Gemeente Soest


Soest wil exacte gegevens vervoer gevaarlijke stoffen in kaart hebben

De gemeente Soest dringt er bij de provincie en het rijk op aan haast te maken met het opzetten van een monitoringsysteem voor het wegtransport van gevaarlijke stoffen. Dit antwoordt het college op schriftelijke vragen van het CDA. De risico's die gepaard gaan met dit transport van gevaarlijke stoffen vallen binnen de landelijk geldende risiconormen. De gemeente en de brandweer hebben maatregelen genomen om effecten van ongevallen met vrachtauto's die gevaarlijke stoffen vervoeren, te bestrijden.

Preventief

Het college geeft in haar antwoord aan dat het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in eerste instantie verantwoordelijk is voor het transport van gevaarlijke stoffen. Door wetgeving en controles (maar liefst 35.000 controles in 2001) wordt preventief opgetreden. Uiteraard is het ook de verantwoordelijkheid van de vervoerder om de gevaarlijke stoffen op een verantwoorde manier te vervoeren. Hiervoor zijn allerlei (inter)nationale regels opgesteld over bijvoorbeeld de verpakking van de stoffen of de uitrusting en herkenbaarheid van de vrachtauto's. Ook de chauffeurs moeten over specifieke kennis en vaardigheden beschikken. Mocht er, ondanks alle regels en controles, toch iets misgaan dan zijn de gemeente en de brandweer op hun taak voorbereid. Zo zijn de laatste tijd oefeningen geweest waarbij ongevallen met het transport van gevaarlijke stoffen in scène zijn gezet. Daarnaast zijn in regionaal verband specifiek materieel en specialisten op het gebied van gevaarlijke stoffen beschikbaar.

Risico's

In opdracht van de provincie is onlangs een rapport verschenen over de risico's van het wegtransport van gevaarlijke stoffen. Uit dit rapport blijkt dat het risico is afgenomen, omdat het transport van brandbare gassen, zoals LPG, fors is afgenomen. Het risico op een dodelijk slachtoffer moet volgens de wet kleiner zijn dan één op een miljoen per jaar. In Soest wordt dit risico nergens overschreden. Dit risico kan uitgezet worden in zogenaamde risicocontouren. Bij de A28 ter hoogte van Soesterberg heeft men een dergelijke contour kunnen berekenen. Deze bevindt zich echter op een afstand van maximaal 20 meter van de as van de weg. Binnen deze afstand bevinden zich geen woningen.

Op de digitale risicokaart van de provincie Utrecht zijn de risico's van het wegtransport van gevaarlijke stoffen, maar ook de risico's bij bedrijven met gevaarlijke stoffen weergegeven. Deze kaart kan op internet worden bekeken via de site van de provincie of de gemeente.

Monitoring

Exacte gegevens over de lading, bestemming, route door de bebouwde kom en tijdstip van vervoer van gevaarlijke stoffen ontbreken. Deze gegevens zouden in een monitoringsysteem moeten worden bijgehouden. Het initiatief voor het opzetten van een dergelijk systeem ligt bij de rijksoverheid. De provincie krijgt hierbij een coördinerende taak en zorgt voor de verspreiding van de gegevens. De gemeenten kunnen door deze gegevens beter voorbereid zijn op eventuele incidenten en kunnen beter keuzes maken voor preventieve maatregelen. De gemeente wil er nu bij de provincie en het rijk op aandringen dat haast wordt gemaakt met het opzetten van dit monitoringsysteem.

Soest vindt het op dit moment niet nodig om een verplicht vastgestelde route voor het vervoer van gevaarlijke stoffen vast te stellen. Een dergelijke vaste route geldt eigenlijk alleen voor bulktransport van gevaarlijke stoffen en dat komt in Soest weinig voor. Benzine en diesel worden daarbij als niet gevaarlijk beschouwd. Het stukgoedvervoer dat in Soest veel vaker voorkomt, is vrijgesteld van een dergelijke verplichte route.

---