Ministerie van Verkeer en Waterstaat

7 oktober 2002

De Boer maakt afspraken over de A2 en A74

Minister De Boer van Verkeer en Waterstaat heeft gisteravond met de gemeente Maastricht en de provincie Limburg afspraken gemaakt over de aanpak van de verkeersproblematiek op de A2 in Maastricht. De partijen hebben besloten nog voor de behandeling van de begroting van Verkeer en Waterstaat (begin november) te komen met een concreet plan van aanpak. Doel is om uiterlijk in 2006 een Tracébesluit te nemen en de financiering op orde te hebben. Als dat lukt kan de schop eerder dan was voorzien de grond in. Hiermee wordt invulling gegeven aan het belang dat in het strategisch akkoord wordt gehecht aan dit project.

In het plan van aanpak worden afspraken gemaakt over de planstudie, de financiering en de gebiedsontwikkeling rond de A2 in Maastricht. Ook worden private partijen uitgenodigd om bij te dragen aan het vinden van oplossingen en het afdekken van risicos.

Verder hebben minister De Boer en zijn ambtgenoot van VROM overeenstemming bereikt over het standpunt over de A74. De weg zal ten zuiden van Venlo verdiept worden aangelegd. Daarmee wordt een verbinding gelegd tussen de A73 en de Duitse BAB 61. Het gaat hier om variant Pb-1 (= plateauvariant). Voor deze variant bestaat een breed draagvlak in de regio. Ook Duitsland heeft een voorkeur voor deze variant. Aangezien de A74 ter hoogte van de Jammerdaalse heide bij Tegelen door een kwetsbaar gebied gaat, wordt als extra geluidsmaatregel de weg met dubbellaags ZOAB aangelegd. Deze maatregel komt bovenop de wettelijk vereiste maatregelen.

De volgende stap in de procedure is het opstellen van het Ontwerp-Tracébesluit. Vooruitlopend op de standpuntbepaling van de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM is hiermee enige tijd geleden al een begin gemaakt. Volgens de afgesproken planning wordt de weg eind 2007 opengesteld.