Schadeontwikkeling
7 oktober 2002 | 13.30 uur
mw. S.M.J.G. Erkens | civiel ingenieur.
promotoren | Prof.dr.ir. A.A.A. Molenaar en prof.dr.ir. J. Blaauwendraad
(beiden fac CiTG)
Het gedrag van asfalt (ACRe) - bepalen, modelleren en voorspellen.
In het Asphalt Concrete Response (ACRe) project is een model ontwikkeld om
het gedrag van asfalt te beschrijven. Dit model is een belangrijke stap
voorwaarts in het begrijpen van de schadeontwikkeling in wegconstructies.
Nederlandse snelwegen bezwijken aan de bovenkant, terwijl de ontwerpmethoden
uitgaan van schade die aan de onderkant van het asfalt begint. Het is dus
niet mogelijk om te ontwerpen tegen oppervlakteschade. Toch wordt er
gestreeft naar het een maximaal onderhoudsinterval aangezien
wegwerkzaamheden kostbaar zijn. Tegelijkertijd moet de kwaliteit van het
wegdek zodanig blijven dat voldaan kan worden aan de eisen met betrekking
tot veiligheid, comfort en het milieu.
Het ACRe model is een wiskundig model dat de krachten en vervormingen in
asfalt aan elkaar relateerd. Om die relaties te bepalen is in het onderzoek
een drietal laboatoriumopstellingen ontwikkeld waarmee het gedrag van asfalt
onder verschillende belastingen en bij een range van temperaturen en
belastingsnelheden onderzocht kan worden. Met het model kan de
schadeontwikkeling in asfaltconstructies onder belasting onderzocht worden.
Bij het analyseren van wegconstructies wordt er, net als in de praktijk, een
verschil gevonden in de vorm en lokatie van schade bij dunne wegen, waarbij
schade aan de onderkant begint, en dikke (Rijkswegen), waar schade hoger in
de constructie ontstaat.
Voor verder lezen:
* Thickness design asphalt pavements for highways and streets, 1999
* Structural design of pavements. Pt. III Design of flexible pavements
by A.A.A. Molenaar, 1998
* Asphalts in road construction ed. by Robert N. Hunter, 2000
* Asphalt mixtures; stiffness characterization, variables, and
performance, 1998
* Testing, modelling and numerical analysis of the mechanical
behaviour of bituminous concrete by P.G. Bonnier, 1993
Technische Universiteit Delft