Datum uitgave: 08-10-2002
Onderwerp: Verkeer en vervoer
Het College van B&W heeft op 1 oktober ingestemd met het
voorontwerp bestemmingsplan Westenholterallee. Het plan zal nu
voorgelegd worden aan de commissie Ruimte.
Door de uitbreiding van Stadshagen en de groeiende aanwas van
autoverkeer ontstaan er steeds meer verkeersproblemen op de routes
vanuit het noordwesten van de stad richting A28 en het centrum. Ook de
bereikbaarheid van het bedrijventerrein Voorst komt onder druk te
staan. Om deze problemen op te vangen heeft de gemeente het plan gevat
om de verbinding Turnhoutsweg-Boeierweg-Klipperweg te verbeteren. Dit
kan gebeuren met de aanleg van de Westerholterallee. Gebleken is dat
deze nieuwe weg parallel aan de Turnhoutsweg met een hoge brug over
het Zwolle-IJsselkanaal als hoofdroute een goede doorstroming
garandeert voor de lange termijn.
Om deze aanleg mogelijk te maken is het voorontwerp bestemmingsplan
Westenholterallee gemaakt. Dit bestemmingsplan voorziet in de aanleg
van een nieuwe hoofdverkeersader tussen de Blaloweg en Weidesteenlaan,
parallel aan de Turnhoutsweg. Het plangebied wordt globaal begrensd
door het Spoolderplein (rotonde bij A28), de Turnhoutsweg, Boeierweg,
de Botterweg, de Klipperweg en de Weidesteenlaan. De aanleg van de
Westenholterallee is niet mogelijk binnen de huidige, geldende
bestemmingsplannen. Daarom is een nieuw bestemmingsplan gemaakt voor
het gebied dat globaal begrensd wordt door het Spoolderplein (rotonde
bij A28), de Turnhoutsweg, Boeierweg, de Botterweg, de Klipperweg en
de Weidesteenlaan.
Het ontwerp
Het ontwerp is tot stand gekomen na regelmatig overleg met een
begeleidingsgroep, waarin vertegenwoordigers van belanghebbende
bedrijven en bewoners zitting hebben. Een tracé op hoofdlijnen is
vervolgens verder uitgewerkt in overleg met enkele direct
belanghebbenden. Een aantal onderdelen hebben daarbij een rol gespeeld
zoals:
* De Westenholterallee als hoofdroute voor het doorgaande verkeer.
* Voldoende garanties voor bereikbaarheid van individuele
bedrijven.
* Goede fietsroutes van Westenholte naar de bedrijven aan de
Blaloweg en naar de binnenstad.
* Een alternatieve route voor het landbouw verkeer.
* Onderzoek naar de geluidsaspecten.
In januari 2002 heeft de gemeenteraad ingestemd met tracé van de
Westenholterallee.
Geluidhinder
Vanuit de Wet geluidhinder zijn twee situaties onderzocht. Enerzijds
in hoeverre er sprake is van geluidshinder door reconstructie van
bestaande wegen (gedeelte van de Blaloweg). Anderzijds of bij de
aanleg van de nieuwe weg wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde.
Daarbij zijn verkeersintensiteiten gehanteerd die uitgaan van een
uitbreiding van Stadshagen met 4000 woningen. De berekeningen hebben
geleid tot de conclusie dat afschermende voorzieningen moeten worden
geplaatst. Deze voorzieningen zijn echter niet voor alle woningen een
oplossing. Een scherm van 6 meter hoog lost het geluidsprobleem
nauwelijks meer op dan een scherm van 3 meter, maar is in verhouding
veel duurder. De gemeente werkt samen met de bewoners van de
betreffende woningen aan maatregelen om de geluidsoverlast in de
woning te beperken.
Naast bovengenoemde onderzoeken zijn ook de akoestische gevolgen van
de aanleg van de Westenholterallee voor het gebied tussen
Zwolle-IJsselkanaal en de Voorsterweg. Uit berekeningen blijkt dat
maatregelen nodig zijn zoals schermen en/of gevelmaatregelen.
Betrokken worden hierover door de gemeente geïnformeerd.
Inspraakprocedure
De commissie Ruimte zal op 21 oktober (datum onder voorbehoud) een
advies uitbrengen over het voorontwerp bestemmingsplan. Hierna ligt
het plan gedurende vier weken voor een ieder ter inzage. De exacte
periode wordt vermeld in de Peperbus.
Bron: afdeling communicatie
Datum van 08-10-2002 tot 21-10-2002