Eindbod CAO voor rijksambtenaren door minister Remkes
21 oktober 2002
Minister Remkes (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) heeft 19
oktober jl. tijdens de CAO onderhandelingen voor rijksambtenaren aan
de vakbonden ABVA/KABO FNV, CNV Publieke Zaak, CMHF en AC een eindbod
gedaan.
---
Dit eindbod luidt als volgt:
De rijksambtenaren krijgen per 1 december 2002 een structurele
loonsverhoging van 2,5 %. In verband met de inkomenseffecten als
gevolg van de overeengekomen wijzigingen in de ziektekostenregeling
ontvangen alle ambtenaren met ingang van 1 mei 2003 een structurele
compensatie van 0,25 %.
Daarnaast wordt de eindejaarsuitkering 2002 incidenteel verhoogd met
0,6 % tot 1% en de eindejaarsuitkering 2003 incidenteel verhoogd met
0,4 % tot 0,8 %.
Ambtenaren die in aanmerking komen voor een onregelmatigheidstoeslag
krijgen vanaf 1 juli 2003 een extra vaste toelage van 37,50 euro per
maand. De bestaande procentuele onregelmatigheidstoeslag voor het
werken op zaterdag wordt verhoogd tot 70 %.
De nieuwe CAO heeft een looptijd van 13 maanden, van 1 december 2002
tot 1 januari 2004.
In het eindbod is verder een aantal voorstellen opgenomen om de
kwaliteit van de dienstverlening door de rijksoverheid op het vereiste
niveau te kunnen houden. Hieronder een aantal voorstellen.
Organisatieverandering nieuwe stijl
Om de kwaliteit van de rijksdienst op het vereiste niveau te kunnen
houden moeten er mogelijkheden worden gecreëerd om de ambtelijke
organisatie op juiste wijze aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen.
Daardoor kan het functioneren van de rijksdienst worden verbeterd en
de mogelijkheden voor individuele personeelsleden voor een beter
loopbaanperspectief worden vergroot. Hiervoor worden afspraken gemaakt
over het proces van de aanpassing van de organisatie, de instrumenten
die nodig zijn voor personeelsbegeleiding en de rechtspositionele
gevolgen. Daarbij wordt in 2003 een nieuwe regeling uitgewerkt waarbij
kwaliteit uitgangspunt wordt bij plaatsing in plaats van last in first
out .
Verhoging arbeidsdeelname ouderen
Het Rijk zal over een niet al te lange termijn te maken krijgen met
een hoge uitstroom van oudere medewerkers. Het is daarom van belang
dat de arbeidsdeelname van oudere werknemers toeneemt, ondermeer door
niet te lang op dezelfde functie te werken. Zo zal in het kader van
leeftijdsbewust personeelsbeleid met medewerkers die vijf jaar lang
dezelfde functie hebben vervuld, expliciet worden stil gestaan bij de
voorzetting van hun loopbaan. Ook wordt de ontslaggrond het bereiken
van een pensioengerechtigde leeftijd uit artikel 98 van het ARAR
(Algemeen Rijksambtenarenreglement) geschrapt. Hierdoor moet een
werknemer niet meer weg op zijn 65e, maar kan hij het ontslag zelf
aanvragen. Op deze wijze komt het initiatief voor ontslag bij de
ambtenaar zelf te liggen.
Daarnaast komt er een zogenaamde seniorensabbatical, waarbij de
werknemer als hij de keuze maakt om na 62 jaar voor langere tijd
verlof neemt, een bonus krijgt van 25% in tijd.
Gelijktrekking secundaire arbeidsvoorwaarden
Tussen ambtenaren van de verschillende ministeries mogen geen
verschillen bestaan in de aanspraken op primaire - en secundaire
arbeidsvoorwaarden. In gelijke situaties moeten gelijke gevallen
immers gelijk behandeld worden. Daartoe onderzoekt de minister van BZK
de mogelijkheid te komen tot één shared service voor de gehele sector
Rijk, waardoor de ontwikkeling van de sector Rijk tot één werkgever
wordt versterkt. Ook zullen bestaande arbeidsvoorwaardelijke
regelingen inzichtelijker en beter toegankelijker worden gemaakt,
bijvoorbeeld door de inzet van ICT. Daarnaast worden de aanspraken op
het gebied van kinderopvang en woon-werkverkeer gelijk getrokken.
Tevens wordt de IKAP-regeling (Individuele Keuze Arbeidsvoorwaarden
Pakket) vereenvoudigd. Zo wordt het aantal zogenaamde IKAP-bronnen
teruggebracht tot ten hoogste vier, te weten salaris,
vakantie-uitkering, vakantie-uren en compensatie-uren. Deze
vereenvoudiging gaat in per 1 januari 2004.
Arbeid en gezondheid
Op 4 april 2001 is het convenant over de aanpak van werkdruk,
ziekteverzuim en (re)integratie van langdurig zieke werknemers en
arbeidsgehandicapten in de sector Rijk (Arboconvenant Rijk)
ondertekend door de minister van BZK, de staatssecretaris SZW en de
vertegenwoordigers van de centrales van overheidspersoneel. Doel was
het terugdringen van het ziekteverzuim, het beperken van de instroom
in de WAO en het toenemen van het aantal arbeidsgehandicapten in
dienst van het Rijk. Uit tussentijdse gegevens blijkt dat deze doelen
nog niet zijn bereikt. Daarom is een aanscherping van dit
Arboconvenant dringend nodig. Hierbij moet aandacht worden besteed aan
werkdruk, optimalisering van het reïntegratiebeleid en prikkels voor
medewerkers om het ziekteverzuim te verminderen. Daarnaast zullen
managers in het vervolg worden afgerekend op het ziekteverzuim in hun
organisatie. De omvang van de variabele beloning voor managers wordt
daarbij mede afhankelijk gesteld van het behalen van taakstellingen op
het gebied van ziekteverzuim.
Modernisering ongemakkenvergoedingen
Ter compensatie van bepaalde ongemakken bij de uitoefening van zijn
functie heeft de ambtenaar recht op bepaalde vergoedingen, zoals de
toelage onregelmatige diensten, de overwerkvergoeding en de toelage
voor bereikbaarheid. Onlangs heeft een werkgroep van Rijk en bonden
gekeken naar een mogelijke vereenvoudiging van de systematiek van deze
vergoedingen en is gekomen met enkele aanbevelingen. Deze
aanbevelingen zullen worden uitgevoerd. Ambtenaren die in aanmerking
komen voor een onregelmatigheidstoeslag krijgen vanaf 1 juli 2003 een
extra vaste toelage van 37,50 euro per maand (450 euro structureel per
jaar). Het recht op deze vaste toelage wordt beëindigd na een
onafgebroken periode van inactiviteit van de ambtenaar van vier weken.
Deze wijzigingen worden per 1 juli 2003 van kracht.
Integriteit
Binnen de sector Rijk is de Regeling procedure inzake het omgaan met
het vermoeden van een misstand in het leven geroepen, de zogenaamde
klokkenluidersregeling. Op dit moment is een wijziging van de
Ambtenarenwet in voorbereiding waarbij de positie van ambtenaren in
bescherming wordt genomen. Aanvullend daarop zal in het ARAR een
bepaling worden opgenomen om te voorkomen dat een ambtenaar die
volgens de regeling een vermoeden van een misstand aan de orde heeft
gesteld, op welke wijze dan ook in zijn positie als ambtenaar wordt
benadeeld.
Daarnaast zal, om te voorkomen dat de integriteit van ambtenaren en de
openbare dienst wordt aangetast, voor de gehele sector Rijk een
gedragscode worden ontwikkeld.
Rouwprotocol
Als een werkgever wordt geconfronteerd met persoonlijk verlies,
schieten de formele regels vaak te kort en is een individuele
benadering noodzakelijk. Het is een goede zaak de leidinggevenden toe
te rusten voor deze taak door het beschikbaar stellen van het
rouwprotocol zoals dit is opgesteld door CNV Publiek Zaak. Dit
protocol zal beschikbaar worden gesteld aan de ministeries en worden
gebruikt bij managementopleidingen en trainingen.
Uitkeringsregeling substantieel bezwarende functies
Er komt een gezamenlijk onderzoek van Rijk en bonden naar de wijze van
organisatie van het werk en de loopbaanontwikkeling in de organisaties
waar substantieel bezwarende functies bestaan. Dit zijn functies die
nogal belastend zijn vanwege fysieke en psychische omstandigheden. Er
zullen voorstellen worden gedaan om dit type functies in de toekomst
zoveel mogelijk te voorkomen.
---
© Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -