NEDERLANDS SPOORWEGMUSEUM
Virtuele reis Spoorwegmuseum voorbode van vernieuwend concept
Persbericht 7 oktober 2002
Virtuele reis Spoorwegmuseum voorbode van vernieuwend museumconcept
Gemeente start procedure tot wijziging van het bestemmingsplan
De plannen voor Het Nieuwe Spoorwegmuseum vorderen gestaag. Vorige maand is het architectonisch ontwerp bekend gemaakt aan de pers, de buurt, de Commissie van Welstand en de Gemeente Utrecht. Het ontwerp van Arc2 Architectuurstudio uit Utrecht is mede tot stand gekomen door nauwe samenwerking met Bouw- & Projectmanagement-bureau 3D BluePrint Technologies BV. Het resultaat is een mooi, haalbaar én betaalbaar ontwerp dat als een virtuele reis wordt gepresenteerd.
Unieke projectaanpak
Het bijzondere aan het ontwerp van Arc2 is dat alle
ontwerpbeslissingen continu zijn getoetst aan het bouwprogramma en het
3D-model van 3D BluePrint Technologies BV uit Amsterdam. Hierdoor
voldoet het ontwerp aan alle wensen en eisen van de opdrachtgever en
gemeentelijke voorschriften. Deze heldere aanpak leidt tot een
aanzienlijke kostenreductie in vergelijking met de traditionele wijze
van begroten.
De Grote Treinenhal
In een grote, lichte hal van staal en glas, die doet denken aan een
oude, industriële spoorwerkplaats kunnen de treinen optimaal
geconserveerd worden. Maar er is ook plaats voor andere spoorse
elementen. Zoals de Blauwe Engel, een voormalige goederenloods, die
volledig in het gebouw geïntegreerd wordt; de .Werelden. van het
spoor, die als grote, mysterieuze dozen door het dak steken. Het
directie wil het beste van een museum combineren met het beste van een
pretpark. Per wereld wordt op een unieke manier een periode uit de
geschiedenis van het spoor verteld. De collectie speelt daarin een
belangrijke rol, maar deze wordt in een context geplaatst waardoor de
bezoeker zich soms zal afvragen of hij in een museum loopt of door een
filmdecor...
Het spoorse landschap
De treinenhal wordt omringd door een kraag van groen die grenst aan de
omliggende tuinen. Op een spoorse ondergrond van steenslag en kiezel
komen eilanden met verschillende landschappen te liggen. Aan beide
kanten van het nieuwe gebouw wordt een spoorlandschap ingericht met
seinpalen, roestige onderstellen, een oude watertoren uit het
Stoomtijdperk, het seinhuis en een onmisbare, werkende draaischijf. De
nostalgie van oude rangeerterreinen compleet met tastbare bewijzen van
de rijke historie van het spoor.
Gemeentelijke procedures
Begin september is de planidentificatie door de Gemeente Utrecht
vastgesteld. Deze randvoorwaarden geformuleerd door de Gemeente geven
aan waar er gebouwd mag worden, hoe hoog en met welk
bebouwingspercentage. Nu dit vaststaat start de Gemeente met een
Artikel-19 procedure die het mogelijk maakt het bestemmingsplan
zodanig aan te passen dat de plannen van het museum gerealiseerd
kunnen worden. Het museum verwacht halverwege 2003 haar deuren te
sluiten om ze 1,5 jaar later weer feestelijk te openen.