7 oktober 2002
De Boer maakt afspraken over de A2 en A74
Minister De Boer van Verkeer en Waterstaat heeft gisteravond met de
gemeente Maastricht en de provincie Limburg afspraken gemaakt over de
aanpak van de verkeersproblematiek op de A2 in Maastricht. De partijen
hebben besloten nog voor de behandeling van de begroting van Verkeer
en Waterstaat (begin november) te komen met een concreet plan van
aanpak. Doel is om uiterlijk in 2006 een Tracébesluit te nemen en de
financiering op orde te hebben. Als dat lukt kan de schop eerder dan
was voorzien de grond in. Hiermee wordt invulling gegeven aan het
belang dat in het strategisch akkoord wordt gehecht aan dit project.
In het plan van aanpak worden afspraken gemaakt over de planstudie, de
financiering en de gebiedsontwikkeling rond de A2 in Maastricht. Ook
worden private partijen uitgenodigd om bij te dragen aan het vinden
van oplossingen en het afdekken van risicos.
Verder hebben minister De Boer en zijn ambtgenoot van VROM
overeenstemming bereikt over het standpunt over de A74. De weg zal ten
zuiden van Venlo verdiept worden aangelegd. Daarmee wordt een
verbinding gelegd tussen de A73 en de Duitse BAB 61. Het gaat hier om
variant Pb-1 (= plateauvariant). Voor deze variant bestaat een breed
draagvlak in de regio. Ook Duitsland heeft een voorkeur voor deze
variant. Aangezien de A74 ter hoogte van de Jammerdaalse heide bij
Tegelen door een kwetsbaar gebied gaat, wordt als extra
geluidsmaatregel de weg met dubbellaags ZOAB aangelegd. Deze maatregel
komt bovenop de wettelijk vereiste maatregelen.
De volgende stap in de procedure is het opstellen van het
Ontwerp-Tracébesluit. Vooruitlopend op de standpuntbepaling van de
ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM is hiermee enige tijd
geleden al een begin gemaakt. Volgens de afgesproken planning wordt de
weg eind 2007 opengesteld.