Meer informatie: dienst Interne en Externe Communicatie, tel. 071-5273282
Persbericht Universiteit Leiden
2 oktober 2002
SEMINAR OVER INFORMATIEVAARDIGHEDEN IN HET ONDERWIJS:
Bibliotheken en onderwijsinstellingen moet les leren geven in opzoeken
Maandag 7 oktober 9-17 uur
Maandag 7 oktober organiseren de Universiteitsbibliotheek Leiden, de Haagse
Hogeschool, de Koninklijke Bibliotheek, de Dienst Openbare Bibliotheek Den
Haag en het Vrijzinnig Christelijk Lyceum Den Haag gezamenlijk een seminar
over informatievaardigheden in het middelbaar en hoger onderwijs.
Het seminar is getiteld 'Informatievaardigheden, van noodzakelijk kwaad tot
basiscompetentie. Over de noodzaak om in het digitale tijdperk zowel in het
voortgezet als het hoger onderwijs expliciet aandacht te besteden aan
informatievaardigheden'.
Scholieren en studenten moeten steeds meer kunnen opzoeken, en grote
hoeveelheden gevonden informatie kunnen selecteren. Maar het opsporen en
selecteren van relevante informatie is voor veel scholieren en studenten een
struikelblok bij het maken van een werkstuk. De uitstromende scholier of
student is meestal verre van zoekvaardig wanneer hij zijn opleiding heeft
afgerond, terwijl ook de aansluiting tussen voortgezet en hoger onderwijs op
dit punt gebrekkig is.
Het onderwijs in informatievaardigheden staat echter nog in de
kinderschoenen; mede door de toegenomen beschikbaarheid van informatie neemt
men aan dat scholieren en studenten zelf hun weg wel vinden. Niets is minder
waar. Hier ligt een belangrijk terrein bloot voor zowel het voortgezet en
hoger onderwijs als voor bibliotheken.
Het seminar besteedt onder meer aandacht aan het zoekgedrag van scholieren
en studenten en aan de wijze waarop het onderwijs in informatievaardigheden
op deze trends kan inspelen. Ook is er aandacht voor het regionale
initiatief Zoeken Vinden Kiezen van de Universiteit Leiden (Campus Den Haag)
om met de Dienst Openbare Bibliotheek Den Haag, de Haagse Hogeschool en de
Koninklijke Bibliotheek, de informatievaardigheden van middelbare scholieren
met een integrale aanpak op een hoger plan te brengen. Voor de scholieren is
daarbij een stappenplan met logboek (de Haagse Informatiekaart) ontwikkeld.
Het eerste exemplaar wordt tijdens het seminar aangeboden.
Als sprekers treden o.a. op:
- Prof. Dr. Carol Kuhlthau (Rutgers University, New Jersey). Zij is
specialist op het gebied van het gebruikersperspectief van het zoeken naar
informatie en heeft o.a. onderzoek gedaan naar het zoekgedrag van scholieren
uit de highschool bovenbouw.
- Dr. Albert Boekhorst (Universiteit van Amsterdam en Visiting Professor,
University of Pretoria). Hij is specialist op het gebied van
informatievaardigheden in het onderwijs en verzorgde dit jaar een
mastercourse Informatievaardigheden in het curriculum voor
Tweede-Fasedocenten en schoolbibliothecarissen.
- Drs. Jos Franssen (Universiteitsbibliotheek Maastricht). Hij heeft o.a.
een studie verricht naar de behoefte aan en noodzaak van
informatievaardigheden in het hoger onderwijs vanuit onderwijs- en
bibliotheekperspectief en heeft daartoe een aantal mogelijkheden geschetst
voor te onderscheiden doelgroepen.
- Drs. Emil Broesterhuizen, plaatsvervangend directeur Onderzoek en
Wetenschapsbeleid, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
---