1/9 Infopagina Gemeente Zevenaar
INHOUD INFO WEEK 42 (14 t/m 20 oktober 2002)
HEROVERWEGINGEN BIJ DE UITGAVEN VAN DE GEMEENTE ZEVENAAR.
Enkele maanden geleden heeft de gemeenteraad van Zevenaar de Voorjaarsnota 2003 2006 behandeld.
In deze Voorjaarsnota hebben de burgemeester en de wethouders van de gemeente berekend hoeveel
inkomsten en uitgaven de gemeente in de komende vier jaar zullen hebben. Bij die berekening is er van
uitgegaan dat de gemeente doorgaat met alle activiteiten die ze nu ook doet. Allerlei werkzaamheden,
waarvoor dat noodzakelijk is, worden verbeterd en ook nieuwe noodzakelijke activiteiten zullen worden
opgepakt.
Uit die berekening is gebleken dat er in elk van de komende jaren een tekort zal optreden: er zullen meer
uitgaven nodig zijn dan dat er inkomsten bij de gemeente binnenkomen. En hierbij gaat het dan om grote
verschillen. In het jaar 2003 zal het tekort * 1.800.000,00 zijn, om daarna op te lopen tot meer dan
* 2.100.000,00 in 2006.
Oorzaken van het begrotingstekort
In 1997 heeft de gemeente een grote bezuinigingsronde gehouden. Daarbij is destijds besloten tot
ingrijpende maatregelen die een bezuiniging van omgerekend - * 600.000,00 moesten opleveren. Zo werd
er bijvoorbeeld bezuinigd op de exploitatie van het Lentebad, op de Dienst voor Natuur- en Milieueducatie
(N.M.E.), op het subsidie aan de Openbare Bibliotheek en op de Logopedische Dienst, maar ook intern op
de kosten van het personeel in het gemeentehuis. Gebleken is dat een aantal van de uitgaven waarop
destijds bezuinigd is, in de loop der jaren weer naar het oorspronkelijk niveau is toegegroeid of zelfs daar
boven uit is gestegen. Dit wordt wel eens aangeduid als het "opdrogen van de bezuinigingen". Uit een
vergelijking tussen de werkelijke uitgaven in 1997 en de begroting voor het jaar 2003 blijkt dat de uitgaven
van onze gemeente gedurende de tussenliggende jaren met * 7,4 miljoen zijn toegenomen. Dat is meer dan
20% op het totaal van de uitgaven in 1997. De toename van de inkomsten is daar in dezelfde periode bij
achtergebleven.
In het verleden hebben we er in Zevenaar bewust voor gekozen om bepaalde voorzieningen te realiseren.
We komen nu tot de conclusie dat de aanpassing van de inkomsten van onze gemeente in de afgelopen
jaren geen gelijke tred hebben gehouden met de uitgaven die voor al deze voorzieningen noodzakelijk zijn.
Op bepaalde onderdelen van de gemeentelijke werkzaamheden maakt onze gemeente aanzienlijke
uitgaven om een hoog niveau te realiseren. Denk daarbij maar aan de mooie en uitgebreide
sportvoorzieningen in onze gemeente.
Verder heeft elke gemeente te maken met de kosten van verplichte en noodzakelijke uitgaven die door het
Rijk zijn opgedragen. Maar de geldstromen die hiervoor door het Rijk worden ontvangen, zijn de laatste
jaren achtergebleven bij deze uitgaven.
Een andere oorzaak van het begrotingstekort is de stijging van de jaarlijkse lasten van grote investeringen.
Jaren geleden werden veel grote investeringen via reserves gerealiseerd. Deze financiële middelen konden
maar voor één keer geïnvesteerd worden. Er ontstaat een financieel probleem als zo'n investering na een
aantal jaren weer opnieuw moet gebeuren en er minder reserves zijn. Om ook goed voor de toekomst te
zorgen wordt nu sinds enige jaren ruimte in de begroting gemaakt om niet maar één keer maar telkens weer
zo'n investering te kunnen doen. Voorbeelden van dergelijke investeringen zijn het vervangen van
vuilniswagens en machines en het renoveren van gebouwen.
Sinds 1996 is het inwonertal van Zevenaar sterk gedaald. Hierdoor nemen de inkomsten af. Naast deze daling blijkt ook de samenstelling van de bevolking te veranderen.
Uit de leeftijdspiramide valt af te leiden dat de bevolking van onze gemeente sterk vergrijst. Dit wordt met
name veroorzaakt door het wegtrekken van jongeren en een vestigingsoverschot in de leeftijdscategorie
van 65 jaar en ouder. Dit betekent bijvoorbeeld dat de uitgaven die de gemeente voor
ouderenvoorzieningen, maar ook in het kader van de Wet Voorzieningen Gehandicapten moet doen,
voorlopig alleen maar zullen toenemen. Een verandering van deze situatie is zeker de eerste jaren niet te
verwachten.
2/9
Infopagina Gemeente Zevenaar
Nieuwste ontwikkelingen en risico's
Sinds het maken van de berekeningen in het voorjaar heeft zich alweer een aantal nieuwe ontwikkelingen
voorgedaan. Zo zijn aan de ene kant de uitgaven gestegen door de landelijke C.A.O-afspraken. Anderzijds
blijkt ook het bedrag dat de gemeenten jaarlijks van het Rijk krijgen, geheel onverwacht en in tegenstelling
tot eerdere berichten een positieve ontwikkeling te zien te geven. Wanneer al deze ontwikkelingen bij de
berekening worden meegenomen, kan de gemeente het te bezuinigen bedrag vaststellen op
* 2.024.000,00. Met andere woorden: wanneer het de gemeente lukt om jaarlijks dit bedrag minder uit te
geven (of meer inkomsten binnen te krijgen) zal in het jaar 2006 het huishoudboekje van de gemeente weer
in evenwicht zijn.
Maar daarmee zijn we er nog niet. Tot die tijd kunnen er nog veel dingen gebeuren, waar we nu nog geen
zicht op hebben. Zo heeft ook de gemeente uiteraard te maken met de verslechterde economische situatie.
De verwachting is dat de economische bedrijvigheid verder terug zal lopen. Door het Centraal Planbureau
wordt geschat dat het aantal werklozen in de komende jaren zal toenemen met 25%. Wanneer dit inderdaad
zal gebeuren, zullen de uitgaven die de gemeente Zevenaar verplicht is te besteden aan
bijstandsuitkeringen met * 450.000,00 toenemen. Verder heeft de gemeente ook te maken met de
bezuinigingen door het Rijk. Wanneer alle maatregelen uit het onlangs gesloten regeeraccoord worden
uitgevoerd, dan zou dit een jaarlijks nadeel voor onze gemeente kunnen veroorzaken van * 1.300.000,00.
Deze laatste cijfers zijn nog niet in de berekening verwerkt, omdat daar nog geen zekerheid over bestaat.
Maar de gemeente Zevenaar moet er wel rekening mee houden onaangename verrassingen te voorkomen.
Daarom zijn burgemeester en wethouders van mening dat er boven op het berekende bedrag van
* 2.024.000,00 nog minimaal een "buffer" van * 400.000,00 moet worden ingebouwd voor de opvang van
toekomstige risico's zoals rijksbezuinigingen en dreigende werkloosheid. Ondanks deze financiële
problemen hebben burgemeester en wethouders er toch naar gestreefd om zoveel mogelijk voorzieningen
in Zevenaar in stand te houden.
Uitgangspunten bij het voorstel
Bezuinigen is nooit leuk. Zeker wanneer het onontkoombaar is dat voorzieningen die Zevenaar bijzonder
maken en waar de burgers graag gebruik van maken, moeten worden afgebouwd. Maar de situatie dat de
uitgaven elk jaar boven de inkomsten uitstijgen, kan niet blijven voortbestaan. Dan is het beter om besluiten
te nemen, waardoor de problemen worden opgelost; besluiten om een aantal uitgaven te stoppen in plaats
van te verminderen.
Daarom hebben burgemeester en wethouders de gemeenteraad een voorstel gedaan waarin een aantal
maatregelen is opgenomen om toe te groeien naar een gezonde financiële situatie voor de gemeente.
Hierbij hebben zij rekening gehouden met uitspraken die de leden van de gemeenteraad in een bijeenkomst
op 24 juni jl over dit onderwerp hebben gedaan:
In principe is geen enkel deel van alle uitgaven van de gemeente uitgezonderd van de bezuinigingen.
Maar op uitgaven die voor de gemeente verplicht zijn (zoals bijvoorbeeld bijstanduitkeringen en
uitgaven op grond van de Wet Voorzieningen Gehandicapten) zal niet bezuinigd worden.
Binnen eenzelfde werkterrein (bijvoorbeeld: subsidies aan gelijksoortige instellingen) worden geen
uitzonderingen gemaakt.
Het kan nodig zijn om een andere methode of werkwijze toe te passen om een bepaald gewenst
resultaat te behalen, maar een lagere kwaliteit van dienstverlening wordt niet geaccepteerd: "Wat we
blijven doen, moeten we ook goed doen".
De inkomsten van de gemeente kunnen worden verhoogd door zo goed mogelijk de werkelijke kosten
van de dienstverlening aan de gebruiker in rekening te brengen. In het voorstel van burgemeester en
wethouders zal de onroerend-zaakbelasting (O.Z.B.) niet stijgen boven het gemiddelde niveau in
Gelderland.
3/9
Infopagina Gemeente Zevenaar
Voorstel van burgemeester en wethouders aan gemeenteraad
Het voorstel dat burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad doen over door
te voeren bezuinigingsmaatregelen kan in drie onderdelen worden uitgesplitst:
Besparing op de bedrijfsvoering in het gemeentehuis,
beperken van nieuw beleid en externe bezuinigingen.
A. Bedrijfsvoering.
Onder bedrijfsvoering worden begrepen de kosten van het
gemeentelijk apparaat. Dat zijn dus bijvoorbeeld de
personeelskosten van de ambtenaren, het onderhoud
en gebruik van het gemeentehuis en dergelijke.
Op dit gebied zal een bedrag van * 200.000,00 worden bezuinigd.
De uitwerking van dit bedrag is voor een deel afhankelijk van de overige besluiten die in het kader van
de bezuinigingen worden genomen. Als bezuinigingen buiten het gemeentehuis zorgen voor minder
werk, wordt op het gemeentelijk personeel ook bezuinigd. Deze personele bezuinigingen worden nog
voor het jaar 2006 gerealiseerd. Ook zal gekeken worden naar mogelijke besparingen op bestuurlijke
kosten, waarbij bijvoorbeeld gedacht kan worden aan een beperking van het aantal vergaderingen.
B. Beperken nieuw beleid.
In de komende jaren komen een heleboel nieuwe ontwikkelingen op de gemeente af. Ook zouden er
een aantal nieuwe investeringen moeten worden gedaan, bijvoorbeeld omdat bestaande zaken moeten
worden vervangen, verbeterd of vernieuwd. De kosten van deze nieuwe ontwikkelingen en
voorzieningen zijn voor zover ze bekend zijn meegeteld in de berekeningen van het jaarlijkse tekort.
Burgemeester en wethouders hebben zich afgevraagd of al deze nieuwe uitgaven gelet op de
financiële situatie van de gemeente moeten doorgaan. Dit heeft ertoe geleid dat zij aan de
gemeenteraad voorstellen om zaken die eigenlijk zouden moeten, toch maar niet te doen.
Burgemeester en wethouders realiseren zich dat dit risico's voor de toekomst met zich meebrengt. Dit
doet zich vooral voor bij de noodzakelijk geachte personeelsuitbreidingen op het gemeentehuis. Deze
zullen namelijk de eerstkomende jaren niet meer kunnen plaatsvinden. Er wordt naar gestreefd dat dit
niet ten koste van de dienstverlening aan de inwoners gaat.
Enkele andere onderwerpen die helaas geen doorgang kunnen vinden, staan hierna genoemd. Bij de Liemerse Muziekschool zouden een groot aantal instrumenten moeten worden vervangen of nieuw worden aangekocht. Nu blijft er alleen maar geld over voor de hoogst noodzakelijke aanpassingen, bijvoorbeeld aan het gebouw, het meubilair en enkele instrumenten. Bij de peuterspeelzalen zullen als gevolg van nieuwe landelijke regels op het gebied van hygiëne, veiligheid en groepsgrootte hogere kosten optreden. Hiervoor zijn ook bouwkundige aanpassingen noodzakelijk. Een gemeentelijk subsidie hierin is echter niet mogelijk. Het plan om mensen die op bijstandsniveau leven de kans te geven om te leren werken met computers kan ook geen doorgang vinden. Verder zouden in de gemeente eigenlijk veel lantaarnpalen moeten worden vervangen. De financiële situatie is zodanig dat zelfs dit niet mogelijk is. Wel blijft er geld over om in noodgevallen voor een oplossing te zorgen.
C. Externe bezuinigingen.
Tenslotte doen burgemeester en wethouders een aantal voorstellen aan de gemeenteraad om te
bezuinigen op bestaande uitgaven of om inkomsten te verhogen. Het gaat daarbij soms om ingrijpende
maatregelen, waarvan er enkele hieronder worden genoemd.
Bij het oprichten van Theater Bommersheuf is het altijd de bedoeling geweest dat het theater zich zou richten op de plaatselijke amateurverenigingen en daarbij ook een mogelijkheid zou bieden voor een kleinschalig professioneel aanbod. In de loop der tijd is het accent komen te liggen op een uitgebreid pakket van professionele voorstellingen. Burgemeester en wethouders zijn van mening dat teruggegaan moet worden naar de oorspronkelijke opzet waarin slechts een bescheiden plaats is voor een professioneel aanbod. Filmvoorstellingen zijn overgenomen door de servicebioscoop op de Markt. Voor een uitgebreid theateraanbod kan men terecht bij de schouwburgen van Arnhem en Doetinchem.
De Liemerse Muziekschool zal worden omgevormd naar een louter facilitair bedrijf. Dat betekent dat de ruimtes in het bestaande gebouw en mogelijk ook het daarin aanwezige instrumentarium worden
4/9
Infopagina Gemeente Zevenaar
verhuurd aan de muziekdocenten die daarin voor eigen rekening als kleine zelfstandigen muzieklessen
kunnen verzorgen.
Met betrekking tot de Vrije Akademie leggen burgemeester en wethouders drie mogelijkheden voor,
waaruit de gemeenteraad een keuze kan maken. De gemeenteraad zou ervoor kunnen kiezen de
subsidiëring ongewijzigd voort te zetten of om deze te beëindigen. De derde mogelijkheid is een
tussenvorm waarbij ook deze instelling wordt omgevormd naar een facilitair bedrijf, net zoals bij de
Liemerse Muziekschool, eventueel in combinatie hiermee. De raad dient in een vergadering van 18
december a.s. aan te geven welke mogelijkheid wordt gekozen.
Aan de besturen van de Openbare Bibliotheek en het dienstencentrum De Hooge Bongert wordt een taakstellende bezuiniging opgelegd. Dat betekent dat het gemeentelijk subsidie wordt verminderd en dat de besturen van beide instellingen zelf moeten bepalen hoe men deze bezuiniging zal verwerken. Hetzelfde geldt ook voor het subsidie aan het Liemers Museum, dat door een actiever wervingsbeleid de eigen inkomsten aanzienlijk zou kunnen verhogen. Het Staring Instituut in Doetinchem levert geen producten die rechtstreeks van belang zijn voor de inwoners van onze gemeente. Het gemeentelijk subsidie aan deze instelling wordt daarom stopgezet. Dit geldt ook voor het subsidie aan de Arnhemse Buitenschool, die subsidie van het Rijk ontvangt om de verpleegkosten te kunnen betalen. Het Stedencontact met Privas, Tortona en Weilburg heeft in de afgelopen tijd ruimschoots aan zijn doel beantwoord. De bevolking is inmiddels zo mobiel dat Europese contacten veelvuldig plaatsvinden. De noodzaak om hierin voor volwassenen nog langer een gemeentelijk subsidie te verstrekken is vervallen. De bijdrage voor uitwisselingen voor de jeugd blijft wel gehandhaafd.
Nu het overgrote deel van de Molukse gemeenschap er steeds beter in slaagt zijn of haar plek te vinden in de Zevenaarse gemeenschap is het tijdstip aangebroken de subsidierelatie aan de orde te stellen. Daarbij geldt ook dat de Stichting Multiculturele Belangen Zevenaar haar werkzaamheden heeft uitgebreid naar de gehele multiculturele samenleving.
Zelfs goede voorzieningen als het openluchtbad De Breuly en de atletiekbaan ontkomen niet aan de bezuinigingen. De Breuly zal worden afgestoten en het beheer wordt overgelaten aan het particulier initiatief. De atletiekbaan zal worden versoberd om nog enigszins betaalbaar te kunnen blijven.
De tarieven van de Onroerende-zaakbelastingen (O.Z.B.) worden volgend jaar met 2,4% extra
verhoogd. Daarmee komt Zevenaar op het gemiddelde niveau in de provincie Gelderland. Ook zullen de
tarieven voor zwemlessen en voor recreatief zwemmen in het Lentebad worden verhoogd, net als de
tarieven van de sporthallen, die worden verhuurd aan bijvoorbeeld sportverenigingen.
Wanneer horecagelegenheden een terras willen houden, hebben zij een vergunning nodig. De hiervoor
te betalen leges zullen worden aangepast aan de werkelijke kosten, die dit voor de gemeente met zich
meebrengt. Datzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor de leges voor een gehandicaptenparkeerplaats, voor
gebruiksvergunningen van de gemeentelijke brandweer en voor de tarieven bij het aanbiedstation voor
afval.
Momenteel is het voor de minst draagkrachtigen in onze gemeente mogelijk om kwijtschelding te krijgen
voor het totale bedrag van de afvalstoffenheffing. Deze heffing kan echter voor een deel worden
beïnvloed door het aantal malen dat afval wordt aangeboden. De gemeente kiest ervoor om het
uitgangspunt "De vervuiler betaalt" optimaal toe te passen en in de bedoelde gevallen alleen nog het
vaste bedrag kwijt te schelden. Het gedeelte van de heffing dat afhankelijk is van het aantal keren dat
de container aan de weg wordt gezet, zal voortaan altijd volledig in rekening worden gebracht.
Totaaloverzicht.
Indien u geïnteresseerd bent in een totaal overzicht van voorstellen, dan kunt u deze bekijken op de
internetpagina van de gemeente: www.zevenaar.nl of bij de receptie van het gemeentehuis. De
openingstijden van de receptie zijn maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 17.00 uur; op vrijdag
van 8.00 tot 12.00 uur en bovendien op woensdag van 18.00 tot 19.30 uur.
Als alle bezuinigingsvoorstellen van burgemeester en wethouders worden uitgevoerd, dan ziet het toekomstig financieel beeld van de gemeente er als volgt uit.
5/9
Infopagina Gemeente Zevenaar
Totaal te bezuinigen bedrag * 2.024.000,00
A. Bezuinigingen op de bedrijfsvoering * 200.000,00
B. Beperken van het nieuwe beleid * 1.009.900,00
C. Externe bezuinigingen * 1.226.800,00
Totale bezuinigingen * 2.436.700,00
Buffer voor de opvang van toekomstige risico's * 400.000,00
Nieuw voordelig begrotingsresultaat * 12.700,00
Wanneer alle bovenstaande bezuinigingsmaatregelen zijn doorgevoerd, ontstaat er volgens de huidige berekeningen in het jaar 2006 weer een betere financiële situatie, waarbij de totale uitgaven van de gemeente iets lager zijn dan alle inkomsten samen. De "buffer" is nodig omdat er gedurende de jaren tot 2006 ook een aantal risico's bestaat, waarvan de gemeente Zevenaar nu nog niet weet wat het effect is. Denkt u daarbij aan de gevolgen van de bezuinigingen door het Rijk of de dreigende werkloosheid. Ook bestaat er nog geen zekerheid over de gevolgen van het voornemen van het kabinet om de Onroerende-zaakbelastingen (O.Z.B.) af te schaffen. Als dit laatste daadwerkelijk zal gebeuren, kan de gemeente hier geen extra inkomsten meer uit halen.
Niet alle van de bovenstaande maatregelen kunnen direct worden doorgevoerd. Dat betekent dat de
eerstkomende jaren de gemeente nog met een tekort blijft zitten. Gedurende die tijd zal de gemeente
gebruik moeten maken van de in voorgaande jaren opgebouwde reserves. Verwacht wordt dat hiervoor
* 1.000.000,00 nodig zal zijn.
Toch nog nieuw beleid dankzij de heroverweging van de uitgaven
Wanneer de bezuinigingsvoorstellen door de gemeenteraad worden aanvaard, ontstaat ruimte voor het
verbeteren van allerlei voorzieningen en voor nieuwe ontwikkelingen. Ook hiervan worden enkele
voorbeelden genoemd.
In onze gemeente is de hoeveelheid onkruid in het groeiseizoen een bron van ergernis. De
gemeenteraad heeft daarom al eerder besloten om vanaf volgend jaar weer selectief gebruik te maken
van chemische bestrijdingsmiddelen. In de hele gemeente zal daarbij gewerkt worden met hetzelfde
kwaliteitsniveau. Oudere bomen zullen vaker gecontroleerd worden op dood hout, waardoor het risico
van schade wordt verminderd. In enkele gevallen zal specialistisch snoeiwerk worden uitgevoerd.
Verder wordt er geld vrijgemaakt om een deel van de groenvoorzieningen, die soms nog uit de jaren 60
dateren, aan te passen aan de huidige inzichten.
Het kruispunt Doesburgseweg / Voltastraat / 't Hekke is behalve een van de drukste kruisingen ook een
van de meest onveilige in onze gemeente. Voor het bevorderen van de doorstroming en de veiligheid
zal een verkeersregelinstallatie worden geplaatst, waarbij een koppeling wordt gemaakt met andere
installaties op de naburige kruispunten. Overigens komt er in zijn algemeenheid meer geld beschikbaar
voor kleinschalig onderhoud aan wegen waarbij beveiligingsmaatregelen zullen worden uitgevoerd,
bijvoorbeeld het aanpassen van de snelheidsremmers op de Willem de Zwijgerlaan.
Er zal meer aandacht worden besteed aan de handhaving van milieuregels, het handhaven van
bouwvergunningen en bestemmingsplannen en het tegengaan van illegale bouw. Bovendien zal
worden onderzocht welke bestaande regelingen nog meer voor een betere controle in aanmerking
komen.
Er komt geld beschikbaar voor uitbreiding en aanpassing van het dienstencentrum De Hooge Bongert
en de aanleg van een computernetwerk in dat centrum. Tenslotte kan ook nog de aanschaf van nieuwe
uniformen voor de gemeentelijke brandweer en opleidingen voor het brandweerpersoneel genoemd
worden.
6/9
Infopagina Gemeente Zevenaar
Procedure.
Het is nu de taak van de gemeenteraad om besluiten te nemen over het voorstel van burgemeester en
wethouders. Hiervoor zijn in de komende weken enkele vergaderingen gepland. Het schema is als
volgt:
30 oktober 2002: Burgemeester en wethouders geven een toelichting over de voorstellen aan de
raadsleden, die daarover vragen kunnen stellen. Deze vergadering is niet
toegankelijk voor het publiek.
6 november 2002:
INSPRAAKMOGELIJKHEID
De raad geeft, tijdens een speciale raadsvergadering, vertegenwoordigers
van instellingen en particulieren de mogelijkheid naar aanleiding van de
voorstellen van het college in te spreken. Deze bijeenkomst vindt plaats op
woensdag 6 november a.s. en begint om 19.30 uur.
Indien u van de inspraakmogelijkheid gebruik wilt maken, wordt u verzocht
zich uiterlijk vrijdag 25 oktober a.s. aan te melden bij de raadsgriffier van
de gemeenteraad, dhr. H.R. Westra. Aanmelding dient bij voorkeur
schriftelijk te geschieden (adres Postbus 10, 6900 AA Zevenaar of per E-
mail: gemeente@zevenaar.nl).
Gelet op de verwachte belangstelling voor deze inspraakavond, is er per
inspreker maximaal 6 minuten inspraaktijd gereserveerd.
Opgemerkt wordt dat de raad deze avond wil gebruiken om alle betrokkenen
te horen. Het is niet de bedoeling dat er over de voorstellen discussie
plaatsvindt.
Voor nadere informatie over de procedure kunt u contact opnemen met dhr.
H.R. Westra, telefoon: 0316-595227.
27 november 2002: Vergadering van de gemeenteraad waarin gediscussieerd wordt over de voorstellen, maar waarin nog geen besluiten worden genomen.
18 december 2002: Openbare raadsvergadering waarin besloten wordt over de bezuinigingsvoorstellen en waarin ook de begroting 2003 wordt vastgesteld.
VRIJSTELLING BESTEMMINGSPLAN BABBERICH ten behoeve van nieuwbouwproject op de voormalige locatie Display aan de Dorpstraat in Babberich
Burgemeester en wethouders zijn voornemens op basis van artikel 19, eerste lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan Babberich ten behoeve van de realisatie van een nieuwbouwproject op de voormalige locatie Display aan de Dorpstraat in Babberich. Het project omvat de bouw van 20 appartementen en 18 eengezinswoningen. De desbetreffende stukken liggen met ingang van 24 oktober 2002 gedurende twee weken voor inspraak ter inzage bij de balie van de sector Grondgebied in het gemeentehuis. Gedurende de termijn van terinzagelegging kunnen inwoners van de gemeente Zevenaar en in de gemeente Zevenaar een belang hebbende natuurlijke of rechtspersonen schriftelijk hun inspraakreactie ten aanzien van dit voornemen kenbaar maken bij burgemeester en wethouders, Postbus 10, 6900 AA, Zevenaar.
In verband met het vorenstaande wordt er op maandag 21 oktober 2002 om 19.00 uur in café-restaurant
't Centrum te Babberich voor belangstellenden een informatie-avond gehouden. Tijdens deze avond
zal door de ontwikkelaar (SVZ) een verdere toelichting worden gegeven op het bouwplan. Tevens bestaat
er gelegenheid tot het stellen van vragen.
7/9
Infopagina Gemeente Zevenaar
VERKEERSCURSUS VOOR 55-PLUSSERS.
Senioren behoren tot een kwetsbare groep binnen het huidige verkeer. Veel wijzigingen in verkeersborden
en verkeersregels én het sterk veranderde gedragspatroon van de gemiddelde weggebruiker, geven
ouderen vaak een gevoel van onzekerheid.
Om deze groep meer houvast in het verkeer te geven wordt de mogelijkheid geboden deel te nemen aan
het verkeerseducatieproject voor senioren PEIL UW VERKEERSKENNIS. Dit project wordt georganiseerd
door het Samenwerkingsverband Duurzaam Veilig Verkeer Betuwe-Oost in samenwerking met de
beroepsopleiding Autorij-instructeurs te Arnhem en 11 gemeenten in de regio Arnhem, waaronder de
gemeente Zevenaar.
De Werkgroep Verkeersveiligheid 55 plussers, die is samengesteld uit vertegenwoordigers van de Stichting
Welzijn Ouderen, 3VO, Ouderenbonden en de gemeente Zevenaar, is er in geslaagd de cursus PEIL UW
VERKEERSKENNIS naar Zevenaar toe te laten komen.
Dinsdagochtend 19 november van 9.00 uur 12.00 uur in de vergaderruimte boven de
bibliotheek aan de Hooge Bongert 1a.
Donderdagavond 21 november van 19.00 uur 22.00 uur in de AB-ruimte van Woon-
/Zorgcentrum Pelgromhof aan de Molenstraat 7.
Maandagmiddag 25 november van 13.00 uur 16.00 uur in de kleine vergader zaal van het dienstencentrum de Hooge Bongert aan de Hooge Bongert 3.
De cursus dagdelen kunnen alleen doorgaan bij minimaal 15 deelnemers. Het maximaal aantal deelnemers
per dagdeel is gesteld op 20.
De cursus bestaat uit: de behandeling van ingebrachte verkeerssituaties, het afleggen van een toets en het
behandelen van de toets. De deelnemerskosten zijn ook hier * 5,00 (inclusief koffie/thee).
Belangstellenden kunnen zich voor 1 november via een aanmeldingsformulier opgeven bij:
- Stichting Welzijn Ouderen Zevenaar, De Hooge Bongert 3, 6903 DA te Zevenaar of
- Duurzaam Veilig Verkeer Betuwe Oost, Geldersehoek 14, 6851 DW te Huissen.
Aanmeldingsformulieren zijn verkrijgbaar op het gemeentehuis aan de balie van de sector Grondgebied en
bij de Stichting Welzijn Ouderen Zevenaar (telefoon: 0316-526994)
INSCHRIJVING BROMFIETSOPLEIDING 1e HELFT 2003
De bijna 16-jarigen in onze gemeente ontvangen deze week een brief van burgemeester en wethouders
waarin hen wordt aangeboden om voor een gereduceerde prijs een bromfietsopleiding te volgen bij een
plaatselijke rijschool. Deze cursus wordt gehouden begin 2003 en bevat zowel een theorie- als een
praktijkdeel. Ook het behalen van het vereiste bromfietscertificaat behoort tot de cursus. Er wordt geoefend
op een afgesloten terrein en na het behalen van het certificaat op de openbare weg. Door bijdragen van de
gemeente Zevenaar en het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Gelderland kunnen de kosten beperkt
blijven tot * 50,00. De gemeente wil met deze cursus bijdragen aan meer veiligheid voor bromfietsers.
Inschrijven is mogelijk tot uiterlijk 30 november a.s.
Nadere informatie kunt u krijgen bij Hans van Leur van de sector Grondgebied, tel. 595130.
DIENST LANDELIJK GEBIED VOOR ONTWIKKELING EN BEHEER
De openbare vergadering van de LANDINRICHTINGSCOMMISSIE GELDERSE POORT OOST
wordt gehouden op vrijdag 25 oktober 2002 in het bezoekerscentrum Huis Aerdt te Herwen, aanvang 9.30
uur.
De vergaderstukken liggen in de week voorafgaande aan de vergadering (week 43) ter inzage bij de
centrale balie van de sector Grondgebied.
8/9
Infopagina Gemeente Zevenaar
OUD PAPIER
In Zevenaar wordt maandelijks huis-aan-huis papier ingezameld. Hieronder leest u wanneer er in uw wijk
wordt ingezameld. De inzameling is overdag, tenzij anders is vermeld. Papier gebundeld aanbieden op de
aanbiedplaatsen. Wilt u svp plastic folies verwijderen. Papier van bedrijven wordt niet meegenomen.
Datum Wijk/Plaats Inzamelaar Woensdagavond 16 oktober Babberich drumfanfare Sint Jan Zaterdag 19 oktober Lentemorgen 2 + complex Platanenlaan en Hunneveldweg + flats Zonnemaat basisschool Lindenhage Dinsdagavond 22 oktober Zonegge 1-6 15-24, Hooge Bongert/ Meidoorn, Bergvrede en HAT-woningen Methen CV De Griethtreejers
OPENBARE BEKENDMAKINGEN
Ingekomen bouwaanvragen week 40/2002:
-Babberichseweg 69, geheel/gedeeltelijk vernieuwen garage/berging
-Zuiderlaan 18, plaatsen van een tuinhuisje
-Panovenweg 25, geheel/gedeeltelijk vernieuwen kledingverhuurhal
Ingekomen bouwaanvragen week 39/2002:
-Edisonstraat 48, uitbreiding slachthal
De ingekomen aanvragen liggen bij de balie van de sector Grondgebied voor een ieder ter inzage. Tegen
deze aanvragen kan geen bezwaar worden gemaakt. Belanghebbenden kunnen wel hun zienswijze
kenbaar maken aan burgemeester en wethouders, Postbus 10, 6900 AA Zevenaar.
Hierbij wordt opgemerkt dat een bouwvergunning of bouwtoestemming moet worden verleend als
aan de wettelijke eisen wordt voldaan.
BESLUITEN
Verleende bouwvergunningen week 40/2002:
-Romei ongenummerd(hoek Van Munsterstraat), bouwen woning met kantoor- en vergaderruimte aan huis
-Hunneveldweg 17, renoveren woningen
-De Olmen 63, plaatsen van een berging
-Rosandeweg 2, gewijzigd uitvoeren van een woningsplitsing
Verleende sloopvergunningen week 41/2002:
-Oud Zevenaarseweg 69, verwijderen asbesthoudend dakbeschot en dakpannen
-Groessenseweg 9, slopen woning
9/9
Infopagina Gemeente Zevenaar
Algemene Plaatselijke Verordening 2000 Zevenaar:
- Mevrouw H. Hazenhoff, vergunning voor het hebben van een uitrit van het perceel Gladiolenstraat 8 naar
de openbare weg;
- Oranje Comité Oud-Zevenaar, vergunning voor het houden van een optocht met muzikale begeleiding
door Oud-Zevenaar op zaterdag 9 november 2002 van 17.30 tot 19.30 uur;
- terrasvergunning voor het jaar 2002 verleend aan De Minnarij, café `De kleine Kroeg', café De Leeuw,
V.O.F. brood- en banketbakkerij Godschalk;
Wet op de Kansspelen:
- PV de Reisduif, vergunning voor het houden van een loterij op 15 december 2002; de loten worden in de
periode van 27 oktober t/m 15 december 2002 huis-aan-huis verkocht in Babberich;
Wegenverkeerswet:
- de heer J.E. van Moerkerk, invalidenparkeerplaats op kenteken nabij zijn woning aan het Bastion 74 te
Zevenaar;
Tijdstip van de aanvraag kan met zich meebrengen dat een vergunning/ontheffing niet tijdig wordt
gepubliceerd. Degene wiens belang rechtstreeks bij één van de bovengenoemde besluiten is betrokken,
kan binnen 6 weken na de bekendmaking van het betreffende besluit daartegen een bezwaarschrift
indienen bij het bestuursorgaan dat het besluit genomen heeft.