Gemeente Zwolle

Datum uitgave: 08-10-2002
Onderwerp: Verkeer en vervoer

Het College van B&W heeft op 1 oktober ingestemd met het voorontwerp bestemmingsplan Westenholterallee. Het plan zal nu voorgelegd worden aan de commissie Ruimte.

Door de uitbreiding van Stadshagen en de groeiende aanwas van autoverkeer ontstaan er steeds meer verkeersproblemen op de routes vanuit het noordwesten van de stad richting A28 en het centrum. Ook de bereikbaarheid van het bedrijventerrein Voorst komt onder druk te staan. Om deze problemen op te vangen heeft de gemeente het plan gevat om de verbinding Turnhoutsweg-Boeierweg-Klipperweg te verbeteren. Dit kan gebeuren met de aanleg van de Westerholterallee. Gebleken is dat deze nieuwe weg parallel aan de Turnhoutsweg met een hoge brug over het Zwolle-IJsselkanaal als hoofdroute een goede doorstroming garandeert voor de lange termijn.
Om deze aanleg mogelijk te maken is het voorontwerp bestemmingsplan Westenholterallee gemaakt. Dit bestemmingsplan voorziet in de aanleg van een nieuwe hoofdverkeersader tussen de Blaloweg en Weidesteenlaan, parallel aan de Turnhoutsweg. Het plangebied wordt globaal begrensd door het Spoolderplein (rotonde bij A28), de Turnhoutsweg, Boeierweg, de Botterweg, de Klipperweg en de Weidesteenlaan. De aanleg van de Westenholterallee is niet mogelijk binnen de huidige, geldende bestemmingsplannen. Daarom is een nieuw bestemmingsplan gemaakt voor het gebied dat globaal begrensd wordt door het Spoolderplein (rotonde bij A28), de Turnhoutsweg, Boeierweg, de Botterweg, de Klipperweg en de Weidesteenlaan.

Het ontwerp
Het ontwerp is tot stand gekomen na regelmatig overleg met een begeleidingsgroep, waarin vertegenwoordigers van belanghebbende bedrijven en bewoners zitting hebben. Een tracé op hoofdlijnen is vervolgens verder uitgewerkt in overleg met enkele direct belanghebbenden. Een aantal onderdelen hebben daarbij een rol gespeeld zoals:


* De Westenholterallee als hoofdroute voor het doorgaande verkeer.
* Voldoende garanties voor bereikbaarheid van individuele bedrijven.

* Goede fietsroutes van Westenholte naar de bedrijven aan de Blaloweg en naar de binnenstad.

* Een alternatieve route voor het landbouw verkeer.
* Onderzoek naar de geluidsaspecten.

In januari 2002 heeft de gemeenteraad ingestemd met tracé van de Westenholterallee.

Geluidhinder
Vanuit de Wet geluidhinder zijn twee situaties onderzocht. Enerzijds in hoeverre er sprake is van geluidshinder door reconstructie van bestaande wegen (gedeelte van de Blaloweg). Anderzijds of bij de aanleg van de nieuwe weg wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde. Daarbij zijn verkeersintensiteiten gehanteerd die uitgaan van een uitbreiding van Stadshagen met 4000 woningen. De berekeningen hebben geleid tot de conclusie dat afschermende voorzieningen moeten worden geplaatst. Deze voorzieningen zijn echter niet voor alle woningen een oplossing. Een scherm van 6 meter hoog lost het geluidsprobleem nauwelijks meer op dan een scherm van 3 meter, maar is in verhouding veel duurder. De gemeente werkt samen met de bewoners van de betreffende woningen aan maatregelen om de geluidsoverlast in de woning te beperken.
Naast bovengenoemde onderzoeken zijn ook de akoestische gevolgen van de aanleg van de Westenholterallee voor het gebied tussen Zwolle-IJsselkanaal en de Voorsterweg. Uit berekeningen blijkt dat maatregelen nodig zijn zoals schermen en/of gevelmaatregelen. Betrokken worden hierover door de gemeente geïnformeerd.

Inspraakprocedure
De commissie Ruimte zal op 21 oktober (datum onder voorbehoud) een advies uitbrengen over het voorontwerp bestemmingsplan. Hierna ligt het plan gedurende vier weken voor een ieder ter inzage. De exacte periode wordt vermeld in de Peperbus.

Bron: afdeling communicatie
Datum van 08-10-2002 tot 21-10-2002