Breed Platform Verzekerden en Werk

7 oktober 2002:

'Klant centraal: advies en signalen'

Met de komst van SUWI zijn er vele nieuwe instanties, procedures en vormen van dienstverlening aan uitkeringsgerechtigden en werkzoekenden (gaan) ontstaan. Voor de klant een ingrijpend proces. De klantorganisaties reageerden hier eind 2001 op met het gezamenlijke project 'De Klant Centraal'.

Doelen van dit project zijn:

* het versterken van de positie van de klanten in de ontwikkeling van SUWI;

* het beïnvloeden van de beleidsontwikkeling, het ontwikkelen van kwaliteitsborging in de uitvoering en het bevorderen van procesmatig werken van de klantbeweging;

* het tot stand brengen van een relatie tussen klanten, uitvoerders en beleidsmakers die gebaseerd is op respect, gelijkwaardigheid en wederkerigheid;

* het bevorderen van het samenwerkingsproces van de klantbeweging.
Eén van de deelprojecten van 'De klant centraal' richt zich op de 'overgangsperiode' vooral met als doel de klantorganisaties te ondersteunen met gerichte informatie en te komen tot gezamenlijke signalering van knelpunten die als gevolg van SUWI bij individuele klanten (zijn) ontstaan. Dit werd het project 'De klant centraal: advies en signalen'.

Van inventarisatie tot project 'De klant centraal: advies en signalen'

De quick scan onder klantorganisaties rond SUWI en andere activiteiten in het kader van het project 'De klant centraal' hebben tot de volgende algemene conclusies voor het project geleid:


1. Er dient aangesloten te worden bij bestaande activiteiten van klantorganisaties door deze meer aan elkaar te verbinden en kwalitatief en kwantitatief te versterken.

2. De signalen vanuit klantperspectief mogen niet langer aan de beleidsmakers en uitvoerders worden onthouden.
3. Zoveel mogelijk moeten (nieuwe) formele structuren, langlopende verplichtingen en institutionele uitwerkingen worden vermeden.
4. Er moet ruimte zijn voor activiteiten en vormen naar eigen keuze, mogelijkheden en aard van (zoveel mogelijk) verschillende (landelijke en decentrale) organisaties.

5. Er lijkt voorkeur te zijn voor het benoemen van één centraal servicepunt, indien mogelijk bij een reeds (bestaande) helpdesk, die zich vooral richt op het ondersteunen van de bestaande helpdesks / servicelijnen / websites (van klantorganisaties). Het kan dan gaan om zowel inhoudelijke als methodische ondersteuning bij het geven van informatie en advies over SUWI aan klanten.
6. Er moet gezorgd worden voor een periodiek geactualiseerde sociale kaart van het gehele netwerk van klantorganisaties, indien mogelijk verbreed met andere partners en een zorgvuldige uitwerking van een adequate doorverwijzing op maat.
7. Er dienen een of meer centrale faciliteiten ten behoeve van de klantorganisaties worden ontwikkeld, zoals een centrale informatiebank, bijvoorbeeld in overleg te ontwikkelen met 2ZW, van waaruit actuele informatie rond SUWI vanuit klantperspectief beschikbaar komt.

8. Het lijkt wenselijk een startoverleg over 'van registratie tot en met signalering' en periodiek overleg over de signalering te (gaan) organiseren.

9. De (bilaterale) samenwerking en uitruil van producten en diensten tussen klantorganisaties dient te worden bevorderd.


---

De volledige rapportage 'Klant centraal: advies en signalen' is te bestellen bij het BPV&W. De samenvatting en de quickscan zijn ook als MSWord-document op te halen.