Ingezonden persbericht


26764.gif

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

6-10-2002; Betreft wedstrijdverslag Pacific Grand Prix, circuit Motegi

STERKE SLOTFASE AOKI (13E) GOED VOOR 3 WK-PUNTEN

JAKUB SMRZ NA UITSTAPJE IN ACHTERHOEDE (24e) MAAR SCOORT VEEL ERVARING

Voor DeGraaf Grand Prix-coureur Haruchika Aoki had Honda s HRC race-afdeling dit weekeinde tijdens de Pacific Grand Prix heel wat nieuw materiaal aangeleverd. Een absolute verbetering, maar we hebben meer tijd nodig om alles er uit te kunnen halen , concludeert Aoki na zijn 13e plaats op het Japanse circuit van Motegi. HRC-testrijder Takahashi pakte na uitvoerige tests op diverse circuits in Japan op de veredelde productie-Honda voor 2003 een fraaie 3e plaats op een soortgelijke machine als Aoki, en gaf daarmee aan dat met voldoende testmogelijkheden de nieuwe productie Honda goed is voor podiumplaatsen. Ik heb er ook alle vertrouwen in dat we volgende week (13 okt) tijdens de GP op Sepang in Maleisië weer een heel stuk verder komen met dit verbeterde materiaal, maar ik had graag voor eigen publiek al in de Top 10 willen finishen , meldt Aoki. Zijn teammaat Jakub Smrz kenden een hele goede start, klom fiks wat plaatsen op, maar moest deze in de 6e ronde inleveren toen hij zich aan het einde van het rechtse stuk verremde en even door de grindbak moest. Daarna was er qua plaats geen eer meer te behalen en reed ik een eenzame race. Ik heb me geconcentreerd op constante rondetijden en dat ging prima. Zo heb ik ondanks het uitstapje weer heel wat ervaring op kunnen doen in mijn 2e GP op de kwartliter Honda , aldus Smrz.

Met vele Japanse ogen op hem gericht was er voor Haru Aoki toch wel wat druk merkbaar in zijn 2e thuis Grand Prix. Maar dat heeft iedereen als hij voor eigen publiek rijdt. Ik heb te veel willen forceren tijdens de trainingen en kwam er niet goed uit wat de afstelling van het frame aan ging. Da s balen, maar vanaf mijn 203 startplaats maakte ik weer een bliksemstart en toefde direct op de 12e plaats. Die was zeker in het begin met een volle tank moeilijk te houden. Mijn machine wilde met dat vele gewicht steeds naar buiten uitwaaieren in de bochten, maar dat werd tegen het einde van de race naarmate de tank leger werd steeds beter. Mijn slotfase was dan ook goed, en dat sterkt me. Als we de problemen met de voorkant van de machine opgelost krijgen zit er veel en veel meer in , meldde Aoki, die al uitkijkt naar de Sepang-race volgende week. Deze baan hier ten zuiden van Tokio ligt me niet zo goed. Het is remmen en optrekken, veel krappe bochten en dat is in Maleisië anders. Beter voor mij, dus ook dat biedt perspectief, net als het circuit van Phillip Island op 20 oktober , blikt Aoki hoopvol vooruit.

Bij de start maakte Jakub Smrz meteen al 4 plaatsen goed. Dat ging top. Ik lag 24e en zat in het wiel bij mannen als Heidolf, Checa en Marchand. Die kon ik prima bijhouden en ik kon ze er zo nu en dan zelfs met laat remmen en hard sturen voorbij komen. Maar in de 5e ronde wilde ik iets te veel. Aan het einde van het lange rechte stuk kwam ik op topsnelheid aan en kneep vol in de ankers. Maar ik was eigenlijk iets te laat, nam het zekere voor het onzekere om niet op te hoge snelheid alsnog de bocht in te sturen met de kans om onderuit te schuiven, maar daarmee schoot ik wel rechtdoor de grindbak in. Niet ver, maar toch. Daarmee was ik de aansluiting kwijt en werd het een eenzame race als rode lantaarndrager . Vanaf dat moment heb ik me nog meer geconcentreerd , want dat moet wel als je alleen rijdt en geen mikpunt voor je hebt. Dat ging goed. Ik kon constante tijden blijven rijden en ze waren snel. Soms zelfs sneller dan de mannen voor me, maar die waren te ver weggelopen om ze nog te kunnen bedreigen. Ik heb de race uitgereden en weer een hele dosis ervaring opgedaan. Die moeten me in de nog 3 komende GP s brengen naar een plaats richting de top 15 , meldt Smrz.

600e 250cc Grand Prix wordt overwinning voor Elias

De 600e Grand Prix in de 250cc klasse werd een uiterst zwaarbevochten overwinning voor de 19-jarige Spanjaard Toni Elias, die in de laatste ronde tot drie keer aan toe de ervaren WK-leider Marco Melandri van de eerste plaats wist te verdringen. Het was Elias eerste 250cc GP-winst, na eerder dit seizoen tijdens de Gauloises Dutch TT voor het eerst op het 250cc podium te hebben gestaan. De Japanse wildcard-rijder Yuki Takahashi is met zijn fraaie 3e plaats -op de veredelde productie Honda voor seizoen 2003- met zijn 18 jaar de derde jongste rijder die ooit in de 250cc klasse op het podium kwam te staan, nadat eerder Marco Melandri en Mike Hailwood dat gedaan hadden.

In de 125cc klasse deed WK-leider Arnaud Vincent zeker géén goede zaken. Hij scoorde met een 15e plaats slechts 1 WK-punt en zag regerend wereldkampioen Manuel Poggiali (RSM) en de pas 17-jarige Spanjaard Daniël Pedrosa met hun 2e en 1e plaats fiks inlopen. Zij brachten hun achterstand met nog 3 GP s te gaan tot respectievelijk 8 en 24 punten op de Franse lijstaanvoerder.

600e Italiaanse GP-zege blijft uit

Nadat Valentino Rossi 2 weken geleden in Rio al zijn 50e en de 600e GP-overwinning voor Italië in de wacht had kunnen slepen, blijven die mijlpalen voor de Tifosi ook in Motegi nog even buiten bereik. Melandri liet de Parmezaanse kaas van zijn brood voor de 600e Italiaanse GP-overwinning door Toni Elias, terwijl Rossi zijn meerdere moest erkennen in de Braziliaan Alexandre Barros, die debuterend op de Honda RC211V 4-takt meteen de MotoGP-winst pakte op het Stop & Go circuit van Motegi.

Uitslag 250cc race + WK-stand na 13 van de 16 GP s:


1. Toni Elias, E, Aprilia 43.52,991 = 150,977 km/uur gem.; 2. Marco Melandri. I, Aprilia op 0,175; 3. Yuki Takahashi, J, Honda op 4,431; 4. Fonsi Nieto, J, Aprilia op 8,200; 5. Emilio Alzamora, E, Honda op 8,812; 6. Roberto Rolfo, I, Honda op 9,826; 7. Franco Battaini, I, Aprilia op 11,828; 8. Sebastian Porto, Arg, Yamaha op 12,726; 9. Roberto Locatelli, I, Aprilia op 26,167; 10. Alex Debon, E, Aprilia op 32,236; 11. Hiroshi Aoyama, J, Honda op 32,378; 12. Katsuyuki Nakasuga, J, Yamaha op 39,383; 13. Haruchika Aoki, J, DeGraaf Honda op 39,647; 14. Ryuji Yokoe, J, Yamaha op 41,386; 15. Jaroslav Hules, CZ, Yamaha op 46,952; 24. Jakob Smrz, CZ, DeGraaf Honda op 1.49,925.

Tussenstand 250cc wereldkampioenschap:


1. Melandri, 248; 2. F. Nieto, 196; 3. Rolfo, 170; 4. Porto, 143; 5. Elias, 141; 6. Battaini, 113; 7. Locatelii, 105; 8. Alzamora, 93; 9. DePuniet, 86; 10. Matsudo, 73; 11. Debon, 58; 12. Stoner, 54; 13. Haru Aoki, 45; 36. Jakub Smrz, 1.

Uitslag MotoGP-race (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) + WK-stand na 13 van de 16 GP s:


1. Alexandre Barros, Bra, Honda (4-takt debuut) 44.18,913 = 156,006 km/uur gem.; 2. Valentino Rossi, I, Honda op 1,641; 3. Loris Capirossi, I, Honda op 7,672; 4. Tohru Ukawa, J, Honda op 18,120; 5. Carlos Checa, E, Yamaha op 25,036; 6. Kenny Roberts, USA, Suzuki op 29,201; 7. Olivier Jacque, F, Yamaha op 32,902; 8. Norick Abe, J, Yamaha op 33,287; 9. Nobuatsu Aoki, J, Proton op 35,949; 10. Jeremy McWilliams, GB, Proton op 37,355; 11. Regis Laconi, I, Aprilia op 49,039; 12. Wataru Yoshikawa, J, Yamaha op 49,181; 13. Jurgen vd Goorbergh, NL, Honda op 49,589; 14. Hopkins; 15. Harada; 16. Nakano; 17. McCoy; Biaggi en Katoh zijn uitgevallen met pech.

Tussenstand MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) wereldkampioenschap:


1. Rossi, 290; 2. Ukawa, 169; 3. Biaggi, 164; 4. Barros, 143; 5. Checa, 127; 6. Abe, 117; 7. Capirossi, 102; 8. Roberts, 84; 9. Kato, 80; 10. Jacque, 66; 17. Jurgen vd Goorbergh, 37;

Uitslag 125cc race + WK-stand na 13 van de 16 GP s:


1. Dani Pedrosa, E, Honda 41.43,377 = 144.988 km/uur gem.; 2. Manuel Poggiali, RSM, Gilera op 8,071; 3. Steve Jenkner, D, Aprilia op 8,701; 4. Pablo Nieto, E, Aprilia op 15,425; 5. Hector Barbera, E, Aprilia op 24,565; 6. Mika Kallio, SF, Honda op 29,584.

Tussenstand 125cc wereldkampioenschap:


1. Vincent, 215; 2. Poggiali, 207; 3. Pedrosa, 191; 4. Jenkner, 138; 5. Cecchinello, 132; 6. P. Nieto, 102.