NEDERLANDS SPOORWEGMUSEUM

Virtuele reis Spoorwegmuseum voorbode van vernieuwend concept

Persbericht 7 oktober 2002

Virtuele reis Spoorwegmuseum voorbode van vernieuwend museumconcept Gemeente start procedure tot wijziging van het bestemmingsplan

De plannen voor Het Nieuwe Spoorwegmuseum vorderen gestaag. Vorige maand is het architectonisch ontwerp bekend gemaakt aan de pers, de buurt, de Commissie van Welstand en de Gemeente Utrecht. Het ontwerp van Arc2 Architectuurstudio uit Utrecht is mede tot stand gekomen door nauwe samenwerking met Bouw- & Projectmanagement-bureau 3D BluePrint Technologies BV. Het resultaat is een mooi, haalbaar én betaalbaar ontwerp dat als een virtuele reis wordt gepresenteerd.

Unieke projectaanpak
Het bijzondere aan het ontwerp van Arc2 is dat alle ontwerpbeslissingen continu zijn getoetst aan het bouwprogramma en het 3D-model van 3D BluePrint Technologies BV uit Amsterdam. Hierdoor voldoet het ontwerp aan alle wensen en eisen van de opdrachtgever en gemeentelijke voorschriften. Deze heldere aanpak leidt tot een aanzienlijke kostenreductie in vergelijking met de traditionele wijze van begroten.

De Grote Treinenhal
In een grote, lichte hal van staal en glas, die doet denken aan een oude, industriële spoorwerkplaats kunnen de treinen optimaal geconserveerd worden. Maar er is ook plaats voor andere spoorse elementen. Zoals de Blauwe Engel, een voormalige goederenloods, die volledig in het gebouw geïntegreerd wordt; de .Werelden. van het spoor, die als grote, mysterieuze dozen door het dak steken. Het directie wil het beste van een museum combineren met het beste van een pretpark. Per wereld wordt op een unieke manier een periode uit de geschiedenis van het spoor verteld. De collectie speelt daarin een belangrijke rol, maar deze wordt in een context geplaatst waardoor de bezoeker zich soms zal afvragen of hij in een museum loopt of door een filmdecor...

Het spoorse landschap
De treinenhal wordt omringd door een kraag van groen die grenst aan de omliggende tuinen. Op een spoorse ondergrond van steenslag en kiezel komen eilanden met verschillende landschappen te liggen. Aan beide kanten van het nieuwe gebouw wordt een spoorlandschap ingericht met seinpalen, roestige onderstellen, een oude watertoren uit het Stoomtijdperk, het seinhuis en een onmisbare, werkende draaischijf. De nostalgie van oude rangeerterreinen compleet met tastbare bewijzen van de rijke historie van het spoor.

Gemeentelijke procedures
Begin september is de planidentificatie door de Gemeente Utrecht vastgesteld. Deze randvoorwaarden geformuleerd door de Gemeente geven aan waar er gebouwd mag worden, hoe hoog en met welk bebouwingspercentage. Nu dit vaststaat start de Gemeente met een Artikel-19 procedure die het mogelijk maakt het bestemmingsplan zodanig aan te passen dat de plannen van het museum gerealiseerd kunnen worden. Het museum verwacht halverwege 2003 haar deuren te sluiten om ze 1,5 jaar later weer feestelijk te openen.