Raadsbericht 2002-03
De raadsvergadering van maandag 7 oktober 2002
De raadsvergadering van maandag 7 oktober stond vrijwel geheel in het
teken van de bespreking van de Programmabegroting 2003-2006. In deze
begroting wordt het financiële beleid voor de komende jaren besproken
en wordt aangegeven waaraan het college van Burgemeester en Wethouders
het beschikbare geld voor nieuw beleid wil uitgeven.
Aan het begin van de raadsvergadering sprak burgemeester Mans enkele
woorden ter nagedachtenis van ZKH Prins Claus die daags tevoren was
overleden. Aansluitend namen de aanwezigen enkele ogenblikken stilte
in acht.
(Voor de volledige Algemene Beschouwingen van de raadsfracties: klik
hier)
---
Vragenuur
In het vragenuur dit keer onder meer aandacht voor zomerhuisjes in het
buitengebied en de financiële malaise bij schoolbegeleidingsdienst
Drienerwoold.
Zomerhuisjes
Het bestemmingsplan buitengebied regelt de bouw van woningen en
zomerhuisjes in de groene longen van Enschede. Zo mogen er
bijvoorbeeld voor woningen meer kubieke meters benut worden dan voor
zomerhuisjes. Het rijk komt echter per 1 januari met nieuwe wetgeving
hierover, de verruimingswet. Dat maakt het gemakkelijker om schuren,
carports enzovoort te bouwen: het zogenaamde vergunningvrije bouwen.
Dit was aanleiding voor PvdA-raadslid Windmulder om onder andere te
vragen of de bewoners wel goed ingelicht zouden worden over wat straks
wel en niet mag en verder of er straks een nieuw bestemmingsplan moet
komen. Wethouder Leloux vertelde dat er binnenkort een minicampagne
start om de burgers te vertellen wat er straks allemaal wel en niet
mag. Verder gaf hij aan dat aanpassing van het gemeentelijk
bestemmingsplan voorlopig niet nodig is. Wel gaf hij duidelijk aan dat
hij van plan is streng te controleren of bewoners van het buitengebied
zich aan de verruimingswet en het bestemmingsplan houden.
Drienerwoold
Namens Groen Links vroeg raadslid Van Heijster opheldering over de
fianciële malaise bij het schoolbegeleidingsinstituut Drienerwoold,
een organisatie waarin Twentse gemeenten een belangrijke vinger in de
pap hebben. Drie jaar geleden waren er al problemen en die problemen
lijken volgens een artikel in opinieweekblad de Roskam alleen maar
groter geworden. Wethouder Helder (onderwijs) gaf aan dat momenteel
onderzocht wordt wat er aan de hand is bij Drienerwoold. Zowel het
management als de financiële huishouding wordt doorgelicht. In oktober
moet dat onderzoek zijn afgerond en moeten er maatregelen komen. Deze
worden geformuleerd door het ambtelijk topmanagement van de Almelo,
Hengelo en Enschede. Er wordt in ieder geval gedacht aan instelling
van een Raad van Toezicht. Daarnaast moet Drienerwoold volgens Helder
veel marktgerichter en dus slagvaardiger optreden.
---
Raadsbesluiten
Declaraties vuurwerkramp
...vertrouwen overheid geschaad.. Alle raadsfracties spraken tijdens
de begrotingsbehandeling hun verontwaardiging uit over de beperkte
toekenning van declaraties bij het rijk op grond van de Rampenwet.
Zoals enkele dagen eerder bekend werd, honoreert het rijk slechts f 35
mln van de gedeclareerde f 74 mln. Het gaat om uitgaven gedaan vanwege
de vuurwerkramp. Oppositieleider Enklaar (VVD) zag - evenals het
college - geen reden om de begroting hierop aan te passen, omdat er
vanuit wordt gegaan dat het rijk nog tot andere gedachten is te
brengen. Raadsleden van enkele landelijke partijen gaven aan hun
partijgenoten in Den Haag op te roepen hierover Kamervragen te
stellen. Van der Graaf (ChristenUnie) stelde dat uit de beperkte
vergoeding blijkt dat 'Den Haag' de gevolgen van de vuurwerkramp
miskent en dat het vertrouwen in de overheid hiermee schade wordt
toegebracht. Lammerink (Stadspartij) betwijfelde of de
programmabegroting nog wel stand kon houden, nu zich in financieel
opzicht donkere wolken samenpakken.
Wethouder Goudt (financiën) gaf aan dat de soliditeit van de
begroting, ondanks de verschillende financiële problemen (beperkte
toekenning declaraties, beperkte compensatie voor afschaffing OZB,
tekort facilitair bedrijf) in elk geval voor 2003 gegarandeerd is.
Voor de jaren erna zijn wellicht heroverwegingen nodig. Goudt kondigde
aan daarover in februari met een 'winternota' te zullen komen. Het
totaal aan niet vergoede kosten in het kader van de Rampenwet kan
volgens Goudt oplopen tot f 60 mln, enkele pm-posten meegerekend. De
wethouder toonde zich verbolgen over het feit dat aan de formele
beschikking van het rijk, in strijd met gemaakte afspraken, geen
overleg met de gemeente voorafging. Het rijk had bovendien een
ruimhartige interpretatie van het toetsingsprotocol van de Rampenwet
in het vooruitzicht gesteld, terwijl nu notabene wordt teruggekomen op
onderdelen van de totale declaratie waarover al eerder overeenstemming
was bereikt. Een motie van de PvdA waarin het protest tegen de
beschikking van het rijk gemotiveerd wordt kreeg raadsbreed steun.
...winternota...
Tekort facilitair bedrijf
Sprekend over de gemeentefinanciën, ging Goudt ook in op het gerezen
tekort bij het facilitair bedrijf. In algemene zin zijn de tekorten
ontstaan door onvoldoende bedrijfsmatig werken, stelde Goudt: 'We
hebben het facilitair bedrijf bedoeld als onderneming, maar zijn er
nog niet in geslaagd om het ook als onderneming te laten
functioneren'. Op dit moment ontbreekt het nog aan een volledige
analyse en oplossing, stelde de wethouder, die voorts aankondigde de
raad in november een oplossing te zullen voorleggen. Nu alvast gaf
Goudt aan dat, wat hem betreft, het extra geld voor het facilitair
bedrijf beperkt blijft tot de 750.000 uit de programmabegroting en
dat de uiteindelijke oplossing dus ook consequenties kan hebben voor
de dienstverlening door het facilitair bedrijf.
Gebruikersruimte voor harddrugsverslaafden
...kwadraat van gedogen... Eén van de hete hangijzers tijdens de
begrotingsbehandeling was het voorstel voor een gebruikersruimte voor
harddrugsverslaafden. Niet doen, vond de VVD, die dit geld liever
besteed zou zien om de tekorten bij de UT te helpen oplossen. Ook de
Stadspartij zag weinig in een gebruikersruimte. Het CDA had
aanvankelijk grote moeite. 'Het kwadraat van gedogen', noemde
fractievoorzitter Heeringa de gebruikersruimte. Immers het gebruik van
harddrugs is officieel verboden. Wethouder De Weger (werk, inkomen en
zorg) deelde weliswaar de zorgen van CDA en ChristenUnie, maar brak
toch een lans voor deze nieuwe voorziening. Met het oog op onder meer
de veiligheid is het volgens De Weger beter de verslaafden een plek te
geven dan ze op te jagen. In de gebruikersruimte, die overigens alleen
met een pasje toegankelijk is, kunnen de verslaafden bovendien beter
worden aangesproken op de noodzaak tot reïntegratie. In tweede termijn
trokken dde oppositiepartijen VVD en stadspartij nogmaals fel van leer
tegen het voorstel, waarbij raadslid Hofte (stadspartij) stelde dat de
gemeente de harddrugsverslaafden uit de stad moest jagen. Het CDA
echter koos na ampel beraad toch om in te stemmen met het
collegevoorstel.
Gesubsidieerde arbeid
Veel aandacht was er voor de korting van rijkswege op ID-banen
('Melkert-banen'). Met het oog op de veiligheid wilde de VVD geld
vrijmaken voor het in dienst houden van stadswachten. Van Hees (PvdA)
zag hier weinig in. Zij zag meer in het opbouwen van tactische druk
dan als gemeente, uit het eigen krappe budget, de gevolgen van
rijksbezuinigingen opvangen. Wethouder De Weger kondigde over dit
onderwerp een discussienota aan. Daarin zal wat hem betreft de
prioriteit liggen bij deze gesubsidieerde banen als instrument om
mensen aan het werk te helpen, in plaats van een instrument om
voorzieningen of dienstverlening op peil te houden. Voor alle
werksoorten zal een oplossing worden gezocht, evenals voor de
financiering. Het amendement van de VVD werd verworpen.
...oplossing ID-banen...
Fietspad Buurserstraat
...fietspad... VVD'er Enklaar pleitte voor aanleg van een fietspad
langs de Buurserstraat. Verkeerswethouder Goudt verwees naar een
onderzoek dat zal worden gehouden naar duurzame veiligheid in het
buitengebied. Omdat zo'n onderzoek echter nog even op zich kan laten
wachten, kondigde Goudt een apart onderzoek aan naar het fietspad.
Bezuinigen op externe deskundigen
PvdA-fractieleider Van Hees gaf voorts aan de kosten van het inhuren
van externe deskundigen (vorig jaar 20 mln) te willen drukken door de
aanwezige kwaliteit in het ambtelijk apparaat beter te benutten.
'Enschede moet een prettige werkgever zijn', aldus Van Hees, die met
een goed personeelsbeleid de behoefte aan inhuur van externen hoopt
terug te brengen. Volgens wethouder Goudt (personeel) is er op dit
punt geen verschil van inzicht met het college. Wel vond hij dat het
onderwerp goed uitgediept moet worden, want onder de inhuur van
externen wordt ook begrepen de inhuur van uitzendkrachten,
ziektevervanging, zeer specifieke functies of de inzet van externe
krachten voor de uitvoering van raadsbesluiten, zoals de vernieuwing
van het Van Heekplein of de aanleg van de Eschmarke. Soms, zo stelde
Goudt, is het bovendien goedkoper om externe krachten in te huren dan
zelf personeel in dienst te nemen. Goudt en de raad schaarden zich
achter een PvdA-motie waarin wordt aangegeven dat het college de
uitgaven aan externe bureaus substantieel terugdringt.
Verantwoordelijkheid overheden bij rampen
...verantwoordelijkheid overheid... Aanvullend op de algemene
beschouwingen van de PvdA, pleitte Van Hees voor een signaal van de
gemeente Enschede naar de Tweede Kamer over de juridische
verantwoordelijkheid van overheden bij kwesties als de vuurwerkramp.
Er moet nog eens goed bekeken worden in hoeverre overheden ook in de
toekomst elke verantwoordelijkheid in juridische zin kunnen ontlopen,
vond Van Hees. Burgemeester Mans zegde toe, dat gevoel, indien het
door de raad wordt gedeeld, te zullen overbrengen aan de wetgever.