Gemeente Brunssum

Laatste wijziging 16 oktober 2002 Publicaties - 16 oktober 2002
Skatebaan en skatepark Kerkeveld vanaf zaterdag 19 oktober geopend Gezamenlijke commissievergadering op 22 oktober Eerste steen voor 'In den Kloostertuyn' Raadsvergadering van 8 oktober Koopzondagen 2002 Brunssum kiest nieuwe burgemeester LOO Brunssumse evenementenzender
Een 7,3 voor wonen in Brunssum VEILIGHEID:
Weekmarkt Spreekuur maatschappelijk werk en politie in Egge Evenementenkalender 2002 Spreekuren wijkpost in Brunssum-Noord SOCIALE ZAKEN / ZORG EN WONEN: RECONSTRUCTIE BODEMPLEINROUTE: Afdeling Wonen & Zorg verhuist naar nieuw adres Deel Akerstraat vanaf 12 oktober open
Voor de vijfde keer 'Eindejaarsuitkering' voor minima! Brunssum krijgt eervolle vermelding Werksleutel 2002 VERKEER/VERVOER: Gemeente vergoedt eigen kosten gebitsprothese Wegwerkzaamheden Kerkeveld vanaf 16 oktober
Gemeente geeft PC's aan klanten Sociale Zaken Parkeerverwijssysteem helpt bezoekers
Info ReisNet Parkstad Limburg Verkeersspreekuur MILIEU: DUALISME IN DE GEMEENTEPOLITIEK:
Gratis compost in oktober Dualisme in de gemeentepolitiek Ondergrondse afvalcontainers in Brunssum Inspreekuur voor burgers Inleveren asbest
Papier ophalen in oktober "EEN EXPEDITIE NAAR 2015"
---

Skatebaan en skatepark Kerkeveld vanaf zaterdag 19 oktober geopend

De skatebaan Kerkeveld is vanaf zaterdag 19 oktober opengesteld voor jonge skaters, basketballers en andere sportieve geesten. In de afgelopen weken is de oude rolschaatsbaan grondig opgeknapt en voorzien van gloednieuwe skatervoorzieningen, en een basketbalveld. Het trapveldje is overigens nog níet klaar. Het ingezaaide gras moet nog groeien, waardoor het trapveldje pas in het voorjaar in gebruik genomen zal worden.

Tijdens het opknappen van de oude rolschaatsbaan is de 280 meter lange baan opnieuw geasfalteerd en geschikt gemaakt als skatebaan. Verder hebben skaters op deze plek voortaan ook de beschikking over een eigen skatepark: jongeren kunnen zich hier uitleven op een piramide, funbox, een quarter- en een halfpipe en een olliebox. In het middengedeelte van de skatebaan ligt een basketbalveld, omrasterd met een spelkooi. Ook bevindt zich hier het trapveldje. Alle toestellen hebben een dichte constructie; verder zijn toestellen en kooien uitgevoerd in geluidsarme materialen.
Overigens is het parkje op 19 oktober nog niet helemaal áf. Met name het trapveldje kan nog niet gebruikt worden. Ook zullen in de komende weken op verschillende plaatsen nog afrastering en ballenvangers worden geplaatst.

Jongeren
De nieuwe skatebaan en het skatepark komen tegemoet aan de wens van vele Brunssumse jongeren om eigen voorzieningen. Op dit moment komt de skatende jeugd vooral samen in het centrum van Brunssum, waar ze gebruik maken van trappen en straatmeubilair. De plannen voor de herinrichting van de rolschaatsbaan Kerkeveld zijn tot stand gekomen in nauw overleg met de jongeren en met het wijkteam Centrum. De aanleg van het basketbalveld is een wens van het wijkteam Oost, dat op zoek was naar een geschikte locatie waar jongeren uit Brunssum-Oost kunnen basketballen.

Openingstijden
De skatebaan en -park beschikken over twee ingangen, aan de Beatrixstraat en de Margrietstraat. Bij beide ingangen is een fietsenstalling aangebracht. Het terrein is toegankelijk op alle dagen vanaf 08.00 uur tot 22.00 uur (in de zomer) of tot zonsondergang (in de winter).

---

Afdeling Wonen & Zorg verhuist naar nieuw adres

Inwoners van Brunssum met vragen op het gebied van wonen en zorg, kunnen vanaf vrijdag 1 november terecht op een nieuw adres. Vanaf die datum zit de afdeling Wonen & Zorg van de gemeente in een pand aan de Dorpstraat 119, naast Woonservice Het Adres.

Op het nieuwe adres kunnen alle inwoners terecht die vragen hebben over of een beroep willen doen op de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG). Het gaat daarbij om speciale maatregelen of hulpmiddelen voor mensen met een lichamelijke beperking of een handicap. Maar ook inwoners met vragen over bijvoorbeeld huursubsidie kunnen bij de afdeling Wonen & Zorg terecht.

Voor wie?
Bij de afdeling Wonen & Zorg kunt u terecht voor
- woningaanpassingen (om een woning meer toegankelijk of bruikbaar te maken als u een handicap heeft, bijvoorbeeld een aangepaste douche of keuken, een traplift, extra brede deuren, etc.), en/of een tegemoetkoming in verhuiskosten als u beter af bent in een andere woning;

- speciaal vervoer (als u niet van het gewone openbaar vervoer gebruik kunt maken, maar bent aangewezen op bijvoorbeeld ReisNet of een scootmobiel);

- grote of kleine hulpmiddelen (bijvoorbeeld een rolstoel, een badlift of een toiletverhoger).

- de gehandicaptenparkeerkaart

Verder is de afdeling Wonen & Zorg er voor iedere inwoner van Brunssum die een beroep wil doen op:

- huursubsidie

- vangnetregeling

- informatie over woonruimteverdeling: waar is voor mij een geschikte woonruimte te vinden?

Bereikbaarheid
De afdeling Wonen & Zorg is op de nieuwe locatie (Dorpstraat 119) voor bezoekers geopend op werkdagen van 09.00 tot 12.00 uur en op de woensdagmiddag tevens van 14.00 tot 17.00 uur. Uiteraard kunt u ook altijd een afspraak maken. Bel dan (045) 527 85 67.

Van maandag 28 oktober tot en met donderdag 31 oktober is de afdeling, vanwege de verhuizing, moeilijker bereikbaar.

---

Speciale raadsvergadering op donderdag 17 oktober Brunssum kiest nieuwe burgemeester

Tijdens een speciale raadsvergadering op donderdag 17 oktober zal de gemeenteraad twee kandidaten voordragen voor de post van burgemeester van Brunssum. In haar voordracht zal de gemeenteraad aangeven naar welke van de twee kandidaten haar voorkeur uitgaat. De minister van Binnenlandse Zaken neemt vervolgens binnen zes weken een besluit welke kandidaat hij zal benoemen tot nieuwe burgemeester van Brunssum.

De sollicitatieprocedure voor de nieuwe burgemeester van Brunssum ging afgelopen juli van start, na het vertrek van burgemeester Jacobs naar Helmond. Op de vacature hebben in totaal zes (mannelijke) kandidaten gereageerd. Deze zijn de afgelopen weken uitgenodigd door de vertrouwenscommissie van de gemeente Brunssum voor een nadere kennismaking. Op donderdag 17 oktober zal de vertrouwenscommissie, die is samengesteld uit leden van de gemeenteraad, aan de raad verslag uitbrengen van haar bevindingen. Vervolgens besluit de raad welke twee kandidaten zij wil voordragen aan de minister, in volgorde van voorkeur.

Raadsvergadering
De raadsvergadering op donderdag 17 oktober bestaat uit twee gedeelten. Het eerste deel van de avond, vanaf 19.30 uur, heeft een besloten karakter. De vertrouwencommissie brengt dan verslag uit van haar bevindingen. Vanaf omstreeks 20.30 uur is de raadsvergadering openbaar. De raad stelt dan de voordracht officieel vast.

Het openbare gedeelte van de raadsvergadering kan eenieder op de publieke tribune in de raadzaal bijwonen.
Voor de vijfde keer een 'Eindejaarsuitkering' voor minima!

De gemeente Brunssum geeft de minima ook dit jaar een eindejaarsuitkering. Het gaat om een tegemoetkoming in de onkosten rond de feestdagen. De vergoeding bedraagt ¤ 45,38 voor éénpersoonshuishoudens en ¤ 68,07 voor méérpersoonshuishoudens.

Voor de eindejaarsuitkering komt iedereen in aanmerking die op 31 oktober 2002 in Brunssum woonde en die minstens 6 maanden voor die datum een minimuminkomen had tot maximaal 105 procent van het geldende sociale minimum. Hoe hoog dit is, hangt af van uw persoonlijke omstandigheden. Bijgaand overzicht vermeldt de meest voorkomende maandbedragen (het betreft de bijstandsnorm minus 4.9% vakantietoeslag, plus 5%). Is uw inkomen lager dan, of gelijk aan deze bedragen, dan komt u mogelijk voor de eindejaarsuitkering in aanmerking:

Belanghebbenden van 21 jaar of ouder, maar jonger dan 65 jaar: gezin
¤ 1.059,59
alleenstaande ouder
¤ 953,63
alleenstaande
¤ 741,72

Belanghebbenden van 65 jaar of ouder:
alleenstaande
¤ 784,91
alleenstaande ouder
¤ 996,82
gehuwden: beide echtgenoten 65 jaar of ouder ¤ 1.106,13
gehuwden: één echtgenoot jonger dan 65 jaar ¤ 1.117,82

Let op! Deze bedragen zijn exclusief vakantietoeslag. Studenten en thuiswonenden zijn van deze regeling uitgesloten.

Hoe kunt u een aanvraag indienen?
Mensen die denken in aanmerking te komen voor de uitkering, kunnen een aanvraagformulier afhalen. Dit is verkrijgbaar aan de balie van de afdeling Sociale Zaken. Alle aanvraagformulieren moeten uiterlijk 30 november 2002 in ons bezit zijn. Daarna ontvangt u schriftelijk bericht op uw verzoek.
Voor klanten van de afdeling Sociale Zaken geldt een andere procedure.

Ontvangt u een uitkering van de afdeling Sociale Zaken? Als u een uitkering van de afdeling Sociale Zaken ontvangt, zijn wij op de hoogte van de persoonlijke situatie. U hoeft daarom geen afzonderlijke aanvraag in te dienen. Begin december beoordeelt de afdeling zelf wie voor de extra vergoeding in aanmerking komt. Van een eventuele afwijzing krijgt u schriftelijk bericht. Klanten waarvan de ingangsdatum van de bijstandsuitkering na 1 mei 2002 ligt, moeten toch zelf een aanvraag indienen.

Wanneer vindt uitbetaling plaats?
Het is de bedoeling dat de vergoeding uiterlijk 20 december 2002 is bijgeschreven op uw bankrekening.

Inlichtingen?
Voor vragen kunt u terecht bij mevrouw C. Hornstra of de heer A. Raes op telefoonnummer 5278454 van maandag t/m donderdag tussen 9.30 uur en 10.30 uur.

---

Gezamenlijke commissievergadering op 22 oktober

Op dinsdag 22 oktober vindt er een gezamenlijke commissievergadering plaats, ter voorbereiding op de raadsvergadering van 5 november 2002, waarin de begroting 2003 aan de orde zal komen.

Op de agenda staan onder meer de volgende onderwerpen: concept-beleidsbegroting 2003 en de meerjarenramingen 2003-2006 van de gemeente Brunssum, concept-programma Overzicht
Huisvestingvoorzieningen Onderwijs gemeente Brunssum, en de Verordening op de heffing en invoering van: ozb 2003, afvalstoffenheffing 2003, hondenbelasting 2003, rioolrecht 2003, legesverordening 2003, precariobelastingen en overige gebruiks- en genotsretributies 2003, lijkbezorgingsrechten 2003, marktgelden 2003 en de toeristenbelasting 2003.

De bijeenkomst wordt gehouden in de raadzaal van het Bestuurscentrum en begint om 19.00 uur.
De vergadering is openbaar en belanghebbenden zijn van harte welkom. Wilt u het woord voeren over een te behandelen onderwerp, dan dient u dit tijdig bij de aanvang van de vergadering kenbaar te maken aan de voorzitter van de commissie.

---

Wegwerkzaamheden Kerkeveld vanaf 16 oktober

In verband met rioolwerkzaamheden zal vanaf donderdag 17 oktober een deel van de Beatrixstraat en de Wilhelminastraat voor het verkeer zijn afgesloten. In deze week beginnen de wegwerkzaamheden in Kerkeveld waarbij riolering, wegdek en trottoirs de komende maanden zullen worden vernieuwd.

De werkzaamheden beginnen op woensdag 16 oktober, met het 'frezen' (het weghalen van de bovenste asfaltlaag) van het wegdek in de Prinses Beatrixstraat, de Prinses Margrietstraat, de Prinses Irenestraat en een gedeelte van de Johan Frisostraat. Deze wegen blijven overigens tijdens de werkzaamheden gewoon bereikbaar, hetzij met beperkingen. Gedurende de komende maanden zullen stapsgewijs de riolering, wegdek en trottoirs in deze straten vernieuwd worden.

Afgesloten
Op donderdag 17 oktober wordt gestart met het openbreken van een deel van de kruising Prinses Beatrixstraat/Wilhelminastraat. Tijdens deze werkzaamheden wordt de riolering op deze plek vernieuwd. De werkzaamheden zullen, naar schatting, ongeveer drie weken duren. Tijdens de werkzaamheden is de Prinses Beatrixstraat tussen de Wilhelminastraat en de Prinses Marijkestraat afgesloten voor al het verkeer. Ook een deel van de Wilhelminastraat wordt afgesloten, zodat hier alleen nog eenrichtingsverkeer mogelijk is. Voor de bussen van het openbaar vervoer blijft de Wilhelminastraat overigens wél in twee richtingen berijdbaar.

Omleidingen
Vanwege de afsluiting is een beperkte omleiding van kracht. Vanaf de Pr. Hendriklaan blijft verkeer richting centrum mogelijk. Het verkeer dat vanuit het centrum naar de Pr. Hendriklaan rijdt, dient via de Dorpstraat om te rijden.
Raadsvergadering van 8 oktober
De gemeenteraad kwam voor een vergadering bijeen op dinsdag 8 oktober. Tijdens deze vergadering werden onder meer de volgende besluiten genomen.
De raad is akkoord met het instellen van een Commissie Ruimtelijke Kwaliteit. Deze commissie zal zich bezighouden met welstandstoezicht en monumentenzorg in Brunssum.
De raad heeft verklaard dat voor het gebied gelegen tussen de Kerkstraat-Dorpstraat-Julianastraat en Pastoor Moonenhof een bestemmingsplan wordt voorbereid. In dit gebied wil de gemeente, in samenwerking met projectontwikkelaars, nieuwe bebouwing realiseren, zoals op het oude Unitasterrein waar stadswoningen van een hoge woonkwaliteit zijn voorzien.
binnengekomen. Volgens de indiener van het verzoek is in het nieuwe bestemmingsplan de mogelijkheid geboden om op het perceel gelegen naast Meelovenstraat 22 extra te bouwen, terwijl in het vorige bestemmingsplan die locatie de bestemming 'tuin' had. De raad heeft dit verzoek ongegrond verklaard omdat in het vorige bestemmingsplan ook al de mogelijkheid van bouw werd opengehouden, waardoor het huidige bestemmingsplan geen planologische verslechtering inhoudt ten opzichte van het vorige bestemmingsplan.
bouwplan is echter strijdig met het bestemmingsplan. De raad heeft besloten om de bevoegdheid om medewerking te verlenen aan een vrijstellingsverzoek voor dit bouwplan te delegeren aan het college. De gemeente wil de gemeentelijke bibliotheek, nu nog gehuisvest in het Bestuurscentrum aan het Lindeplein, verplaatsen naar een hoogwaardige locatie in/bij de nieuwbouw van het Romboutscollege. De nieuwe openbare bibliotheek kan op de nieuwe locatie een gemeenschappelijke bibliotheekvoorziening met de schoolbibliotheek van het Romboutscollege vormen. Verder biedt de nieuwe locatie meer ruimte, waardoor de bibliotheek een grotere collectie boeken en media kan opbouwen. De raad stemt in met de nieuwe huisvesting van de Openbare Bibliotheek in/bij de nieuwbouw van het Romboutscollege. De gemeenteraad is akkoord met het verlenen van een vergoeding voor basisschool Treebeek vanwege geleden schade als gevolg van vandalisme. omwonenden heeft de raad besloten om de huidige plannen te handhaven en na verloop van tijd de ontstane (verkeers)situatie te evalueren. De dan geconstateerde knelpunten zullen tot nadere overweging van deze reconstructie leiden.
raad heeft ingestemd met de uitgangspunten van deze samenwerking en het college van B&W opdracht gegeven om de samenwerking inhoudelijk verder uit te werken.
De raad heeft de Jaarrekening 2001 van de Gemeentelijke Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR) vastgesteld.
De volgende raadsvergaderingen zijn op 5 november (begrotingsvergadering) en 12 november.
Het eerstvolgende spreekuur is op dinsdag 29 oktober 2002. Het