Vervolgmeting veiligheidsgevoel stationsgebied
In de beleving van burgers is er sprake van minder geweld, overlast,
beschadiging en verloedering van het Utrechtse stationsgebied. Daarmee
lijkt de stijgende tendens van de afgelopen jaren te zijn doorbroken.
Het veiligheidsgevoel in het stationsgebied is echter hetzelfde
gebleven. Dit blijkt uit de vervolgmeting van juni 2002 naar
veiligheidsbeleving in Hoog Catharijne en het stationsgebied. De
cijfermatige beoordeling van de veiligheid is een vijf gebleven. Het
aantal zaken waarmee men is geconfronteerd is eveneens ongewijzigd:
60% heeft niets meegemaakt, ruim 25% van de respondenten is wel eens
lastiggevallen, 10% maakte diefstal mee. Ten opzichte van de meting
van 2001 is het veiligheidsgevoel bij de strook Smakkelaarsveld en het
stadsbusstation verbeterd. Verslechterd is de beleving van veiligheid
bij de Stationshal, de strook langs Moreelspark, Boven Vredenburg en
langs het Inloopcentrum Hoog Catharijne (IHC). De inrichting van het
gebied wordt slechter beoordeeld.
In juni 2001 heeft een eerste meting plaatsgevonden. Daarom is het
mogelijk het verschil te meten.
De uitkomsten van de vervolgmeting van juni 2002 sluiten aan bij de
conclusies in de gemeentelijke notitie Herijking beleid verslaafden
Stationsgebied van 23 juli 2002: er is vooruitgang geboekt maar de
overlast moet verder worden teruggedrongen. Vanaf juli zijn er extra
maatregelen genomen die inmiddels hun effect sorteren. Meer
politietoezicht en handhaving en toeleiding naar zorgvoorzieningen
hebben de overlast voor de deur van het Inloopcentrum Hoog Catharijne
en in het Gildenkwartier sinds juli vrijwel doen verdwijnen. Het
aantal overtredingen is met 60% gedaald en de toeloop naar
gebruiksruimten is in augustus met 30% gestegen.
De eerste meting is uitgevoerd voor de sluiting van Stationsdwarsstraat ('de tunnel') in september 2001 en voor de opening van de drie gebruiksruimten de Stek, Rijnkade en Stationsplein. In die drie gebruiksruimten kunnen 300 verslaafden met een toegangspasje hun drugs gebruiken en even tot rust komen. Gelijktijdig is het omgevingsbeheer en toezicht geïntensiveerd. Ook is per 1 november 2001 een gebiedsmanager aangesteld die alle maatregelen en contacten met ondernemers, NS en Corio (eigenaar Hoog Catharijne) coördineert.
Het onderzoek is verricht door Intomart Beleidsonderzoek, in opdracht
van Nederlandse Spoorwegen, Corio en gemeente Utrecht. De interviews
hebben in juni 2002 plaatsgenomen door middel van straatinterviews,
schriftelijke vragenlijsten, internetpanels en persoonlijke
interviews. Doel van het onderzoek is het meten van de effecten van de
maatregelen die sinds september 2001 zijn genomen om de
leefomstandigheden van verslaafde daklozen te verbeteren en de
overlast van deze groep te verminderen.
In 2003 zal er opnieuw een onderzoek naar het veiligheidsgevoel worden
gedaan.
Utrecht, 15 oktober 2002.