16 oktober 2002
* Oktobermaand Kindermaand *
* Commissies vergaderen *
* Presidium vergadert *
* Collecten *
* Oud Papier *
* Werk aan de weg *
* Bouwen met de buren in Erflanden *
* Onderzoek kwaliteit woonomgeving afgerond *
* Jonge vrijwilligers? Mantelzorgers? Onmisbaar! *
* Wijzigingen Wet Voorzieningen Gehandicapten *
* Computerproject voor minima met kinderen *
* Vertraging structuurvisie Zuideropgaande *
* Wat te doen bij een klacht over een medewerker van de gemeente? *
* Open huis basisschool Het Blokland in Noordscheschut *
+ Partiële herziening van het bestemmingsplan Dalerend 1975,
deelplan Brugstraat 96 *
+ Verzoek hogere grenswaarde Wegverkeerslawaai Wet geluidhinder
"De Santbrincke " *
+ Bestemmingsplan Nieuwlande, partiële herziening omgeving
Johannes Poststraat 32 *
+ Vaststelling bestemmingsplan Pesse, deelplan
"Bergbezinkbassin" *
+ Wijziging artikel 33 Apv en referendum *
+ Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de
Ruimtelijke Ordening *
+ Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de
Ruimtelijke Ordening *
+ Toepassing artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening *
+ Toepassing artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening *
+ Voornemen verlening vrijstelling in afwijking van het
bestemmingsplan *
+ Ingekomen bouwaanvragen, bouwmeldingen en sloopaanvragen *
+ Verleende en geweigerde bouwvergunningen *
Oktobermaand Kindermaand
De hele maand oktober is het Kindermaand in Drenthe. Dertig Drentse
culturele instellingen zetten op de zondagmiddagen hun deuren gratis
open voor kinderen van de basisscholen. Afgelopen zondag maakten
liefst 2000 kinderen en hun ouders hiervan gebruik, de eerste zondag
waren dat er 1100.
Oktobermaand Kindermaand. Foto: A. Weima Vooral de musea zijn zeer in
trek. Zo'n driehonderd kinderen bezochten zondag het Glasmuseum. Het
Glasmuseum is op zondag geopend van 12.00 tot 17.00 uur. Er zijn
demonstraties glasblazen (12.00, 14.00 en 15.30 uur), knikkers maken
en op een speciale videofilm vertelt een clown alles over glas. Ook
Museum De 5000 Morgen is de komende zondagmiddagen in oktober nog
gratis toegankelijk voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Er is een
speciale kinderrondleiding (14.30 uur, voor kinderen vanaf 8 jaar) en
een educatief programma over streekdrachten 'In 't goeie goed' (6+).
De 5000 Morgen is open van 13.00 tot 17.00 uur.
Voor informatie over andere Drentse instellingen die hun deuren gratis
open stellen voor basisschoolkinderen kunt u terecht op de website van
de provincie: www.drenthe.nl.
Commissies vergaderen
De commissie Samenleving vergadert dinsdag 22 oktober in
Commissiekamer 1 van het raadhuis in Hoogeveen. De vergadering, die om
19.30 uur begint, is openbaar. De agenda vermeldt onder meer:
* Begroting 2002 / Meerjarenraming 2003 - 2006 en Investeringsplan
2003 - 2006.
De commissie Omgeving vergadert woensdag 23 oktober in de raadzaal in
het raadhuis in Hoogeveen. De vergadering die om 19.30 uur begint is
openbaar. Op de agenda staat onder andere:
* Begroting 2002 / Meerjarenraming 2003 - 2006 en Investeringsplan
2003 - 2006.
De commissie Bestuur houdt donderdag 24 oktober 2002 een vergadering
in Commissiekamer 1 in het raadhuis. De vergadering die openbaar is
begint om 19.30 uur. Op de agenda staat onder meer:
* Stand van zaken organisatieontwikkeling.
* Initiatiefvoorstel uit het presidium inzake behandeling ingekomen
stukken voor de raad.
* Initiatiefvoorstel van de werkgroep bestuurlijke vernieuwing
inzake gedragscode voor bestuurders.
* Ontwikkelingssamenwerking Betreft evaluatie over de periode
1997-2001.
* Begroting 2003/meerjarenraming 2003-2006 + Investeringsplan
2003-2006.
Spreekrecht
Voor het begin van de raadscommissievergadering kunt u gebruik maken
van het spreekrecht. Alle insprekers hebben samen ten hoogste 30
minuten de tijd opmerkingen te maken over de genoemde agendapunten.
Per persoon is maximaal 5 minuten beschikbaar.
Indien u van het spreekrecht gebruik wilt maken, moet u dit voor het
begin van de vergadering meedelen aan de voorzitter. Nadat de
commissie één keer over het agendapunt heeft gesproken, kunt u nog een
korte nadere informatieve toelichting geven.
Inzage in stukken
De stukken voor deze vergadering liggen gedurende twee werkdagen,
voorafgaande aan de vergadering, ter inzage in het
voorlichtingscentrum
De gemeenteraad houdt vanavond woensdag 16 oktober een algemene
De bijeenkomst is in de kantine van de brandweer aan de Industrieweg 2
en begint om 19.30 uur.
Belanghebbenden zullen deze avond hun visie op de begroting
toelichten. De inschrijftermijn om het woord te voeren is al
verstreken, maar u bent als toehoorder van harte welkom. Uiteraard
kunt u ook schriftelijk reageren op de begroting door een brief te
sturen aan de gemeenteraad (Postbus 20.000, 7900 PA Hoogeveen) of een
e-mail te sturen naar info@hoogeveen.nl.
Verder kunt u nog gebruik maken van het spreekrecht in de
raadscommissies van 22, 23 en 24 oktober (zie boven) en in de
raadsvergadering van 31 oktober 2002. De begroting en de bijbehorende
stukken liggen tijdens kantooruren ter inzage in het
voorlichtingscentrum in het gemeentehuis.
Presidium vergadert
Het presidium van de raad komt maandagmiddag 21 oktober om 16.00 uur
bijeen in het raadhuis. Op de agenda staan onder andere het hanteren
van het spreekrecht in de raadscommissies, het omgaan met stukken van
gemeenschappelijke regelingen, de vervanging van de burgemeester als
voorzitter van de raad en de raadsexcursie 2003. Ook de agenda's van
de raadsvergaderingen van 31 oktober en 14 november worden besproken.
De stukken voor de presidiumvergadering staan zoveel mogelijk op de
gemeentelijke website www.hoogeveen.nl, onder politiek en bestuur.
Collecten
Deze week collecteert de Andreas Manna Stichting. Volgende week is de
beurt aan de collectanten van de Stichting Woord en Daad.
Oud Papier
Zaterdag 19 oktober
Zaterdag organiseren de Samenwerkende Scholen te Elim een inzameling
van oud papier. U kunt het papier kwijt bij de containers die van
9.00-11.30 uur staan opgesteld op de parkeerplaats Prieswijk Oost.
De Hoeksteen te Nieuwlande
haalt vanaf 9.00 uur oud papier op. U kunt het papier ook naar de
container naast de school aan de Wilhelminalaan brengen.
Donderdag 24 oktober
OBS Apollo in Krakeel
haalt vanaf 18.30 uur oud papier op. Wilt u het gebundeld of in
stevige dozen aanbieden? Plastic zakken worden niet meegenomen.
Er wordt ook een inzameling georganiseerd door de basisscholen 't
Rastholt en PCB De Regenboog. U kunt het papier naar de containers op
het parkeerterrein aan de Tilber (bij de sporthal) in Hoogeveen
brengen.
En tot slot is er de inzameling georganiseerd door PCB de Krullevaar.
Het oud papier wordt hier opgehaald vanaf 18.30 uur.
Werk aan de weg
Vanaf dinsdag 22 oktober tot en met vrijdag 25 oktober voert de gemeente
werkzaamheden uit aan de fietspaden langs de Zuiderweg tussen de
Carstenstraat en de Schutstraat. De werkzaamheden bestaan uit het
verwijderen van de tegels ter plaatse van de bomen. Deze worden vervangen
door een asfaltverharding. De Zuiderweg wordt afgesloten voor doorgaand
verkeer, uitgezonderd voor aanwonenden. De omleiding wordt met borden
Najaarskermis op het Beukemaplein
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft een vergunning verleend aan
kermisexploitant Seggers voor het organiseren van een najaarskermis. De
kermis is van vrijdag 18 oktober tot en met zondag 27 oktober op het
Beukemaplein. In de periode van 14 oktober tot en met 28 oktober zal in
verband met de kermis het plein beperkt te gebruiken zijn als
parkeergelegenheid. Nadere informatie over deze vergunningverlening is te
verkrijgen bij de afdeling Algemeen Bestuurlijke en Juridische Zaken (tel.
291 244).
Bouwen met de buren in Erflanden
Op de foto de net opgeleverde woningen aan de Elrits. Foto: André Weima. In
Erflanden is vorige week vrijdag de eerste dubbele woning op een vrije kavel
opgeleverd. Aan de Elrits in het weidemilieu hebben de families Bosman en
Botter donderdag de laatste controle gedaan met hun gezamenlijke aannemer,
Exel uit Lemele. Half april dit jaar startte de bouw. In totaal zijn 22
dubbele woningen gepland in dit deel van Erflanden.
Meer vrije kavels zijn gepland in het bosmilieu, aan de oostkant van
Erflanden. Wanneer de gemeente deze gaat uitgeven is nog niet bekend. Meer
informatie over de wijk is te vinden op www.erflanden.hoogeveen.nl en in het
gemeentelijk voorlichtingscentrum in het raadhuis (telefoon 291256).
Onderzoek kwaliteit woonomgeving afgerond
In september hebben 1650 adressen in de gemeente een brief gekregen van
bureau Witteveen+Bos. In deze brief meldde het bureau dat zij in opdracht
van de gemeente een telefonisch onderzoek deed naar de kwaliteit van de
woonomgeving toegespitst op geluid, geur en veiligheid. Inmiddels is dit
onderzoek afgerond. De resultaten worden in de tweede helft van oktober
bekend gemaakt.
Van de 1650 mensen die een brief ontvingen, is bij slechts 420 mensen ook
echt een enquête afgenomen. De praktijk leert namelijk dat lang niet
iedereen kan (de telefonist krijgt bijvoorbeeld geen gehoor) of wil
meewerken (sommige mensen hebben daar bezwaren tegen). Bovendien moest
Witteveen+Bos het onderzoek in zeer korte tijd uitvoeren. Vandaar dat het
bureau ruimschoots brieven heeft verspreid en maar een deel van de mensen
daadwerkelijk heeft gebeld. Wij vragen iedereen die een brief heeft gehad
begrip voor deze werkwijze en danken u in ieder geval voor uw aandacht.
Uiteraard ook onze dank voor de mensen die wel zijn geïnterviewd!
Jonge vrijwilligers? Mantelzorgers? Onmisbaar!
Wie weet jongeren te porren voor vrijwilligerswerk? Staat u er als
mantelzorger ook altijd alleen voor? De inzet van deze vrijwilligers is
onmisbaar in onze Drentse samenleving. Daarom geeft de provincie Drenthe aan
jonge vrijwilligers en mantelzorgers komend jaar extra aandacht.
De provincie heeft subsidie beschikbaar voor nieuwe initiatieven op het
terrein van vrijwilligerswerk van en door jongeren en voor mantelzorgers.
Het doel is om jongeren te stimuleren vrijwilligerswerk te gaan doen en om
organisaties aantrekkelijk te maken voor jonge vrijwilligers. Bij de
mantelzorgers kan het bijvoorbeeld gaan om ondersteuning,
belangenbehartiging en tijdelijke vervanging.
Meer informatie over de voorwaarden voor subsidie vindt u op de website van
de provincie: www.drenthe.nl. U kunt ook bellen met de heer B. Nijholt, tel.
0592-365685 (e-mail: b.nijholt@drenthe.nl) of mevrouw B. van Mierlo, tel.
0592-365648 (b.mierlo@drenthe.nl). De inschrijving staat open tot 1
november.
Wijzigingen Wet Voorzieningen Gehandicapten
In zijn vergadering van 27 augustus 2002 heeft het college van Burgemeester
en Wethouders besloten om het Besluit financiële tegemoetkomingen
voorzieningen gehandicapten 2002 in te trekken. Hiervoor in de plaats komt
het nieuwe Besluit financiële tegemoetkomingen gehandicapten 2002/I.
Op 8 oktober besloot het college van Burgemeester en Wethouders om het
Verstrekkingenboek 1994 in te trekken en hiervoor het Verstrekkingenboek
2002 vast te stellen. Het nieuwe besluit en het Verstrekkingenboek liggen
vanaf vandaag tot 1 november 2002 ter inzage bij het Voorlichtingscentrum in
het Raadhuis. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met afdeling
Voorzieningen Gehandicapten, telefoon 291453.
Computerproject voor minima met kinderen
De gemeente Hoogeveen heeft al enkele jaren een computerproject voor mensen
met een minimuminkomen. Ook dit jaar gaat het project door. Huishoudens met
kinderen in de leeftijd van 12 tot en met 17 jaar en een inkomen tot
maximaal 110 procent van het sociaal minimum kunnen zich aanmelden voor
deelname.
Computers zijn een normaal deel van ons bestaan geworden. Iedereen verwacht
dat je goed met een computer overweg kunt. Dat geldt zeker voor jongeren. In
het voortgezet onderwijs maken scholen steeds meer gebruik van pc's. De
scholen gebruiken de computers in de lessen en gaan er bijna automatisch van
uit dat de leerlingen voor hun huiswerk (werkstukken) ook thuis over een
computer kunnen beschikken.
Aantrekkelijk aanbod
Voor gezinnen met een minimuminkomen is de aanschaf van een computer vaak
een grote uitgave. Daarom heeft de gemeente een project opgezet waarbij het
voor gezinnen met kinderen - ook eenoudergezinnen - aantrekkelijk wordt
gemaakt om een computer met printer te kopen.
Dit jaar is de doelgroep iets ruimer gemaakt: de maximumleeftijd van de
jongeren is verruimd naar 17 jaar (was 15) en ook de inkomensnorm is
verruimd (was 100 procent, nu 110 procent van het minimum).
De voorwaarden
U kunt meedoen aan het project als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
* u woont in de gemeente Hoogeveen (geldt dus ook voor de
buitendorpen)
* u heeft één of meer kinderen in de leeftijd van 12 tot en met 17
jaar
* u heeft nog niet eerder deelgenomen aan dit project
* uw netto-maandinkomen (zonder vakantietoeslag maar inclusief de
heffingskorting, als u daar recht op heeft) bedraagt al drie jaar
of langer niet meer dan 1.048,99 exclusief vakantietoeslag voor
alleenstaande ouders of 1.165,55 exclusief vakantietoeslag voor
gehuwden en samenwonenden.
Als u aan deze voorwaarden voldoet, kunt u in het bezit komen van een
computer met printer van Competsoft. U betaalt slechts een gedeelte
van de kosten, namelijk drie jaar lang 12,- per maand. De gemeente
betaalt de overige kosten.
Voor 4 november
Bent u geïnteresseerd, dan kunt u contact opnemen met de afdeling
Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de gemeente, telefoon 291485. Bij
deze afdeling ligt een aanvraagformulier waarin staat wat de
voorwaarden precies zijn en wat u moet doen om deel te nemen aan het
project.
Reageer wel snel: de computer kan van 14 tot en met 25 oktober bij
Competsoft bekeken worden en de aanvraagformulieren moeten uiterlijk
op 4 november bij de gemeente ingeleverd zijn.
Vertraging structuurvisie Zuideropgaande
Eind 2001 heeft het college van burgemeester en wethouders het
startsein gegeven voor een Structuurvisie voor het Zuideropgaande. De
uitwerking van de visie laat helaas nog op zich wachten. Er is
namelijk een nieuwe ontwikkeling in de afhandeling van
planschadeverzoeken. Deze zorgt voor vertraging. Daarnaast is de
gemeente bezig de reacties op de inspraak te verwerken en dit blijkt
veel tijd te vergen.
De structuurvisie zal een kader gaan vormen voor de bouwmogelijkheden
aan het Zuideropgaande ten zuiden van Hollandscheveld. Aanleiding is
de behoefte vanuit de woongemeenschap aan nieuwbouw van woningen.
Financieel risico
De gemeente wil mogelijkheden treffen voor nieuwbouw in de gaten
binnen de bestaande lintbebouwing. Daarvoor is een plan nodig,
waarvoor de gemeente een structuurvisie wil vaststellen. Uit een
recente rechterlijke uitspraak in een vergelijkbaar geval, blijkt nu
een risico voor de gemeente. Het kan zijn dat de gemeente opdraait
voor de kosten van planschadevergoeding. En deze kosten kunnen
aanzienlijk zijn. De gemeente zoekt nog naar een oplossing.
Reacties op inspraak
De tweede oorzaak van de vertraging heeft te maken met reacties op de
inspraak. De Structuurvisie heeft van 31 januari tot en met 27
februari 2002 ter inzage gelegen. De gemeente heeft in totaal
negentien reacties ontvangen. Deze bevestigen de vermoedens dat
bouwplannen mogelijk tot planschadeverzoeken leiden. Daarnaast zijn
verschillende reacties aanleiding voor de gemeente de situatie ter
plaatse nog eens nauwkeurig te bekijken.
De gemeente heeft daarnaast nog vooroverleg gevoerd met diverse
instanties. Daarover is nog nader overleg nodig met onder andere de
provincie Drenthe. De provincie heeft opmerkingen geplaatst bij de
keuze van een aantal bouwmogelijkheden in het lint.
Gemeenteraad besluit
Al met al is een concrete planning nu niet te geven. Zodra de gemeente
de verwerking van de inspraakreacties heeft afgerond en een antwoord
heeft op het planschaderisico, zal het college een zogeheten
reactienota maken en voorleggen aan de raadscommissie Omgeving. Op dat
moment zal er waarschijnlijk meer duidelijk zijn over de planning en
uitwerking van de plannen. Uiteindelijk zal de gemeenteraad een
besluit nemen.
De bewoners aan het Zuideropgaande en omstreken zijn eind september
via een brief op de hoogte gebracht over dit onderwerp.
Wat te doen bij een klacht over een medewerker van de gemeente?
De mensen die bij de gemeente werken, doen hun best om alles zo goed
mogelijk te laten verlopen. Toch kan het voorkomen dat u een klacht
heeft over een medewerker. Bijvoorbeeld over de manier waarop u te
woord bent gestaan of over informatie die u gekregen heeft. Het gaat
dus om de manier waarop u bent behandeld. Dan is het goed te weten dat
u een klacht kunt indienen. Voor klachten over het beleid dat de
gemeente ontwikkelt, bestaan andere manieren om uw mening te geven.
Ook bedoelen we hier niet de meldingen over geluidsoverlast of over
een defecte lantaarnpaal.
Stel u heeft een klacht over een medewerker, dan kunt u een brief
sturen waarin u uw klacht beschrijft. Deze brief richt u aan het
college van burgemeester en wethouders. Een andere mogelijkheid is om
te bellen of een afspraak te maken. Dat kan met de ambtenaar waarover
u een klacht heeft, zijn chef of de klachtcoördinator. Als de klacht
gaat over een lid van het gemeentebestuur, een wethouder of een
raadslid, dan kunt u uw klacht ook mondeling indienen bij de
burgemeester.
Klachtcoördinator
Het gemeentebestuur heeft een speciale klachtcoördinator aangesteld.
Hij krijgt een kopie van elke ingediende klacht en zorgt ervoor dat uw
klacht bij de juiste persoon terechtkomt. Bij een klacht over een
ambtenaar beoordeelt zijn of haar direct leidinggevende normaal
gesproken uw klacht. Als u een klacht heeft over (een lid van) het
gemeentebestuur, dan neemt de burgemeester uw klacht in behandeling.
Uiteindelijk neemt het college van burgemeester en wethouders een
beslissing over uw klacht. Binnen zes weken na indiening van de klacht
krijgt u hierover schriftelijk bericht.
Ombudscommissie
Het kan zijn dat u het niet eens bent met de beslissing over uw
klacht. In dat geval kunt u de zaak voorleggen aan de onafhankelijke
ombudscommissie van de gemeente Hoogeveen. Het college van
burgemeester en wethouders behandelt het oordeel van de
ombudscommissie als advies en beslist wat het ermee doet.
Adressen
De gemeenteraad heeft in haar laatste vergadering van eind september
besloten de persoon van klachtcoördinator en die van secretaris van de
ombudscommissie te scheiden. In principe verandert er voor u weinig. U
kunt een klacht sturen aan burgemeester en wethouders van Hoogeveen,
Postbus 20000, 7900 PA in Hoogeveen. De klachtcoördinator, de heer
F.C.A. van der Meulen, is bereikbaar op telefoon 291241.
Indien u niet tevreden bent over de afhandeling van uw klacht, kunt u
een brief richten aan de ombudscommissie van Hoogeveen, Postbus 20000,
7900 PA in Hoogeveen. De secretaris van deze commissie, de heer J.P.
Wind, is bereikbaar op telefoon 291201.
Een folder over de klachtenregeling kunt u krijgen bij het
voorlichtingscentrum in het gemeentehuis.
Open huis basisschool Het Blokland in Noordscheschut
Na een half jaar van grondige renovatie is er op vrijdag 25 oktober en
zaterdag 26 oktober een open huis in basisschool Het Blokland te
Noordscheschut. Tijdens de verbouwing heeft de school van binnen een
ware metamorfose ondergaan. De lokalen zijn uitgebreid en er zijn
extra ruimtes gecreëerd voor de diverse instanties waarvan de school
gebruik maakt. De gemeenschapsruimte heeft ook een uitbreiding
ondergaan en er kan een extra lokaal in ondergebracht worden middels
schuifwanden. De informatica heeft een prominente rol binnen Het
Blokland gekregen en voldoet hiermee volledig aan de eisen van deze
tijd. Het uiterlijk van de school, die in 1936 werd gebouwd, is door
de architect in tact gehouden waardoor het kenmerkende beeld aan het
Zwarte Dijkje behouden bleef.
Ter gelegenheid van de feestelijke heropening worden er voor de
leerlingen van Het Blokland op vrijdagmorgen 25 oktober allerlei
festiviteiten georganiseerd. 's Middags is de officiële heropening van
de school. Vrijdagavond 25 oktober en op zaterdagmorgen 26 oktober
houdt de Neutrale Schoolvereniging Noord en Omstreken, zoals Het
Blokland officieel heet, een open huis voor alle belangstellenden. Op
vrijdagavond zullen de deuren open staan van 19.00 uur tot 20.30 uur
en op zaterdagmorgen van 10.30 uur tot 12.00 uur.
Mededelingen
Partiële herziening van het bestemmingsplan Dalerend 1975, deelplan
Brugstraat 96
Tegen het door Gedeputeerde Staten van Drenthe bij besluit van 25 juni
2002, kenmerk RW/A40/2002004563, goedgekeurde bestemmingsplan Partiële
herziening van het bestemmingsplan Dalerend 1975, deelplan Brugstraat
96 is geen beroep ingesteld bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de
Raad van State. De goedkeuring van dit bestemmingsplan is hierdoor
onherroepelijk geworden.
Het plangebied betreft het perceel Brugstraat 96 te Dalerend. Het
bestemmingsplan maakt het mogelijk een garage/werkplaats met circa 160
m2 te vergroten en naar achteren te verplaatsen.
Het bestemmingsplan ligt ter inzage bij de centrale balie van de
sector Bouwen en Wonen in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te
Hoogeveen.
Verzoek hogere grenswaarde Wegverkeerslawaai Wet geluidhinder "De
Santbrincke "
Binnen de gemeente Hoogeveen wordt aan de Hoogeveenseweg het
bestemmingsplan 'De Santbrincke' voorbereid voor de aldaar aanwezige
woningen. In het kader van deze procedure is een akoestisch onderzoek
uitgevoerd. Uit dit onderzoek is gebleken dat de voorkeursgrenswaarde
van 50 dB(A) voor wegverkeerslawaai ter plaatse van negen woningen
wordt overschreden. Hiervoor wordt op grond van de Wet geluidhinder
bij Gedeputeerde Staten van Drenthe een ontheffing aangevraagd. De
ontheffing voor het wegverkeerslawaai is gebaseerd op artikel 83 Wet
geluidhinder en artikel 2 lid 2.a.2e van het "Besluit grenswaarden
binnen zones langs wegen" in de categorie "ter plaatse noodzakelijk
zijn om redenen van grondgebondenheid".
Het ontwerpverzoek hogere grenswaarde wegverkeerslawaai en het daarbij
behorende akoestische rapport liggen vanaf 17 oktober 2002 gedurende 4
weken ter inzage bij de afdeling Milieu, Raadhuisplein 24
(Compagnieshuis). Gedurende deze termijn kunt u uw opmerkingen
schriftelijk indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders,
Postbus 20.000, 7900 PA Hoogeveen. Nadere inlichtingen kunt u krijgen
bij de heer R.M.O. Tap van de afdeling Milieu, telefoonnummer 291617.
Bestemmingsplan Nieuwlande, partiële herziening omgeving Johannes Poststraat
32
Gedeputeerde Staten van Drenthe hebben bij besluit van 24 september
2002, kenmerk 6.4/2002003777 het door de gemeenteraad op 28 maart 2002
vastgestelde bestemmingsplan "Nieuwlande, partiële herziening omgeving
Johannes Poststraat 32" goedgekeurd. Het plangebied betreft het
perceel aan de Johannes Poststraat gelegen tussen de percelen Joh.
Poststraat 2 en 34 te Nieuwlande. Deze bestemmingsplanherziening
beoogt de realisering van twee woningen op dit perceel.
Het besluit van Gedeputeerde Staten alsmede het hiervoor genoemde
bestemmingsplan liggen met ingang van 17 oktober 2002 voor de duur van
zes weken ter inzage bij de centrale balie, in het Compagnieshuis,
Raadhuisplein 24. Gedurende deze termijn van zes weken kan tegen het
goedkeuringsbesluit van Gedeputeerde Staten beroep worden ingesteld
bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus
20019, 2500 EA Den Haag door:
* degene die tijdig bedenkingen heeft ingediend bij Gedeputeerde
Staten tegen het vastgestelde bestemmingsplan
* een belanghebbende die aantoont dat hij redelijkerwijs niet in
staat is geweest zich tot Gedeputeerde Staten te wenden.
Tevens kan men binnen de beroepstermijn een verzoek om voorlopige
voorziening indienen bij de voorzitter van de afdeling
Bestuursrechtspraak van de Raad van State. De werking van het besluit
van Gedeputeerde Staten wordt dan in ieder geval opgeschort tot de
beslissing door de voorzitter van de afdeling Bestuursrechtspraak op
dat verzoek is genomen.
Vaststelling bestemmingsplan Pesse, deelplan "Bergbezinkbassin"
Burgemeester en wethouders van Hoogeveen maken bekend dat van 17
oktober tot en met 13 november 2002 bij de centrale balie van de
sector Bouwen en Wonen, in het Compagniehuis, Raadhuisplein 24, ter
inzage ligt het door de gemeenteraad op 26 september 2002 vastgestelde
bestemmingsplan Pesse, deelplan "Bergbezinkbassin". Ten opzichte van
het ontwerpbestemmingsplan dat vanaf 18 april 2002 gedurende vier
weken ter inzage heeft gelegen, zijn geen wijzigingen aangebracht. Het
plangebied betreft een perceel ten noorden van De Bossemaat (naast
huisnummer Kampiepensweg 5) in het dorp Pesse. Dit bestemmingsplan is
bedoeld om een bergbezinkbassin te bouwen.
Gedurende bovengenoemde termijn van vier weken kunnen bij Gedeputeerde
Staten van Drenthe, postbus 122, 9400 AC Assen schriftelijk
bedenkingen worden ingebracht door:
* degene die tijdig zijn zienswijze omtrent het
ontwerpbestemmingsplan bij de gemeenteraad heeft kenbaar gemaakt;
* een belanghebbende die kan aantonen dat hij redelijkerwijs niet in
staat is geweest zijn zienswijze omtrent het
ontwerpbestemmingsplan bij de gemeenteraad kenbaar te maken.
Wijziging artikel 33 Apv en referendum
De gemeenteraad heeft op 26 september ingestemd met het voorstel van
het college van Burgemeester en Wethouders tot wijziging van artikel
33 van de Algemene plaatselijke verordening (Apv). In dit artikel
wordt naast het verbod tot plakken en kladden ook het opdracht geven
tot het plakken en kladden vanaf 1 januari 2003 verboden. Deze
Apv-wijziging geeft de gemeente de mogelijkheid om gerichter
handhavend op te treden tegen het plakken van affiches op bijvoorbeeld
glasbakken, kledingkasten, bomen en viaductzuilen.
Burgemeester en Wethouders delen u mee dat over dit besluit tot
wijziging van bovengenoemde Apv-voorschrift een referendum gehouden
kan worden. Tenminste 230 kiesgerechtigden dienen een inleidend
verzoek hiertoe binnen drie weken in te dienen bij de voorzitter van
het centraal stembureau, per adres Raadhuisplein 1 in Hoogeveen. Voor
het indienen van een definitief verzoek tot het houden van een
referendum zijn tenminste 2760 kiesgerechtigden noodzakelijk. Nadere
informatie over de Apv-wijziging en een referendum is te verkrijgen
bij de afdeling Algemeen Bestuurlijke en Juridische Zaken,
telefoonnummer 291 244.
Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen hebben het
voornemen om met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan
Trasselt, deel 9 ten behoeve van de volgende bouwaanvraag:
* W.P. de Vries, voor het uitbreiden van de woning De Wrongel 17 te
Hoogeveen.
De bouwaanvraag ligt met ingang van 17 oktober 2002 gedurende vier
weken ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen & Wonen,
in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24. Gedurende deze termijn kunt u
schriftelijk uw inspraakreactie omtrent de aanvraag bij Burgemeester
en Wethouders kenbaar maken.
Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen hebben het
voornemen om met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan
Oost ten behoeve van:
* wijzigen van het gebruik van het bedrijfsgedeelte van het pand Het
Haagje 161 van detailhandel naar kantoordoeleinden.
Het plan ligt met ingang van 17 oktober 2002 gedurende vier weken ter
inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen & Wonen, in het
Compagnieshuis, Raadhuisplein 24. Gedurende deze termijn kunt u
schriftelijk uw inspraakreactie omtrent de aanvraag bij Burgemeester
en Wethouders kenbaar maken.
Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 2 Wet op de Ruimtelijke
Ordening
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen hebben het
voornemen om met toepassing van artikel 19 lid 2 van de wet op de
Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende
bestemmingsplan Plan in Hoofdzaak ten behoeve van de volgende
bouwaanvraag:
* H.J. Likkel, voor het bouwen van een schuur en machineberging op
het perceel Brouwerswijk 108 te Nieuwlande.
De bouwaanvraag ligt met ingang van 17 oktober 2002 gedurende vier
weken ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen & Wonen,
in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24. Gedurende deze termijn kunt u
schriftelijk uw zienswijze omtrent de aanvraag bij Burgemeester en
Wethouders kenbaar maken.
Toepassing artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen hebben het voornemen om met
toepassing van artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan Zuid ten behoeve van
het tijdelijk plaatsen van:
* een snackunit op het perceel Alteveerstraat 107 te Hoogeveen.
De snackunit dient ter vervanging van de thans aanwezige snackbar/unit
op de hoek Alteveerstraat-Wethouder Robaardstraat. De huidige
snackbar/unit staat op de plek, waar na afgifte van een
bouwvergunning, een kerkgebouw zal worden gebouwd. In afwachting van
de thans lopende procedure tot definitieve verplaatsing van de
snackbar/unit naar de zuidwesthoek van het Beukemaplein, wordt eerst
een tijdelijke unit op bedoeld perceel geplaatst.
Het bouwplan ligt met ingang van 17 oktober 2002 gedurende twee weken
ter inzage bij de centrale balie van de sector bouwen & wonen, in het
Compagnieshuis, Raadhuisplein 24. Gedurende deze termijn kunt u bij
Burgemeester en Wethouders schriftelijk uw zienswijze naar voren
brengen tegen het verlenen van vrijstelling van het van toepassing
zijnde bestemmingsplan.
Toepassing artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen hebben het voornemen om met
toepassing van artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan Wolfsbos ten behoeve
van de volgende bouwaanvraag:
* Gemeente Hoogeveen (OSW/Bouwkunde), voor het tijdelijk plaatsen
van een noodgebouw bij basisschool De Krullevaar te Hoogeveen.
Het bouwplan ligt met ingang van 17 oktober 2002 gedurende twee weken
ter inzage bij de centrale balie van de sector bouwen & wonen, in het
Compagnieshuis, Raadhuisplein 24. Gedurende deze termijn kunt u bij
Burgemeester en Wethouders schriftelijk uw zienswijze naar voren
brengen tegen het verlenen van vrijstelling van het van toepassing
zijnde bestemmingsplan, ten behoeve van de uitvoering van dit
bouwplan.
Voornemen verlening vrijstelling in afwijking van het bestemmingsplan
Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen hebben het voornemen om in
afwijking van de van toepassing zijnde bestemmingsplannen
Bedrijventerrein Buitenvaart en Elim vrijstelling te verlenen aan:
* Greve Beheer B.V., voor het bouwen van een automobielbedrijf op
kavel A1-A2 van Buitenvaart I
* A. Frijlink, voor het bouwen van een bedrijfsgebouw met woning op
kavel W 18 van Buitenvaart I
* A. Talen, voor het bouwen van een bedrijfsgebouw met woning op
kavel W 31 van Buitenvaart I
* Vereniging voor PC Basisonderwijs Elim/Nieuwlande, voor het
uitbreiden van het schoolgebouw Langewijk 108 te Elim
De bouwplannen liggen met ingang van 17 oktober 2002 gedurende vier
weken ter inzage bij de centrale balie van sector Bouwen & Wonen, in
het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24. Gedurende deze termijn kunt u
bij Burgemeester en Wethouders schriftelijk uw zienswijze naar voren
brengen omtrent het verlenen van vrijstelling in afwijking van het van
toepassing zijnde bestemmingsplan, ten behoeve van de uitvoering van
deze bouwplannen.
Ingekomen bouwaanvragen, bouwmeldingen en sloopaanvragen
* Gosink - Kranghand H., uitbreiden van een woning, Kanaalweg 37
* Bruinsma H., uitbreiden van een woning, Slag 2, Nieuweroord
* Roks M.C., plaatsen van een carport, Europaweg 24
* Boessenkool B.J., uitbreiden van een dakkapel op de woning,
Zuideropgaande 43, Hollandscheveld
* Coelingh F.J. en Nijenhuis L., plaatsen van een dakkapel op twee
woningen, Roggekamp 5 en 5a
* Ende van der M.R., wijzigen van de gevels, Rigel 33
* Geerts S.M.M., tijdelijk plaatsen van kantoorunits, Haarweg 22,
Tiendeveen
* Gemeente Hoogeveen (sector MOW), bouwen van een houten fietsbrug,
Nijstad/Zuidwoldigerweg
* Gemeente Hoogeveen (sector MOW), bouwen van een houten brug,
Vledderweg (over het Oude Diep)
* Gemeente Hoogeveen (sector MOW), tijdelijk plaatsen van een
zeecontainer (zuiveringsinstallatie), Stoekeplein (nabij nr 1)
* Gemeente Hoogeveen (sector OSW/Bouwkunde), bouwen van een
overkapping, De Vos van Steenwijklaan 75
* Autoschade Roks, bouwen van een transformatorstation 250,
Europaweg 28
* Norel L., uitbreiden van een woning, Winde 63
* Schmidhamer B., bouwen van een tuinhuisje, Zuiderkruis 67
* Benning M., bouwen van een blokhut, Bieslook 18, Noordscheschut
* Hooijer R., plaatsen van een dakkapel op de woning, De Koolmees 7
* Meulenbelt J., bouwen van een schuur, De Fazant 52
Sloopaanvragen
* Tibben F., deels slopen van twee schuren, Moscou 6,
Hollandscheveld
Verzoek om wijziging van verleende bouwvergunning
* De Witte Assurantiën B.V., verplaatsen van reclamemast, hoek
Griendtsveenweg/Schutstraat
Raadhuisplein 24.
Verleende en geweigerde bouwvergunningen
Bouwvergunningen
* Kikkert B., plaatsen van een dakkapel, Behringhof 61
* Breedveld W., uitbreiden van een woning en bouwen van een
tuinhuisje, Grote Kerkstraat 106
* Oelen P.D., bouwen van een bedrijfswoning, Buitenvaart 1806 -
kavel W25
* Drenth H., verbouwen van een garage tot slaapkamer, Veldbrake 60,
Pesse
* Smit A.G., plaatsen van een dakkapel, Toldijk 14
* Schaap B., bouwen van een schuurtje, Eykmanhof 27
* Brouwer C.M. en Kleine R.J., plaatsen van een dakkapel op twee
woningen, Dravik 27 en 29
* N.V. Rendo, veranderen van het entree kantoorgebouw, De Vos van
Steenwijklaan 73
* Meijer H.J., bouwen van een garage, Zwanebloem 14
* Voetbalvereniging HZVV, tijdelijk plaatsen van twee units
(opslag/berging), Bentincksdijk 2
* Kip H.J., plaatsen van een dakkapel op de woning, Het Roefje 4
* Cornelissen R., bouwen van een tuinhuisje, Bittervoorn 15
* Huisman B.V., uitbreiden van een supermarkt, Carstensdijk 164,
Elim
* Olde K., uitbreiden van een woning, Hoofdweg 56, Stuifzand
* Gemeente Hoogeveen (OSW/Bouwkunde), bouwen van een urnenmuur,
Boerdijk (begraafplaats), Nieuwlande
Weigering bouwvergunning
* Zuidema Holding B.V., plaatsen van een reclamezuil, terrein
zandput Nijstad
Kapvergunningen
De gemeente Hoogeveen heeft een kapvergunning verstrekt aan:
* J. Peeks, Jan Wintersdijkje 52, Hollandscheveld, voor een eik
* sector M.O.W. afdeling Groenvoorzieningen voor het kappen van 38
bomen staande in De Kroon.
Tegen deze verleende vergunningen kunt u binnen zes weken na
dagtekening van de brief behorende bij de vergunning een gemotiveerd
bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en
Wethouders.