Universiteit Leiden

Meer informatie: dienst Interne en Externe Communicatie, tel. 071-5273282

Persbericht Universiteit Leiden

2 oktober 2002

SEMINAR OVER INFORMATIEVAARDIGHEDEN IN HET ONDERWIJS: Bibliotheken en onderwijsinstellingen moet les leren geven in opzoeken

Maandag 7 oktober 9-17 uur

Maandag 7 oktober organiseren de Universiteitsbibliotheek Leiden, de Haagse Hogeschool, de Koninklijke Bibliotheek, de Dienst Openbare Bibliotheek Den Haag en het Vrijzinnig Christelijk Lyceum Den Haag gezamenlijk een seminar over informatievaardigheden in het middelbaar en hoger onderwijs.

Het seminar is getiteld 'Informatievaardigheden, van noodzakelijk kwaad tot basiscompetentie. Over de noodzaak om in het digitale tijdperk zowel in het voortgezet als het hoger onderwijs expliciet aandacht te besteden aan informatievaardigheden'.

Scholieren en studenten moeten steeds meer kunnen opzoeken, en grote hoeveelheden gevonden informatie kunnen selecteren. Maar het opsporen en selecteren van relevante informatie is voor veel scholieren en studenten een struikelblok bij het maken van een werkstuk. De uitstromende scholier of student is meestal verre van zoekvaardig wanneer hij zijn opleiding heeft afgerond, terwijl ook de aansluiting tussen voortgezet en hoger onderwijs op dit punt gebrekkig is.

Het onderwijs in informatievaardigheden staat echter nog in de kinderschoenen; mede door de toegenomen beschikbaarheid van informatie neemt men aan dat scholieren en studenten zelf hun weg wel vinden. Niets is minder waar. Hier ligt een belangrijk terrein bloot voor zowel het voortgezet en hoger onderwijs als voor bibliotheken.

Het seminar besteedt onder meer aandacht aan het zoekgedrag van scholieren en studenten en aan de wijze waarop het onderwijs in informatievaardigheden op deze trends kan inspelen. Ook is er aandacht voor het regionale initiatief Zoeken Vinden Kiezen van de Universiteit Leiden (Campus Den Haag) om met de Dienst Openbare Bibliotheek Den Haag, de Haagse Hogeschool en de Koninklijke Bibliotheek, de informatievaardigheden van middelbare scholieren met een integrale aanpak op een hoger plan te brengen. Voor de scholieren is daarbij een stappenplan met logboek (de Haagse Informatiekaart) ontwikkeld. Het eerste exemplaar wordt tijdens het seminar aangeboden.

Als sprekers treden o.a. op:

- Prof. Dr. Carol Kuhlthau (Rutgers University, New Jersey). Zij is specialist op het gebied van het gebruikersperspectief van het zoeken naar informatie en heeft o.a. onderzoek gedaan naar het zoekgedrag van scholieren uit de highschool bovenbouw.

- Dr. Albert Boekhorst (Universiteit van Amsterdam en Visiting Professor, University of Pretoria). Hij is specialist op het gebied van informatievaardigheden in het onderwijs en verzorgde dit jaar een mastercourse Informatievaardigheden in het curriculum voor Tweede-Fasedocenten en schoolbibliothecarissen.

- Drs. Jos Franssen (Universiteitsbibliotheek Maastricht). Hij heeft o.a. een studie verricht naar de behoefte aan en noodzaak van informatievaardigheden in het hoger onderwijs vanuit onderwijs- en bibliotheekperspectief en heeft daartoe een aantal mogelijkheden geschetst voor te onderscheiden doelgroepen.

- Drs. Emil Broesterhuizen, plaatsvervangend directeur Onderzoek en Wetenschapsbeleid, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.


---