AAN: De auto(sport)pers
TOM CORONEL TOCH IN DE PUNTEN TIJDENS ETCC RACE OP DONINGTON
Het ruim 4 kilometer lange circuit van Donington in Engeland vormde het strijdtoneel van ronde 17 en 18 van het LG-ETCC kampioenschap 2002. Voor het Leidse Carly Motors Team Isert reden dit keer Tom Coronel en Duncan Huisman met de BMW's. Coronel eindigde zijn beide optredens aanvankelijk met een zevende plaats, maar zag zijn tweede optreden later alsnog bekroond met een vijfde positie. Gastrijder Huisman pakte in de eerste race een zesde plaats, stond daarmee op pole-position voor de tweede race, die hij met een tweede plaats afsloot. De Italiaan Giovanardi werd, met nog één raceweekend in Portugal te gaan, op Donington reeds tot ETCC-kampioen uitgeroepen.
Voor Tom Coronel verliepen de trainingen geheel volgens plan. "Zowel tijdens de eerste als tweede vrije training zat ik er prima bij. Bij de start van de tijdtraining gaf de wedstrijdleiding nogmaals aan, dat bij het afsnijden van de chicane gelijk de snelste tijd zou vervallen. Dat gebeurde ook, maar meerdere rijders sneden vaker die chicane af en dat verklaarde hun goede startplaats. Ik stond uiteindelijk zevende en Duncan negende. In overleg met het team veranderden we vervolgens nog wat aan de auto. Naar later bleek zijn we daar niet helemaal de goede kant mee op gegaan. Tijdens de warming up vloog ik al een keer naast de baan", aldus Tom Coronel.
Het probleem kwam voort uit de remmen en speelde Coronel ook tijdens de eerste race duidelijk parten. Bij de start pakte hij weliswaar gelijk een plaats en lag daarmee zesde, maar die plaats kon hij niet behouden. Coronel daarover: "Ik moest bijna voor iedere bocht zeker twintig meter eerder remmem, om de auto nog goed de bocht om te krijgen. Duncan (Huisman-red.) zat halverwege de race al achter mij. Ik heb hem natuurlijk laten gaan, omdat ik het gevecht toch niet aan kon." Daarmee viel Coronels plan om via die zesde plaats op de pole position voor de tweede race uit te komen, ook in duigen. Die eer ging ditmaal naar Huisman. Binnen de reglementen van ETCC is immers bepaald dat de nummer 6 uit de eerste race als eerste mag bij de tweede race mag starten, terwijl de winnaar vanaf de zesde startpositie dient te vertrekken.
Ook in de tweede race bleef Coronel problemen met de remmen houden. "Het pedaal was wel hard, maar de vertraging ontbrak. Ook nu wist ik in de eerste twee ronden plaatsen te winnen, maar moest die later weer teruggeven. Aankomen en nog wat kampioenschapspunten pakken was het doel. Mijn zevende plaats bracht die niet, maar na afloop van de race werd bekend, dat zowel Tarquini als Giovanardi een tijdstraf kregen opgelegd. Daarmee klom ik naar de vijfde plaats en viel alsnog in de punten. Het positieve is zeker dat we er nu qua snelheid en techniek helemaal bij zitten. Dat heeft Duncan met zijn tweede plaats in deze race wel bewezen. Ik ga er van uit dat ik tijdens het slotweekend op Estoril in Portugal weer in de punten kan rijden", besluit Tom Coronel zijn verhaal.
Tom Coronel wordt in het FIA Europees Toerwagen Kampioenschap ondersteund door: Apex, Seiko, Bertelli en McGregor.
Donington 6 oktober 2002 .