Vlaamse overheid

De Vlaamse regering informeert systematisch over haar beleid

De Vlamingen hebben recht op concrete en voor hen direct relevante informatie over wat de Vlaamse overheid doet. En bij voorkeur over wat dit voor hun nabije woon- en werkomgeving betekent. Dat is het uitgangspunt van dit communicatieproject waarbij de Vlaamse regering de regionale media inschakelt om de brede bevolking op een meer systematische wijze te informeren over de uitvoering van haar beleid.

Aan de hand van concrete voorbeelden uit de eigen (geografische) leefwereld van de mensen wordt duidelijk gemaakt hoe de Vlaamse overheid uitvoering geeft aan het goedgekeurde beleid en hoe zij daarbij omspringt met het geld van de belastingbetaler.

Regionale media

Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat voorlichting via de regionale media een van de meest aangewezen manieren is om de burger te informeren over de werking van de overheid. Daarom werd hier een uitgebreide mix van vooral regionale media tot stand gebracht voor de ondersteuning van dit project van periodieke informatie-voorziening. De Vlaamse regering koopt concreet advertentieruimte bij de regionale tv-zenders, de dagbladen en huis-aan-huisbladen. In een najaarsgolf van tien weken worden op deze wijze in 2002 twintig aspecten van het Vlaamse beleid aan bod gebracht.

Drie dagen per week worden in elke program-malus op elke regionale televisiezender korte reportages uitgezonden. Daarin wordt zowel het Vlaamse beleid rond een bepaalde materie toegelicht, als ingezoomd op een concrete toepassing daarvan in eigen streek. Over het-zelfde onderwerp verschijnt tijdens dezelfde week tweemaal een informatieve advertentie op de regionale pagina's van de dagbladen, en dezelfde advertentie ver-schijnt ook in de voornaamste huis-aan-huisbladen. Met deze mediamix opteert de Vlaamse regering resoluut voor kanalen die een zo breed mogelijk publiek bereiken.

Voor de uitwerking van een totaalkader voor de tv-repor-tages doet de Vlaamse overheid een beroep op de Vlaamse filmmaker Robbe De Hert. Zijn opdracht bestaat eruit de verschil-lende afleveringen gaandeweg te laten uitgroeien tot een makkelijk herkenbare reeks. En alle bijdragen, zowel op tv als in de krant, zijn eveneens makkelijk herkenbaar als informatie van de Vlaamse overheid en maken duidelijk op hoeveel verschillende vlakken die Vlaamse over-heid bevoegd en bezig is.

Periodieke beleidsinformatie

Dit project komt met zijn geïnte-greerde aanpak groten-deels in de plaats van afzonderlijke kleinere campagnes. Liever dan haar communi-catie te spreiden over een aantal losse eenmalige - en daardoor minder efficiënte - campagnes over evenzoveel onderwerpen bundelt de Vlaamse regering een groot deel van haar communicatie-inspanningen in een gezamenlijk voorlichtingsproject, dat zich tot een zo breed mogelijk publiek richt. De totale kostprijs van het door de Vlaamse regering goedgekeurde communicatieproject bedraagt 5,4 miljoen euro. 1,86 miljoen euro daarvan is bestemd voor de aankoop van zendtijd bij de regionale tv-zenders. Met dit bedrag werd voor 2002 al volledig invulling gegeven aan het door de Vlaamse regering eveneens goedgekeurde Protocol met de regionale tv-sector. Van dit totale kostenplaatje maakt ook de aankoop van mediaruimte bij de Vlaamse dagbladen voor eveneens bijna 1,86 miljoen euro deel uit. Hiermee geeft de Vlaamse regering uitvoering aan haar lopende Protocol met de geschreven-perssector. Zij komt daarmee tegemoet aan de noden van de Vlaamse krantensector, die thans financieel erg moeilijke tijden beleeft.

Meer info: informatieambtenaar@vlaanderen.be