Betuweroute Internet site

Wijziging van het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) 7 Oktober 2002

Aan De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Datum 24 september 2002

Onderwerp:

Geachte Voorzitter,
Hierbij bied ik u ter kennisgeving de wijziging van het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) aan. Dit besluit is door mij en mijn ambtgenoot van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer vastgesteld op 30 augustus 2002.

Aanleiding voor de wijziging Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) is de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 9 januari 2002. In voornoemde uitspraak is het besluit van Gedeputeerde Staten van Gelderland van 5 december 2000 tot vaststelling van de hogere geluidgrenswaarden voor vier woningen in Zevenaar vernietigd.

Het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) bevat reeds de hogere waarden voor (o.a.) drie woningen, maar niet voor Paddestoel 4 te Zevenaar. Ten gevolge van de uitspraak van de Afdeling van 9 januari 2002 dient voor de woning Paddestoel 4 alsnog een hogere waarde vastgesteld te worden.

Ingevolge de Tracéwet, zoals deze luidt sinds 15 oktober 2000, maakt de beslissing tot het vaststellen van een hogere waarde deel uit van het tracébesluit. Om die reden wordt met het onderhavige besluit het op 17 september 2001 vastgestelde Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) gewijzigd, in zoverre dat ook een hogere waarde voor Paddestoel 4 wordt vastgesteld en tabel 3.8 van het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) dienovereenkomstig wordt aangevuld. Het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) zoals vastgesteld op 17 september 2001 blijft onverminderd van kracht.

Het ontwerp-besluit heeft van 1 juli tot en met 14 juli 2002 ter inzage gelegen. Er is tijdens deze periode één reactie binnengekomen. Deze is weergegeven in hoofdstuk 4 van de toelichting op het besluit. Deze reactie heeft niet geleid tot een wijziging van het besluit. Het besluit is derhalve overeenkomstig het ontwerp-besluit vastgesteld.

Ik vertrouw er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Roelf H. de Boer

WIJZIGING TRACÉBESLUIT
BETUWEROUTE 2001
(wachtsporen Zevenaar)

Besluit en toelichting

Deze wijziging van het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) is vastgesteld op 30 augustus 2002 door de Minister van Verkeer en Waterstaat in overeenstemming met de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer.

INHOUD

BESLUIT 1

TOELICHTING 2


1. ACHTERGRONDEN 2



2. DE GEVOLGDE PROCEDURE 3



3. HOGERE WAARDE PADDESTOEL 4 4


4. BEDENKINGEN 5


5. BEROEP 6

WIJZIGING TRACÉBESLUIT
BETUWEROUTE 2001
(wachtsporen Zevenaar)

Besluit

De Ministers van Verkeer en Waterstaat en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer wijzigen het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) in die zin dat zij overeenkomstig artikel 15, lid 2 van de Tracéwet ook een hogere waarde vaststellen voor Paddestoel 4 van 64 dB(A) en tabel 3.8 van het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) dienovereenkomstig aanvullen waardoor deze tabel als volgt komt te luiden:

Adres Nieuwe resp. gewijzigde hogere waarden
Poelwijkerlaan 12a 59 dB(A)
Poelwijkerlaan 14 59 dB(A)
Babberichseweg 31 61 dB(A)
Paddestoel 6 63 dB(A)
Sleeg 6 61 dB(A)
Sleeg 18 61 dB(A)
Sleeg 18a 61 dB(A)
Bemweg 1 62 dB(A)
Paddestoel 5 62 dB(A)
Maatjesweg 12 63 dB(A)
Paddestoel 4 64 dB(A)

TOELICHTING


1 Achtergronden


Op 26 november 1996 is het Tracébesluit Betuweroute vastgesteld door de Minister van Verkeer en Waterstaat in overeenstemming met de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, overeenkomstig het Ontwerp-Tracébesluit Betuweroute (maart 1996).

Op 28 mei 1998 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: de Afdeling) uitspraak gedaan op de ingediende beroepen. Daarbij heeft de Afdeling een aantal onderdelen van het Tracébesluit Betuweroute van 26 november 1996 vernietigd.

Op 19 april 1999 is ter (gedeeltelijke) reparatie van het Tracébesluit Betuweroute, het Tracébesluit Betuweroute 1998-3 (Zevenaar) vastgesteld.
Op 25 juli 2000 heeft de Afdeling uitspraak gedaan op de tegen dit (reparatie)tracébesluit ingediende beroepen. Daarbij heeft de Afdeling het Tracébesluit Betuweroute 1998-3 (Zevenaar) vernietigd, voor zover het betreft de gronden met de aanduiding spoorzone met aslijnen tussen km 106,8 - km 107,8 en km 107,6 - km 108,9 van het tracé, voor zover het betreft de wachtsporen.

Op 17 september 2001 is ter reparatie van het Tracébesluit Betuweroute 1998-3 (Zevenaar), het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) vastgesteld, dat voorziet in het realiseren van een gedeelte van de infrastructuur van de goederenspoorlijn Betuweroute, te weten het gedeelte dat betrekking heeft op de wachtsporen bij Zevenaar, gelegen tussen km 106.8 - km 107,6 en km 107,6 -km 108,9.

In de uitspraak van de Afdeling van 9 januari 2002 is het besluit van Gedeputeerde Staten van Gelderland tot vaststelling van hogere geluidgrenswaarden voor de woningen aan de Babberichseweg 31, Paddestoel 4, 5 en 6 vernietigd.

De Afdeling heeft geoordeeld dat door de vernietiging van het Tracébesluit Betuweroute 1998-3 (Zevenaar) er geen grondslag meer bestaat voor het besluit van Gedeputeerde Staten van 5 december 2000, heeft dit besluit vernietigd en het besluit van Gedeputeerde Staten van 9 september 1999 herroepen in die zin dat de aangevraagde hogere geluidgrenswaarden voor de vier met name genoemde woningen, waaronder Paddestoel 4, alsnog worden geweigerd.

Het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) bevat reeds hogere waarden voor (o.a.) de woningen Babberichseweg 31, Paddestoel 5 en 6, maar niet voor Paddestoel 4. Tengevolge van de uitspraak van de Afdeling van 9 januari 2002 dient voor de woning Paddestoel 4 alsnog een hogere waarde vastgesteld te worden.

Ingevolge de Tracéwet, zoals deze luidt sinds 15 oktober 2000, maakt de beslissing tot het vaststellen van een hogere waarde deel uit van het tracébesluit. Om die reden wordt met het onderhavige besluit het op 17 september 2001 vastgestelde Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) gewijzigd, in zoverre dat ook een hogere waarde voor Paddestoel 4 wordt vastgesteld en tabel 3.8 van het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) dienovereenkomstig wordt aangevuld. Het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) zoals vastgesteld op 17 september 2001 blijft onverminderd van kracht.

Voor de beschrijving van het tracé alsmede voor de verklaring van de gebruikte begrippen en de afkortingen wordt verwezen naar de Toelichting, Algemeen Deel (deel A) van het Tracébesluit Betuweroute, de toelichting B5 (tracédeel Bemmel-Zevenaar), het Tracébesluit Betuweroute 1998-3 (Zevenaar), het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) en het akoestisch onderzoek Tracébesluit Betuweroute 2001 km 106,2 km 109,2 (wachtsporen Zevenaar). Deze documenten liggen om die reden bij de onderhavige wijziging van het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) ter inzage. De woning Paddestoel 4 is weergegeven op de kaart: overzicht deelgebied
1, bijlage D bij het akoestisch onderzoek Tracébesluit Betuweroute 2001 km 106,2 km 109,2 (wachtsporen Zevenaar).


2 DE GEVOLGDE PROCEDURE


Het onderhavige besluit is een wijziging van het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar). Voorafgaand aan de vaststelling van deze wijziging van het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) is naar analogie toepassing gegeven aan artikel 14a van de Tracéwet, welk artikel, voor zover relevant, bepaalt dat alvorens de hogere waarde wordt vastgesteld, de gebruiker van de woning in de gelegenheid wordt gesteld om binnen twee weken - schriftelijk bedenkingen in te brengen bij de Minister van Verkeer en Waterstaat.

Op 27 juni 2002 is het ontwerp-besluit van de wijziging Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) toegestuurd aan de gebruiker van de woning, het bestuur van de provincie Gelderland, het bestuur van de gemeente Zevenaar, de Inspecteur van de Volkshuisvesting Gelderland, de Hoofdingenieur-Directeur Rijkswaterstaat Oost-Nederland, de directeur van de divisie vervoer van de Inspectiedienst Verkeer en Waterstaat, de inspecteur van de Volksgezondheid Regio Noord-Oost en het Waterschap Rijn en IJssel. Van 1 juli tot en met 14 juli 2002 heeft het besluit overeenkomstig artikel 7, lid 1, van de Tracéwet ter inzage gelegen.

De wijziging van het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) is op 30 augustus 2002 vastgesteld. Overeenkomstig artikel
6:18, lid 2, Algemene wet bestuursrecht is bij brief van 27 juni 2002 over de voorgenomen wijziging van het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) mededeling gedaan aan de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, waar de beroepen gericht tegen het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) aanhangig zijn.


3 HOGERE WAARDE PADDESTOEL 4

Ten behoeve van het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) zijn de akoestische aspecten van de wachtsporen, mede naar aanleiding van de uitspraak van de Afdeling van 25 juli 2000, grondig onderzocht. De uitgangspunten die zijn gehanteerd bij de afweging van het aspect geluid in het kader van het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) zijn onveranderd gebleven. De in het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) vervatte afweging met betrekking tot de akoestische aspecten van de wachtsporen is ook nu nog onverminderd van kracht. Er zijn geen nieuwe feiten of omstandigheden die de afweging met betrekking tot dit aspect anders doen uitvallen.

Ten behoeve van het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) is, rekening houdend met de uitspraak van de Afdeling van 25 juli 2000, een nieuw akoestisch onderzoek (AEAT/00/0130068/017) uitgevoerd. In dat akoestisch onderzoek is ook de woning Paddestoel 4 betrokken. Dit akoestisch onderzoek ligt om die reden bij de wijziging van het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) ter inzage.

Paddestoel 4 is gelegen ter hoogte van km 107.6 aan de zuidzijde van het spoor. Aldaar is langs de spoorbaan tussen km 107,53 en km 107,80 voorzien in de plaatsing van een geluidscherm van 4 meter hoog.

In het Tracébesluit Betuweroute was ter plaatse uitgegaan van een scherm van 3 meter hoog. In de uitspraak van 28 mei 1998 heeft de Afdeling met het oog op het terugdringen van de geluidbelasting van de woningen Paddestoel 4 en 6 een scherm van 3 meter hoog niet toereikend geacht om te voldoen aan het beleid geformuleerd in de Toelichting algemeen deel van het Tracébesluit Betuweroute, omdat bij plaatsing van een scherm van 3 meter nog steeds een geluidbelasting resteerde van meer dan 65 dB(A).

Naar aanleiding van de uitspraak van de Afdeling van 28 mei 1998 is in het Tracébesluit Betuweroute 1998-3 (Zevenaar) het scherm tussen km 107,53 en km 107,80 verhoogd van 3 naar 4 meter. Daarmee werd bereikt dat voor geen van de woningen in de invloedsfeer van dat scherm de geluidbelasting meer dan 65 dB(A) bedraagt. Wel diende voor vier woningen (Paddestoel 4, 5, 6 en Babberichseweg 31) een hogere waarde te worden aangevraagd.

Bij uitspraak van 25 juli 2000 heeft de Afdeling dit tracébesluit vernietigd voor zover het betreft de gronden met de aanduiding spoorzone met aslijnen tussen km 106,8 - km 107,8 en km 107,6 - km 108,9 van het tracé, voor zover het betreft de wachtsporen

Om de gevolgen van deze uitspraak te repareren is het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) vastgesteld. In dit Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) is eveneens voorzien in plaatsing van een scherm van 4 meter hoog tussen km 107,53 en km 107,80.

Uit het akoestisch onderzoek dat in het kader van het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) is uitgevoerd, blijkt dat bij de woning Paddestoel 4 bij plaatsing van een 4 meter hoog scherm de geluidbelasting 64 dB(A) bedraagt. Aangezien ter plaatse reeds een scherm van 4 meter is voorzien, wordt een verdere verhoging niet overwogen. De resterende geluidbelasting van 64 dB(A) wordt niet onaanvaardbaar geacht.


4 BEDENKINGEN

Het ontwerp-besluit van de wijziging Tracébesluit Betuweroute 2001 heeft ter inzage gelegen van 1 t/m 14 juli 2002. Tevens hebben in die periode de volgende stukken ter inzage gelegen:
· Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar)
· Akoestisch onderzoek Tracébesluit Betuweroute 2001 km 106,2 km 109,2 (wachtsporen Zevenaar)

· Tracébesluit Betuweroute 1998-3 (Zevenaar)
· Deel A (algemeen deel) van het Tracébesluit Betuweroute van 26 november 1996

· Toelichting B5 (tracédeel Bemmel-Zevenaar) Tijdens de periode van ter inzage legging konden schriftelijk bedenkingen worden ingebracht bij de Minister van Verkeer en Waterstaat.

Een reactie is ontvangen van :

· Waterschap Rijn en IJssel

In deze reactie deelt de directeur afdeling Zuid van het Waterschap Rijn en IJssel mede dat het ontwerp-besluit van de wijziging Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) hem geen reden geeft tot het maken van op- en aanmerkingen.

Voor het overige zijn tegen het ontwerp-besluit van de wijziging Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) geen bedenkingen ingebracht.


5 BEROEP

Tegen de onderhavige wijziging van het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) kan een belanghebbende beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Er is een griffierecht verschuldigd. Het instellen van beroep heeft op zichzelf geen schorsende werking. De indieners van een beroepschrift kunnen de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State in een aparte procedure verzoeken om een voorlopige voorziening. Ingevolge artikel 6:19, lid 1, Algemene wet bestuursrecht worden de beroepen die reeds zijn gericht tegen het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) geacht mede te zijn gericht tegen de onderhavige wijziging van het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar).

COLOFON

Dit besluit is opgesteld onder verantwoordelijkheid van de Ministers van Verkeer en Waterstaat en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Inhoud en productie
Railinfrabeheer B.V., Projectorganisatie Betuweroute

Productie
Railinfrabeheer B.V., Projectorganisatie Betuweroute

Bestelling
De wijziging Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) is te bestellen via het gratis telefoonnummer 0800 - 022 8005

Den Haag, augustus 2002