Wijziging van het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar)
7 Oktober 2002
Aan De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten
Datum 24 september 2002
Onderwerp:
Geachte Voorzitter,
Hierbij bied ik u ter kennisgeving de wijziging van het Tracébesluit
Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) aan. Dit besluit is door mij
en mijn ambtgenoot van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer vastgesteld op 30 augustus 2002.
Aanleiding voor de wijziging Tracébesluit Betuweroute 2001
(wachtsporen Zevenaar) is de uitspraak van de Afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad van State van 9 januari 2002. In
voornoemde uitspraak is het besluit van Gedeputeerde Staten van
Gelderland van 5 december 2000 tot vaststelling van de hogere
geluidgrenswaarden voor vier woningen in Zevenaar vernietigd.
Het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) bevat reeds
de hogere waarden voor (o.a.) drie woningen, maar niet voor Paddestoel
4 te Zevenaar. Ten gevolge van de uitspraak van de Afdeling van 9
januari 2002 dient voor de woning Paddestoel 4 alsnog een hogere
waarde vastgesteld te worden.
Ingevolge de Tracéwet, zoals deze luidt sinds 15 oktober 2000, maakt
de beslissing tot het vaststellen van een hogere waarde deel uit van
het tracébesluit. Om die reden wordt met het onderhavige besluit het
op 17 september 2001 vastgestelde Tracébesluit Betuweroute 2001
(wachtsporen Zevenaar) gewijzigd, in zoverre dat ook een hogere waarde
voor Paddestoel 4 wordt vastgesteld en tabel 3.8 van het Tracébesluit
Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) dienovereenkomstig wordt
aangevuld. Het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar)
zoals vastgesteld op 17 september 2001 blijft onverminderd van kracht.
Het ontwerp-besluit heeft van 1 juli tot en met 14 juli 2002 ter inzage gelegen. Er is tijdens deze periode één reactie binnengekomen. Deze is weergegeven in hoofdstuk 4 van de toelichting op het besluit. Deze reactie heeft niet geleid tot een wijziging van het besluit. Het besluit is derhalve overeenkomstig het ontwerp-besluit vastgesteld.
Ik vertrouw er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Roelf H. de Boer
WIJZIGING TRACÉBESLUIT
BETUWEROUTE 2001
(wachtsporen Zevenaar)
Besluit en toelichting
Deze wijziging van het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen
Zevenaar) is vastgesteld op 30 augustus 2002 door de Minister van
Verkeer en Waterstaat in overeenstemming met de Minister van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer.
INHOUD
BESLUIT 1
TOELICHTING 2
1. ACHTERGRONDEN 2
2. DE GEVOLGDE PROCEDURE 3
3. HOGERE WAARDE PADDESTOEL 4 4
4. BEDENKINGEN 5
5. BEROEP 6
WIJZIGING TRACÉBESLUIT
BETUWEROUTE 2001
(wachtsporen Zevenaar)
Besluit
De Ministers van Verkeer en Waterstaat en Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer wijzigen het Tracébesluit
Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) in die zin dat zij
overeenkomstig artikel 15, lid 2 van de Tracéwet ook een hogere waarde
vaststellen voor Paddestoel 4 van 64 dB(A) en tabel 3.8 van het
Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar)
dienovereenkomstig aanvullen waardoor deze tabel als volgt komt te
luiden:
Adres Nieuwe resp. gewijzigde hogere waarden
Poelwijkerlaan 12a 59 dB(A)
Poelwijkerlaan 14 59 dB(A)
Babberichseweg 31 61 dB(A)
Paddestoel 6 63 dB(A)
Sleeg 6 61 dB(A)
Sleeg 18 61 dB(A)
Sleeg 18a 61 dB(A)
Bemweg 1 62 dB(A)
Paddestoel 5 62 dB(A)
Maatjesweg 12 63 dB(A)
Paddestoel 4 64 dB(A)
TOELICHTING
1 Achtergronden
Op 26 november 1996 is het Tracébesluit Betuweroute vastgesteld door
de Minister van Verkeer en Waterstaat in overeenstemming met de
Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
overeenkomstig het Ontwerp-Tracébesluit Betuweroute (maart 1996).
Op 28 mei 1998 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: de Afdeling) uitspraak gedaan op de ingediende beroepen. Daarbij heeft de Afdeling een aantal onderdelen van het Tracébesluit Betuweroute van 26 november 1996 vernietigd.
Op 19 april 1999 is ter (gedeeltelijke) reparatie van het Tracébesluit
Betuweroute, het Tracébesluit Betuweroute 1998-3 (Zevenaar)
vastgesteld.
Op 25 juli 2000 heeft de Afdeling uitspraak gedaan op de tegen dit
(reparatie)tracébesluit ingediende beroepen. Daarbij heeft de Afdeling
het Tracébesluit Betuweroute 1998-3 (Zevenaar) vernietigd, voor zover
het betreft de gronden met de aanduiding spoorzone met aslijnen tussen
km 106,8 - km 107,8 en km 107,6 - km 108,9 van het tracé, voor zover
het betreft de wachtsporen.
Op 17 september 2001 is ter reparatie van het Tracébesluit Betuweroute
1998-3 (Zevenaar), het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen
Zevenaar) vastgesteld, dat voorziet in het realiseren van een gedeelte
van de infrastructuur van de goederenspoorlijn Betuweroute, te weten
het gedeelte dat betrekking heeft op de wachtsporen bij Zevenaar,
gelegen tussen km 106.8 - km 107,6 en km 107,6 -km 108,9.
In de uitspraak van de Afdeling van 9 januari 2002 is het besluit van
Gedeputeerde Staten van Gelderland tot vaststelling van hogere
geluidgrenswaarden voor de woningen aan de Babberichseweg 31,
Paddestoel 4, 5 en 6 vernietigd.
De Afdeling heeft geoordeeld dat door de vernietiging van het
Tracébesluit Betuweroute 1998-3 (Zevenaar) er geen grondslag meer
bestaat voor het besluit van Gedeputeerde Staten van 5 december 2000,
heeft dit besluit vernietigd en het besluit van Gedeputeerde Staten
van 9 september 1999 herroepen in die zin dat de aangevraagde hogere
geluidgrenswaarden voor de vier met name genoemde woningen, waaronder
Paddestoel 4, alsnog worden geweigerd.
Het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) bevat reeds
hogere waarden voor (o.a.) de woningen Babberichseweg 31, Paddestoel 5
en 6, maar niet voor Paddestoel 4. Tengevolge van de uitspraak van de
Afdeling van 9 januari 2002 dient voor de woning Paddestoel 4 alsnog
een hogere waarde vastgesteld te worden.
Ingevolge de Tracéwet, zoals deze luidt sinds 15 oktober 2000, maakt
de beslissing tot het vaststellen van een hogere waarde deel uit van
het tracébesluit. Om die reden wordt met het onderhavige besluit het
op 17 september 2001 vastgestelde Tracébesluit Betuweroute 2001
(wachtsporen Zevenaar) gewijzigd, in zoverre dat ook een hogere waarde
voor Paddestoel 4 wordt vastgesteld en tabel 3.8 van het Tracébesluit
Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) dienovereenkomstig wordt
aangevuld. Het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar)
zoals vastgesteld op 17 september 2001 blijft onverminderd van kracht.
Voor de beschrijving van het tracé alsmede voor de verklaring van de
gebruikte begrippen en de afkortingen wordt verwezen naar de
Toelichting, Algemeen Deel (deel A) van het Tracébesluit Betuweroute,
de toelichting B5 (tracédeel Bemmel-Zevenaar), het Tracébesluit
Betuweroute 1998-3 (Zevenaar), het Tracébesluit Betuweroute 2001
(wachtsporen Zevenaar) en het akoestisch onderzoek Tracébesluit
Betuweroute 2001 km 106,2 km 109,2 (wachtsporen Zevenaar). Deze
documenten liggen om die reden bij de onderhavige wijziging van het
Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) ter inzage. De
woning Paddestoel 4 is weergegeven op de kaart: overzicht deelgebied
1, bijlage D bij het akoestisch onderzoek Tracébesluit Betuweroute
2001 km 106,2 km 109,2 (wachtsporen Zevenaar).
2 DE GEVOLGDE PROCEDURE
Het onderhavige besluit is een wijziging van het Tracébesluit
Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar). Voorafgaand aan de
vaststelling van deze wijziging van het Tracébesluit Betuweroute 2001
(wachtsporen Zevenaar) is naar analogie toepassing gegeven aan artikel
14a van de Tracéwet, welk artikel, voor zover relevant, bepaalt dat
alvorens de hogere waarde wordt vastgesteld, de gebruiker van de
woning in de gelegenheid wordt gesteld om binnen twee weken -
schriftelijk bedenkingen in te brengen bij de Minister van Verkeer en
Waterstaat.
Op 27 juni 2002 is het ontwerp-besluit van de wijziging Tracébesluit
Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) toegestuurd aan de gebruiker
van de woning, het bestuur van de provincie Gelderland, het bestuur
van de gemeente Zevenaar, de Inspecteur van de Volkshuisvesting
Gelderland, de Hoofdingenieur-Directeur Rijkswaterstaat
Oost-Nederland, de directeur van de divisie vervoer van de
Inspectiedienst Verkeer en Waterstaat, de inspecteur van de
Volksgezondheid Regio Noord-Oost en het Waterschap Rijn en IJssel.
Van 1 juli tot en met 14 juli 2002 heeft het besluit overeenkomstig
artikel 7, lid 1, van de Tracéwet ter inzage gelegen.
De wijziging van het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen
Zevenaar) is op 30 augustus 2002 vastgesteld. Overeenkomstig artikel
6:18, lid 2, Algemene wet bestuursrecht is bij brief van 27 juni 2002
over de voorgenomen wijziging van het Tracébesluit Betuweroute 2001
(wachtsporen Zevenaar) mededeling gedaan aan de Afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad van State, waar de beroepen gericht
tegen het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar)
aanhangig zijn.
3 HOGERE WAARDE PADDESTOEL 4
Ten behoeve van het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen
Zevenaar) zijn de akoestische aspecten van de wachtsporen, mede naar
aanleiding van de uitspraak van de Afdeling van 25 juli 2000, grondig
onderzocht. De uitgangspunten die zijn gehanteerd bij de afweging van
het aspect geluid in het kader van het Tracébesluit Betuweroute 2001
(wachtsporen Zevenaar) zijn onveranderd gebleven. De in het
Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) vervatte afweging
met betrekking tot de akoestische aspecten van de wachtsporen is ook
nu nog onverminderd van kracht. Er zijn geen nieuwe feiten of
omstandigheden die de afweging met betrekking tot dit aspect anders
doen uitvallen.
Ten behoeve van het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen
Zevenaar) is, rekening houdend met de uitspraak van de Afdeling van 25
juli 2000, een nieuw akoestisch onderzoek (AEAT/00/0130068/017)
uitgevoerd. In dat akoestisch onderzoek is ook de woning Paddestoel 4
betrokken. Dit akoestisch onderzoek ligt om die reden bij de wijziging
van het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) ter
inzage.
Paddestoel 4 is gelegen ter hoogte van km 107.6 aan de zuidzijde van
het spoor. Aldaar is langs de spoorbaan tussen km 107,53 en km 107,80
voorzien in de plaatsing van een geluidscherm van 4 meter hoog.
In het Tracébesluit Betuweroute was ter plaatse uitgegaan van een
scherm van 3 meter hoog. In de uitspraak van 28 mei 1998 heeft de
Afdeling met het oog op het terugdringen van de geluidbelasting van de
woningen Paddestoel 4 en 6 een scherm van 3 meter hoog niet toereikend
geacht om te voldoen aan het beleid geformuleerd in de Toelichting
algemeen deel van het Tracébesluit Betuweroute, omdat bij plaatsing
van een scherm van 3 meter nog steeds een geluidbelasting resteerde
van meer dan 65 dB(A).
Naar aanleiding van de uitspraak van de Afdeling van 28 mei 1998 is in
het Tracébesluit Betuweroute 1998-3 (Zevenaar) het scherm tussen km
107,53 en km 107,80 verhoogd van 3 naar 4 meter. Daarmee werd bereikt
dat voor geen van de woningen in de invloedsfeer van dat scherm de
geluidbelasting meer dan 65 dB(A) bedraagt. Wel diende voor vier
woningen (Paddestoel 4, 5, 6 en Babberichseweg 31) een hogere waarde
te worden aangevraagd.
Bij uitspraak van 25 juli 2000 heeft de Afdeling dit tracébesluit
vernietigd voor zover het betreft de gronden met de aanduiding
spoorzone met aslijnen tussen km 106,8 - km 107,8 en km 107,6 - km
108,9 van het tracé, voor zover het betreft de wachtsporen
Om de gevolgen van deze uitspraak te repareren is het Tracébesluit
Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) vastgesteld. In dit
Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) is eveneens
voorzien in plaatsing van een scherm van 4 meter hoog tussen km 107,53
en km 107,80.
Uit het akoestisch onderzoek dat in het kader van het Tracébesluit
Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) is uitgevoerd, blijkt dat bij
de woning Paddestoel 4 bij plaatsing van een 4 meter hoog scherm de
geluidbelasting 64 dB(A) bedraagt. Aangezien ter plaatse reeds een
scherm van 4 meter is voorzien, wordt een verdere verhoging niet
overwogen. De resterende geluidbelasting van 64 dB(A) wordt niet
onaanvaardbaar geacht.
4 BEDENKINGEN
Het ontwerp-besluit van de wijziging Tracébesluit Betuweroute 2001
heeft ter inzage gelegen van 1 t/m 14 juli 2002. Tevens hebben in die
periode de volgende stukken ter inzage gelegen:
· Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar)
· Akoestisch onderzoek Tracébesluit Betuweroute 2001 km 106,2 km 109,2
(wachtsporen Zevenaar)
· Tracébesluit Betuweroute 1998-3 (Zevenaar)
· Deel A (algemeen deel) van het Tracébesluit Betuweroute van 26
november 1996
· Toelichting B5 (tracédeel Bemmel-Zevenaar)
Tijdens de periode van ter inzage legging konden schriftelijk
bedenkingen worden ingebracht bij de Minister van Verkeer en
Waterstaat.
Een reactie is ontvangen van :
· Waterschap Rijn en IJssel
In deze reactie deelt de directeur afdeling Zuid van het Waterschap
Rijn en IJssel mede dat het ontwerp-besluit van de wijziging
Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) hem geen reden
geeft tot het maken van op- en aanmerkingen.
Voor het overige zijn tegen het ontwerp-besluit van de wijziging
Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) geen bedenkingen
ingebracht.
5 BEROEP
Tegen de onderhavige wijziging van het Tracébesluit Betuweroute 2001
(wachtsporen Zevenaar) kan een belanghebbende beroep instellen bij de
Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Er is een
griffierecht verschuldigd. Het instellen van beroep heeft op zichzelf
geen schorsende werking. De indieners van een beroepschrift kunnen de
Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State
in een aparte procedure verzoeken om een voorlopige voorziening.
Ingevolge artikel 6:19, lid 1, Algemene wet bestuursrecht worden de
beroepen die reeds zijn gericht tegen het Tracébesluit Betuweroute
2001 (wachtsporen Zevenaar) geacht mede te zijn gericht tegen de
onderhavige wijziging van het Tracébesluit Betuweroute 2001
(wachtsporen Zevenaar).
COLOFON
Dit besluit is opgesteld onder verantwoordelijkheid van de Ministers
van Verkeer en Waterstaat en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer
Inhoud en productie
Railinfrabeheer B.V., Projectorganisatie Betuweroute
Productie
Railinfrabeheer B.V., Projectorganisatie Betuweroute
Bestelling
De wijziging Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) is
te bestellen via het gratis telefoonnummer 0800 - 022 8005
Den Haag, augustus 2002