Ingezonden persbericht

17ff265.jpg
Persbericht

Logica: Negeer de hype van Business Process Outsourcing (BPO) en kies voor de juiste aanpak

Deskundigen schatten groei BPO mogelijk veel te hoog in

ROTTERDAM / LONDEN, 8 oktober 2002 Als op korte termijn geen grote vooruitgang wordt gemaakt met Business Process Outsourcing (BPO) zullen de voorspellingen van deskundigen dat deze markt in 2005 tweehonderd miljard US dollar1 waard zal zijn, niet uitkomen. Dit stelt Logica.

Om de markt te laten groeien, zoals experts voorspellen, zijn succesverhalen nodig die het vertrouwen in BPO stimuleren. Het traditionele outsourcingmodel is snel aan het veranderen. Bedrijven zijn geïnteresseerd in mogelijkheden om grotere kostenbesparingen te realiseren door meer kritische bedrijfsprocessen uit te besteden. Zo zijn er bedrijven die de acquisitie en registratie van klanten kernaspecten van de bedrijfsvoering outsourcen.

Een onderzoek van Morgan Chambers2 dat september 2002 is verschenen, geeft aan dat 65 procent van de CEO s/CFO s die geen outsourcingstrategie hebben geïmplementeerd, dit waarschijnlijk binnen twee jaar wel zullen gaan doen. Daarnaast is 86 procent van de leidinggevenden die al wel outsourcen van plan om te gaan uitbreiden op dit gebied.

Uit het onderzoek van Morgan Chambers blijkt ook dat BPO, in tegenstelling tot IT-outsourcing, enorme bijval krijgt van het bedrijfsleven: meer dan 70 procent van de ondervraagde CEO s is vastbesloten om binnen twee jaar te gaan outsourcen. Bovendien is de meerderheid van de CEO s van mening dat tot 25 procent van het operationele budget in aanmerking komt voor outsourcing.

Hoe indrukwekkend deze bevindingen ook zijn, Logica gelooft dat potentiële investeringsplannen zullen worden afgeblazen als BPO niet aan de verwachtingen blijkt te voldoen vanwege slecht uitgevoerde implementaties. Deze opvatting wordt in het onderzoek van Morgan Chambers ondersteund met het gegeven dat 53 procent van de leidinggevenden die gebruik maken van outsourcing services, problemen hebben met het vinden van de juiste aanbieder. Deze functionarissen zien dit als de belangrijkste factor bij het nemen van hun beslissing.

Logica onderkent dat het vinden van de juiste BPO-manager een uitdaging is. BPO is een nog jonge markt. Het succesmodel zou gebaseerd moeten zijn op het IT-outsourcing model en op degenen die weten hoe in die omgeving succesvol moet worden geopereerd. Net als bij IT-outsourcingcontracten moeten aanbieders bekend zijn met de verticale markt waarin de klant actief is. Om maximale zakelijke voordelen te behalen en de juiste BPO-strategie te hanteren, dient de aanbieder volledig op de hoogte te zijn van de wet- en regelgeving en de verschillende concurrentiefactoren die gelden in de markten waarop de klant actief is.

Service Level Agreements (SLA s) voor BPO kunnen ook worden opgesteld naar het voorbeeld van de IT-branche. Als bijvoorbeeld niet van meet af aan contracten en service levels nauwgezet worden overeengekomen, kunnen bedrijven de controle kwijt raken over cruciale bedrijfsfuncties en kunnen zij vastzitten aan een langdurig kostbaar contract dat niet aan hun wensen voldoet. BPO zou bedrijven dan miljoenen kunnen kosten in plaats van opleveren.

Steve Burnett, divisiedirecteur Outsourcing Services van Logica: BPO heeft een enorm marktpotentieel, maar de komende twaalf maanden zullen cruciaal zijn. Alleen de bedrijven die in zee gaan met een betrouwbare BPO-aanbieder die strikte service levels garandeert, zullen de vruchten plukken van dit type outsourcing. Bedrijven moeten overeenkomsten aangaan, waarin alle mogelijke eventualiteiten worden afgedekt, inclusief exit-management, technology refresh en risicodeling eigenlijk zoals men in Amerika huwelijkse voorwaarden opstelt.

BPO stelt bedrijven in staat 'virtuele ondernemingen' te worden, waarbij het management de controle behoudt over strategie en richting, terwijl alle andere bedrijfsprocessen zijn uitbesteed aan derden. In sommige gevallen kan het ertoe leiden dat ondernemingen slechts een handjevol mensen zelf in dienst hebben.


1 Gartner Group, 2002







2 Morgan Chambers ondervroeg CEO s en CFO s van bedrijven uit de FTSE250 en baseerde het interimrapport op de antwoorden van 115 respondenten. Het onderzoek is erop gericht om vast te stellen hoe leidinggevenden staan ten opzichte van het gebruik van outsourcing services.






Logica

Logica (LOG.L) is een internationale onderneming op het gebied van management- en IT consultancy, systeemintegratie, producten, diensten en ondersteuning. De klanten van Logica zijn actief in diverse markten, waaronder telecommunicatie, financiële dienstverlening, energie- & nutsbedrijven, industrie, distributie & transport en de overheidssector. De onderneming heeft een omzet van 1 miljard GBP en vestigingen in 34 landen wereldwijd. Meer informatie: www.logica.com en www.logica.nl.

Morgan Chambers

Morgan Chambers, www.morgan-chambers.com, is een onafhankelijk sourcing-consultancybureau dat in het midden van de jaren negentig is opgericht om klanten te adviseren omtrent Sourcing en Outsourcing op de zakelijke markt. De organisatie werkt internationaal en in alle branches. De opgedane ervaring wordt ingezet ten behoeve van haar klanten en voor de ontwikkeling van best practices op het gebied van Sourcing.