Gemeente Haarlemmermeer


* Persberichten

+ 6 september 2002

College van B&W stelt gemeenteraad voor:
GEEN HEROVERWEGING TRACÉ ZUIDTAK DOOR TOOLENBURG

Voor de zomer heeft ingenieursbureau Witteveen & Bos een 'quick scan' gemaakt van drie alternatieve tracés (langs Foriande/IJtocht, door bedrijventerrein De President/Graan voor Visch en langs het Spoor) ter vervanging van het tracé door Toolenburg (vanaf de Van Heuven Goedhartlaan langs de Nieuwerkerkertocht richting Nieuw Vennep/Getsewoud). Daarnaast heeft adviesbureau APPM een gevolgenonderzoek uitgevoerd dat inzichtelijk heeft gemaakt wat de gevolgen zijn als de gemeente het tracébesluit van maart 2001 herziet. Begin augustus heeft het college op basis van de resultaten van beide onderzoeken besloten dat de tracés door de President/Graan voor Visch en langs de IJtocht geen reëel alternatief vormen voor het Toolenburgtracé.
Het tracé langs het Spoor werd wel als een reëel alternatief gezien, onder meer afhankelijk van de prioritering/weging van de scores op afzonderlijke terreinen. Het college heeft vervolgens een detailvergelijking gemaakt tussen het Toolenburg-tracé en het Spoortracé. Op basis hiervan sluit het college zich niet zonder meer aan bij de wijze van beoordeling die gehanteerd wordt door de subsidiegevers. De beoordelingsthema's "vervoerswaarde", "kwaliteit openbaar vervoer netwerk" en "kosten" zijn naar mening van het college wel van groot belang, maar niet alleen van doorslaggevende betekenis. De beoordelingsthema's "ruimtelijke inpasbaarheid", "verkeersveiligheid", "verkeersafwikkeling" en "maatschappelijk draagvlak" zijn minstens van even groot belang. Het college vindt dan ook dat de beoordeling van de twee tracés moeilijk is, aangezien de verschillende beoordelingthema's en criteria ook verschillende waarden vertegenwoordigen.
Het college is daarnaast van mening dat niet op voorhand aan bepaalde beoordelingthema's een zwaarder gewicht moet worden toegekend dan aan andere beoordelingsthema's. Op grond van bovenstaande technische overwegingen spreekt het college, na afweging van de twee tracés, zich niet expliciet uit voor één van beide tracés. Het spoortracé kan als een reëel alternatief worden gezien voor het Toolenburgtracé.
Wel constateert het college dat een heroverweging grote gevolgen heeft op het gebied van tijd en geld. Zij is van mening dat pas tot heroverweging kan worden overgegaan indien hiervoor zwaarwegende redenen zijn. Op grond van de technische detailvergelijking ziet het college onvoldoende zwaarwegende argumenten. De gevolgen van een heroverweging van de tracékeuze zijn groot. Op het gebied van tijd levert een heroverweging, met als uitkomst een ander tracé, een vertraging op van 18 tot 21 maanden. Op het gebied van geld levert een heroverweging, met als uitkomst het Spoortracé, een extra kostenpost op van ca. ¤ 21,3 miljoen voor de gemeente. Het college is daarnaast van mening dat nader detailonderzoek niet tot een andere beoordeling en- of weging zal leiden. Het college is dan ook van mening dat het alternatieve tracé langs het Spoor op grond van de geschetste gevolgen geen beter alternatief is dan het Toolenburgtracé.
Gezien de resultaten van de detailvergelijking tussen beide tracés, de beoordelingsthema's en de gevolgen van een heroverweging, stelt het college de gemeenteraad voor het tracébesluit van maart 2001 niet te herzien. Het college stelt het Presidium van de gemeenteraad voor de heroverging te agenderen voor de commissievergadering Wonen en Verkeer van maandag 7 oktober en in de gemeenteraad van donderdag 10 oktober 2002. De B&W- nota en de twee onderzoeken zijn vanaf woensdag 11 september te raadplegen via de gemeentelijke website. Daarnaast liggen de onderzoeken vanaf deze datum ter inzage in het Informatiecentrum in het raadhuis (Raadhuisplein 1, Hoofddorp) en in de bibliotheek in Toolenburg.

Aan deze tekst kunt u geen rechten ontlenen