignon bleek
een overweldigend succes: afgelopen zomer telde de Avignon trein in
totaal meer dan 9.000 reizigers. Eurostar zal deze service
waarschijnlijk ook volgende zomer aanbieden.
Stiptheid
Volgend op de snelheidsbeperkingen van de tweede helft van 2001 op de
Franse hogesnelheidslijn, heeft Eurostar opnieuw de hoogste graad van
stiptheid bereikt met 82% van de treinen die binnen de 15 minuten van
het voorziene uur ter bestemming aankomen. Dit herstelt één van de
traditionele voordelen van Eurostar ten opzichte van de
luchtvaartmaatschappijen. Dit resultaat wordt bereikt ondanks de
verscherpte veiligheidsprocedures bij de check-in en is het resultaat
van betere processen zoals
die werden geïntroduceerd gedurende het laatste anderhalf jaar.
De stiptheid van de Eurostartreinen was in het derde kwartaal bijna perfect, met slechts één annulatie op 4500 treinen.
Andere klantgerichte initiatieven
* De Eurostar.com website wordt momenteel opnieuw ontworpen waardoor
deze gebruiksvriendelijker zal zijn en de boekingsprocedures
eenvoudiger zullen worden. De nieuwe website heeft als doel de
biljettenverkoop via het internet te laten toenemen. Eurostar
heeft ook 2 websites met praktische informatie over de
bestemmingen: theeuroguide.com (bestemd voor reizigers vanuit de
UK) en eurostarplanet.com (bestemd voor reizigers vanuit België en
Frankrijk). Beide websites zullen eind oktober geïntegreerd worden
in de vernieuwde Eurostar.com website. Reizigers zullen er de
laatst beschikbare informatie over de verschillende
Eurostar-bestemmingen kunnen vinden.
* De opening van de Channel Tunnel Rail Link (CTRL) in het laatste
kwartaal van 2003 zal de reistijd tussen Brussel en Londen met 20
minuten verminderen tot 2 uur 25 minuten. De reistijd tussen
Parijs en Londen zal dan nog slechts 2 uur 35 minuten bedragen.
* De vernieuwing van de treininterieurs door de Franse designer
Philippe Starck, zowel in eerste als in tweede klas, is voorzien
voor 2004.
© 2002 NMBS