Koninklijke bibliotheek

Bijzondere collecties > Recente aanwinsten

Collage-Roman van Max Ernst

De KB kocht onlangs de eerste surrealistische collage-roman van Max Ernst. De roman met 147 prenten heet La femme 100 têtes en vormt een aanvulling op de Collectie Koopman.

In 1929 publiceerde de surrealistische kunstenaar Max Ernst (1891-1976) de eerste in een reeks collage-romans. Het was een soort beeldverhaal, maar geen echte strip. Voor de platen werden stukken van houtgravures uitgeknipt in negentiende-eeuwse tijdschriften, encyclopedieën en triviale romans. Sommige daarvan parodiëren befaamde kunstwerken. De nieuwe combinaties van wetenschappelijke instrumenten met zwevende figuren en van landschappen met onverwachte interieurs levert de vreemde droomwereld op waarvoor het surrealisme het patent verwierf. Deze scènes werden in de inleiding van het boek omschreven als: "Kinderogen, groot van verwondering, die opengaan als vlindervleugels aan de oever van het meer Honderd feeënvisioenen" en zo voort. Die woorden zijn van André Breton, de topmanager van het surrealisme.

Het surrealisme bracht wereldwijd een schok teweeg. Ernst pionierde met nieuwe technieken: Übermalung, frottage, grattage, décalcomanie en collage. Terend op katholicisme en Freuds droomuitleg bouwde Ernst aan een iconoclastisch en blasfemisch universum. De inpact van zijn collages was enorm. Ook - en misschien vooral - in het humoristische genre. De Amerikaanse tekenaar Edward Gorey was schatplichtig aan zijn vondsten. In Nederland klonk de echo van Max Ernst nog heel lang na. In 1977 bijvoorbeeld maakte Gerrit Komrij twintig gedichten bij collages van de kunstenaar J.B. Meinen, gepubliceerd als De verschrikking. Rudy Kousbroek publiceerde in 1981 Vincent of het geheim van zijn vaders lichaam bij illustraties die Ernst had kunnen gebruiken als bron voor zijn collages.

La femme 100 têtes was de eerste roman in dit genre. De titel op zich is al een collage van betekenissen: De vrouw honderd hoofden zowel als De vrouw zonder hoofd. In negen hoofdstukken worden de belevenissen "verteld" van een vrouw, in wie sommigen Maria zien. Zij heet Wirrwarr, Perturbation en Germinal ("mijn zuster", eenzaam bivakkerend tussen fantomen en mieren). Aangezien de pagina's steeds uit een prent en maar een heel korte zin bestaan, volgt de lezer vooral het spoor van de illustraties. Toch zijn de bijschriften van cruciaal belang, al werken ze verwarrend. Ze zijn door Ernst later ook apart gepubliceerd als Le poème de la femme 100 têtes (1959).

Het boek verscheen bij uitgeverij Carrefour (Parijs) in een oplage van 1000 exemplaren, waarvan er 88 op Hollands Pannekoek papier werden gedrukt. In deze exemplaren zijn de prenten duidelijker gedrukt en in betere conditie gebleven. Het KB exemplaar is genummerd 51 van de 88 en is gebonden in heel leer, in een cassette, door binderij Alix. Achterin is de catalogus van een Ernst-tentoonstelling uit 1921 toegevoegd.

Het boek is in te zien bij de afdeling Bijzondere Collecties, aanvraagnummer Koopm K 317.

8 oktober 2002

Koninklijke Bibliotheek - Nationale bibliotheek van Nederland