Rijksuniversiteit Groningen

Stress kan leerprestaties zowel verbeteren als verminderen

De werking van de hersenen berust op communicatie tussen de hersencellen, de neuronen, via zogenaamde neurotransmitters. Neuronen en de verbindingen daartussen (de synapsen) zijn geen onveranderlijke structuren: ze vertonen plasticiteit. Deze veranderingen in de synapsen tussen neuronen worden vaak beschouwd als processen die essentieel zijn voor leren, geheugen en aanpassing. Ingrid Nijholt probeerde meer inzicht te krijgen in de moleculaire mechanismen die ten grondslag liggen aan veranderingen in synaptische plasticiteit en hun rol bij leren en geheugenprocessen. Als eerste vroeg zij zich af of er regionale verschillen zijn in de modulatie van de zogenaamde N-methyl-D-aspartaat (NMDA) receptor door twee van de voornaamste proteïne kinases. Deze receptor is een receptor van glutamaat, één van de belangrijkste exciterende neurotransmitters in de hersenen. Er blijken inderdaad sterke regionale verschillen, waarbij de hersengebied-specifieke verdeling van regulerende proteïnen, de zogenaamde 'third messengers', een belangrijke rol speelt. Nijholt keek ook naar de relatie tussen veranderingen in leren en geheugen veroorzaakt door de stress- en 'corticotropin-releasing factor (CRF)' en veranderingen in synaptische plasticiteit in de hippocampus, een voor leren en geheugen belangrijk hersengebied. Acute stress blijkt het leervermogen zowel te kunnen verminderen als verbeteren, afhankelijk van het tijdsinterval tussen de stress en het aanleren van de taak. Nijholt ontdekte dat veranderingen in synaptische plasticiteit niet per definitie correleren met het leervermogen. Dus veranderingen in neuronale activiteit alleen laten geen algemene voorspellingen toe over stress- of CRF-geïnduceerde veranderingen in leren en geheugen. /FC

Ingrid Nijholt (Drachten, 1973) studeerde biologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek verrichtte zij bij de afdeling Moleculaire Neuro-endocrinologie van het Max Planck Instituut voor Experimentele Geneeskunde in Göttingen, Duitsland en werd gefinancierd door het Max Planck Gesellschaft. Het onderzoek werd medebegeleid door professor Bohus en professor Koolhaas van de afdeling Dierfysiologie van de RUG en was opgenomen in de BCN onderzoeksschool. Het tweede deel van haar onderzoek is deel van een groter project dat de celbiologische mechanismen van leren en geheugen en de modulatie daarvan door stress en de neuropeptide 'corticotropin-releasing factor' onderzoekt.

Datum en tijd

maandag 7 oktober 2002, 16.00 uur

Promovendus

mw. I.M. Nijholt, Duitsland, tel. 00 49 551 3899 258, fax 00 49 551 3899 359, e-mail: nijholt@mail.em.mpg.de (werk)

Proefschrift

Molecular mechanisms of synaptic plasticity: implications for immediate early gene expression and learning

Handelsuitgave

Cuvillier Verlag, Göttingen, Duitsland. ISBN 3-89873-493-5. Prijs 28,-

Promotores

prof.dr. J. Koolhaas, prof.dr. J. Spiess

Faculteit

wiskunde en natuurwetenschappen

Plaats

Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie