Gemeente Hoogeveen

16 oktober 2002

* Oktobermaand Kindermaand *

* Commissies vergaderen *

* Presidium vergadert *

* Collecten *

* Oud Papier *

* Werk aan de weg *

* Bouwen met de buren in Erflanden *

* Onderzoek kwaliteit woonomgeving afgerond *
* Jonge vrijwilligers? Mantelzorgers? Onmisbaar! *
* Wijzigingen Wet Voorzieningen Gehandicapten *
* Computerproject voor minima met kinderen *
* Vertraging structuurvisie Zuideropgaande *
* Wat te doen bij een klacht over een medewerker van de gemeente? *
* Open huis basisschool Het Blokland in Noordscheschut *
+ Partiële herziening van het bestemmingsplan Dalerend 1975, deelplan Brugstraat 96 *

+ Verzoek hogere grenswaarde Wegverkeerslawaai Wet geluidhinder "De Santbrincke " *

+ Bestemmingsplan Nieuwlande, partiële herziening omgeving Johannes Poststraat 32 *

+ Vaststelling bestemmingsplan Pesse, deelplan "Bergbezinkbassin" *

+ Wijziging artikel 33 Apv en referendum *
+ Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening *

+ Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening *

+ Toepassing artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening *
+ Toepassing artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening *
+ Voornemen verlening vrijstelling in afwijking van het bestemmingsplan *

+ Ingekomen bouwaanvragen, bouwmeldingen en sloopaanvragen *
+ Verleende en geweigerde bouwvergunningen *
Oktobermaand Kindermaand

De hele maand oktober is het Kindermaand in Drenthe. Dertig Drentse culturele instellingen zetten op de zondagmiddagen hun deuren gratis open voor kinderen van de basisscholen. Afgelopen zondag maakten liefst 2000 kinderen en hun ouders hiervan gebruik, de eerste zondag waren dat er 1100.

Oktobermaand Kindermaand. Foto: A. Weima Vooral de musea zijn zeer in trek. Zo'n driehonderd kinderen bezochten zondag het Glasmuseum. Het Glasmuseum is op zondag geopend van 12.00 tot 17.00 uur. Er zijn demonstraties glasblazen (12.00, 14.00 en 15.30 uur), knikkers maken en op een speciale videofilm vertelt een clown alles over glas. Ook Museum De 5000 Morgen is de komende zondagmiddagen in oktober nog gratis toegankelijk voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Er is een speciale kinderrondleiding (14.30 uur, voor kinderen vanaf 8 jaar) en een educatief programma over streekdrachten 'In 't goeie goed' (6+). De 5000 Morgen is open van 13.00 tot 17.00 uur.

Voor informatie over andere Drentse instellingen die hun deuren gratis open stellen voor basisschoolkinderen kunt u terecht op de website van de provincie: www.drenthe.nl.

Commissies vergaderen

De commissie Samenleving vergadert dinsdag 22 oktober in Commissiekamer 1 van het raadhuis in Hoogeveen. De vergadering, die om 19.30 uur begint, is openbaar. De agenda vermeldt onder meer:
* Begroting 2002 / Meerjarenraming 2003 - 2006 en Investeringsplan 2003 - 2006.

De commissie Omgeving vergadert woensdag 23 oktober in de raadzaal in het raadhuis in Hoogeveen. De vergadering die om 19.30 uur begint is openbaar. Op de agenda staat onder andere:

* Begroting 2002 / Meerjarenraming 2003 - 2006 en Investeringsplan 2003 - 2006.

De commissie Bestuur houdt donderdag 24 oktober 2002 een vergadering in Commissiekamer 1 in het raadhuis. De vergadering die openbaar is begint om 19.30 uur. Op de agenda staat onder meer:
* Stand van zaken organisatieontwikkeling.
* Initiatiefvoorstel uit het presidium inzake behandeling ingekomen stukken voor de raad.

* Initiatiefvoorstel van de werkgroep bestuurlijke vernieuwing inzake gedragscode voor bestuurders.

* Ontwikkelingssamenwerking Betreft evaluatie over de periode 1997-2001.

* Begroting 2003/meerjarenraming 2003-2006 + Investeringsplan 2003-2006.

Spreekrecht

Voor het begin van de raadscommissievergadering kunt u gebruik maken van het spreekrecht. Alle insprekers hebben samen ten hoogste 30 minuten de tijd opmerkingen te maken over de genoemde agendapunten. Per persoon is maximaal 5 minuten beschikbaar.

Indien u van het spreekrecht gebruik wilt maken, moet u dit voor het begin van de vergadering meedelen aan de voorzitter. Nadat de commissie één keer over het agendapunt heeft gesproken, kunt u nog een korte nadere informatieve toelichting geven.

Inzage in stukken

De stukken voor deze vergadering liggen gedurende twee werkdagen, voorafgaande aan de vergadering, ter inzage in het voorlichtingscentrum
De gemeenteraad houdt vanavond woensdag 16 oktober een algemene De bijeenkomst is in de kantine van de brandweer aan de Industrieweg 2 en begint om 19.30 uur.
Belanghebbenden zullen deze avond hun visie op de begroting toelichten. De inschrijftermijn om het woord te voeren is al verstreken, maar u bent als toehoorder van harte welkom. Uiteraard kunt u ook schriftelijk reageren op de begroting door een brief te sturen aan de gemeenteraad (Postbus 20.000, 7900 PA Hoogeveen) of een e-mail te sturen naar info@hoogeveen.nl.
Verder kunt u nog gebruik maken van het spreekrecht in de raadscommissies van 22, 23 en 24 oktober (zie boven) en in de raadsvergadering van 31 oktober 2002. De begroting en de bijbehorende stukken liggen tijdens kantooruren ter inzage in het voorlichtingscentrum in het gemeentehuis.

Presidium vergadert

Het presidium van de raad komt maandagmiddag 21 oktober om 16.00 uur bijeen in het raadhuis. Op de agenda staan onder andere het hanteren van het spreekrecht in de raadscommissies, het omgaan met stukken van gemeenschappelijke regelingen, de vervanging van de burgemeester als voorzitter van de raad en de raadsexcursie 2003. Ook de agenda's van de raadsvergaderingen van 31 oktober en 14 november worden besproken. De stukken voor de presidiumvergadering staan zoveel mogelijk op de gemeentelijke website www.hoogeveen.nl, onder politiek en bestuur.

Collecten
Deze week collecteert de Andreas Manna Stichting. Volgende week is de beurt aan de collectanten van de Stichting Woord en Daad. Oud Papier
Zaterdag 19 oktober

Zaterdag organiseren de Samenwerkende Scholen te Elim een inzameling van oud papier. U kunt het papier kwijt bij de containers die van 9.00-11.30 uur staan opgesteld op de parkeerplaats Prieswijk Oost.

De Hoeksteen te Nieuwlande
haalt vanaf 9.00 uur oud papier op. U kunt het papier ook naar de container naast de school aan de Wilhelminalaan brengen.

Donderdag 24 oktober

OBS Apollo in Krakeel
haalt vanaf 18.30 uur oud papier op. Wilt u het gebundeld of in stevige dozen aanbieden? Plastic zakken worden niet meegenomen.

Er wordt ook een inzameling georganiseerd door de basisscholen 't Rastholt en PCB De Regenboog. U kunt het papier naar de containers op het parkeerterrein aan de Tilber (bij de sporthal) in Hoogeveen brengen.
En tot slot is er de inzameling georganiseerd door PCB de Krullevaar. Het oud papier wordt hier opgehaald vanaf 18.30 uur.

Werk aan de weg
Vanaf dinsdag 22 oktober tot en met vrijdag 25 oktober voert de gemeente werkzaamheden uit aan de fietspaden langs de Zuiderweg tussen de Carstenstraat en de Schutstraat. De werkzaamheden bestaan uit het verwijderen van de tegels ter plaatse van de bomen. Deze worden vervangen door een asfaltverharding. De Zuiderweg wordt afgesloten voor doorgaand verkeer, uitgezonderd voor aanwonenden. De omleiding wordt met borden Najaarskermis op het Beukemaplein
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft een vergunning verleend aan kermisexploitant Seggers voor het organiseren van een najaarskermis. De kermis is van vrijdag 18 oktober tot en met zondag 27 oktober op het Beukemaplein. In de periode van 14 oktober tot en met 28 oktober zal in verband met de kermis het plein beperkt te gebruiken zijn als parkeergelegenheid. Nadere informatie over deze vergunningverlening is te verkrijgen bij de afdeling Algemeen Bestuurlijke en Juridische Zaken (tel. 291 244).
Bouwen met de buren in Erflanden

Op de foto de net opgeleverde woningen aan de Elrits. Foto: André Weima. In Erflanden is vorige week vrijdag de eerste dubbele woning op een vrije kavel opgeleverd. Aan de Elrits in het weidemilieu hebben de families Bosman en Botter donderdag de laatste controle gedaan met hun gezamenlijke aannemer, Exel uit Lemele. Half april dit jaar startte de bouw. In totaal zijn 22 dubbele woningen gepland in dit deel van Erflanden.

Meer vrije kavels zijn gepland in het bosmilieu, aan de oostkant van Erflanden. Wanneer de gemeente deze gaat uitgeven is nog niet bekend. Meer informatie over de wijk is te vinden op www.erflanden.hoogeveen.nl en in het gemeentelijk voorlichtingscentrum in het raadhuis (telefoon 291256). Onderzoek kwaliteit woonomgeving afgerond

In september hebben 1650 adressen in de gemeente een brief gekregen van bureau Witteveen+Bos. In deze brief meldde het bureau dat zij in opdracht van de gemeente een telefonisch onderzoek deed naar de kwaliteit van de woonomgeving toegespitst op geluid, geur en veiligheid. Inmiddels is dit onderzoek afgerond. De resultaten worden in de tweede helft van oktober bekend gemaakt.

Van de 1650 mensen die een brief ontvingen, is bij slechts 420 mensen ook echt een enquête afgenomen. De praktijk leert namelijk dat lang niet iedereen kan (de telefonist krijgt bijvoorbeeld geen gehoor) of wil meewerken (sommige mensen hebben daar bezwaren tegen). Bovendien moest Witteveen+Bos het onderzoek in zeer korte tijd uitvoeren. Vandaar dat het bureau ruimschoots brieven heeft verspreid en maar een deel van de mensen daadwerkelijk heeft gebeld. Wij vragen iedereen die een brief heeft gehad begrip voor deze werkwijze en danken u in ieder geval voor uw aandacht. Uiteraard ook onze dank voor de mensen die wel zijn geïnterviewd! Jonge vrijwilligers? Mantelzorgers? Onmisbaar!

Wie weet jongeren te porren voor vrijwilligerswerk? Staat u er als mantelzorger ook altijd alleen voor? De inzet van deze vrijwilligers is onmisbaar in onze Drentse samenleving. Daarom geeft de provincie Drenthe aan jonge vrijwilligers en mantelzorgers komend jaar extra aandacht.

De provincie heeft subsidie beschikbaar voor nieuwe initiatieven op het terrein van vrijwilligerswerk van en door jongeren en voor mantelzorgers. Het doel is om jongeren te stimuleren vrijwilligerswerk te gaan doen en om organisaties aantrekkelijk te maken voor jonge vrijwilligers. Bij de mantelzorgers kan het bijvoorbeeld gaan om ondersteuning, belangenbehartiging en tijdelijke vervanging.

Meer informatie over de voorwaarden voor subsidie vindt u op de website van de provincie: www.drenthe.nl. U kunt ook bellen met de heer B. Nijholt, tel. 0592-365685 (e-mail: b.nijholt@drenthe.nl) of mevrouw B. van Mierlo, tel. 0592-365648 (b.mierlo@drenthe.nl). De inschrijving staat open tot 1 november.
Wijzigingen Wet Voorzieningen Gehandicapten

In zijn vergadering van 27 augustus 2002 heeft het college van Burgemeester en Wethouders besloten om het Besluit financiële tegemoetkomingen voorzieningen gehandicapten 2002 in te trekken. Hiervoor in de plaats komt het nieuwe Besluit financiële tegemoetkomingen gehandicapten 2002/I.

Op 8 oktober besloot het college van Burgemeester en Wethouders om het Verstrekkingenboek 1994 in te trekken en hiervoor het Verstrekkingenboek 2002 vast te stellen. Het nieuwe besluit en het Verstrekkingenboek liggen vanaf vandaag tot 1 november 2002 ter inzage bij het Voorlichtingscentrum in het Raadhuis. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met afdeling Voorzieningen Gehandicapten, telefoon 291453.
Computerproject voor minima met kinderen

De gemeente Hoogeveen heeft al enkele jaren een computerproject voor mensen met een minimuminkomen. Ook dit jaar gaat het project door. Huishoudens met kinderen in de leeftijd van 12 tot en met 17 jaar en een inkomen tot maximaal 110 procent van het sociaal minimum kunnen zich aanmelden voor deelname.

Computers zijn een normaal deel van ons bestaan geworden. Iedereen verwacht dat je goed met een computer overweg kunt. Dat geldt zeker voor jongeren. In het voortgezet onderwijs maken scholen steeds meer gebruik van pc's. De scholen gebruiken de computers in de lessen en gaan er bijna automatisch van uit dat de leerlingen voor hun huiswerk (werkstukken) ook thuis over een computer kunnen beschikken.

Aantrekkelijk aanbod

Voor gezinnen met een minimuminkomen is de aanschaf van een computer vaak een grote uitgave. Daarom heeft de gemeente een project opgezet waarbij het voor gezinnen met kinderen - ook eenoudergezinnen - aantrekkelijk wordt gemaakt om een computer met printer te kopen.

Dit jaar is de doelgroep iets ruimer gemaakt: de maximumleeftijd van de jongeren is verruimd naar 17 jaar (was 15) en ook de inkomensnorm is verruimd (was 100 procent, nu 110 procent van het minimum).

De voorwaarden

U kunt meedoen aan het project als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
* u woont in de gemeente Hoogeveen (geldt dus ook voor de buitendorpen)

* u heeft één of meer kinderen in de leeftijd van 12 tot en met 17 jaar

* u heeft nog niet eerder deelgenomen aan dit project
* uw netto-maandinkomen (zonder vakantietoeslag maar inclusief de heffingskorting, als u daar recht op heeft) bedraagt al drie jaar of langer niet meer dan 1.048,99 exclusief vakantietoeslag voor alleenstaande ouders of 1.165,55 exclusief vakantietoeslag voor gehuwden en samenwonenden.

Als u aan deze voorwaarden voldoet, kunt u in het bezit komen van een computer met printer van Competsoft. U betaalt slechts een gedeelte van de kosten, namelijk drie jaar lang 12,- per maand. De gemeente betaalt de overige kosten.

Voor 4 november

Bent u geïnteresseerd, dan kunt u contact opnemen met de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de gemeente, telefoon 291485. Bij deze afdeling ligt een aanvraagformulier waarin staat wat de voorwaarden precies zijn en wat u moet doen om deel te nemen aan het project.

Reageer wel snel: de computer kan van 14 tot en met 25 oktober bij Competsoft bekeken worden en de aanvraagformulieren moeten uiterlijk op 4 november bij de gemeente ingeleverd zijn.

Vertraging structuurvisie Zuideropgaande

Eind 2001 heeft het college van burgemeester en wethouders het startsein gegeven voor een Structuurvisie voor het Zuideropgaande. De uitwerking van de visie laat helaas nog op zich wachten. Er is namelijk een nieuwe ontwikkeling in de afhandeling van planschadeverzoeken. Deze zorgt voor vertraging. Daarnaast is de gemeente bezig de reacties op de inspraak te verwerken en dit blijkt veel tijd te vergen.

De structuurvisie zal een kader gaan vormen voor de bouwmogelijkheden aan het Zuideropgaande ten zuiden van Hollandscheveld. Aanleiding is de behoefte vanuit de woongemeenschap aan nieuwbouw van woningen.

Financieel risico

De gemeente wil mogelijkheden treffen voor nieuwbouw in de gaten binnen de bestaande lintbebouwing. Daarvoor is een plan nodig, waarvoor de gemeente een structuurvisie wil vaststellen. Uit een recente rechterlijke uitspraak in een vergelijkbaar geval, blijkt nu een risico voor de gemeente. Het kan zijn dat de gemeente opdraait voor de kosten van planschadevergoeding. En deze kosten kunnen aanzienlijk zijn. De gemeente zoekt nog naar een oplossing.

Reacties op inspraak

De tweede oorzaak van de vertraging heeft te maken met reacties op de inspraak. De Structuurvisie heeft van 31 januari tot en met 27 februari 2002 ter inzage gelegen. De gemeente heeft in totaal negentien reacties ontvangen. Deze bevestigen de vermoedens dat bouwplannen mogelijk tot planschadeverzoeken leiden. Daarnaast zijn verschillende reacties aanleiding voor de gemeente de situatie ter plaatse nog eens nauwkeurig te bekijken.

De gemeente heeft daarnaast nog vooroverleg gevoerd met diverse instanties. Daarover is nog nader overleg nodig met onder andere de provincie Drenthe. De provincie heeft opmerkingen geplaatst bij de keuze van een aantal bouwmogelijkheden in het lint.

Gemeenteraad besluit

Al met al is een concrete planning nu niet te geven. Zodra de gemeente de verwerking van de inspraakreacties heeft afgerond en een antwoord heeft op het planschaderisico, zal het college een zogeheten reactienota maken en voorleggen aan de raadscommissie Omgeving. Op dat moment zal er waarschijnlijk meer duidelijk zijn over de planning en uitwerking van de plannen. Uiteindelijk zal de gemeenteraad een besluit nemen.

De bewoners aan het Zuideropgaande en omstreken zijn eind september via een brief op de hoogte gebracht over dit onderwerp.

Wat te doen bij een klacht over een medewerker van de gemeente?

De mensen die bij de gemeente werken, doen hun best om alles zo goed mogelijk te laten verlopen. Toch kan het voorkomen dat u een klacht heeft over een medewerker. Bijvoorbeeld over de manier waarop u te woord bent gestaan of over informatie die u gekregen heeft. Het gaat dus om de manier waarop u bent behandeld. Dan is het goed te weten dat u een klacht kunt indienen. Voor klachten over het beleid dat de gemeente ontwikkelt, bestaan andere manieren om uw mening te geven. Ook bedoelen we hier niet de meldingen over geluidsoverlast of over een defecte lantaarnpaal.

Stel u heeft een klacht over een medewerker, dan kunt u een brief sturen waarin u uw klacht beschrijft. Deze brief richt u aan het college van burgemeester en wethouders. Een andere mogelijkheid is om te bellen of een afspraak te maken. Dat kan met de ambtenaar waarover u een klacht heeft, zijn chef of de klachtcoördinator. Als de klacht gaat over een lid van het gemeentebestuur, een wethouder of een raadslid, dan kunt u uw klacht ook mondeling indienen bij de burgemeester.

Klachtcoördinator

Het gemeentebestuur heeft een speciale klachtcoördinator aangesteld. Hij krijgt een kopie van elke ingediende klacht en zorgt ervoor dat uw klacht bij de juiste persoon terechtkomt. Bij een klacht over een ambtenaar beoordeelt zijn of haar direct leidinggevende normaal gesproken uw klacht. Als u een klacht heeft over (een lid van) het gemeentebestuur, dan neemt de burgemeester uw klacht in behandeling. Uiteindelijk neemt het college van burgemeester en wethouders een beslissing over uw klacht. Binnen zes weken na indiening van de klacht krijgt u hierover schriftelijk bericht.

Ombudscommissie

Het kan zijn dat u het niet eens bent met de beslissing over uw klacht. In dat geval kunt u de zaak voorleggen aan de onafhankelijke ombudscommissie van de gemeente Hoogeveen. Het college van burgemeester en wethouders behandelt het oordeel van de ombudscommissie als advies en beslist wat het ermee doet.

Adressen

De gemeenteraad heeft in haar laatste vergadering van eind september besloten de persoon van klachtcoördinator en die van secretaris van de ombudscommissie te scheiden. In principe verandert er voor u weinig. U kunt een klacht sturen aan burgemeester en wethouders van Hoogeveen, Postbus 20000, 7900 PA in Hoogeveen. De klachtcoördinator, de heer F.C.A. van der Meulen, is bereikbaar op telefoon 291241.

Indien u niet tevreden bent over de afhandeling van uw klacht, kunt u een brief richten aan de ombudscommissie van Hoogeveen, Postbus 20000, 7900 PA in Hoogeveen. De secretaris van deze commissie, de heer J.P. Wind, is bereikbaar op telefoon 291201.

Een folder over de klachtenregeling kunt u krijgen bij het voorlichtingscentrum in het gemeentehuis.

Open huis basisschool Het Blokland in Noordscheschut

Na een half jaar van grondige renovatie is er op vrijdag 25 oktober en zaterdag 26 oktober een open huis in basisschool Het Blokland te Noordscheschut. Tijdens de verbouwing heeft de school van binnen een ware metamorfose ondergaan. De lokalen zijn uitgebreid en er zijn extra ruimtes gecreëerd voor de diverse instanties waarvan de school gebruik maakt. De gemeenschapsruimte heeft ook een uitbreiding ondergaan en er kan een extra lokaal in ondergebracht worden middels schuifwanden. De informatica heeft een prominente rol binnen Het Blokland gekregen en voldoet hiermee volledig aan de eisen van deze tijd. Het uiterlijk van de school, die in 1936 werd gebouwd, is door de architect in tact gehouden waardoor het kenmerkende beeld aan het Zwarte Dijkje behouden bleef.

Ter gelegenheid van de feestelijke heropening worden er voor de leerlingen van Het Blokland op vrijdagmorgen 25 oktober allerlei festiviteiten georganiseerd. 's Middags is de officiële heropening van de school. Vrijdagavond 25 oktober en op zaterdagmorgen 26 oktober houdt de Neutrale Schoolvereniging Noord en Omstreken, zoals Het Blokland officieel heet, een open huis voor alle belangstellenden. Op vrijdagavond zullen de deuren open staan van 19.00 uur tot 20.30 uur en op zaterdagmorgen van 10.30 uur tot 12.00 uur. Mededelingen

Partiële herziening van het bestemmingsplan Dalerend 1975, deelplan Brugstraat 96
Tegen het door Gedeputeerde Staten van Drenthe bij besluit van 25 juni 2002, kenmerk RW/A40/2002004563, goedgekeurde bestemmingsplan Partiële herziening van het bestemmingsplan Dalerend 1975, deelplan Brugstraat 96 is geen beroep ingesteld bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. De goedkeuring van dit bestemmingsplan is hierdoor onherroepelijk geworden.

Het plangebied betreft het perceel Brugstraat 96 te Dalerend. Het bestemmingsplan maakt het mogelijk een garage/werkplaats met circa 160 m2 te vergroten en naar achteren te verplaatsen.

Het bestemmingsplan ligt ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen.

Verzoek hogere grenswaarde Wegverkeerslawaai Wet geluidhinder "De Santbrincke "

Binnen de gemeente Hoogeveen wordt aan de Hoogeveenseweg het bestemmingsplan 'De Santbrincke' voorbereid voor de aldaar aanwezige woningen. In het kader van deze procedure is een akoestisch onderzoek uitgevoerd. Uit dit onderzoek is gebleken dat de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) voor wegverkeerslawaai ter plaatse van negen woningen wordt overschreden. Hiervoor wordt op grond van de Wet geluidhinder bij Gedeputeerde Staten van Drenthe een ontheffing aangevraagd. De ontheffing voor het wegverkeerslawaai is gebaseerd op artikel 83 Wet geluidhinder en artikel 2 lid 2.a.2e van het "Besluit grenswaarden binnen zones langs wegen" in de categorie "ter plaatse noodzakelijk zijn om redenen van grondgebondenheid".

Het ontwerpverzoek hogere grenswaarde wegverkeerslawaai en het daarbij behorende akoestische rapport liggen vanaf 17 oktober 2002 gedurende 4 weken ter inzage bij de afdeling Milieu, Raadhuisplein 24 (Compagnieshuis). Gedurende deze termijn kunt u uw opmerkingen schriftelijk indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders, Postbus 20.000, 7900 PA Hoogeveen. Nadere inlichtingen kunt u krijgen bij de heer R.M.O. Tap van de afdeling Milieu, telefoonnummer 291617.

Bestemmingsplan Nieuwlande, partiële herziening omgeving Johannes Poststraat 32

Gedeputeerde Staten van Drenthe hebben bij besluit van 24 september 2002, kenmerk 6.4/2002003777 het door de gemeenteraad op 28 maart 2002 vastgestelde bestemmingsplan "Nieuwlande, partiële herziening omgeving Johannes Poststraat 32" goedgekeurd. Het plangebied betreft het perceel aan de Johannes Poststraat gelegen tussen de percelen Joh. Poststraat 2 en 34 te Nieuwlande. Deze bestemmingsplanherziening beoogt de realisering van twee woningen op dit perceel.

Het besluit van Gedeputeerde Staten alsmede het hiervoor genoemde bestemmingsplan liggen met ingang van 17 oktober 2002 voor de duur van zes weken ter inzage bij de centrale balie, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24. Gedurende deze termijn van zes weken kan tegen het goedkeuringsbesluit van Gedeputeerde Staten beroep worden ingesteld bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag door:

* degene die tijdig bedenkingen heeft ingediend bij Gedeputeerde Staten tegen het vastgestelde bestemmingsplan
* een belanghebbende die aantoont dat hij redelijkerwijs niet in staat is geweest zich tot Gedeputeerde Staten te wenden.

Tevens kan men binnen de beroepstermijn een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzitter van de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. De werking van het besluit van Gedeputeerde Staten wordt dan in ieder geval opgeschort tot de beslissing door de voorzitter van de afdeling Bestuursrechtspraak op dat verzoek is genomen.

Vaststelling bestemmingsplan Pesse, deelplan "Bergbezinkbassin"

Burgemeester en wethouders van Hoogeveen maken bekend dat van 17 oktober tot en met 13 november 2002 bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen, in het Compagniehuis, Raadhuisplein 24, ter inzage ligt het door de gemeenteraad op 26 september 2002 vastgestelde bestemmingsplan Pesse, deelplan "Bergbezinkbassin". Ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan dat vanaf 18 april 2002 gedurende vier weken ter inzage heeft gelegen, zijn geen wijzigingen aangebracht. Het plangebied betreft een perceel ten noorden van De Bossemaat (naast huisnummer Kampiepensweg 5) in het dorp Pesse. Dit bestemmingsplan is bedoeld om een bergbezinkbassin te bouwen.

Gedurende bovengenoemde termijn van vier weken kunnen bij Gedeputeerde Staten van Drenthe, postbus 122, 9400 AC Assen schriftelijk bedenkingen worden ingebracht door:

* degene die tijdig zijn zienswijze omtrent het ontwerpbestemmingsplan bij de gemeenteraad heeft kenbaar gemaakt;
* een belanghebbende die kan aantonen dat hij redelijkerwijs niet in staat is geweest zijn zienswijze omtrent het ontwerpbestemmingsplan bij de gemeenteraad kenbaar te maken. Wijziging artikel 33 Apv en referendum
De gemeenteraad heeft op 26 september ingestemd met het voorstel van het college van Burgemeester en Wethouders tot wijziging van artikel 33 van de Algemene plaatselijke verordening (Apv). In dit artikel wordt naast het verbod tot plakken en kladden ook het opdracht geven tot het plakken en kladden vanaf 1 januari 2003 verboden. Deze Apv-wijziging geeft de gemeente de mogelijkheid om gerichter handhavend op te treden tegen het plakken van affiches op bijvoorbeeld glasbakken, kledingkasten, bomen en viaductzuilen.

Burgemeester en Wethouders delen u mee dat over dit besluit tot wijziging van bovengenoemde Apv-voorschrift een referendum gehouden kan worden. Tenminste 230 kiesgerechtigden dienen een inleidend verzoek hiertoe binnen drie weken in te dienen bij de voorzitter van het centraal stembureau, per adres Raadhuisplein 1 in Hoogeveen. Voor het indienen van een definitief verzoek tot het houden van een referendum zijn tenminste 2760 kiesgerechtigden noodzakelijk. Nadere informatie over de Apv-wijziging en een referendum is te verkrijgen bij de afdeling Algemeen Bestuurlijke en Juridische Zaken, telefoonnummer 291 244.

Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan Trasselt, deel 9 ten behoeve van de volgende bouwaanvraag:
* W.P. de Vries, voor het uitbreiden van de woning De Wrongel 17 te Hoogeveen.

De bouwaanvraag ligt met ingang van 17 oktober 2002 gedurende vier weken ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen & Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24. Gedurende deze termijn kunt u schriftelijk uw inspraakreactie omtrent de aanvraag bij Burgemeester en Wethouders kenbaar maken.

Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan Oost ten behoeve van:

* wijzigen van het gebruik van het bedrijfsgedeelte van het pand Het Haagje 161 van detailhandel naar kantoordoeleinden.

Het plan ligt met ingang van 17 oktober 2002 gedurende vier weken ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen & Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24. Gedurende deze termijn kunt u schriftelijk uw inspraakreactie omtrent de aanvraag bij Burgemeester en Wethouders kenbaar maken.

Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 2 Wet op de Ruimtelijke Ordening

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van artikel 19 lid 2 van de wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan Plan in Hoofdzaak ten behoeve van de volgende bouwaanvraag:

* H.J. Likkel, voor het bouwen van een schuur en machineberging op het perceel Brouwerswijk 108 te Nieuwlande.

De bouwaanvraag ligt met ingang van 17 oktober 2002 gedurende vier weken ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen & Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24. Gedurende deze termijn kunt u schriftelijk uw zienswijze omtrent de aanvraag bij Burgemeester en Wethouders kenbaar maken.

Toepassing artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan Zuid ten behoeve van het tijdelijk plaatsen van:

* een snackunit op het perceel Alteveerstraat 107 te Hoogeveen.
De snackunit dient ter vervanging van de thans aanwezige snackbar/unit op de hoek Alteveerstraat-Wethouder Robaardstraat. De huidige snackbar/unit staat op de plek, waar na afgifte van een bouwvergunning, een kerkgebouw zal worden gebouwd. In afwachting van de thans lopende procedure tot definitieve verplaatsing van de snackbar/unit naar de zuidwesthoek van het Beukemaplein, wordt eerst een tijdelijke unit op bedoeld perceel geplaatst.

Het bouwplan ligt met ingang van 17 oktober 2002 gedurende twee weken ter inzage bij de centrale balie van de sector bouwen & wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24. Gedurende deze termijn kunt u bij Burgemeester en Wethouders schriftelijk uw zienswijze naar voren brengen tegen het verlenen van vrijstelling van het van toepassing zijnde bestemmingsplan.

Toepassing artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan Wolfsbos ten behoeve van de volgende bouwaanvraag:

* Gemeente Hoogeveen (OSW/Bouwkunde), voor het tijdelijk plaatsen van een noodgebouw bij basisschool De Krullevaar te Hoogeveen.

Het bouwplan ligt met ingang van 17 oktober 2002 gedurende twee weken ter inzage bij de centrale balie van de sector bouwen & wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24. Gedurende deze termijn kunt u bij Burgemeester en Wethouders schriftelijk uw zienswijze naar voren brengen tegen het verlenen van vrijstelling van het van toepassing zijnde bestemmingsplan, ten behoeve van de uitvoering van dit bouwplan.

Voornemen verlening vrijstelling in afwijking van het bestemmingsplan

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen hebben het voornemen om in afwijking van de van toepassing zijnde bestemmingsplannen Bedrijventerrein Buitenvaart en Elim vrijstelling te verlenen aan:
* Greve Beheer B.V., voor het bouwen van een automobielbedrijf op kavel A1-A2 van Buitenvaart I

* A. Frijlink, voor het bouwen van een bedrijfsgebouw met woning op kavel W 18 van Buitenvaart I

* A. Talen, voor het bouwen van een bedrijfsgebouw met woning op kavel W 31 van Buitenvaart I

* Vereniging voor PC Basisonderwijs Elim/Nieuwlande, voor het uitbreiden van het schoolgebouw Langewijk 108 te Elim

De bouwplannen liggen met ingang van 17 oktober 2002 gedurende vier weken ter inzage bij de centrale balie van sector Bouwen & Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24. Gedurende deze termijn kunt u bij Burgemeester en Wethouders schriftelijk uw zienswijze naar voren brengen omtrent het verlenen van vrijstelling in afwijking van het van toepassing zijnde bestemmingsplan, ten behoeve van de uitvoering van deze bouwplannen.
Ingekomen bouwaanvragen, bouwmeldingen en sloopaanvragen
* Gosink - Kranghand H., uitbreiden van een woning, Kanaalweg 37
* Bruinsma H., uitbreiden van een woning, Slag 2, Nieuweroord
* Roks M.C., plaatsen van een carport, Europaweg 24
* Boessenkool B.J., uitbreiden van een dakkapel op de woning, Zuideropgaande 43, Hollandscheveld

* Coelingh F.J. en Nijenhuis L., plaatsen van een dakkapel op twee woningen, Roggekamp 5 en 5a

* Ende van der M.R., wijzigen van de gevels, Rigel 33
* Geerts S.M.M., tijdelijk plaatsen van kantoorunits, Haarweg 22, Tiendeveen

* Gemeente Hoogeveen (sector MOW), bouwen van een houten fietsbrug, Nijstad/Zuidwoldigerweg

* Gemeente Hoogeveen (sector MOW), bouwen van een houten brug, Vledderweg (over het Oude Diep)

* Gemeente Hoogeveen (sector MOW), tijdelijk plaatsen van een zeecontainer (zuiveringsinstallatie), Stoekeplein (nabij nr 1)
* Gemeente Hoogeveen (sector OSW/Bouwkunde), bouwen van een overkapping, De Vos van Steenwijklaan 75

* Autoschade Roks, bouwen van een transformatorstation 250, Europaweg 28

* Norel L., uitbreiden van een woning, Winde 63
* Schmidhamer B., bouwen van een tuinhuisje, Zuiderkruis 67
* Benning M., bouwen van een blokhut, Bieslook 18, Noordscheschut
* Hooijer R., plaatsen van een dakkapel op de woning, De Koolmees 7
* Meulenbelt J., bouwen van een schuur, De Fazant 52
Sloopaanvragen

* Tibben F., deels slopen van twee schuren, Moscou 6, Hollandscheveld

Verzoek om wijziging van verleende bouwvergunning
* De Witte Assurantiën B.V., verplaatsen van reclamemast, hoek Griendtsveenweg/Schutstraat
Raadhuisplein 24.
Verleende en geweigerde bouwvergunningen
Bouwvergunningen

* Kikkert B., plaatsen van een dakkapel, Behringhof 61
* Breedveld W., uitbreiden van een woning en bouwen van een tuinhuisje, Grote Kerkstraat 106

* Oelen P.D., bouwen van een bedrijfswoning, Buitenvaart 1806 - kavel W25

* Drenth H., verbouwen van een garage tot slaapkamer, Veldbrake 60, Pesse

* Smit A.G., plaatsen van een dakkapel, Toldijk 14
* Schaap B., bouwen van een schuurtje, Eykmanhof 27
* Brouwer C.M. en Kleine R.J., plaatsen van een dakkapel op twee woningen, Dravik 27 en 29

* N.V. Rendo, veranderen van het entree kantoorgebouw, De Vos van Steenwijklaan 73

* Meijer H.J., bouwen van een garage, Zwanebloem 14
* Voetbalvereniging HZVV, tijdelijk plaatsen van twee units (opslag/berging), Bentincksdijk 2

* Kip H.J., plaatsen van een dakkapel op de woning, Het Roefje 4
* Cornelissen R., bouwen van een tuinhuisje, Bittervoorn 15
* Huisman B.V., uitbreiden van een supermarkt, Carstensdijk 164, Elim

* Olde K., uitbreiden van een woning, Hoofdweg 56, Stuifzand
* Gemeente Hoogeveen (OSW/Bouwkunde), bouwen van een urnenmuur, Boerdijk (begraafplaats), Nieuwlande

Weigering bouwvergunning

* Zuidema Holding B.V., plaatsen van een reclamezuil, terrein zandput Nijstad

Kapvergunningen

De gemeente Hoogeveen heeft een kapvergunning verstrekt aan:
* J. Peeks, Jan Wintersdijkje 52, Hollandscheveld, voor een eik
* sector M.O.W. afdeling Groenvoorzieningen voor het kappen van 38 bomen staande in De Kroon.

Tegen deze verleende vergunningen kunt u binnen zes weken na dagtekening van de brief behorende bij de vergunning een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders.