Gemeente Enschede

Raadsbericht 2002-03

De raadsvergadering van maandag 7 oktober 2002

De raadsvergadering van maandag 7 oktober stond vrijwel geheel in het teken van de bespreking van de Programmabegroting 2003-2006. In deze begroting wordt het financiële beleid voor de komende jaren besproken en wordt aangegeven waaraan het college van Burgemeester en Wethouders het beschikbare geld voor nieuw beleid wil uitgeven. Aan het begin van de raadsvergadering sprak burgemeester Mans enkele woorden ter nagedachtenis van ZKH Prins Claus die daags tevoren was overleden. Aansluitend namen de aanwezigen enkele ogenblikken stilte in acht.

(Voor de volledige Algemene Beschouwingen van de raadsfracties: klik hier)

---

Vragenuur
In het vragenuur dit keer onder meer aandacht voor zomerhuisjes in het buitengebied en de financiële malaise bij schoolbegeleidingsdienst Drienerwoold.

Zomerhuisjes
Het bestemmingsplan buitengebied regelt de bouw van woningen en zomerhuisjes in de groene longen van Enschede. Zo mogen er bijvoorbeeld voor woningen meer kubieke meters benut worden dan voor zomerhuisjes. Het rijk komt echter per 1 januari met nieuwe wetgeving hierover, de verruimingswet. Dat maakt het gemakkelijker om schuren, carports enzovoort te bouwen: het zogenaamde vergunningvrije bouwen. Dit was aanleiding voor PvdA-raadslid Windmulder om onder andere te vragen of de bewoners wel goed ingelicht zouden worden over wat straks wel en niet mag en verder of er straks een nieuw bestemmingsplan moet komen. Wethouder Leloux vertelde dat er binnenkort een minicampagne start om de burgers te vertellen wat er straks allemaal wel en niet mag. Verder gaf hij aan dat aanpassing van het gemeentelijk bestemmingsplan voorlopig niet nodig is. Wel gaf hij duidelijk aan dat hij van plan is streng te controleren of bewoners van het buitengebied zich aan de verruimingswet en het bestemmingsplan houden.

Drienerwoold
Namens Groen Links vroeg raadslid Van Heijster opheldering over de fianciële malaise bij het schoolbegeleidingsinstituut Drienerwoold, een organisatie waarin Twentse gemeenten een belangrijke vinger in de pap hebben. Drie jaar geleden waren er al problemen en die problemen lijken volgens een artikel in opinieweekblad de Roskam alleen maar groter geworden. Wethouder Helder (onderwijs) gaf aan dat momenteel onderzocht wordt wat er aan de hand is bij Drienerwoold. Zowel het management als de financiële huishouding wordt doorgelicht. In oktober moet dat onderzoek zijn afgerond en moeten er maatregelen komen. Deze worden geformuleerd door het ambtelijk topmanagement van de Almelo, Hengelo en Enschede. Er wordt in ieder geval gedacht aan instelling van een Raad van Toezicht. Daarnaast moet Drienerwoold volgens Helder veel marktgerichter en dus slagvaardiger optreden.
---

Raadsbesluiten

Declaraties vuurwerkramp

...vertrouwen overheid geschaad.. Alle raadsfracties spraken tijdens de begrotingsbehandeling hun verontwaardiging uit over de beperkte toekenning van declaraties bij het rijk op grond van de Rampenwet. Zoals enkele dagen eerder bekend werd, honoreert het rijk slechts f 35 mln van de gedeclareerde f 74 mln. Het gaat om uitgaven gedaan vanwege de vuurwerkramp. Oppositieleider Enklaar (VVD) zag - evenals het college - geen reden om de begroting hierop aan te passen, omdat er vanuit wordt gegaan dat het rijk nog tot andere gedachten is te brengen. Raadsleden van enkele landelijke partijen gaven aan hun partijgenoten in Den Haag op te roepen hierover Kamervragen te stellen. Van der Graaf (ChristenUnie) stelde dat uit de beperkte vergoeding blijkt dat 'Den Haag' de gevolgen van de vuurwerkramp miskent en dat het vertrouwen in de overheid hiermee schade wordt toegebracht. Lammerink (Stadspartij) betwijfelde of de programmabegroting nog wel stand kon houden, nu zich in financieel opzicht donkere wolken samenpakken.
Wethouder Goudt (financiën) gaf aan dat de soliditeit van de begroting, ondanks de verschillende financiële problemen (beperkte toekenning declaraties, beperkte compensatie voor afschaffing OZB, tekort facilitair bedrijf) in elk geval voor 2003 gegarandeerd is. Voor de jaren erna zijn wellicht heroverwegingen nodig. Goudt kondigde aan daarover in februari met een 'winternota' te zullen komen. Het totaal aan niet vergoede kosten in het kader van de Rampenwet kan volgens Goudt oplopen tot f 60 mln, enkele pm-posten meegerekend. De wethouder toonde zich verbolgen over het feit dat aan de formele beschikking van het rijk, in strijd met gemaakte afspraken, geen overleg met de gemeente voorafging. Het rijk had bovendien een ruimhartige interpretatie van het toetsingsprotocol van de Rampenwet in het vooruitzicht gesteld, terwijl nu notabene wordt teruggekomen op onderdelen van de totale declaratie waarover al eerder overeenstemming was bereikt. Een motie van de PvdA waarin het protest tegen de beschikking van het rijk gemotiveerd wordt kreeg raadsbreed steun.

...winternota...

Tekort facilitair bedrijf
Sprekend over de gemeentefinanciën, ging Goudt ook in op het gerezen tekort bij het facilitair bedrijf. In algemene zin zijn de tekorten ontstaan door onvoldoende bedrijfsmatig werken, stelde Goudt: 'We hebben het facilitair bedrijf bedoeld als onderneming, maar zijn er nog niet in geslaagd om het ook als onderneming te laten functioneren'. Op dit moment ontbreekt het nog aan een volledige analyse en oplossing, stelde de wethouder, die voorts aankondigde de raad in november een oplossing te zullen voorleggen. Nu alvast gaf Goudt aan dat, wat hem betreft, het extra geld voor het facilitair bedrijf beperkt blijft tot de 750.000 uit de programmabegroting en dat de uiteindelijke oplossing dus ook consequenties kan hebben voor de dienstverlening door het facilitair bedrijf.

Gebruikersruimte voor harddrugsverslaafden

...kwadraat van gedogen... Eén van de hete hangijzers tijdens de begrotingsbehandeling was het voorstel voor een gebruikersruimte voor harddrugsverslaafden. Niet doen, vond de VVD, die dit geld liever besteed zou zien om de tekorten bij de UT te helpen oplossen. Ook de Stadspartij zag weinig in een gebruikersruimte. Het CDA had aanvankelijk grote moeite. 'Het kwadraat van gedogen', noemde fractievoorzitter Heeringa de gebruikersruimte. Immers het gebruik van harddrugs is officieel verboden. Wethouder De Weger (werk, inkomen en zorg) deelde weliswaar de zorgen van CDA en ChristenUnie, maar brak toch een lans voor deze nieuwe voorziening. Met het oog op onder meer de veiligheid is het volgens De Weger beter de verslaafden een plek te geven dan ze op te jagen. In de gebruikersruimte, die overigens alleen met een pasje toegankelijk is, kunnen de verslaafden bovendien beter worden aangesproken op de noodzaak tot reïntegratie. In tweede termijn trokken dde oppositiepartijen VVD en stadspartij nogmaals fel van leer tegen het voorstel, waarbij raadslid Hofte (stadspartij) stelde dat de gemeente de harddrugsverslaafden uit de stad moest jagen. Het CDA echter koos na ampel beraad toch om in te stemmen met het collegevoorstel.

Gesubsidieerde arbeid
Veel aandacht was er voor de korting van rijkswege op ID-banen ('Melkert-banen'). Met het oog op de veiligheid wilde de VVD geld vrijmaken voor het in dienst houden van stadswachten. Van Hees (PvdA) zag hier weinig in. Zij zag meer in het opbouwen van tactische druk dan als gemeente, uit het eigen krappe budget, de gevolgen van rijksbezuinigingen opvangen. Wethouder De Weger kondigde over dit onderwerp een discussienota aan. Daarin zal wat hem betreft de prioriteit liggen bij deze gesubsidieerde banen als instrument om mensen aan het werk te helpen, in plaats van een instrument om voorzieningen of dienstverlening op peil te houden. Voor alle werksoorten zal een oplossing worden gezocht, evenals voor de financiering. Het amendement van de VVD werd verworpen.

...oplossing ID-banen...

Fietspad Buurserstraat

...fietspad... VVD'er Enklaar pleitte voor aanleg van een fietspad langs de Buurserstraat. Verkeerswethouder Goudt verwees naar een onderzoek dat zal worden gehouden naar duurzame veiligheid in het buitengebied. Omdat zo'n onderzoek echter nog even op zich kan laten wachten, kondigde Goudt een apart onderzoek aan naar het fietspad.

Bezuinigen op externe deskundigen
PvdA-fractieleider Van Hees gaf voorts aan de kosten van het inhuren van externe deskundigen (vorig jaar 20 mln) te willen drukken door de aanwezige kwaliteit in het ambtelijk apparaat beter te benutten. 'Enschede moet een prettige werkgever zijn', aldus Van Hees, die met een goed personeelsbeleid de behoefte aan inhuur van externen hoopt terug te brengen. Volgens wethouder Goudt (personeel) is er op dit punt geen verschil van inzicht met het college. Wel vond hij dat het onderwerp goed uitgediept moet worden, want onder de inhuur van externen wordt ook begrepen de inhuur van uitzendkrachten, ziektevervanging, zeer specifieke functies of de inzet van externe krachten voor de uitvoering van raadsbesluiten, zoals de vernieuwing van het Van Heekplein of de aanleg van de Eschmarke. Soms, zo stelde Goudt, is het bovendien goedkoper om externe krachten in te huren dan zelf personeel in dienst te nemen. Goudt en de raad schaarden zich achter een PvdA-motie waarin wordt aangegeven dat het college de uitgaven aan externe bureaus substantieel terugdringt.

Verantwoordelijkheid overheden bij rampen

...verantwoordelijkheid overheid... Aanvullend op de algemene beschouwingen van de PvdA, pleitte Van Hees voor een signaal van de gemeente Enschede naar de Tweede Kamer over de juridische verantwoordelijkheid van overheden bij kwesties als de vuurwerkramp. Er moet nog eens goed bekeken worden in hoeverre overheden ook in de toekomst elke verantwoordelijkheid in juridische zin kunnen ontlopen, vond Van Hees. Burgemeester Mans zegde toe, dat gevoel, indien het door de raad wordt gedeeld, te zullen overbrengen aan de wetgever.