Onderzoeksrapport ketelwagenincident afgerond
datum: 15 oktober 2002
Burgemeester Van Vliet-Kuiper heeft vandaag het evaluatierapport van
het onafhankelijk onderzoeksbureau de B&A Groep naar de
rampenbestrijding en crisiscommunicatie van het ketelwagenincident op
20 augustus 2002 in ontvangst genomen. Samenvattend stelt de B&A Groep
dat de gemeente Amersfoort en de operationele diensten adequaat hebben
beslist en gehandeld. Daarnaast oordeelt het bureau dat de
gemeentelijke rampenbestrijdingsorganisatie matig heeft gefunctioneerd
en op onderdelen verbetering behoeft. Het college zal op 30 oktober in
een extra raadsvergadering discussiëren met de raad over de conclusies
en de aanbevelingen voor de verbeteringen van de rampenorganisatie die
door het bureau zijn gedaan.
In een eerste reactie zegt burgemeester Van Vliet-Kuiper dat de
gemeente op basis van het onderzoek en de signalen vanuit de stad
opnieuw kritisch gaat kijken hoe de rampenbestrijdingsorganisatie moet
worden aangepast. De burgemeester vindt het "verheugend dat het
onderzoek de keuze van Amersfoort voor `veiligheid voor alles'
bevestigt".
Verbeteringen
De onderzoeksopdracht aan de B&A Groep was toegespitst op de werking
van het gemeentelijke rampenplan. Vragen over de technische aspecten
en de toedracht van het incident met de lekkende ketelwagen zullen in
het rapport van de Raad voor de Transportveiligheid moeten worden
beantwoord.
Het onafhankelijke evaluatierapport richt zich dan ook op vier
aspecten van de Amersfoortse rampenbestrijdingsorganisatie, te weten:
- de voorbereiding op rampen;
- de operationele incidentbestrijding door brandweer, politie en
andere hulpverleningsdiensten (`de werkvloer');
- de informatievoorziening en voorlichting aan pers en publiek tijdens
en na het incident;
- de besluitvorming door het beleidsteam en de coördinatie door de
gemeente en de operationele diensten (crisismanagement).
Het onderzoeksbureau trekt op deze punten onder meer de volgende
conclusies.
De voorbereiding op de rampenbestrijding in Amersfoort is, mede
dankzij een forse inhaalslag de afgelopen jaren, redelijk goed op
orde. Meer aandacht zal moeten worden besteed aan de samenwerking
tussen de diverse disciplines en de betrokkenheid van de
spoorwegorganisatie(s) en de calamiteitenzender. Ook moet worden
bekeken of de huidige personele capaciteit voldoende is voor een
adequate rampenbestrijding.
De operationele incidentbestrijding is niet op alle vlakken goed
verlopen. Met name het gebrek aan voldoende en adequate bezetting van
de diverse crisisstaven heeft geleid tot gebreken in de
informatievoorziening op operationeel niveau. Uit het rapport blijkt
dat het Regionaal Operationeel Team (ROT), dat een spilfunctie zou
moeten vervullen in de coördinatie op de `werkvloer', zijn rol niet
volledig waarmaakt. Lof is er voor het professionele handelen van de
politie in de eerste hectische periode. De technische aanpak - het
dichten van lek - door ondermeer de brandweer is deskundig en
voortvarend. Ook de beslissing om de waarschuwing over het eventueel
ontbreken van een essentiële component in de lading acrylnitriel
serieus te nemen is juist. Het rapport concludeert echter wel dat het
Coördinatie Team Plaats Incident (CTPI) te lang ongestructureerd heeft
gefunctioneerd. Daarnaast heeft het (te) lang geduurd tot de afzetting
van het 500-metergebied sluitend was. Hierdoor is verwarring bij de
bevolking ontstaan.
De onderzoekers hebben waardering voor de snelheid waarmee de
communicatie richting publiek en pers ter hand is genomen. Wel wordt
opgemerkt dat de boodschap `voorzorgsmaatregelen, geen direct gevaar',
gelijk met de melding `binnen blijven en ramen en deuren sluiten' een
onmogelijke boodschap is om aan de bevolking over te brengen. In het
rapport wordt geconstateerd dat er te weinig menskracht was om de
grote informatievraag van de (landelijke)pers en het publiek te kunnen
verwerken en dat inzet van buiten de gemeente had moeten worden
gevraagd. Ook zal er in het vervolg meer oog moeten zijn voor de zeer
diverse doelgroepen (bewoners, bedrijven, winkels) met verschillende
informatiebehoefte. Complimenten zijn er voor de nazorg die direct en
zorgvuldig in gang is gezet.
De besluitvorming in het beleidsteam (BT) wordt aangemerkt als
ordentelijk en onder goed voorzitterschap. De snelle alarmering van de
rampenorganisatie door de brandweer krijgt waardering. Het meest
kritieke moment in de besluitvorming door het BT is het afgeven van
het sein veilig en het herroepen daarvan korte tijd later. De
onderzoekers concluderen dat dit sein te vroeg is afgegeven zonder dat
er een duidelijk beeld was van de consequenties van deze boodschap.
Tegelijkertijd stellen de onderzoekers dat - op basis van de toen
beschikbare informatie - het herroepen van het sein een juiste
beslissing was.
Meer informatie
Op de website van de gemeente Amersfoort, www.amersfoort.nl, is vanaf
vandaag het complete onderzoeksrapport van de B&A Groep te downloaden.
Ook alle andere informatie over het incident met de ketelwagen op 20
augustus 2002 is via een button op de homepage toegankelijk.
In de gemeentelijke Informatiewinkel in De Observant, Stadhuisplein 7,
kunnen belangstellenden het rapport inzien.
De omwonenden, bedrijven en winkels in het 500-metergebied en de
inwoners van het Soesterkwartier zullen begin volgende week per post
een Stadsbericht Extra ontvangen, waarin de inhoud van het rapport is
samengevat.
Op maandag 28 oktober van 14.00 tot 16.00 uur is een inloopbijeenkomst
met de operationele diensten (brandweer, politie en geneeskundige
dienst) georganiseerd in de brandweerkazerne aan de Kleine Koppel 35
voor omwonenden en inwoners van het Soesterkwartier.
Op maandag 28 oktober van 20.00 tot 22.00 uur kunnen Amersfoorters hun
vragen en opmerkingen kwijt tijdens een virtuele bijeenkomst via de
website van de gemeente. Burgemeester van Vliet en loco-burgemeester
Brink zullen tijdens dit forum on-line zijn.
Op woensdag 30 oktober zal de gemeenteraad vanaf 20.00 uur in een
extra raadsvergadering praten over de conclusies en aanbevelingen van
het evaluatierapport.
.