Productschap Tuinbouw

Nederlandse markt van bloemen en planten groeide in 2001 licht

De Nederlandse markt voor snijbloemen en kamerplanten is vorig jaar met vier procent gegroeid in vergelijking met 2000. De totale waarde van deze markt kwam volgens het Productschap Tuinbouw en Bloemenbureau Holland uit op bijna 1,5 miljard euro. Hierbij zijn zowel de verkopen aan de consumenten als aan de bedrijven meegenomen.

De omzet aan snijbloemen bereikte in 2001 een omvang van 956 miljoen euro. Hiermee komt het aandeel van snijbloemen uit op 64 procent van het totaal. In 1995-1997 daalden de verkopen licht, maar de laatste jaren is de trend weer opwaarts. Dit geldt ook voor kamerplanten. Na een dipje rond de eeuwwisseling kwam de Nederlandse omzet van deze planten in 2001 uit op 541 miljoen euro; oftewel een toename van drie procent vergeleken met het jaar daarvoor.

Groeiende bedrijvenmarkt
De consumenten zijn verantwoordelijk voor tachtig procent van de snijbloemenomzet in ons land. Bij kamerplanten is dat aandeel 74 procent. Alhoewel 2001 een goed jaar was, blijkt uit de omzetten dat de consumentenmarkt in zijn volwassenheidsfase zit. Dit in tegenstelling tot de bedrijvenmarkt, die groeit. Er komen nog altijd bedrijven bij in Nederland en de gemiddelde bestedingen aan bloemen en planten door de ondernemers nemen toe. Bedrijven zien in dat bloemen en planten gezellig, decoratief en representatief zijn.

Supermarkt nog geen bedreiging
De supermarkten spelen in Nederland nog een bescheiden rol bij de verkopen van bloemen en planten. In tien jaar tijd kwam er een paar procent marktaandeel bij. De meeste mensen halen een plant of ruiker bij de bloemist. Van alle consumentenbestedingen aan snijbloemen in ons land had de bloemist een aandeel van 46 procent in 2001. Bij planten was dat 37 procent. Tien jaar terug had de bloemist nog een marktaandeel van 51 procent in de totale consumentenbestedingen aan kamerplanten. Volgens het productschap is deze teruggang veroorzaakt door de toenemende verkopen door tuincentra. Dit afzetkanaal had in 1992 nog een aandeel van zeventien procent in de totale verkopen van kamerplanten, maar kwam vorig jaar uit op 28 procent. Bij snijbloemen is het verlies van marktaandeel van de bloemist minder snel gegaan. In 1992 had de bloemist namelijk een marktaandeel van 53 procent. De ambulante handel en de supermarkt zijn voor deze afname verantwoordelijk.

De marktmonitor bloemen en kamerplanten Nederland (PT 2002 071) is op te vragen bij John Claassen (079-347 0633 of e-mail J.Claassen@tuinbouw.nl).