Laatste wijziging 16 oktober 2002
Publicaties - 16 oktober 2002
Skatebaan en skatepark Kerkeveld vanaf zaterdag 19 oktober geopend
Gezamenlijke commissievergadering op 22 oktober
Eerste steen voor 'In den Kloostertuyn' Raadsvergadering van 8 oktober
Koopzondagen 2002 Brunssum kiest nieuwe burgemeester
LOO Brunssumse evenementenzender
Een 7,3 voor wonen in Brunssum VEILIGHEID:
Weekmarkt Spreekuur maatschappelijk werk en politie in Egge
Evenementenkalender 2002 Spreekuren wijkpost in Brunssum-Noord
SOCIALE ZAKEN / ZORG EN WONEN: RECONSTRUCTIE BODEMPLEINROUTE:
Afdeling Wonen & Zorg verhuist naar nieuw adres Deel Akerstraat vanaf
12 oktober open
Voor de vijfde keer 'Eindejaarsuitkering' voor minima!
Brunssum krijgt eervolle vermelding Werksleutel 2002 VERKEER/VERVOER:
Gemeente vergoedt eigen kosten gebitsprothese Wegwerkzaamheden
Kerkeveld vanaf 16 oktober
Gemeente geeft PC's aan klanten Sociale Zaken Parkeerverwijssysteem
helpt bezoekers
Info ReisNet Parkstad Limburg Verkeersspreekuur
MILIEU: DUALISME IN DE GEMEENTEPOLITIEK:
Gratis compost in oktober Dualisme in de gemeentepolitiek
Ondergrondse afvalcontainers in Brunssum Inspreekuur voor burgers
Inleveren asbest
Papier ophalen in oktober "EEN EXPEDITIE NAAR 2015"
---
Skatebaan en skatepark Kerkeveld vanaf zaterdag 19 oktober geopend
De skatebaan Kerkeveld is vanaf zaterdag 19 oktober opengesteld voor
jonge skaters, basketballers en andere sportieve geesten. In de
afgelopen weken is de oude rolschaatsbaan grondig opgeknapt en
voorzien van gloednieuwe skatervoorzieningen, en een basketbalveld.
Het trapveldje is overigens nog níet klaar. Het ingezaaide gras moet
nog groeien, waardoor het trapveldje pas in het voorjaar in gebruik
genomen zal worden.
Tijdens het opknappen van de oude rolschaatsbaan is de 280 meter lange
baan opnieuw geasfalteerd en geschikt gemaakt als skatebaan. Verder
hebben skaters op deze plek voortaan ook de beschikking over een eigen
skatepark: jongeren kunnen zich hier uitleven op een piramide, funbox,
een quarter- en een halfpipe en een olliebox. In het middengedeelte
van de skatebaan ligt een basketbalveld, omrasterd met een spelkooi.
Ook bevindt zich hier het trapveldje. Alle toestellen hebben een
dichte constructie; verder zijn toestellen en kooien uitgevoerd in
geluidsarme materialen.
Overigens is het parkje op 19 oktober nog niet helemaal áf. Met name
het trapveldje kan nog niet gebruikt worden. Ook zullen in de komende
weken op verschillende plaatsen nog afrastering en ballenvangers
worden geplaatst.
Jongeren
De nieuwe skatebaan en het skatepark komen tegemoet aan de wens van
vele Brunssumse jongeren om eigen voorzieningen. Op dit moment komt de
skatende jeugd vooral samen in het centrum van Brunssum, waar ze
gebruik maken van trappen en straatmeubilair. De plannen voor de
herinrichting van de rolschaatsbaan Kerkeveld zijn tot stand gekomen
in nauw overleg met de jongeren en met het wijkteam Centrum. De aanleg
van het basketbalveld is een wens van het wijkteam Oost, dat op zoek
was naar een geschikte locatie waar jongeren uit Brunssum-Oost kunnen
basketballen.
Openingstijden
De skatebaan en -park beschikken over twee ingangen, aan de
Beatrixstraat en de Margrietstraat. Bij beide ingangen is een
fietsenstalling aangebracht. Het terrein is toegankelijk op alle dagen
vanaf 08.00 uur tot 22.00 uur (in de zomer) of tot zonsondergang (in
de winter).
---
Afdeling Wonen & Zorg verhuist naar nieuw adres
Inwoners van Brunssum met vragen op het gebied van wonen en zorg,
kunnen vanaf vrijdag 1 november terecht op een nieuw adres. Vanaf die
datum zit de afdeling Wonen & Zorg van de gemeente in een pand aan de
Dorpstraat 119, naast Woonservice Het Adres.
Op het nieuwe adres kunnen alle inwoners terecht die vragen hebben
over of een beroep willen doen op de Wet Voorzieningen Gehandicapten
(WVG). Het gaat daarbij om speciale maatregelen of hulpmiddelen voor
mensen met een lichamelijke beperking of een handicap. Maar ook
inwoners met vragen over bijvoorbeeld huursubsidie kunnen bij de
afdeling Wonen & Zorg terecht.
Voor wie?
Bij de afdeling Wonen & Zorg kunt u terecht voor
- woningaanpassingen (om een woning meer toegankelijk of bruikbaar te
maken als u een handicap heeft, bijvoorbeeld een aangepaste douche of
keuken, een traplift, extra brede deuren, etc.), en/of een
tegemoetkoming in verhuiskosten als u beter af bent in een andere
woning;
- speciaal vervoer (als u niet van het gewone openbaar vervoer gebruik
kunt maken, maar bent aangewezen op bijvoorbeeld ReisNet of een
scootmobiel);
- grote of kleine hulpmiddelen (bijvoorbeeld een rolstoel, een badlift
of een toiletverhoger).
- de gehandicaptenparkeerkaart
Verder is de afdeling Wonen & Zorg er voor iedere inwoner van Brunssum
die een beroep wil doen op:
- huursubsidie
- vangnetregeling
- informatie over woonruimteverdeling: waar is voor mij een geschikte
woonruimte te vinden?
Bereikbaarheid
De afdeling Wonen & Zorg is op de nieuwe locatie (Dorpstraat 119) voor
bezoekers geopend op werkdagen van 09.00 tot 12.00 uur en op de
woensdagmiddag tevens van 14.00 tot 17.00 uur. Uiteraard kunt u ook
altijd een afspraak maken. Bel dan (045) 527 85 67.
Van maandag 28 oktober tot en met donderdag 31 oktober is de afdeling,
vanwege de verhuizing, moeilijker bereikbaar.
---
Speciale raadsvergadering op donderdag 17 oktober
Brunssum kiest nieuwe burgemeester
Tijdens een speciale raadsvergadering op donderdag 17 oktober zal de
gemeenteraad twee kandidaten voordragen voor de post van burgemeester
van Brunssum. In haar voordracht zal de gemeenteraad aangeven naar
welke van de twee kandidaten haar voorkeur uitgaat. De minister van
Binnenlandse Zaken neemt vervolgens binnen zes weken een besluit welke
kandidaat hij zal benoemen tot nieuwe burgemeester van Brunssum.
De sollicitatieprocedure voor de nieuwe burgemeester van Brunssum ging
afgelopen juli van start, na het vertrek van burgemeester Jacobs naar
Helmond. Op de vacature hebben in totaal zes (mannelijke) kandidaten
gereageerd. Deze zijn de afgelopen weken uitgenodigd door de
vertrouwenscommissie van de gemeente Brunssum voor een nadere
kennismaking. Op donderdag 17 oktober zal de vertrouwenscommissie, die
is samengesteld uit leden van de gemeenteraad, aan de raad verslag
uitbrengen van haar bevindingen. Vervolgens besluit de raad welke twee
kandidaten zij wil voordragen aan de minister, in volgorde van
voorkeur.
Raadsvergadering
De raadsvergadering op donderdag 17 oktober bestaat uit twee
gedeelten. Het eerste deel van de avond, vanaf 19.30 uur, heeft een
besloten karakter. De vertrouwencommissie brengt dan verslag uit van
haar bevindingen. Vanaf omstreeks 20.30 uur is de raadsvergadering
openbaar. De raad stelt dan de voordracht officieel vast.
Het openbare gedeelte van de raadsvergadering kan eenieder op de
publieke tribune in de raadzaal bijwonen.
Voor de vijfde keer een 'Eindejaarsuitkering' voor minima!
De gemeente Brunssum geeft de minima ook dit jaar een eindejaarsuitkering. Het gaat om een tegemoetkoming in de onkosten rond de feestdagen. De vergoeding bedraagt ¤ 45,38 voor éénpersoonshuishoudens en ¤ 68,07 voor méérpersoonshuishoudens.
Voor de eindejaarsuitkering komt iedereen in aanmerking die op 31
oktober 2002 in Brunssum woonde en die minstens 6 maanden voor die
datum een minimuminkomen had tot maximaal 105 procent van het geldende
sociale minimum. Hoe hoog dit is, hangt af van uw persoonlijke
omstandigheden. Bijgaand overzicht vermeldt de meest voorkomende
maandbedragen (het betreft de bijstandsnorm minus 4.9%
vakantietoeslag, plus 5%). Is uw inkomen lager dan, of gelijk aan deze
bedragen, dan komt u mogelijk voor de eindejaarsuitkering in
aanmerking:
Belanghebbenden van 21 jaar of ouder, maar jonger dan 65 jaar:
gezin
¤ 1.059,59
alleenstaande ouder
¤ 953,63
alleenstaande
¤ 741,72
Belanghebbenden van 65 jaar of ouder:
alleenstaande
¤ 784,91
alleenstaande ouder
¤ 996,82
gehuwden: beide echtgenoten 65 jaar of ouder ¤
1.106,13
gehuwden: één echtgenoot jonger dan 65 jaar ¤
1.117,82
Let op! Deze bedragen zijn exclusief vakantietoeslag.
Studenten en thuiswonenden zijn van deze regeling uitgesloten.
Hoe kunt u een aanvraag indienen?
Mensen die denken in aanmerking te komen voor de uitkering, kunnen een
aanvraagformulier afhalen. Dit is verkrijgbaar aan de balie van de
afdeling Sociale Zaken. Alle aanvraagformulieren moeten uiterlijk 30
november 2002 in ons bezit zijn. Daarna ontvangt u schriftelijk
bericht op uw verzoek.
Voor klanten van de afdeling Sociale Zaken geldt een andere procedure.
Ontvangt u een uitkering van de afdeling Sociale Zaken?
Als u een uitkering van de afdeling Sociale Zaken ontvangt, zijn wij
op de hoogte van de persoonlijke situatie. U hoeft daarom geen
afzonderlijke aanvraag in te dienen. Begin december beoordeelt de
afdeling zelf wie voor de extra vergoeding in aanmerking komt. Van een
eventuele afwijzing krijgt u schriftelijk bericht. Klanten waarvan de
ingangsdatum van de bijstandsuitkering na 1 mei 2002 ligt, moeten toch
zelf een aanvraag indienen.
Wanneer vindt uitbetaling plaats?
Het is de bedoeling dat de vergoeding uiterlijk 20 december 2002 is
bijgeschreven op uw bankrekening.
Inlichtingen?
Voor vragen kunt u terecht bij mevrouw C. Hornstra of de heer A. Raes
op telefoonnummer 5278454 van maandag t/m donderdag tussen 9.30 uur en
10.30 uur.
---
Gezamenlijke commissievergadering op 22 oktober
Op dinsdag 22 oktober vindt er een gezamenlijke commissievergadering plaats, ter voorbereiding op de raadsvergadering van 5 november 2002, waarin de begroting 2003 aan de orde zal komen.
Op de agenda staan onder meer de volgende onderwerpen:
concept-beleidsbegroting 2003 en de meerjarenramingen 2003-2006 van de
gemeente Brunssum, concept-programma Overzicht
Huisvestingvoorzieningen Onderwijs gemeente Brunssum, en de
Verordening op de heffing en invoering van: ozb 2003,
afvalstoffenheffing 2003, hondenbelasting 2003, rioolrecht 2003,
legesverordening 2003, precariobelastingen en overige gebruiks- en
genotsretributies 2003, lijkbezorgingsrechten 2003, marktgelden 2003
en de toeristenbelasting 2003.
De bijeenkomst wordt gehouden in de raadzaal van het Bestuurscentrum
en begint om 19.00 uur.
De vergadering is openbaar en belanghebbenden zijn van harte welkom.
Wilt u het woord voeren over een te behandelen onderwerp, dan dient u
dit tijdig bij de aanvang van de vergadering kenbaar te maken aan de
voorzitter van de commissie.
---
Wegwerkzaamheden Kerkeveld vanaf 16 oktober
In verband met rioolwerkzaamheden zal vanaf donderdag 17 oktober een
deel van de Beatrixstraat en de Wilhelminastraat voor het verkeer zijn
afgesloten. In deze week beginnen de wegwerkzaamheden in Kerkeveld
waarbij riolering, wegdek en trottoirs de komende maanden zullen
worden vernieuwd.
De werkzaamheden beginnen op woensdag 16 oktober, met het 'frezen'
(het weghalen van de bovenste asfaltlaag) van het wegdek in de Prinses
Beatrixstraat, de Prinses Margrietstraat, de Prinses Irenestraat en
een gedeelte van de Johan Frisostraat. Deze wegen blijven overigens
tijdens de werkzaamheden gewoon bereikbaar, hetzij met beperkingen.
Gedurende de komende maanden zullen stapsgewijs de riolering, wegdek
en trottoirs in deze straten vernieuwd worden.
Afgesloten
Op donderdag 17 oktober wordt gestart met het openbreken van een deel
van de kruising Prinses Beatrixstraat/Wilhelminastraat. Tijdens deze
werkzaamheden wordt de riolering op deze plek vernieuwd. De
werkzaamheden zullen, naar schatting, ongeveer drie weken duren.
Tijdens de werkzaamheden is de Prinses Beatrixstraat tussen de
Wilhelminastraat en de Prinses Marijkestraat afgesloten voor al het
verkeer. Ook een deel van de Wilhelminastraat wordt afgesloten, zodat
hier alleen nog eenrichtingsverkeer mogelijk is. Voor de bussen van
het openbaar vervoer blijft de Wilhelminastraat overigens wél in twee
richtingen berijdbaar.
Omleidingen
Vanwege de afsluiting is een beperkte omleiding van kracht. Vanaf de
Pr. Hendriklaan blijft verkeer richting centrum mogelijk. Het verkeer
dat vanuit het centrum naar de Pr. Hendriklaan rijdt, dient via de
Dorpstraat om te rijden.
Raadsvergadering van 8 oktober
De gemeenteraad kwam voor een vergadering bijeen op dinsdag 8 oktober.
Tijdens deze vergadering werden onder meer de volgende besluiten
genomen.
De raad is akkoord met het instellen van een Commissie Ruimtelijke
Kwaliteit. Deze commissie zal zich bezighouden met welstandstoezicht
en monumentenzorg in Brunssum.
De raad heeft verklaard dat voor het gebied gelegen tussen de
Kerkstraat-Dorpstraat-Julianastraat en Pastoor Moonenhof een
bestemmingsplan wordt voorbereid. In dit gebied wil de gemeente, in
samenwerking met projectontwikkelaars, nieuwe bebouwing realiseren,
zoals op het oude Unitasterrein waar stadswoningen van een hoge
woonkwaliteit zijn voorzien.
binnengekomen. Volgens de indiener van het verzoek is in het nieuwe
bestemmingsplan de mogelijkheid geboden om op het perceel gelegen
naast Meelovenstraat 22 extra te bouwen, terwijl in het vorige
bestemmingsplan die locatie de bestemming 'tuin' had. De raad heeft
dit verzoek ongegrond verklaard omdat in het vorige bestemmingsplan
ook al de mogelijkheid van bouw werd opengehouden, waardoor het
huidige bestemmingsplan geen planologische verslechtering inhoudt ten
opzichte van het vorige bestemmingsplan.
bouwplan is echter strijdig met het bestemmingsplan. De raad heeft
besloten om de bevoegdheid om medewerking te verlenen aan een
vrijstellingsverzoek voor dit bouwplan te delegeren aan het college.
De gemeente wil de gemeentelijke bibliotheek, nu nog gehuisvest in het
Bestuurscentrum aan het Lindeplein, verplaatsen naar een hoogwaardige
locatie in/bij de nieuwbouw van het Romboutscollege. De nieuwe
openbare bibliotheek kan op de nieuwe locatie een gemeenschappelijke
bibliotheekvoorziening met de schoolbibliotheek van het
Romboutscollege vormen. Verder biedt de nieuwe locatie meer ruimte,
waardoor de bibliotheek een grotere collectie boeken en media kan
opbouwen. De raad stemt in met de nieuwe huisvesting van de Openbare
Bibliotheek in/bij de nieuwbouw van het Romboutscollege.
De gemeenteraad is akkoord met het verlenen van een vergoeding voor
basisschool Treebeek vanwege geleden schade als gevolg van vandalisme.
omwonenden heeft de raad besloten om de huidige plannen te handhaven
en na verloop van tijd de ontstane (verkeers)situatie te evalueren. De
dan geconstateerde knelpunten zullen tot nadere overweging van deze
reconstructie leiden.
raad heeft ingestemd met de uitgangspunten van deze samenwerking en
het college van B&W opdracht gegeven om de samenwerking inhoudelijk
verder uit te werken.
De raad heeft de Jaarrekening 2001 van de Gemeentelijke Hulpverlening
bij Ongevallen en Rampen (GHOR) vastgesteld.
De volgende raadsvergaderingen zijn op 5 november
(begrotingsvergadering) en 12 november.
Het eerstvolgende spreekuur is op dinsdag 29 oktober 2002. Het