Utrecht , 7 oktober 2002
Universiteit Utrecht introduceert digitale diensten voor 30.000
studenten en medewerkers
---
Universiteit Utrecht (UU) biedt met ingang van het nieuwe studiejaar
aan ruim 22.000 studenten ICT-diensten die passen bij de invoering van
het Bachelor / Master systeem in het Wetenschappelijk Onderwijs. Een
student die zich heeft ingeschreven voor een studie aan de
Universiteit Utrecht krijgt een mailbox, een elektronische agenda en
een digitaal portfolio aangeboden. Ook wordt zijn naam, mailadres en
opleiding vermeld in de elektronische universiteitsgids en kan de
student in deze gids zelf informatie toevoegen of weglaten.
Alle wijzigingen met betrekking tot zijn personalia worden vanuit één
bronbestand gesynchroniseerd met de deelbestanden zodat de
gepubliceerde informatie altijd en overal actueel is. De
dienstverlening die de UU haar studenten aanbiedt, is vanuit het
internet te benaderen en voorziet in voldoende opslagcapaciteit om de
onderwijsproducten te verzamelen, te bewaren en te publiceren. Ook
voor de 7.000 medewerkers van de universiteit komt deze
dienstverlening binnenkort beschikbaar. Studenten en docenten kunnen
dan 7 x 24 uur met elkaar samenleren en samenwerken, waar ze zich ook
bevinden.
Als men zich niet op de campus van de universiteit bevindt, is externe
toegang tot het universitaire netwerk cruciaal. De studenten die op
een van de vier grote wooncomplexen van de Stichting Sociale
Huisvesting Utrecht wonen (4.500 kamers), hebben allemaal beschikking
over een supersnelle, 100 Mbits, breedband verbinding met de
universiteit.
De UU heeft met bovengenoemde dienstverlening een grote stap
voorwaarts gemaakt. CGE&Y, strategisch partner waaraan de UU 3½ jaar
geleden het Academisch Computer Centrum Utrecht (ACCU) heeft
geoutsourced, heeft aan deze voorsprong een belangrijke bijdrage
geleverd. Vooral door het inzetten van kennis en expertise van
internet en directory services, gecombineerd met ervaring in
outsourcing. De digitale werkplek is een goed voorbeeld van de
geavanceerde bedrijfs- en ICT-diensten die CGE&Y aan haar klanten
levert. De opdrachtgever verzekert zich hiermee van een grote mate van
flexibiliteit om bedrijfs- of IT-processen snel en kosteneffectief op
te schalen of juist te verkleinen.
Over Cap Gemini Ernst & Young
Cap Gemini Ernst & Young Group is een van de grootste management- en
IT-adviesorganisaties ter wereld. De onderneming is op wereldwijde
schaal actief in managementconsulting, informatietechnologie en
outsourcing. Met deze activiteiten helpt de onderneming bedrijven
voortdurend nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en technologieën te
exploreren. De organisatie heeft wereldwijd 55.000 medewerkers in
dienst. De organisatie realiseerde in 2001 een omzet van meer dan 8,4
miljard euro. Meer informatie over specifieke dienstverlening,
kantoren en research is beschikbaar op: www.cgey.com
Over Universiteit Utrecht
Meer informatie is beschikbaar op: www.ict.uu.nl
Cap Gemini Ernst & Young
Nanne van Nunen, woordvoerder
030 689 69 13
nanne.van.nunen@cgey.nl
Universiteit Utrecht
Joop Kessels, woordvoerder
030 253 44 74
j.kessels@usp.uu.nl
Perssite
Persberichten
Photo Gallery
Jaarverslagen
Onderzoeksrapporten
Facts & Figures