Ingezonden persbericht
Aan de redactie
Vooraankondiging Against Time / Tegen de tijd
Armando Museum Amersfoort
6 oktober 2002 - 16 maart 2003
Vanaf zondag 6 oktober is in het Armando Museum de tentoonstelling Against Time / Tegen de tijd te zien; schilderijen, foto's, sculptuur en film. Voor deze tentoonstelling nodigde het Armando Museum in samenwerking met de Canadese kunsthistorica Petra Halkes zes Canadese kunstenaars uit. Het werk van de Canadese kunstenaars; Isaac Applebaum, Susan Feindel, Adrian Göllner, Mary Riter Hamilton (-1954), Marie Jeanne Musiol en Steve Topping, handelt op vergelijkbare wijze over het thema van de erosie van materie en herinnering door de tijd. Naast de expositie vinden er een filmprogramma in Theater de Lieve Vrouw, een filosofisch symposium in de Internationale School voor Wijsbegeerte, lezingen en educatieve activiteiten plaats. Tevens verschijnt er een kleine catalogus. De vijf nog levende Canadese kunstenaars komen in oktober naar Nederland voor ontmoetingen met het publiek en de pers, het geven van lezingen in het museum en bij het filmprogramma.
Het Armando Museum onderzoekt de vele herinneringsaspecten die het werk van Armando raakt. Gebaseerd op werkelijke, fysieke sporen van unieke gebeurtenissen tijdens de oorlog is het werk hoogst specifiek. De indicerende strategieën die hij gebruikt, staan echter centraal in het werk van veel eigentijdse kunstenaars. Hierdoor kan zijn werk model staan en een relatie aangaan met werken van andere kunstenaars, zonder daarbij door vergelijkingen en metaforen het specifieke van historische gebeurtenissen te verliezen.
In de tentoonstelling Against Time / Tegen de tijd waarin Armando exposeert met zes Canadese kunstenaars kunnen de te voorschijn komende relaties qua vorm en gedachte leiden tot nieuwe inzichten in het werk van Armando en de problemen die centraal staan in zijn oeuvre, zoals de erosie van stoffen en herinnering, het verlangen naar afsluiting, de constructieve aard van het verhalende, het wankele van historische waarheden en het doorwerken van een trauma in de kunst.
Bij dit alles speelt de tijd een rol en het is de complexe wijze waarop de tijd het geheugen dwarsboomt, die de werken in deze tentoonstelling aan de orde stellen. De werken zijn gekozen op grond van hun artistieke waarde en om de manier waarop zij de noodzaak en de problematiek van een ongeïdealiseerd geheugen centraal stellen.
Armando
Van Armando is voor het eerst sinds 1999 weer een groot deel van de schilderijen uit de vaste collectie van het Armando Museum te zien. Uit de Informele periode Espace Criminel, uit de Nul-periode Zwarte bouten op zwart en Zwart prikkeldraad op zwart, uit de jaren '70 De vijand tegemoet, uit de jaren '80 Waldrand en Gefechtsfeld, uit de jaren '90 Der Zaun, Melancholie (diptiek), Baumgruppe. Verder Baum, sculptuur en de film Der Feldzug.
Mary Ritter Hamilton
Acht schilderijen, waaronder Trenches on the Somme en First boat to arrive at Arras after the Armistice, The Sadness of the Somme, van de door de eerste Wereldoorlog verscheurde regionen van Noord-Frankrijk en Vlaanderen. Zij woonde en schilderde van 1919 tot 1922 in het verwoeste landschap in een gedreven poging in haar schilderijen iets weer te geven van wat de Canadese mannen enkele maanden geleden hadden moeten doormaken.
Marie Jeanne Musiol
In the Shadow of the Forest (Auschwitz-Birkenau), foto's, 1998. Foto's van de bomen in de bossen rond Auschwitz. Ze richt zich daarbij op de wortels en onderste delen van de stam. De close-ups van stammen laten zien hoe de wortels de aarde in beroering brengen, hen omhoog duwen en sporen van as en beenderen onthullen.
Isaac Applebaum
Manitoba-Flood, fotodiptieken, 1997. Foto's van een enorme overstroming in Winnipeg. Applebaum was aanwezig om de gebeurtenis vast te leggen. Enkele maanden later keert hij terug naar de plek en fotografeert het landschap opnieuw.
Adrian Göllner
World War II Decorations, wasverfschilderijen (3 uit de serie van 5) gemonteerd op tafelbladen met houtmotief. Göllner verandert de onderscheidingen die de jassen van veteranen uit de Tweede Wereldoorlog sierden in geometrische patronen in rijen boven elkaar, waarbij het abstraherende proces van de tijd tot een kunstmatig uiterste wordt gedreven.
Steve Topping
Reading Canada Backwards, film, 1995. Deze korte film van 12 minuten legt een treinreis vast van Vancouver naar Halifax. Met slechts drie beelden per mijl raast de trein door het uitgestrekte Canadese landschap op weg naar de haven van Halifax waar de Canadese soldaten de boot namen naar de oorlogen in Europa.
Susan Feindel
Field: Circuit, triptiek. 1993 en Field: Roses, triptiek, schilderijen. De schilderijen van Feindel tonen aan dat zowel natuur als cultuur snakken naar eenheid. Omdat zij zich met elkaar voeden, zal elke nieuwe eenheid die er door wordt geschapen, een door en door hybride eenheid zijn.
Filmprogramma Theater De Lieve Vrouw
Van zondag 6 oktober tot en met dinsdag 8 oktober wordt er in het Theater De Lieve Vrouw een filmprogramma vertoond met films van Canadese filmmakers. Een aantal filmmakers vertoont in hun manier van werken en thematiek een duidelijke verwantschap met de thema's van de tentoonstelling. De films worden ingeleid door de Canadese kunstenaars.
Voorlopig programma
Zondagavond 6 oktober Reading Canada Backwards, film van Steve Topping, ingeleid door Steve Topping zelf en Der Feldzug, film van Armando
Maandag 7 oktober 19.30 uur
Atanarjuat, The fast Runner - Zacharias Kunuk (2001), ingeleid door Susan Feindel
Dinsdag 8 oktober 19.30 uur
The Sweet Hereafter - Atom Egoyan (1997), ingeleid door Adrian Göllner
November (onder voorbehoud)
Picture of Light - Peter Mettler (1994) en/of Calendar - Atom Egoyan (1993), ingeleid door Katja Rodenburg (ISVW)
Lezingenprogramma Armando Museum
Adrian Göllner, dialezing over zijn werk
Marie Jeanne Musiol, dialezing over haar werk
Susan Feindel over haar expeditie naar de Noordpool
Petra Halkes over de expositie Against Time/ Tegen de tijd en de Canadese kunstenaars
Sarah Mckinnon, biografe van Mary Riter Hamilton over Mary Riter Hamilton
Symposium Tegen de tijd Internationale School voor Wijsbegeerte
De filosofie van de herinnering en het vergeten
In dit ééndaagse symposium staan twee vermogens van de mens centraal die voor zijn denken én overleven van onschatbare waarde zijn: het vermogen zich te herinneren en het vermogen om dingen te vergeten.
Datum: nog niet bekend