De Vlaamse regering informeert systematisch over haar beleid
De Vlamingen hebben recht op concrete en voor hen direct relevante informatie over wat de Vlaamse overheid doet. En bij voorkeur over wat dit voor hun nabije woon- en werkomgeving betekent. Dat is het uitgangspunt van dit communicatieproject waarbij de Vlaamse regering de regionale media inschakelt om de brede bevolking op een meer systematische wijze te informeren over de uitvoering van haar beleid.
Aan de hand van concrete voorbeelden uit de eigen (geografische) leefwereld van de mensen wordt duidelijk gemaakt hoe de Vlaamse overheid uitvoering geeft aan het goedgekeurde beleid en hoe zij daarbij omspringt met het geld van de belastingbetaler.
Regionale media
Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat voorlichting via de
regionale media een van de meest aangewezen manieren is om de burger
te informeren over de werking van de overheid. Daarom werd hier een
uitgebreide mix van vooral regionale media tot stand gebracht voor de
ondersteuning van dit project van periodieke informatie-voorziening.
De Vlaamse regering koopt concreet advertentieruimte bij de regionale
tv-zenders, de dagbladen en huis-aan-huisbladen. In een najaarsgolf
van tien weken worden op deze wijze in 2002 twintig aspecten van het
Vlaamse beleid aan bod gebracht.
Drie dagen per week worden in elke program-malus op elke regionale
televisiezender korte reportages uitgezonden. Daarin wordt zowel het
Vlaamse beleid rond een bepaalde materie toegelicht, als ingezoomd op
een concrete toepassing daarvan in eigen streek. Over het-zelfde
onderwerp verschijnt tijdens dezelfde week tweemaal een informatieve
advertentie op de regionale pagina's van de dagbladen, en dezelfde
advertentie ver-schijnt ook in de voornaamste huis-aan-huisbladen. Met
deze mediamix opteert de Vlaamse regering resoluut voor kanalen die
een zo breed mogelijk publiek bereiken.
Voor de uitwerking van een totaalkader voor de tv-repor-tages doet de
Vlaamse overheid een beroep op de Vlaamse filmmaker Robbe De Hert.
Zijn opdracht bestaat eruit de verschil-lende afleveringen gaandeweg
te laten uitgroeien tot een makkelijk herkenbare reeks. En alle
bijdragen, zowel op tv als in de krant, zijn eveneens makkelijk
herkenbaar als informatie van de Vlaamse overheid en maken duidelijk
op hoeveel verschillende vlakken die Vlaamse over-heid bevoegd en
bezig is.
Periodieke beleidsinformatie
Dit project komt met zijn geïnte-greerde aanpak groten-deels in de
plaats van afzonderlijke kleinere campagnes. Liever dan haar
communi-catie te spreiden over een aantal losse eenmalige - en
daardoor minder efficiënte - campagnes over evenzoveel onderwerpen
bundelt de Vlaamse regering een groot deel van haar
communicatie-inspanningen in een gezamenlijk voorlichtingsproject, dat
zich tot een zo breed mogelijk publiek richt.
De totale kostprijs van het door de Vlaamse regering goedgekeurde
communicatieproject bedraagt 5,4 miljoen euro. 1,86 miljoen euro
daarvan is bestemd voor de aankoop van zendtijd bij de regionale
tv-zenders. Met dit bedrag werd voor 2002 al volledig invulling
gegeven aan het door de Vlaamse regering eveneens goedgekeurde
Protocol met de regionale tv-sector. Van dit totale kostenplaatje
maakt ook de aankoop van mediaruimte bij de Vlaamse dagbladen voor
eveneens bijna 1,86 miljoen euro deel uit. Hiermee geeft de Vlaamse
regering uitvoering aan haar lopende Protocol met de
geschreven-perssector. Zij komt daarmee tegemoet aan de noden van de
Vlaamse krantensector, die thans financieel erg moeilijke tijden
beleeft.
Meer info: informatieambtenaar@vlaanderen.be