Soest wil exacte gegevens vervoer gevaarlijke stoffen in kaart
hebben
De gemeente Soest dringt er bij de provincie en het rijk op aan haast
te maken met het opzetten van een monitoringsysteem voor het
wegtransport van gevaarlijke stoffen. Dit antwoordt het college op
schriftelijke vragen van het CDA. De risico's die gepaard gaan met dit
transport van gevaarlijke stoffen vallen binnen de landelijk geldende
risiconormen. De gemeente en de brandweer hebben maatregelen genomen
om effecten van ongevallen met vrachtauto's die gevaarlijke stoffen
vervoeren, te bestrijden.
Preventief
Het college geeft in haar antwoord aan dat het Ministerie van Verkeer
en Waterstaat in eerste instantie verantwoordelijk is voor het
transport van gevaarlijke stoffen. Door wetgeving en controles (maar
liefst 35.000 controles in 2001) wordt preventief opgetreden.
Uiteraard is het ook de verantwoordelijkheid van de vervoerder om de
gevaarlijke stoffen op een verantwoorde manier te vervoeren. Hiervoor
zijn allerlei (inter)nationale regels opgesteld over bijvoorbeeld de
verpakking van de stoffen of de uitrusting en herkenbaarheid van de
vrachtauto's. Ook de chauffeurs moeten over specifieke kennis en
vaardigheden beschikken. Mocht er, ondanks alle regels en controles,
toch iets misgaan dan zijn de gemeente en de brandweer op hun taak
voorbereid. Zo zijn de laatste tijd oefeningen geweest waarbij
ongevallen met het transport van gevaarlijke stoffen in scène zijn
gezet. Daarnaast zijn in regionaal verband specifiek materieel en
specialisten op het gebied van gevaarlijke stoffen beschikbaar.
Risico's
In opdracht van de provincie is onlangs een rapport verschenen over de
risico's van het wegtransport van gevaarlijke stoffen. Uit dit rapport
blijkt dat het risico is afgenomen, omdat het transport van brandbare
gassen, zoals LPG, fors is afgenomen. Het risico op een dodelijk
slachtoffer moet volgens de wet kleiner zijn dan één op een miljoen
per jaar. In Soest wordt dit risico nergens overschreden. Dit risico
kan uitgezet worden in zogenaamde risicocontouren. Bij de A28 ter
hoogte van Soesterberg heeft men een dergelijke contour kunnen
berekenen. Deze bevindt zich echter op een afstand van maximaal 20
meter van de as van de weg. Binnen deze afstand bevinden zich geen
woningen.
Op de digitale risicokaart van de provincie Utrecht zijn de risico's
van het wegtransport van gevaarlijke stoffen, maar ook de risico's bij
bedrijven met gevaarlijke stoffen weergegeven. Deze kaart kan op
internet worden bekeken via de site van de provincie of de gemeente.
Monitoring
Exacte gegevens over de lading, bestemming, route door de bebouwde kom
en tijdstip van vervoer van gevaarlijke stoffen ontbreken. Deze
gegevens zouden in een monitoringsysteem moeten worden bijgehouden.
Het initiatief voor het opzetten van een dergelijk systeem ligt bij de
rijksoverheid. De provincie krijgt hierbij een coördinerende taak en
zorgt voor de verspreiding van de gegevens. De gemeenten kunnen door
deze gegevens beter voorbereid zijn op eventuele incidenten en kunnen
beter keuzes maken voor preventieve maatregelen. De gemeente wil er nu
bij de provincie en het rijk op aandringen dat haast wordt gemaakt met
het opzetten van dit monitoringsysteem.
Soest vindt het op dit moment niet nodig om een verplicht vastgestelde
route voor het vervoer van gevaarlijke stoffen vast te stellen. Een
dergelijke vaste route geldt eigenlijk alleen voor bulktransport van
gevaarlijke stoffen en dat komt in Soest weinig voor. Benzine en
diesel worden daarbij als niet gevaarlijk beschouwd. Het
stukgoedvervoer dat in Soest veel vaker voorkomt, is vrijgesteld van
een dergelijke verplichte route.
---