Gemeente Oud-Beijerland

Overlijden Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Claus

Het gemeentebestuur van Oud-Beijerland is diep getroffen door het overlijden van Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Claus en wenst Hare Majesteit Koningin Beatrix, de Prinsen en overige leden van de Koninklijke familie veel sterkte met het verwerken van dit grote verlies. Wij hopen dat het verdriet van de familie om zijn heengaan, geleidelijk zal overgaan in een dankbare en dierbare herinnering.

In verband met het overlijden van ZKH Prins Claus is ook in het Gemeentehuis van Oud-Beijerland een condoleanceregister opengesteld. Door het invullen hiervan (tijdens kantooruren) kunt u uw medeleven betuigen met het verlies van de prins-gemaal.

Om ook de inwoners van de zorgcentra/bejaardenhuizen de mogelijkheid te bieden het condoleanceregister te tekenen, is ook een exemplaar neergelegd in Zorgcentrum Sabina, Verpleeghuis De Egmontshof en Algemeen Woon- en Zorgcentrum De Open Waard.

collegeprogramma 2002-2006

Collegeprogramma 2002-2006

download

Bodemsanering Havenkwartier

INFORMATIE OVER BODEMSANERING HAVENKWARTIER

In de Openbare bibliotheek de Lindenhoeve (Steenenstraat 24) ligt een dossier over het Havenkwartier (voormalig gasfabrieksterrein en voormalig Masterfoodsterrein) voor geïnteresseerden ter inzage. In het dossier zijn de belangrijkste stukken terug te vinden over de bodemsanering, zoals:

* de goedgekeurde bodemsaneringsplannen

* het rapport van het platform duurzaam Oud-Beijerland
* de door de gemeenteraad gestelde vragen aan de provincie
* de antwoorden daarop

* het uitgebrachte GGD-advies

* de definitieve onderzoeksresultaten van het drinkwateronderzoek
* het verslag van de informatiebijeenkomst op 16 juli jl.
De openingstijden van de bibliotheek zijn: ma. 13.30 20.00 uur; di. 10.00-17.00 uur; wo. 13.30-20.00 uur; do. 10.00 17.00 uur vr. 13.30 uur 20.00 uur en za. 10.00-13.00 uur. Let op: tot en met 31 augustus gelden vanwege de vakantieperiode de volgende openingstijden: ma., wo. en vr. van 13.30 20.00 uur.

Een aantal van deze documenten zijn ook te raadplegen via deze rubriek.
In navolging op de informatiebijeenkomst Havenkwartier van 16 juli jl. voor bewoners van de Oosterse Gorzen, wordt op een nog nader te bepalen datum naar verwachting in september a.s.- een vervolgbijeenkomst georganiseerd. Tijdens deze avond zal gesproken worden over de vervolgstappen die ondernomen zullen worden betreffende de bodemsanering. De bewoners van de Oosterse Gorzen en andere belanghebbenden worden per brief geïnformeerd over de exacte datum van de bijeenkomst. Tevens wordt de datum ook via deze informatierubriek bekend gemaakt.

Beantwoording vragen door provincie d.d. 1 juli 2002

Reactie burgemeester en wethouders op antwoorden van provincie over bodemsanering Havenkwartier d.d. 9 juli 2002

Informatiefolder bodemsanering Havenkwartier

Advies GGD d.d. 8 juli 2002 i.z. bodemverontreiniging gasfabriekterrein

Verslag informatieavond Havenkwartier en omgeving op 16-07-2002

Drinkwater voldoet aan normen Waterleidingbesluit

Antwoorden op vragen bewoners van voorlichtingsavond

Vervolgvoorlichtingsbijeenkomst Havenkwartier 7 oktober aanstaande

B&W standpunt 16 juli 2002

Collecteopbrengsten

In de achterliggende periode zijn drie collectes gehouden in Oud-Beijerland. Van 20 tot en met 25 mei werd gecollecteerd voor het Astma Fonds. De opbrengst hiervan bedroeg 5.677,91.

De Nationale Collecte Verstandelijk Gehandicapten vond plaats in de periode van 22 tot en met 28 september. Deze collecte bracht in totaal 5.154,28 op. Met behulp van 120 collectanten wist de Nierstichting een bedrag van 7.314,04 in te zamelen.

Commissievergaderingen

Ter voorbereiding van de raadsvergadering van maandag 28 oktober, vindt een tweetal commissievergaderingen plaats. De vergaderingen beginnen om 20.00 uur in het gemeenthuis van Oud-Beijerland (W. van Vlietstraat 6). U ben van harte welkom om één of beide vergaderingen bij te wonen.

Op maandag 14 oktober komen de leden van de commissie Ruimtelijke en Economische Zaken in vergadering bijeen. De voorzittershamer wordt gehanteerd door de heer P. Tieleman (PvdA). De agenda luidt als volgt:
1. Opening;

2. Verslag van de vergadering van 16 september 2002;
3. Mededelingen:
mededelingen voorzitter;
mededelingen portefeuillehouder;

4. Stukken ter advisering aan de raad:
voorbereidingsbesluit ten behoeve van constructie over basketbalveld op het perceel Randweg 2;
begroting 2003 - 2006;

5. Stukken ter informatie:
RIHW;
plan van aanpak actualiseren/digitaliseren bestemmingsplannen; jaarverslag Hoeksche Waards Landschap;
tussenrapportages goederenspoorlijn Rotterdam-België; brief aan Gedeputeerde Staten over regionaal bedrijventerrein; brief Gedeputeerde Staten over reservering investeringsbudget ISV;
6. Gedachtewisseling met portefeuillehouder;
7. Rondvraag;

8. Sluiting.

Op woensdag 16 oktober a.s. vergadert de commissie Algemene Zaken onder voorzitterschap van de heer R. Toes (SGP) De agenda is als volgt samengesteld:

1. Opening;

2. Presentatie 1-loket-functie door de heer C. Moree, hoofd afdeling Publiekszaken;

3. Vaststelling verslag vergadering van 18 september 2002;
4. Mededelingen:
mededelingen voorzitter: punten die zijn afgevoerd van de actielijst;
mededelingen portefeuillehouder: raadsinformatiesysteem;
5. Stukken ter advisering aan de raad:
begroting 2003 en meerjarenraming;
nieuwe opzet wijkavonden;

6. Stukken ter informatie:
managementrapportage meldingentelefoon 2e kwartaal 2002; regionale klachtencommissie;
verspreiding van vertrouwelijke stukken;

7. Gedachtewisseling met portefeuillehouder: rol en functioneren seniorenconvent;
opzet burgerjaarverslag;
evaluatie commissiestructuren en functioneren commissies; voorbereiding gesprek met OM;

8. Rondvraag;

9. Sluiting.


Wilt u de gemeentelijke politiek eens van dichtbij volgen? Dan nodigen wij u van harte uit (één van) deze commissievergadering bij te wonen op de publieke tribune.

Tijdens de commissievergaderingen kunt u tevens gebruik maken van het spreekrecht. Spreekrecht kunt u tot uiterlijk 16.00 uur op de dag van de vergadering telefonisch of schriftelijk aanvragen, telefoon 646566. Bij de receptie van het Gemeentehuis ligt hiervoor een formulier gereed.

Landelijke politiedag gaat niet door

In verband met het overlijden van ZKH Prins Claus gaat de op zaterdag 12 oktober a.s. geplande landelijke politiedag niet door!

Pop Up Koor in vrijetijdscentrum de Boogerd

Op maandag 21 oktober vindt er in Vrijetijdscentrum de Boogerd een speciaal optreden plaats van het zogenaamde Pop Up Koor. Dit koor dat ongeveer bestaat uit 100 leden met een modern en golden oldies repertoire. Het optreden begint om 20.00 uur tot ongeveer 22.00 uur. Kaarten zijn te koop bij de Boogerd en kosten in de voorverkoop 5,-- en op de avond zelf
6,-. Van elk verkocht kaartje zal 3,-- geschonken worden aan de Clini Clowns.

Inschrijving Poortwijk

START INSCHRIJVING 27 SINGELWONINGEN POORTWIJK II, DEEL 3/4 nog mogelijk tot 16 oktober 2002

Binnenkort wordt er gestart met de bouw van 27 luxe geschakelde singelwoningen met garage en tuin op het zuiden vanaf 332.000,00 v.o.n.

Inwoners van en economisch c.q. maatschappelijk gebondenen aan Oud-Beijerland en inwoners van de Hoeksche Waard krijgen, volgens een door burgemeester en wethouders bepaalde prioriteitstelling, als eerste de gelegenheid een woning te kopen.

Aanmeldingsformulieren en nadere gegevens omtrent de woningen en de prioriteitstelling zijn vanaf 3 oktober af te halen bij de receptie van het Gemeentehuis, W. van Vlietstraat 6 in Oud-Beijerland, openingstijden: dagelijks van 8.30 uur tot 17.00 uur. De aanmeldingsformulieren dienen volledig ingevuld uiterlijk maandag 16 oktober 2002 voor 17.00 uur te zijn ingeleverd bij de gemeente. Bij latere inlevering wordt u achteraan de lijst geplaatst. Aanvullende informatie over de woningen kunt u inwinnen bij makelaardij Drs. Van Herk, De Linie 3a, Capelle a/d Ijssel, telefoon 010-2582900.

Informatie uit/van de OSAR

In de vorige Seniorenkrant is een eerste aanzet gegeven om wat meer naamsbekendheid te geven aan de Oud-Beijerlandse Senioren Advies Raad (OSAR). De reden hiervoor waren signalen dat slechts weinigen weten wat de OSAR doet en betekent. Zo werden onder meer in de commissie Welzijn op 5 juni jl. kritische vragen gesteld over het functioneren van de OSAR.

Kritiek die wij ons mogen en zullen aantrekken en die ons heeft doen besluiten om ook U, Senioren van Oud-Beijerland, regelmatig op de hoogte te houden van de activiteiten van de seniorenraad. Maar ook kritiek waaruit duidelijk werd dat zelfs binnen de gemeentelijke ambtenaren soms weinig of geen wetenschap bestaat over het reilen en zeilen van de O.S.A.R.

In de gemeentelijke informatierubriek heeft u kunnen lezen dat de O.S.A.R. op maandag 9 september heeft vergaderd. Agendapunt 5 was belangrijk omdat daarbij met wethouder Stuurman werd gesproken over de geuite kritiek van de (gemeentelijke) Commissie Welzijn. Maar ook hoe de O.S.A.R zich in de toekomst zal moten opstellen. Er is duidelijk een nieuw tijdperk aangebroken, ook voor de O.S.A.R. en deze zal zich daar naar moeten richten. Voor beide partijen was het een interessante discussie waaruit door iedereen lering werd getrokken. Zo werd uitvoerig gesproken over het punt communicatie, want daar bleek toch het zwaartepunt te liggen.

Twee zaken werden duidelijk: communiceren moet van twee kanten gebeuren en daaraan heeft het in het verleden kennelijk ontbroken.

Intern heeft de raad inmiddels richtlijnen opgesteld, die in de toekomst zullen worden gevolgd. Daarnaast wordt gewerkt aan het vastleggen van duidelijke taakstellingen voor de leden van de twee werkgroepen van de O.S.A.R. te weten de commissie Wonen en Omgeving en de commissie Welzijn.

Overigens wist U, dat de vergaderingen van de O.S.A.R. openbaar zijn en U de ontwikkelingen van nabij kunt volgen?

Tussen de eigen vergaderingen door worden door de leden van de raad contacten onderhouden met de Seniorenraden uit de gehele Hoeksche Waard em worden regelmatig regiovergaderingen belegd om zodoende op de hoogte te blijvben van elkaard problemen en de oplossingen die daarvoor gevonden zijn. Kortom al merkt u misschoen niet zo direct: de raad zit niet stil maar werkt hard om het college van b&w van houtsnijdende adviezen te voorzien.

De Ouderenadviseur is op zoek naar:

VRIJWILLIGERS

Uw hulp wordt gevraagd bij het invullen van een vragenlijst voor alle 70-plussers in Oud-Beijerland. Het onderzoek kan leiden tot verbeteringen, met als resultaat dat ouderen, en dan vooral diegenen die moeite krijgen om alles zelf te regelen, in staat worden gesteld zich langer zelfstandig en op een prettige manier te handhaven.

Uw inzet is de ouderen bezoeken en in een gesprek de vragenlijst doorlopen. Dit duurt ongeveer twee uur. De vragenlijst wordt na uw bezoek door een administratief medewerkster verwerkt.

Uw tijd kunt u zelf indelen. Naar gelang u tijd heeft bepaalt u zelf hoeveel huisbezoeken u voor uw rekening wilt nemen.

Uw kwaliteiten worden uitgebreid met een training. Voor begeleiding in uw werk en contacten met andere vrijwilligers wordt gezorgd.

Voelt u er voor om als vrijwilliger mee te werken aan dit project, neem dan contact op met de ouderenadviseur; Mw. Huisman, Nobelstraat 66A, tel: 0186 624756.

Zij is bereikbaar op dinsdag en donderdag van 9.00 uur tot 12.30 uur. U kunt ook gerust even binnen wandelen. Op andere tijden kunt u natuurlijk de voice-mail inspreken. U wordt dan zeker teruggebeld.

Bekendmaking

Burgemeester en wethouders van Oud-Beijerland geven kennis van het feit dat een aanvraag om bouwvergunning is ingediend voor het oprichten van 27 singelwoningen aan de Mendelssohnstraat en Lehárstraat in Poortwijk 2. Voor de bouw van deze woningen kan slechts bouwvergunning verleend worden door middel van het verlenen van vrijstelling.

Het college van burgemeester en wethouders is dan ook van plan om met toepassing van een in het geldende bestemmingsplan "Boezem-Oost" opgenomen vrijstellingsmogelijkheid vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan en bouwvergunning te verlenen voor de bouw van deze woningen.

De desbetreffende stukken liggen met ingang van 11 oktober 2002 gedurende vier weken voor belanghebbenden ter inzage bij de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling van de dienst Ruimte in het Gemeentehuis, W. van Vlietstraat 6 (geopend op werkdagen van 09.00 - 12.30 uur en volgens afspraak).

Belanghebbenden kunnen gedurende de termijn van terinzageligging schriftelijk hun bezwaren tegen het verlenen van vrijstelling naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Oud-Beijerland, Postbus 2003, 3260 EA Oud-Beijerland.

Bekendmakingen

De burgemeester van Oud-Beijerland geeft kennis van het feit dat burgemeester en wethouders van Oud-Beijerland een aanvraag om monumentenvergunning hebben ontvangen van de Kerkvoogdij van de Nederlands Hervormde Gemeente Oud-Beijerland voor het gedeeltelijk vervangen van de leibedekking van de Nederlands Hervormde Kerk aan de Waterstal 7.

De desbetreffende stukken liggen met ingang van 11 oktober 2002 gedurende twee weken voor een ieder ter inzage bij de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling van de dienst Ruimte in het gemeentehuis, W. van Vlietstraat 6 (geopend op werkdagen van 09.00 - 12.30 uur en volgens afspraak).

Een ieder kan gedurende de termijn van terinzageligging schriftelijk zijn zienswijze tegen het plan om het rijksmonument te wijzigen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Oud-Beijerland, Postbus 2003, 3260 EA Oud-Beijerland.


* * * * *

Burgemeester en wethouders van Oud-Beijerland maken bekend dat ze van plan zijn om met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan voor de vestiging van een winkel in 2e hands artikelen in 2 lokalen van een schoolgebouw aan de Graaf van Egmondstraat 46.

De desbetreffende stukken liggen met ingang van 11 oktober 2002 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage bij de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling van de dienst Ruimte in het Gemeentehuis, W. van Vlietstraat 6 (geopend op werkdagen van 09.00-12.30 uur en volgens afspraak)

Een ieder kan gedurende de termijn van terinzageligging zijn zienswijze tegen het verlenen van vrijstelling naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Oud-Beijerland, Postbus 2003, 3260 EA Oud-Beijerland.


* * * * *

Burgemeester en Wethouders van Oud-Beijerland geven kennis van het feit dat het college van burgemeester en wethouders van plan is om met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan en bouwvergunning te verlenen voor het vergroten van een woning aan de Mesdagstraat 2, Prins Hendrikstraat 9 en Schoener 10.

De desbetreffende stukken liggen met ingang van 11 oktober 2002 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage bij de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling van de dienst Ruimte in het Gemeentehuis, W. van Vlietstraat 6 (geopend op werkdagen van 09.00 - 12.30 uur en volgens afspraak).

Een ieder kan gedurende de termijn van terinzageligging schriftelijk zijn zienswijze tegen het verlenen van vrijstelling naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Oud-Beijerland, Postbus 2003, 3260 EA Oud-Beijerland.


* * * * *

Op 30 september 2002 heeft de raad besloten de "Verordening inzake werkzaamheden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van telecommunicatiekabels 2000" te wijzigen in die zin, dat de tekst van artikel 8 van de Verordening zal luiden " De Verordening treedt in werking op de dag na publicatie".

De raad heeft bij besluit van 29 januari 2001 de "Verordening inzake werkzaamheden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van telecommunicatiekabels 2000" vastgesteld. Gebleken is dat deze verordening weliswaar is toegepast, maar ten onrechte werd in het artikel voor wat betreft de inwerkingtreding verwezen naar artikel 5.2, vierde lid van de Telecommunicatiewet. Desbetreffend artikel regelt niets over de inwerkingtreding. Normaal gesproken wordt als datum van inwerkingtreding de datum van publicatie aangehouden. Gebleken is dat geen publicatie heeft plaatsgevonden hetgeen alsnog dient te gebeuren.


* * * * *

Burgemeester en wethouders van Oud-Beijerland:

overwegende, dat het aanbeveling verdient een besluit te nemen inzake het wijzigen van het mandaatbesluit inzake de beslissing op een bouwaanvraag en de mededeling inzake een gemeld bouwwerk;

gelet op het mandaatbesluit 1997;

besluiten:

I. met betrekking tot de procedure voor het afgeven van bouwvergunningen als bedoeld in artikel 46, eerste en tweede lid van de Woningwet mandaat van afdoening toe te kennen aan de directeur van de dienst Ruimte;
II. met betrekking tot de procedure voor het afgeven van een mededeling inzake een gemeld bouwwerk als bedoeld in artikel 42, eerste lid sub b en lid 6 van de Woningwet mandaat van afdoening toe te kennen aan de directeur van de dienst Ruimte; III. met betrekking tot beide bovengenoemde mandaten, ondermandaat te verlenen aan het hoofd van de afdeling Bouw- en Milieutoezicht; IV. te bepalen dat dit besluit in werking treedt in werking met ingang van de dag na publicatie van dit besluit in De Schakel en werkt terug tot en met 5 augustus 2002.

Belanghebbenden kunnen bezwaar maken tegen dit besluit door binnen zes weken na publicatie van dit besluit in De Schakel een bezwaarschrift in te dienen bij het college van burgemeester en wethouders van Oud-Beijerland, Postbus 2003, 3260 EA Oud-Beijerland.

Bekendmakingen AWB en Woningwet

AWB

Bekendmakingen

Datum publicatie : 10 oktober 2002

Het gemeentebestuur van Oud-Beijerland maakt de volgende besluiten bekend :

Verzending d.d.

Zakelijke inhoud

Naam en adres

direct-belanghebbende

Dienst

Bouwvergunning verleend voor:


01-10-2002


het plaatsen van een clubhuis en een jurykeet op het perceel Randweg 29;

de heer J. Klok Uitloop 34


2


02-10-2002

het plaatsen van een dakkapel op het perceel Zilvermeeuw 10;

de heer M. van der Most Zilvermeeuw 10

2

02-10-2002

het innemen van twee standplaatsen t.b.v. van de verkoop van kerstbomen op de Molenaar gedurende de periode 9 tot en met 24 december 2002;

mevrouw Jacobs Winandts Bordewijkring 5

2

Bouwvergunning van rechtswege verleend voor:

Positieve reactie op melding bouwvoornemen voor:

Kapvergunning verleend voor:


03-10-2002

het kappen van 1 eik op het perceel Van Speykstraat 26;

de heer A.M.J. Gorissen Van Speykstraat 26

2

03-10-2002

het kappen van 1 berk op het perceel Grutto 8;

de heer C.G. vd Hoek Grutto 8

2

03-10-2002

het kappen van 1 kastanje op het perceel Waalhavenstraat 28,

de heer H. Kadrijaj Waalhavenstraat 28

2

03-10-2002

het kappen van 1 conifeer op het perceel Adm. de Ruyterstraat 141;

de heer J. Hempel Adm. de Ruyterstraat 141

2

03-10-2002

het kappen van 1 sierkers op het perceel Van Ruysdaelstraat 22;

de heer K. Kegel Van Ruysdaelstraat 22

2

03-10-2002

het kappen van 1 den op het perceel Kievit 66;

de heer W.A.. Schipper Kievit 66

2

Sloopvergunning verleend voor:

Overige vergunningen/vrijstelling/ontheffing verleend voor:

02-10-2002

het plaatsen max. 6 driehoeksborden in de periode 22 tot en met 31 oktober 2002 t.b.v. de Startersdag van de Kamer van Koophandel;

Driehoek Buitenreclame Benelux mevrouw A. Mullens Rielseweg 810 5032 SC Tilburg

2

02-10-2002

het plaatsen van max. 10 driehoeksborden in de periode 6 tot en met 18 januari 2003 t.b.v. de open dag ROC Zadkine;

Van Puffelen Buitenreclame mevrouw G. Haile Haltewachter 2 12 3034 KE Rotterdam

2

02-10-2002

het organiseren van een optreden van het Pop-up koor in De Boogerd op maandag 21 oktober a.s;

Optisport Oud-Beijerland B.V. de heer R. Kuijer Postbus 1133

3

BEZWAREN

In veel gevallen kan een belanghebbende tegen een besluit bezwaren indienen. De bezwaren moeten schriftelijk en gemotiveerd binnen zes weken volgende op de dag van verzending van het besluit (zie bovenstaand schema) worden ingediend bij het gemeentebestuur, Postbus 2003, 3260 EA Oud-Beijerland.

Na de indiening kan de belanghebbende, die de behandeling van het bezwaarschrift niet kan afwachten, aan de President van de Rechtbank te Dordrecht een voorlopige voorziening vragen (waarover griffierecht verschuldigd is).
Nadere informatie m.b.t. de besluiten is verkrijgbaar bij :


1. Dienst Samenleving, W. van Vlietstraat 6, tel. 64 67 77
2. Dienst Ruimte, W. van Vlietstraat 6, tel. 64 66 39
3. Stafafdeling Bestuurs- en Managementondersteuning, W. van Vlietstraat 6, tel. 64 65 41

WONINGWET

Openbare bekendmaking ingevolge artikel 41 van de Woningwet.

Lijst van bij de gemeente binnengekomen aanvragen tot het verstrekken van een bouw- of sloopvergunning :

aanvraag

ingediend d.d.

zakelijke inhoud

naam en adres aanvrager

Bouwvergunningsverzoek tot het :

05-09-2002

plaatsen van een tuinhuisje op het perceel Bachlaan 20;

[naam en adres aanvrager op verzoek gemeente Oud-Bijerland verwijderd dd 16-10-2008]

23-09-2002

vergroten van een woning en het plaatsen van een rookkanaal op het perceel Multatulipad 114;

de heer W.P. Hitzert Multatulipad 114

30-09-2002

plaatsen van een dakkapel op het perceel Wolweversweg 17;

de heer G. Schemkes Wolweversweg 17

30-09-2002

plaatsen van een dakkapel op het perceel Wolweversweg 19;

de heer M.H. Bos Wolweversweg 19


01-10-2002


vergroten van een schoolgebouw op het perceel Sportlaan 1b;

PCPO Hoeksche Waard Postbus 1462

Sloopvergunningsverzoek tot het:

N.B.: Nadere informatie daarover is verkrijgbaar bij de Dienst Ruimte, W. van Vlietstraat 6, tel. 64 66 39