Gemeente Nieuwegein

Risico's bij Nieuwegeinse bedrijven in kaart gebracht

Een projectgroep van 25 Utrechtse gemeenten, onder coördinatie van de provincie Utrecht, heeft het afgelopen jaar een uitgebreide inventarisatie laten uitvoeren naar alle mogelijke bedrijfsmatige risico's bij bedrijven en instellingen. De belangrijkste bevindingen staan op de digitale risicokaart (www.provincie-utrecht.nl). De volledige resultaten zijn te vinden in het rapport ´Risico-inventarisatie´, dat een advies is van de projectgroep aan de gemeenten. Het college van B&W van Nieuwegein heeft er inmiddels kennis van genomen.

Op de digitale risicokaart is te zien, welke effecten zouden kunnen optreden bij een brand, een explosie of het vrijkomen van giftige stoffen bij bedrijven en instellingen. Hierbij is ervan uitgegaan dat de bedrijven en instellingen niet méér gevaarlijke stof-fen in huis hebben, dan volgens de milieuvergunning is toegestaan. De kans op zo´n calamiteit is overigens zeer klein.

De gemeente heeft de gegevens van 1100 Nieuwegeinse bedrijven bekeken. Hieruit is uiteindelijk een selectie van 35 bedrijven gemaakt, die gevaarlijke stoffen mogen opslaan. In de hele provincie gaat het om een selectie van 468 bedrijven.

Milieuvergunningen
Via het afgeven van voorschriften aan bedrijven, onder meer via milieu- en gebruiks-vergunningen, probeert de gemeente de risico´s zo klein mogelijk te houden. Daarnaast bereiden gemeente en de brandweer zich zo goed mogelijk voor op het bestrijden van een eventuele calamiteit. Van de 35 geselecteerde bedrijven hebben 31 bedrijven een milieuvergunning. De overige vier hebben zich alleen aan de standaardvoorschriften te houden. De gemeente verleent de milieuvergunningen en controleert de naleving van de voorschriften. Eén van de 35 bedrijven heeft zijn milieuvergunning overigens niet van de gemeente, maar van de provincie. De gemeente heeft de geselecteerde bedrijven de afgelopen weken nogmaals gecontroleerd. De bedrijven bleken zich over het algemeen goed aan de regels houden, enkele kleine uitzonderingen daargelaten. In een paar gevallen constateerde de gemeente dat gevaarlijke stoffen niet goed werden opgeslagen. Binnen enkele weken moeten deze bedrijven hiervoor een oplossing hebben gevonden. De hoeveelheid opgeslagen gevaarlijke stoffen bleek in vrijwel alle gevallen kleiner dan volgens de vergunningen was toegestaan.

Gebruiksvergunningen
In een gebruiksvergunning stelt de gemeente voorschriften voor bedrijven om brand, brandgevaar en ongevallen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. Bijvoorbeeld over het vrijhouden van nooduitgangen en over brandgevaarlijke werkzaamheden. Van de 35 geselecteerde bedrijven hebben er 22 een gebruiksvergunning, dertien bedrijven hebben de vergunning aangevraagd. Van deze aanvragen zijn er tien nog niet volledig. Als deze bedrijven hun aanvragen snel completeren, kunnen ze rond de zomer van 2003 allen een gebruiksvergunning hebben.

Hoe is de gemeente voorbereid op een calamiteit?
Het rapport Risico-inventarisatie adviseert om voor veel bedrijven een bereikbaar-heidskaart te maken. Zo´n kaart biedt snel inzicht in de situatie bij een bedrijf, waardoor de brandweer effectief en efficiënt kan optreden. De gemeente heeft inmiddels alle bereikbaarheidskaarten in concept klaar. Daarnaast adviseert het rapport om voor 15 van de 35 bedrijven een aanvalsplan op te stellen. Een aanvalsplan is een hulpmiddel voor de bestrijding van calamiteiten waarbij de inzet nodig is van brandweer, politie, geneeskundigenhulpdiensten en gemeente. Voor één instelling (St. Antoniusziekenhuis) bestaat reeds een aanvalsplan. Voor de overige bedrijven worden ze nu ook opgesteld. Hoe snel die klaar zijn, is onder meer afhankelijk van de ontwikkelingen van de personele capaciteit bij de brandweer. De gemeente heeft uiteraard ook een algemeen rampenplan, waarin staat beschreven hoe gemeente en hulpdiensten in het algemeen handelen bij calamiteiten.

Het rapport Risico-inventarisatie en de risicokaart zijn hulpmiddelen voor een goede voorlichting over risico´s. Ook kan de overheid zich met behulp van het rapport nog beter voorbereiden op calamiteiten, en deze beter helpen voorkomen. De informatie over de risico´s was bij de gemeente bekend (zie bijvoorbeeld de Veiligheidsrapportage 2001). Nu maakt de gemeente de gegevens voor het eerst actief bekend.

Meer informatie
Het rapport Risico-inventarisatie is op te vragen bij de provincie (030-2582448) en in zien in het Nieuwegeins gemeentehuis. Bel voor meer informatie de heer Van der Vlerk van de gemeente Nieuwegein (telefoon 030-6071497) of het Infocentrum in het gemeentehuis (030-6071881).

Invoerdatum 15-10-2002