CZ ACTIEF IN GEZONDHEID
CZ/VGZ/Univé pakken bonussen in de farmaceutische markt aan
Verzekerden betalen teveel voor hun geneesmiddelen. Daarom starten de
zorgverzekeraars CZ, VGZ en Univé op 15 oktober 2002 een Europese
aanbestedingsprocedure om lagere maximum prijzen te bedingen voor de
geneesmiddelen omeprazol (maagzuurremmer) en simvastatine
(cholesterolverlager). Inzet: het afromen van de enorme marges die nu
in deze markt gangbaar zijn. CZ/VGZ/Univé gaan deze lastenverlichting
besteden in het belang van hun verzekerden. Denk daarbij aan
knelpunten bij huisartsen, wachtlijsten, dreigende pakketbeperking en
beheersing van de premie.
De keuze is gevallen op deze geneesmiddelen omdat voor deze twee
hardlopers 'omeprazol' (op de markt onder de merknaam Losec) en
simvastatine (merknaam Zocor) in 2002 respectievelijk 2003 het patent
verloopt. In de afzetmarkt van CZ/VGZ/Univé verdwijnt jaarlijks 40 tot
70 miljoen euro aan bonussen en kortingen. De aanbesteding moet een
(CZ/VGZ/Univé-) prijslijst voor de betreffende geneesmiddelen
opleveren, die wordt gebruikt bij de vergoeding aan de apotheken.
De aanbesteding sluit aan bij de lijn die de overheid op dit moment inzet. De overheid vraagt van zorgverzekeraars om zich steeds meer te gaan gedragen als ondernemers in de zorg. Zo zullen ze zich steeds nadrukkelijker met de inkoop van farmacie bezighouden. De huidige regering wil bovendien op korte termijn meer doelmatigheid en transparantie in de gezondheidszorg. De klant staat daarbij centraal (vraaggestuurde zorg). De drie zorgverzekeraars pakken daarom de onnodig hoge en sterk stijgende prijs van merkloze medicijnen aan. Van belang is overigens wel dat de overheid - conform het advies van College voor zorgverzekeringen (Cvz) - de wetgeving aanpast (het Verstrekkingenbesluit). Nu bestaat daarin nog teveel ruimte om tóch de zogeheten merkartikelen af te leveren in plaats van de goedkopere en gelijkwaardige geneesmiddelen. Met een aanpassing van het Verstrekkingenbesluit is er meer garantie op een afzetmarkt voor deze medicijnen en dus ook meer kans op een geslaagde aanbesteding.
In de prijzen van geneesmiddelen zijn de kortingen en bonussen in tien
jaar sterk toegenomen. Het niveau wordt nu geschat op 500 miljoen euro
per jaar; dat komt bovenop de vergoedingen die apothekers ontvangen.
Zorgverzekeraars willen van dat systeem af en tot transparante en
lagere prijzen komen. CZ/VGZ/Univé nemen met deze aanbesteding hun
eigen verantwoordelijkheid.