Amsterdam sleept Schiphol voor de rechter
Wethouder Mark van der Horst (Luchthaven) sleept de Luchthaven
Schiphol en de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) voor de rechter.
De reden hiervoor is dat er fors meer vliegtuigen over de stad vliegen
dan met elkaar is afgesproken.
Kort na zijn aantreden als wethouder stuurde Mark van der Horst al een
sommatiebrief naar de luchthaven en de verkeersleiding waarin hij
eiste dat het vliegen boven Amsterdam-Noord, Amsterdam-Zuid en de
Binnenstad stopt, omdat het aantal afgesproken vliegbewegingen boven
de stad ver was overschreden. Afspraken hierover zijn neergelegd in de
Letter of Intent (LoI). Deze Letter of Intent, in 1994 opgesteld door
Schiphol, de luchtverkeersleiding en de gemeente Amsterdam, bevat de
afspraak dat het totaal aantal vluchten boven Amsterdam beperkt is
(baangebruik te beperken tot 1% van het landingsverkeer met een
maximum van 2% bij extreme weersituaties en/of bij groot onderhoud van
banen).
Uit metingen blijkt dat het baangebruik boven de stad in de periode
van oktober 2001- maart 2002 zeer fors is. Deze overschrijdingen waren
niet het gevolg van incidentele redenen, noch was in deze periode
sprake van omvangrijke onderhoudswerkzaamheden die een overschrijding
van de norm rechtvaardigen. Bovendien is er ook sprake van naderingen
buiten de afgesproken tijden, van 07.00 tot 21.00 uur. De gemeente
Amsterdam wil dat Schiphol en de luchtverkeersleiding de afspraken uit
de LoI nakomen. Na de sommatiebrief hebben Schiphol en de LVNL gepoogd
de zaak af te doen door de LoI als niet langer geldig te verklaren.
Tegelijkertijd met de sommatiebrief heeft de wethouder opdracht
gegeven een onderzoek te laten uitvoeren naar de noodzaak van het
vliegen over de stad. Dit onderzoek - uitgevoerd door het bureau SEO
(Stichting Economisch Onderzoek) van de UvA - toont aan dat de
luchthaven met een zekere regelmaat gebruik maakt van rechte
naderingen over de stad terwijl dat niet strikt noodzakelijk is, zoals
afgesproken in de LoI, maar voor pure capaciteitsvergroting. Ook
blijkt dat de nieuwe luchtvaartwet de stad niet de bescherming biedt
die men voor de stad wil. Daarom vindt de wethouder dat de Letter of
Intent onverminderd geldig is en blijft.
Mark van der Horst: "Wij willen dat zowel Schiphol als de
luchtverkeersleiding zich houdt aan de afspraken die we hebben
gemaakt. In tegenstelling tot wat Schiphol en de LVNL beweren laat de
nieuwe luchtvaartwet de mogelijkheid open voor aanvullende afspraken
tussen de luchthaven en de gemeente Amsterdam. Ze hebben met ons een
afspraak en daar wil ik ze aan houden!"
Amsterdam, 21 oktober 2002
Lisa Neves Gonçalves
---
-
© gemeente Amsterdam - 22-10-2002