Ingezonden persbericht


d520a2.gif

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

12-10-2002; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Maleisië, circuit Sepang

AOKI (15E) EN SMRZ (23E) ZIJN NOG NIET UIT VOORVORK-SETTING

Terwijl de temperaturen in de schaduw zelfs tot boven de 40 graden opliepen, ( laat staan als je langs de vangrail in de open zon staat , pufte een zwetende chef monteur Hans Spaan) bleef de 2e trainingsdag voor de Grand Prix van Maleisië verschoond van de gebruikelijke regenbuien aan het eind van de dag. Op de droge baan snelden zowel Haruchika Aoki als Jakub Smrz naar rondetijden die respectievelijk 2,1 en 3,4 seconden sneller waren dan de halfdroge vrijdagsessie, maar het bracht de DeGraaf Grand Prix Team-coureurs nog te weinig vooruitgang.

De setting van de voorkant van de machine vormt al langere tijd het probleem en ook hier ben ik er gewoonweg nog niet uit. Daar baal ik stevig van. Ik ben vandaag misschien wel iets teveel in en uit de pitbox gekomen om echte goede rondetijden te kunnen draaien, maar ik wilde persé die voorvork goed hebben. Het wordt weliswaar steeds beter, maar het is nog niet zo dat ik overal voor 100% kan gaan. Mijn 15e startplaats is geen ramp, want ik ga er weer van uit dat ik een snelle start heb. Daarmee kan ik heel wat terrein goedmaken, maar om te kunnen aanpikken moet de afstelling beter. Daar hebben we zondagmorgen nog de warm-up training voor , wijst Aoki op zijn laatste mogelijkheid om de fijnafstemming van zijn Honda goed te krijgen.

Tijdens de 2e vrije training draaide de Tsjech Jakub Smrz maar liefst 3,4 seconden sneller dan vrijdagmiddag. Da s logisch ook, want toen reed ik op intermediates. Nu was de baan droog en waren de omstandigheden, op de zinderend hete temperaturen na, ideaal. Maar vanmiddag in de vrije training kreeg ik te maken met het shutteren (stuiteren) van mijn voorvork. Vooral bij het aanremmen van de bochten. Daar gaan we met andere olie en de hoeveelheid voorvorkolie wat aan proberen te veranderen voor morgen. In de lange doorlopende bochten gleed mijn achterband wat, maar dat moet met minder voorspanning op de achtervering verholpen kunnen worden. Qua bandenkeuze ben ik er wel uit. Vrijdag trainde ik al 23 ronden (een volle race-lengte) MET één set Dunlop-banden en dat ging perfect. Als het weer niet omslaat, moet dat geen probleem zijn. De banden zijn fix. Als dan de voorvork nog wat verbeteren wil, dan hoop ik me zondag weer met mannen als Heidolf, Vincent en Haslam in de strijd te kunnen mengen. Die staan nu binnen de top 20, waar ik eigenlijk ook had willen staan , klinkt het vol goede moed uit de mond van de pas 19-jarige Tsjech.

GP-statistieken

Max Biaggi maakt in Sepang zijn 150e Grand Prix-start. Een andere routinier, Alex Barros, komt voor de 148e keer in een Grand Prix in actie. Uit de MotoGP-klasse maakten vervolgens Norick Abe 118 en Valentino Rossi 105 GP-start.

Valentino Rossi kan met nog 3 GP s voor de boeg 3 nieuwe records vestigen. De meeste overwinningen in 1 seizoen. Rossi scoorde tot nu toe 10 GP-overwinningen, Doohan behaalde in 1997 12x winst. Ook de score van de meeste podiumplaatsen in één seizoen kan naar Rossi gaan. Hij staat dit jaar op 12 podiumplekken, terwijl Wayne Rainey (1990) en Mick Doohan (1991, 1994 en 1997) beide de ranglijst aanvoeren met 14 rostrum-spots . Op dit moment staat Mick Doohan nog bovenaan in de reeks meest gescoorde WK-punten in 1 seizoen met 340 punten. Rossi heeft met nog 3 races te gaan (75 te winnen WK-punten) en een stand van 290 WK-punten kans op Doohan ook daar te verslaan.

Carlos Checa viert aanstaande dinsdag in het vliegtuig naar de GP van Australië zijn 30e verjaardag.

Italië kan zondag de 600e GP-winst binnen halen. Achter hen prijken Engeland, 381 GP-overwinningen, Spanje, 217 stuks; Duitsland, 170 en Amerika met 169x een GP-winst.

In de 125cc klasse hebben Honda, Aprilia en Derbi alledrie al een keer de race in Sepang gewonnen. Wie pakte er voor de 2e keer een GP-winst op dit Formule 1 circuit in Maleisië?

Tijdsverschil: - 6 uur

LIVE TV uitzendingen Eurosport op zondag 13 oktober: Start 125cc race: 05.15 uur - Start 250cc race: 06.30 uur - Start MotoGP race: 08.00 uur. Eurosport begint de uitzendingen een kwartier voor de starttijd. Samenvattingen zijn zondagmiddag te zien op NOS Studio Sport.

250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:


1. F. NIETO SPA 2'08.067 APRILIA ; 2. M. MELANDRI ITA 2'08.518 APRILIA ; 3. T. ELIAS SPA 2'09.017 APRILIA ; 4. R. LOCATELLI ITA 2'09.330 APRILIA ; 5. F. BATTAINI ITA 2'09.584 APRILIA ; 6. R. ROLFO ITA 2'09.616 HONDA ; 7. R. DE PUNIET FRA 2'09.774 APRILIA ; 8. S. PORTO ARG 2'09.928 YAMAHA; 9. A. DEBON SPA 2'10.077 APRILIA ; 10. C. STONER AUS 2'10.162 APRILIA ; 11. D. CHECA SPA 2'10.216 APRILIA ; 12. S. YUZY MAL 2'10.358 YAMAHA ; 13. E. ALZAMORA SPA 2'10.560 HONDA ; 14. N. MATSUDO JPN 2'10.600 YAMAHA ; 15. H. AOKI JPN 2'11.004 DeGraaf Grand Prix Team HONDA ; 16. D. HEIDOLF GER 2'11.483 APRILIA ; 17. H. MARCHAND FRA 2'11.550 APRILIA ; 18. J. VINCENT GBR 2'11.930 HONDA ; 19. H. FAUBEL SPA 2'12.179 APRILIA ; 20. L. HASLAM GBR 2'12.475 HONDA ; 21. J. HULES CZE 2'12.592 YAMAHA ; 22. E. NIGON FRA 2'12.607 APRILIA ; 23. J. SMRZ CZE 2'13.090 DeGraaf Grand Prix Team HONDA ; 24. R. JARA SPA 2'13.230 APRILIA

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Front Row Trainingstijden na de 2e dag:


1. A. BARROS BRA 2'04.487 HONDA ; 2. M. BIAGGI ITA 2'04.536 YAMAHA ; 3. D. KATO JPN 2'04.680 HONDA ; 4. L. CAPIROSSI ITA 2'04.785 HONDA ; 5. C. CHECA SPA 2'05.031 YAMAHA ; 6. T. UKAWA JPN 2'05.106 HONDA ; 7. J. McWILLIAMS GBR 2'05.170 PROTON KR ; 8. V. ROSSI ITA 2'05.188 HONDA ; 9. G. McCOY AUS 2'05.400 YAMAHA ; 10. J. vd GOORBERGH NED 2'05.671 HONDA ; 11. N. ABE JPN 2'05.800 YAMAHA; 12. K. ROBERTS USA 2'05.911 SUZUKI; 13. N. AOKI JPN 2'06.061 PROTON KR ; 14. T. HARADA JPN 2'06.148 HONDA ; 15. S. GIBERNAU SPA 2'06.362 SUZUKI ; 16. S. NAKANO JPN 2'06.451 YAMAHA ; 17. O. JACQUE FRA 2'06.580 YAMAHA ; 18. A. RYO JPN 2'06.635 SUZUKI ; 19. J. HOPKINS USA 2'06.857 YAMAHA ; 20. R. LACONI FRA 2'07.126 APRILIA ; 21. J. CARDOSO SPA 2'08.028 YAMAHA ; 22. A. PITT AUS 2'09.106 KAWASAKI

125cc Front Row Trainingstijden na de 2e dag:


1. Arnaud Vincent, F, Aprilia 2.13,563; 2. Manuel Poggiali, RSM, Gilera 2.13,998; 3. Dani Pedrosa, E, Honda 2.14,075; 4. Steve Jenkner, D, Aprilia 2.14,110; 5. Hector Barbera, E, Aprilia 2.14,381; 6. Youichi Ui, J, Derbi 2.14,638.



Ingezonden persbericht