Roermond, 10 oktober 2002
Werkzaamheden herinrichting Rotonde Roersingel van start
De gemeente Roermond start zeer binnenkort met de herinrichting van de
rotonde Roersingel. Na ruime voorbereidingstijd heeft aannemer BAM NBM
Wegenbouw Zuid de opdracht aangenomen voor de uitvoering van dit omvangrijke
werk. Aan bureau Kragten Civiele Techniek is de directievoering en het
toezicht opgedragen.
Bodemsanering
Naast het aanpassen en vernieuwen van de wegenstructuur dient allereerst een
noodzakelijke en omvangrijke bodemsanering te worden uitgevoerd voor het pand
van Brugman Keukens, het begin van De Ster en een deel van parkeerterrein
Loesbleik. Daarbij wordt de vervuilde grond tot een diepte van circa 4 meter
afgegraven en vervangen door schoon zand. Dit is nodig vanwege de
aanwezigheid van olie en benzine in de bodem en de aanwezigheid van vervuild
grondwater, veroorzaakt door het vroegere garagebedrijf en tankstation. Het
vervuilde grondwater wordt opgepompt en gezuiverd.
Riolering
Ook wordt een uitgebreid rioolstelsel met grote afmetingen aangelegd in de
Roersingel, Bisschop Lindanussingel en in de richting Minderbroederssingel en
Molenstraat/Neerstraat.
In een later stadium zal nog een uitbreiding van dit rioolstelsel in De Ster
volgen.
Asfalt
Nadat de riolen zijn gelegd en de sleuven weer zijn opgevuld, wordt begonnen
met de opbouw van de wegverharding. Er wordt een tweebaansrotonde aangelegd
ter plaatse van het huidige verkeersknooppunt. Deze rotonde wordt rondom
voorzien van fiets- en voetpaden.
Tevens vindt een herinrichting plaats van het gebied, dat direct grenst aan
het nieuwe winkel/wooncomplex Roersingel met de in- en uitgang naar de
inpandige parkeergarage.
De Molenstraat en de Neerstraat krijgen een nieuwe bestrating. Naast de
wegverharding zal ook de verlichting, ANWB-bewegwijzering en beplanting
worden vernieuwd.
Realisatie
De voorbereiding van de uitvoering is op dit moment in volle gang en de
feitelijke start van de werkzaamheden ter plaatse zal rondom 15 oktober a.s.
plaatsvinden. Er wordt naar gestreefd om de klus gereed te hebben voor de
bouwvakvakantie (medio juli 2003) volgend jaar.
Complex
In dit kleine projectgebied ligt een belangrijk verkeersknooppunt, wordt
nieuwbouw gerealiseerd en zijn tal van winkels en woningen te vinden. Dit
alles vergt veel afstemming en aanpassingen. Het is echter onoverkomelijk dat
de werkzaamheden overlast met zich mee zullen brengen voor de directe
omgeving en verkeersoverlast zullen opleveren voor mensen, ook buiten onze
stad en regio (de rotonde ligt namelijk op de doorgaande weg Maastricht-
Venlo v.v.)
Planning
Door de complexiteit van het project en het streven om de overlast zo beperkt
mogelijk te houden, is de planning van de werkzaamheden in een vijftal fasen
opgezet. Hierbij is met name rekening gehouden met de verkeersafwikkeling,
bereikbaarheid van aanliggende panden en de directe woonomgeving.
Eerste fase
In de eerste fase, die ongeveer tot eind november 2002 zal duren, wordt
gestart met de bodemsanering. Gelijktijdig wordt een grote rioolput gemaakt
ter hoogte van de huidige bushalte. Voor deze werken moeten grote putten
worden gegraven. Er is dus ruimte nodig en daarvoor dienen
verkeersmaatregelen te worden genomen. In het midden van de huidige rotonde
wordt een T-splitsing aangelegd, waarbij het verkeer in de richting van de
Roersingel, Bisschop Lindanussingel en Minderbroederssingel wordt geregeld
via verkeerslichten. De Ster is een deel van deze fase niet te bereiken
vanuit de Roersingel. Verkeer van en naar de Voorstad dient dan om te rijden
over de Burgemeester Höppenerlaan.
Parkeren
Het parkeerterrein Loesbleik zal voor een groot deel beschikbaar blijven. Een
aantal parkeer-plaatsen vervalt echter door de werkzaamheden. Als alternatief
wordt voor deze vervallen plaatsen een tijdelijke parkeerplaats aangelegd op
het voormalig Akcrosterrein. Deze is vanuit De Ster achter Brugman Keukens
bereikbaar en alleen bestemd voor parkeerabonnement-houders uit de directe
omgeving. De oversteekplaats bij de Brugstraat blijft bereikbaar voor
voetgangers vanaf het parkeerterrein.
Openbaar Vervoer
De buslijnen, komende vanuit de westzijde van de Maas, rijden niet meer over
de Roerkade/Roersingel, maar via de Wilhelminasingel naar het station. De
buslijn vanuit Herten blijft over de Bisschop Lindanussingel en de
Minderbroederssingel naar het station rijden.
Omleidingen
De fietser wordt zoveel mogelijk buiten het werkterrein gehouden door
omleidingen aan te geven. De fietser vanaf Buitenop richting Herten wordt
omgeleid over de Steenen brug en de Voorstad, voor de richting naar de
binnenstad via de Brugstraat. Vanuit de richting Herten worden eveneens
omleidingsroutes aangegeven. Op de inkomende wegen naar Roermond wordt het
verkeer met tekstborden attent gemaakt op mogelijke stremmingen en worden
omleidingroutes aangegeven. Met de verkeersco"rdinatoren van politie,
brandweer en ambulancedienst en andere wegbeheerders zijn de
verkeersmaatregelen uitvoerig doorgesproken en waar nodig aangepast.
Informatie
Voordat een nieuwe fase start, zal tijdig uitgebreide informatie hierover
worden verstrekt, evenals over de te nemen verkeersmaatregelen. Mocht u
verder nog vragen hebben, dan kunt u zich wenden tot de afdeling Voorlichting
van de Gemeente Roermond; tel. (0475) 359 999.
Tevens is in de publiekshal van het stadhuis het plan met de verschillende
fasen te bekijken. Bovendien zal tijdens de uitvoering in de nabijheid van
het project een informatiekast worden geplaatst, waarin aanvullende
informatie is opgenomen. Ook op de website www.roermond.nl is binnenkort
informatie over het project 'herinrichting rotonde Roersingel' te vinden.
Stadhuis, Markt 31 Postbus 900 6040 AX Roermond Telefoon (0475)359999 Fax
(0475) 35 98 24 SNS-bank 82.15.28.580